Jump to content
  • 0

Stackowanie księżyca: pipp + Autostakkert


piotr.d
 Share

Question

Hej,

 

Próbuję swoich się w stackowaniu zdjęć księżyca za pomocą PIPP i Autostakkert. Film jaki otrzymałem z kamery (https://www.dropbox.com/s/ab9idriha6aoxaq/Moon_000623.avi?dl=0) ustabiliozwałem za pomocą PIPP z ustawieniami domyślnymi wybierając opcję "surface" (https://www.dropbox.com/s/jswbiwzpsux2bwv/Moon_000623_pipp.avi?dl=0). Następnie w Autostakkert użyłem 75% najlepszych klatek z domyślnymi ustawieniami i opcją "surface".

 

Najlepsze co mogę wycisnąć to następujący finalny obraz:final.png.b951bb66a7b508e91c62b9a2a69a227c.png

 

Cudów nie ma, obraz mnie nie satysfakcjonuje. Nie wiem za bardzo od czego zacząć - czy może materiał wejściowy jest za słaby, czy może domyślne opcje w Autostakkert nie są wystarczające i powinienem bardzie pokręcić. Próbowałem zmniejszać ilość klatek do stackowania ale nie otrzymałen niczego lepszego.

 

Czy mógłbym prosić o jakieś wskazówki gdzie powinienem zacząć "kręcić" i gdzie jest błąd?

 

Pozdrawiam!

 

Link to comment
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
10 minut temu, esiulek napisał:

teraz wrzuć fotkę do registaxa np. i wyostrz będzie dobrze

No nie, ten obraz był ostrzony w AS również, wyjdzie kasza (sprawdziłem). W AS2! ustaw Noise robust 4-5 Sharpened na 30-40%. Klatek użyj 10, 25 i max 50 %. 75% procent oznacza, że składałeś słabe też. Aligment point 48 lub 100, to nie jest jakaś super skala z drobiazgami na 24 punkty.

Jak chcesz wyostrzać w Registax6, to bierz plik bez dopisku conv. Pliki conv są już ostrzone i po dodaniu kolejnych waveletów robią się nieostre.

PIPP nie używam, bo w AS przy robieniu surface masz ekspand (robi wszystko, środek ostry bo najwiecej klatek miało te pola) lub cropped - zrobi tzn zapisze tylko te miejsca które są na wszystkich klatkach.

Edited by OBERON RD
Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 minut temu, OBERON RD napisał:

No nie, ten obraz był ostrzony w AS również, wyjdzie kasza (sprawdziłem). W AS2! ustaw Noise robust 4-5 Sharpened na 30-40%. Klatek użyj 10, 25 i max 50 %. 75% procent oznacza, że składałeś słabe też. Aligment point 48 lub 100, to nie jest jakaś super skala z drobiazgami na 24 punkty.

Jak chcesz wyostrzać w Registax6, to bierz plik bez dopisku conv. Pliki conv są już ostrzone i po dodaniu kolejnych waveletów robią się nieostre.

PIPP nie używam, bo w AS przy robieniu surface masz ekspand (robi wszystko, środek ostry bo najwiecej klatek miało te pola) lub cropped - zrobi tzn zapisze tylko te miejsca które są na wszystkich klatkach.

wszystko co napisał OBERON RD zgadza się, ale coś tam można jeszcze wydusić, tylko następuje degradacja, taka w dwie minuty niby obróbka :)

astropolis.jpg

Edited by esiulek
Link to comment
Share on other sites

  • 0

No właśnie, szczegółów nie przybyło, tylko jasne krawędzie jak wypalone, nie o to chodzi.

Ogólnie problemem jest dobre wyostrzenie prześwietlonej części obrazu. Lepiej niedoświetlić, czy ekspozycję robić na światła, a cienie rozjaśniać w programie graficznym.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Jeżeli dobrze rozumiem to powinienem zmniejszyć czas ekspozycji dla klatki? Kręciłem w Firecapture z domyślnymi ustawieniami dla księżyca. 

 

Czy mógłbym prosić o podrzucenie jakiejś referencyjnej klatki jak to na filmie powinno wyglądać dobrze dla księżyca? 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 godziny temu, piotr.d napisał:

Kręciłem w Firecapture z domyślnymi ustawieniami dla księżyca.

Dziwi mnie, że w ogóle coś takiego tam jest — nie ma zbytnio sensu. Ustawienia nagrywania zależą przecież od efektywnej światłosiły (tj. jaki mamy teleskop i Barlowa/reduktor ogniskowej), przejrzystości powietrza, filtrów, czułości sensora kamery.

 

Podczas rejestracji spójrz po prostu na histogram i (manipulując czasem migawki) pilnuj, żeby nie wyjechał poza maksimum, tak samo jak przy normalnej fotografii.

Edited by WielkiAtraktor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Wydaje mi się że brakuje mi jednej rzeczy. Na drugi raz co powinienem robić aby klatki "nie palić"? Rozumiem że czas naświetlania był za długi. Stosowałem minimalny domyślny dla księżyca z tego co pamiętam, ale tak jak @WielkiAtraktor zwrócił uwagę, używanie opcji domyślnych nie musi być dobrym rozwiązaniem.

 

Co z "gain" i "gamma"? Wydawało mi się że jest to tylko coś co liczy się przy podglądzie obrazu na ekranie, ale wychodzi na to że te parametry również decydują o tym jak wygląda klatka. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Histogram pokazuje Ci wartości od lewej do prawej- od całkowitej czerni do bieli. Gain ustaw sobie na stałe na jedną sesję, jeśli robisz mozaikę, w przypadku zbierania setek lub tysięcy klatek, gain może być bardzo wysoki. Gammę zostaw domyślną. Może się przydać przy fotografowaniu Ksieżyca w dzień, np. przez filtr IR pass.

W takim przypadku masz pewność, że nie spaliłeś klatki, bo wykres nie dotyka prawej krawędzi: 

 

image.png.f9a92a8e065adcb9cef17dcab77a3f24.png

Edited by count.neverest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

W wersji 2.6.08 którą używam histogram wygląda tak:

image.png.74ac5bcdd304a01d7db2963759240724.png

Wartości które tu są wyświetlone to po prostu DummyCam na Saturn.

 

Niestety ale nie rozumiem jak ten historgram powyżej interpretować - czy jest dobrze czy wyjechałem poza skalę. Powinienem mieć w dolnej części wykres podobny to takiego jaki wkleiłeś?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

na wszystkich kanałach masz prześwietlenia (100%)

powinieneś tak dobrać czas ekspozycji i gain aby w żadnym kanale nie przekraczać 80-85% wartości maksymalnej

jeśli skrócisz czas ekspozycji to nagraj więcej klatek by uzbierać taką samą ilość fotonów

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • 0

To jest nieprzepalony dobór parametrów. Zresztą na podglądzie obrazu z kamery widzisz, że obraz robi się biały i nie zarejestrujesz w tym obszarze żadnych szczegółów. 

Robisz dokładnie tak samo jak przy fotografii dziennej, z tym, że gain możesz dać bardzo wysoki. Pojedyncza klatka szumi, ale kiedy zestackujesz ich 1000, to obraz robi się gładki.

 

image.png.c2a5050105e6b3119f124754daf2397f.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.