Skocz do zawartości
  • 0

Stackowanie księżyca: pipp + Autostakkert


piotr.d

Pytanie

Hej,

 

Próbuję swoich się w stackowaniu zdjęć księżyca za pomocą PIPP i Autostakkert. Film jaki otrzymałem z kamery (https://www.dropbox.com/s/ab9idriha6aoxaq/Moon_000623.avi?dl=0) ustabiliozwałem za pomocą PIPP z ustawieniami domyślnymi wybierając opcję "surface" (https://www.dropbox.com/s/jswbiwzpsux2bwv/Moon_000623_pipp.avi?dl=0). Następnie w Autostakkert użyłem 75% najlepszych klatek z domyślnymi ustawieniami i opcją "surface".

 

Najlepsze co mogę wycisnąć to następujący finalny obraz:final.png.b951bb66a7b508e91c62b9a2a69a227c.png

 

Cudów nie ma, obraz mnie nie satysfakcjonuje. Nie wiem za bardzo od czego zacząć - czy może materiał wejściowy jest za słaby, czy może domyślne opcje w Autostakkert nie są wystarczające i powinienem bardzie pokręcić. Próbowałem zmniejszać ilość klatek do stackowania ale nie otrzymałen niczego lepszego.

 

Czy mógłbym prosić o jakieś wskazówki gdzie powinienem zacząć "kręcić" i gdzie jest błąd?

 

Pozdrawiam!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
10 minut temu, esiulek napisał:

teraz wrzuć fotkę do registaxa np. i wyostrz będzie dobrze

No nie, ten obraz był ostrzony w AS również, wyjdzie kasza (sprawdziłem). W AS2! ustaw Noise robust 4-5 Sharpened na 30-40%. Klatek użyj 10, 25 i max 50 %. 75% procent oznacza, że składałeś słabe też. Aligment point 48 lub 100, to nie jest jakaś super skala z drobiazgami na 24 punkty.

Jak chcesz wyostrzać w Registax6, to bierz plik bez dopisku conv. Pliki conv są już ostrzone i po dodaniu kolejnych waveletów robią się nieostre.

PIPP nie używam, bo w AS przy robieniu surface masz ekspand (robi wszystko, środek ostry bo najwiecej klatek miało te pola) lub cropped - zrobi tzn zapisze tylko te miejsca które są na wszystkich klatkach.

Edytowane przez OBERON RD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
10 minut temu, OBERON RD napisał:

No nie, ten obraz był ostrzony w AS również, wyjdzie kasza (sprawdziłem). W AS2! ustaw Noise robust 4-5 Sharpened na 30-40%. Klatek użyj 10, 25 i max 50 %. 75% procent oznacza, że składałeś słabe też. Aligment point 48 lub 100, to nie jest jakaś super skala z drobiazgami na 24 punkty.

Jak chcesz wyostrzać w Registax6, to bierz plik bez dopisku conv. Pliki conv są już ostrzone i po dodaniu kolejnych waveletów robią się nieostre.

PIPP nie używam, bo w AS przy robieniu surface masz ekspand (robi wszystko, środek ostry bo najwiecej klatek miało te pola) lub cropped - zrobi tzn zapisze tylko te miejsca które są na wszystkich klatkach.

wszystko co napisał OBERON RD zgadza się, ale coś tam można jeszcze wydusić, tylko następuje degradacja, taka w dwie minuty niby obróbka :)

astropolis.jpg

Edytowane przez esiulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

No właśnie, szczegółów nie przybyło, tylko jasne krawędzie jak wypalone, nie o to chodzi.

Ogólnie problemem jest dobre wyostrzenie prześwietlonej części obrazu. Lepiej niedoświetlić, czy ekspozycję robić na światła, a cienie rozjaśniać w programie graficznym.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Jeżeli dobrze rozumiem to powinienem zmniejszyć czas ekspozycji dla klatki? Kręciłem w Firecapture z domyślnymi ustawieniami dla księżyca. 

 

Czy mógłbym prosić o podrzucenie jakiejś referencyjnej klatki jak to na filmie powinno wyglądać dobrze dla księżyca? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
2 godziny temu, piotr.d napisał:

Kręciłem w Firecapture z domyślnymi ustawieniami dla księżyca.

Dziwi mnie, że w ogóle coś takiego tam jest — nie ma zbytnio sensu. Ustawienia nagrywania zależą przecież od efektywnej światłosiły (tj. jaki mamy teleskop i Barlowa/reduktor ogniskowej), przejrzystości powietrza, filtrów, czułości sensora kamery.

 

Podczas rejestracji spójrz po prostu na histogram i (manipulując czasem migawki) pilnuj, żeby nie wyjechał poza maksimum, tak samo jak przy normalnej fotografii.

Edytowane przez WielkiAtraktor
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Wydaje mi się że brakuje mi jednej rzeczy. Na drugi raz co powinienem robić aby klatki "nie palić"? Rozumiem że czas naświetlania był za długi. Stosowałem minimalny domyślny dla księżyca z tego co pamiętam, ale tak jak @WielkiAtraktor zwrócił uwagę, używanie opcji domyślnych nie musi być dobrym rozwiązaniem.

 

Co z "gain" i "gamma"? Wydawało mi się że jest to tylko coś co liczy się przy podglądzie obrazu na ekranie, ale wychodzi na to że te parametry również decydują o tym jak wygląda klatka. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Histogram pokazuje Ci wartości od lewej do prawej- od całkowitej czerni do bieli. Gain ustaw sobie na stałe na jedną sesję, jeśli robisz mozaikę, w przypadku zbierania setek lub tysięcy klatek, gain może być bardzo wysoki. Gammę zostaw domyślną. Może się przydać przy fotografowaniu Ksieżyca w dzień, np. przez filtr IR pass.

W takim przypadku masz pewność, że nie spaliłeś klatki, bo wykres nie dotyka prawej krawędzi: 

 

image.png.f9a92a8e065adcb9cef17dcab77a3f24.png

Edytowane przez count.neverest
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

W wersji 2.6.08 którą używam histogram wygląda tak:

image.png.74ac5bcdd304a01d7db2963759240724.png

Wartości które tu są wyświetlone to po prostu DummyCam na Saturn.

 

Niestety ale nie rozumiem jak ten historgram powyżej interpretować - czy jest dobrze czy wyjechałem poza skalę. Powinienem mieć w dolnej części wykres podobny to takiego jaki wkleiłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

na wszystkich kanałach masz prześwietlenia (100%)

powinieneś tak dobrać czas ekspozycji i gain aby w żadnym kanale nie przekraczać 80-85% wartości maksymalnej

jeśli skrócisz czas ekspozycji to nagraj więcej klatek by uzbierać taką samą ilość fotonów

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

To jest nieprzepalony dobór parametrów. Zresztą na podglądzie obrazu z kamery widzisz, że obraz robi się biały i nie zarejestrujesz w tym obszarze żadnych szczegółów. 

Robisz dokładnie tak samo jak przy fotografii dziennej, z tym, że gain możesz dać bardzo wysoki. Pojedyncza klatka szumi, ale kiedy zestackujesz ich 1000, to obraz robi się gładki.

 

image.png.c2a5050105e6b3119f124754daf2397f.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.