Skocz do zawartości

RC6 kolimacja, śruba centralna


spock

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Zakupiłem teleskop TS RC6. Nie miałem okazji od tego czasu zobaczyć prawdziwej gwiazdy dlatego podchodzę do kolimacji w warunkach wewnętrznych. Sytuacja początkowa wygląda mniej więcej tak.

 

rc6.jpg.8772a8a8d637355a0c80a646601414fc.jpg

 

Czytałem kilka instrukcji od GSO, Oriona itp. Wszystkie mówią żeby pod żadnym pozorem nie ruszać centralnej śruby lustra wtórnego.

 

obraz.png.a76c30b01a3d76136db032b2bfcc00d8.png

 

Z drugiej strony jest np taki film, w którym cała procedura zaczyna się od delikatnego poluzowania centralnej śruby. Dodatkowo mam wrażenie, że zmiany nachylenia są w tym video robione niesymetrycznie. Dlatego chciałem zapytać bardziej doświadczonych czy należy luzować śrubę centralną czy nie.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do samej kolimacji centralnej śruby nie luzujesz. Równie dobrze możesz po prostu te trzy śruby od kolimacji lustra wtórnego zluzować i osiągniesz ten sam efekt.

 

Przede wszystkim - w RC bez gwiazd to zrobisz sobie najwyżej wstępną kolimację.

Czym zrobisz - jeden dziad. Czy to będzie laser, czy Cheshire, czy cokolwiek innego to i tak będzie to tylko zgrubna, wstępna kolimacja.

 

Jeśli chodzi o samą centralną śrubę lustra wtórnego, to jak najbardziej ruszać ją można i pewnie nawet będzie trzeba.

Tzn. podstawą w RC jest prawidłowa ogniskowa. W tym teleskopie powinieneś mieć 1370mm. 1369 i 1371mm to jeszcze ok, ale już np. 1375mm nie skolimujesz po prostu nigdy.

Jeśli masz ogniskową przesuniętą o 10mm, to w tym teleskopie zgrubsza jeden obrót śrubą centralną trzeba zrobić. I teraz UWAGA - zsunięcie luster razem ogniskową ZWIĘKSZA.

 

W ogóle najlepiej to zacznij od rozkręcenia lustra głównego i sprawdź czy jest prawidłowo to zmontowane. U mnie był źle założony o-ring  i przez tu lustro było bezsensownie skręcone, a przez to odkształcone.

 

Jeśli zaś chodzi o samą kolimację:
www.deepskyinstruments.com/truerc/docs/DSI_Collimation_Procedure_Ver_1.0.pdf

 

I tylko tego się warto trzymać, wszystkie inne procedury kolimacjji, które nie opierają się o gwiazdy nie dadzą dobrych efektów, bo w tym teleskopie bazowanie na diafragmach, czy tubusie jest za mało precyzyjne.

Jedyna zmiana względem podlinkowanej instrukcji to odwrotne działanie śrub przy kolimacji lustra wtórnego, bo Twój teleskop nie ma śrub dociągajacych lustro wtórne, ma tylko odpychające.

 

 

Edytowane przez Patryk Sokol
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Jak najbardziej pdf od deep sky instruments był na mojej liście jako kolejny krok. Mam jeszcze 2/3 pytania na tym etapie. Jak najprościej weryfikować jaką mam ogniskową? Jak podejść do weryfikacji poprawności skręcenia lustra głównego? Istnieje może jakaś przykładowa instrukcja step by step?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, spock napisał:

Dzięki. Jak najbardziej pdf od deep sky instruments był na mojej liście jako kolejny krok. Mam jeszcze 2/3 pytania na tym etapie. Jak najprościej weryfikować jaką mam ogniskową? Jak podejść do weryfikacji poprawności skręcenia lustra głównego? Istnieje może jakaś przykładowa instrukcja step by step?

 

Weryfikacja ogniskowej jest bardzo prosta.

1.Wrzucasz zdjęcie na Astrometry.

2. Wyliczasz ogniskową z tego kalkulatora: https://astronomy.tools/calculators/ccd

 

A jeszcze szybciej - używasz do plate solvingu NINY z ASTAPem jako solverem.. Jeśli zamiast 1370mm ogniskowej podasz np. 1350mm (czyli blisko, ale niedokładnie) to po plate solvie wywali błąd z rzeczywistą wielkością ogniskowej.

 

Jeśli zaś chodzi o lustro główne to odkręcasz te śruby po obwodzie tubusu z tyłu, zdejmujesz tył teleskopu (bez obaw nic nie uszkodzisz) i spróbuj lekko obrócić lustro główne. Jeśli z lekkim oporem możesz obrócić (tam jest taka tuleja z tworzywka, więc nie uszkodzisz w ten sposób zwierciadła).

A i polecam rękawiczki, nic nie wypalcujesz.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, nie przestudiowałem calego watku, pare ogólnych uwag.

 

Nie ruszajcie centralnej śruby jeśli nie wiecie co robicie ;)

 

Najlepiej najpierw zdjac przod i wykrecic ja calkiem i ZOBACZYĆ JAKA JEST DŁUGA. Nie chcecie by zwierciadło spadło wam na dół z ostatnich trzech gwintów. Za krótkie sruby to zmora. Zepchnie się to później śrubą kolimacyjną i bum.

 

Jak zmienić ogniskową?

1) ustawić centralna gwiazde na ekran

2) poluzniac lub dociagac centralna i kolimacyjne tak by

a) zwiekszyc dystans by skrócić ogniskową

b) wepchnąć do srodka wtorne by wydluzyc ogniskową

3) podczas wykonywanej pracy starac sie wracac gwiazda na srodek (to gwarantuje nie psucie kolimacji)

 

wersja 2:

1) ustawić długośc backfocusu jak lubicie. sprawdzic czy ostrosc jest przed czy za

2) przesuwac wtorne az uzyskamy ostrosc na żądanym backdistance

 

Ogniskową zmierzyć dowolnym plate-solvem podajac wlasciwy wymiar piksela. (dosc dokladnie), jesli są setne mikrona to jest to wazne (to sa zwykle procenty dokladnosci)

 

Ponadto tu są moje materiały z kolimacji i tricki i jakies opisy. Bałagan, ale może coś sie przyda

 

https://drive.google.com/folderview?id=1OmqD-gpg-CO4bJzIQy_Z30J0xnd2pxDG

 

z setupu gso rc10 i full frame oraz z teleskopów z zagramanicy 14" i 16".

 

 

jak coś konkretnego to piszcie na priv.

 

 

 

 

  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha. zauważam, że ludzie maja tendecję "wkręcającą". wciąż dociągają oni śruby. a poluzniaja centralną i to wtórne sobie pełznie.

 

rule of thumb: nalezy dokrecac a jak sie nie da to poluźniac przeciwne. gdy centralna ani drgnie dystans też sie nie pochrzani ;)

dokrecajac lub odkrecajac JEDYNIE śruby kolimacyjne odpowiednio jesteśmy safe.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

naprawdę bardzo polecam moją metodę "eyeball", nie potrzeba do niej nic procz oka i kluczy, i jasnego pokoju

 

zdejmujesz caly tył i tyle

 

filmik i inne zdjecia z tego tez sa w moim folderze. doswiadczenie moje pokazuje ze po "eyeball" prawie nic nie trzeba w amatorskich zestawach nawet robic na sensorze;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Krzysztof z Bagien napisał:

W temacie nie mam nic do dodania, bo wg. mej najlepszej wiedzy ten .pdf od DSI wyczerpuje temat @Przemek Majewski 

 

 

według mej najlepszej wiedzy, na świecie nic nie wyczerpuje tematu do końca!

 

życze tez powodzenia w identyfikowaniu flat i pointy stars w małym amatorskim erceku na małej matrycy! albo w takim w ktorym zwierciadło główne porusza się razem z tubą z tyłu i nie da się oddzielic ruchu fokusera od zwierciadla

 

no ale jak wyczerpuje. to zamykamy. cyk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie do końca dotarła do Ciebie główną idea, którą próbowałem przekazać :D

 

Ewentualnie - możesz po prostu, zanim coś napiszesz, chwilę się zastanowić nad tym, czy nie masz jeszcze czegoś do przekazania :) Tak tylko mówię.

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Nie chcąc zakładać nowego wątku zapytam tutaj: czy jest ktoś, kto ogarnie mi kolimację mojego GSO RC 6" /1350? Trzy lata go posiadam i nie mogę już sobie z nim poradzić, nie mam też sprzętu do kolimacji takiego teleskopu. Jak jeszcze chwilę poleży bezużytecznie, to go sprzedam. Mogę podesłać kurierem lub podrzucić osobiście. Chętnie nauczę się korygowania kolimacji, bo na aktualny moment to coś idzie nie tak. 

 

Edytowane przez wechciu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wracam powoli do tematu. Na razie udało mi się wstępnie poprawić ogniskową z 1396 na 1366. Zrobię jeszcze jedną korektę tak aby było bliżej wartości docelowej. Wczoraj próbowałem kolimować zgodnie z instrukcją DSI. Trochę nie przemyślałem sprawy i stad nie udało mi się uzyskać małych okręgów na gwiazdach. Myśląc o tym wstecz nasuwa się pytanie. Czy dobrze rozumiem, że uzyskanie małych okręgów zasadniczo wymaga "delikatnego" odjechania od punktu ostrości? To dotyczy rozumienia fragmentu "typically taken 50 counts from a focused position for an RC14C". Czym jest w tym kontekście "count"? Przez to moje próby były robione raczej na dużym odjechaniu od punktu ostrości. 

 

Początkowo w środku miałem coś takiego. 

 

image.png.a5852debad00a4f600617856a83090ab.png

 

Po zmianie nachylenia lustra głównego doszedłem do takiego etapu. 

 

image.png.0e0e87cff0bd4499cc6c25acbaf03bec.png

 

Pełne zdjęcie ostre wygląda tak: https://drive.google.com/drive/folders/1_A0QpRjhDC_KM7SXzCyaNQHXU6trY2p_?usp=sharing

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Małe okręgi masz wtedy, gdy mało rozjedziesz ostrość :)

 

Ogólnie daleko do kolimacji prawidłowej już nie masz, jest już na tyle blisko, że musisz mieć mniej rozogniskowane gwiazdki, na tak dużych okręgach już nie widać drobnych wad. 

 

Ogólnie tymi 50 krokami się nie przejmuj, po prostu odjeżdżaj fokusem, aż będziesz dobrze widział okręgi. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.