Skocz do zawartości
LibMar

Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Niedawno w statusach pisałem o możliwej zmiennej rozbłyskowej znajdującej się dokładnie na tle wschodniej części mgławicy Veila. Po dłuższej analizie okazało się, że spadek jasności wynikał nie z powodu stopniowego "przygasania" flary, lecz dodatkowego składnika obiegającego główną gwiazdę. Mamy do czynienia z długookresową gwiazdą zmienną typu Algola (EA). Szacowany okres orbitalny jest dłuższy niż 5 dni (ale może być także ponad 25), gdyż ASAS-SN nigdy nie zarejestrowało potencjalnego spadku jasności.

Tutaj można zobaczyć animację przedstawiającą zmiany jasności obiektu:  UV_Veil.mp4 (1.8 MB)

Co ciekawe, gwiazda ta prawdopodobnie wykazuje zmienność o zaledwie 0.2 mag w okresie 0.4 doby. Co więcej, wykres zmian blasku jest asymetryczny (typ RRC?).

29/30 sierpnia 2017 roku zarejestrowałem pociemnienie gwiazdy oznaczonej kolorem czerwonym. Jej normalny blask wynosi ~15.6 magnitudo. W ciągu niecałych trzech godzin uchwyciłem osłabienie o 1.3 mag, sięgając do 16.9 magnitudo. Ponieważ nigdy wcześniej nie obserwowano zaćmienia, nie można określić okresu obiegu. W tym celu proszę o Waszą pomoc!

Chciałbym poprosić Was o udostępnienie swojego materiału ze wschodniego Veila (pojedyncze klatki) robione dowolnym filtrem (może być L, R, G, B, Ha, S-II, O-III) z minimalnym czasem ekspozycji pojedynczych klatek 120s (na których ten obiekt będzie już w miarę dobrze widoczny, czyli 300-600+ dla narrowband). Za pomocą prywatnej wiadomości. Koniecznie dopisując jakim filtrem było robione (opcjonalnie: jaki zestaw). Zapewniam, że materiał zostanie wykorzystany tylko w celach pomiaru tej gwiazdy, później usuwam ze swojego dysku.

Chodzi o odnalezienie momentu, kiedy w przeszłości również doszło do obserwowanego zaćmienia. To dałoby wskazówkę, aby określić okres zmienności tej EA.

Każda osoba, która wyśle nadający się materiał (zasięg 17+ mag na pojedynczych klatkach), zostanie zapisana do listy współodkrywców tego obiektu do bazy VSX. Aby to się stało, musimy odnaleźć przynajmniej jedno archiwalne zaćmienie. W przeciwieństwie do innego wątku (z mirydą), wiele osób na forum ma na swoim dysku materiał z Veila. Wystarczy podesłać, resztą już się zajmę :) Obiekt leży w wyjątkowym miejscu, dlatego mam nadzieję, że wystarczająco zachęciłem :D

To będzie fajny wspólny projekt do analizy, który będę aktualizował w tym wątku. Jedynie czego potrzeba, to chętnych współpracy!

image.png

  • Lubię 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gabriel, tak się składa, że mam kilkadziesiąt fitsów Veila (z KAF 8300 na APO 102Q) z dni: 13 (LRGB) i 24, 28 (Ha) sierpnia. Czasy to L, Ha po 600 sek. a RGB w bin 2 po 300 sek. Oczywiście mogę udostępnić, ale to bardzo duże pliki i mój internet nie wydoli, żeby wszystkie przesłać. Może zaznacz tą gwiazdkę i gwiazdy porównania to zrobię u siebie fotometrię i wyślę Ci wyniki. Poniżej stack z luminancji:

5a21e2b456939_170819Veil13x600LLipowiecAPO102Qw3.thumb.jpg.57d7268c178c2e0b9c5766e8531fbcb8.jpg

Edytowane przez Grzędziel
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, pomyliłem daty. LRGB mam z nocy 17/18 sierpnia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetnie! :) Wygląda na to, że u Ciebie gwiazdka znajduje się w maksimum jasności. Nic dziwnego, bo właśnie @bajastro odnalazł u siebie podobne pociemnienie 16 sierpnia 2017 roku wieczorem (właściwie to końcówkę zjawiska). Wstępnie, daje to około 13.02d okresu (+/- 0.2d). Teraz staram się ogarnąć czy to faktycznie tyle, czy należy podzielić o dwa, trzy itd. Na razie znalazłem, że nie dzieli się przez 5 ani przez 7. Szukam czy to się daje podzielić przez dwa, ale chyba zbyt niedokładnie mam wyznaczone minimum Mariusza.

U Ciebie są to momenty pomiędzy, ale z pewnością przydadzą się w określeniu tego okresu 0.4d oraz ogólnej krzywej EA :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisałem PW ale i tu napiszę . Dysponuję surowymi klatkami 31x10min QHY8L SW150/750 z 13 na 14 08 2015. Przydadzą się?

 

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej. Kiedy gwiazda była w maksimum jasności, można w ten sposób wykluczać momenty prawdopodobnych okresów. Jeśli pozostanie wąska rama czasowa, to trzeba będzie wstrzelić się w obserwacje i sprawdzić :)

Z pewnością krzywa fazowa dla potencjalnego okresu 0.4d (0.2 mag amplitudy) przyda się od każdego obserwatora, który focił przynajmniej na kilkuminutówkach. Okres na podstawie ASAS-SN jest doskonale wyznaczony, bowiem obejmuje ponad 1000 dni obserwacji. Jest tylko duży rozrzut pomiarowy. Nasze obserwacje są znacznie dokładniejsze i w ten sposób można potwierdzić lub wykluczyć tę drugą zmienność.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak już Gabriel rozmawialiśmy, ja mam materiał cos koło tego, ale z qhy9 i Fujinon 55mm.

Niestety to się nie nadaje :-/      .... skala. 

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wypisałem momenty z ASAS-SN, w których podejrzewam zmiany blasku o wywołane zaćmieniem głównym (obiekt słabszy niż zwykle/zbyt słaby, aby się zarejestrował):

2457191.00139 2015-06-17.4996047 bd 1.80 15.629 15.519 0.199 2.379 0.430
2457191.00294 2015-06-17.5011543 bd 1.85 15.737 15.703 0.213 2.007 0.389

 (prawdopodobieństwo mniejsze)

 

2457244.77226 2015-08-10.2683371 bd 1.82 15.811 15.743 0.206 1.936 0.364
2457244.77369 2015-08-10.2697560 bd 1.80 15.885 15.876 0.218 1.712 0.340

(prawdopodobieństwo większe) Ta obserwacja, jak i wcześniejsza wskazują różnicę 53.77 doby (dzieląc przez 4 mamy sugerowane 13.44d). Prawdopodobnie któryś z tych sygnałów jest błędem (raczej pierwszy).

 

2457296.88340 2015-10-01.3803012 bd 1.61 15.650 15.544 0.199 2.325 0.422
2457296.88466 2015-10-01.3815574 bd 1.71 15.522 >15.522 99.990 1.929 0.475
2457296.88589 2015-10-01.3827954 bd 1.58 15.632 >15.632 99.990 1.635 0.429

(prawdopodobieństwo średnie) Ta obserwacja, jak i wcześniejsza wskazują różnicę 52.11 doby (dzieląc przez 4 mamy sugerowane 13.03d)!

2457550.02765 2016-06-10.5262310 bd 1.56 15.789 15.599 0.184 2.210 0.371
2457550.02891 2016-06-10.5274861 bd 1.62 15.777 15.653 0.196 2.101 0.375
2457550.03016 2016-06-10.5287362 bd 1.55 15.947 15.534 0.150 2.345 0.321

(prawdopodobieństwo mniejsze) Ta i poprzednia obserwacja nie pasuje na 13.02d, ale pasuje na połowę (6.50d a 6.51d).

2457595.98353 2016-07-26.4798923 bd 1.85 15.621 >15.621 99.990 2.142 0.433
2457595.98478 2016-07-26.4811478 bd 1.84 15.632 15.607 0.215 2.193 0.429
2457595.98603 2016-07-26.4823990 bd 1.77 15.777 15.583 0.184 2.242 0.375

(prawdopodobieństwo mniejsze) Ta obserwacja i wcześniejsza wskazują różnicę 45.95 doby (nie jest to 13.02d, ale idealnie pasuje na połowę, czyli 6.51d, bowiem wynik dzielony przez 7 (3.5 okresu 13.03d) daje 6.56d).

2457950.01616 2017-07-15.5129103 bd 1.58 15.722 15.694 0.214 2.025 0.395
2457950.01743 2017-07-15.5141758 bd 1.62 15.743 >15.743 99.990 1.832 0.387
2457950.01869 2017-07-15.5154385 bd 1.58 15.563 >15.563 99.990 2.262 0.457

(prawdopodobieństwo większe) Ta obserwacja wskazywałaby, że może to być jednak połowa 13.02 doby (czyli 6.51d), gdyż minimum wypada o 0.2d od połowy.

 

Dalsza analiza na podstawie mojej ostatniej obserwacji - czy to może być w takim razie ~6.51d?

Między drugą (bo pierwsza jakaś dziwna) a moją obserwacją nie ma okresu 13.02 doby, ale istnieje możliwy wynik 6.52737d (115 pełnych obiegów).

Między trzecią a moją obserwacją też nie ma okresu 13.02 doby, ale jest też wynik 6.52837d (107 pełnych obiegów).

Między czwartą a moją - nie ma związku (uzyskany wynik sugeruje, aby okres wynosił około 1/8 okresu 13.02 doby).

Między piątą a moją - nie ma związku

Między szóstą a moją - możliwy związek, ale obserwacja została przeprowadzona dość niedawno (sugeruje 7 obiegów do tyłu - skoro liczba nieparzysta, to i nie ma związku z 13.02d).

 

Mamy więc trzy potencjalne obserwacje wskazujące na okres orbitalny ~6.528 d (+/- 0.0015 d), co jest wartością dość dokładną, jeśli chodzi o przewidywanie zjawisk. Właściwie 4, bo bierzemy pod uwagę jeszcze zjawisko złapane przez @bajastro. Epoka na zjawisko (HJD) to 2457995.42 (+/- 0.03).

 

Sprawdzenie, czy pozostałe archiwalne obserwacje ASAS-SN pasują - mam daty, kiedy mogło dojść do minimum. Czy obserwatorium obserwowało kiedyś jeszcze gwiazdę akurat w tym momencie? Czy faktycznie też złapało osłabienie, ale ja przeoczyłem?

No i na tym zakończę dzisiejszą analizę, bo jest dość późno. Wstępnie nie wygląda to dobrze - jest kilka obiecujących, ale też są sprzeczne. Na tej podstawie nie mogę potwierdzić czy 6.528d jest prawdziwym okresem. Trzeba szukać dalej - może ktoś akurat złapał i nakieruje ;)

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gabriel

Ja natomiast mam  ten obiekt z 17/18.08 z ASI1600MMC+TSAPO65Q. Daj znać czy się przyda.

pk

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, bas.sic napisał:

Gabriel

Ja natomiast mam  ten obiekt z 17/18.08 z ASI1600MMC+TSAPO65Q. Daj znać czy się przyda.

pk

W tym samym momencie, co łapał Piotr :) Z pewnością każda obserwacja się przyda do ogólnego wykresu i nie trzeba pytać :D Im więcej danych, tym będzie dokładniej - nawet jeśli się nakłada z innym obserwatorem :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A możesz Gabriel zaznaczyć na cropie która to gwiazdka?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Grzędziel napisał:

A możesz Gabriel zaznaczyć na cropie która to gwiazdka?

To będzie tutaj :)

image.png

  • Dziękuję 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że nie wczytuję się w całość wątku ale mam chwilkę na krótkie przerwanie. Mam 8 klatek robione podczas testów sprzętu (Orion ED80T CF + TSFlat2 ATIK-383L) z nocy 25.10.2011 po 600 sekund przez L + IDAS LPS-P2. Czy taki materiał z obszaru o silnym LP przydałby się? Jeśli tak, podeślij przez PW jak Ci to umieścić - ok. 150 MB

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dysponuję takim materiałem:

NGC 6992, 28.07.2017,  (od godz. 22.45 28 sierpnia do około 02.00 29 sierpnia),

newton 150/750, niemod. Canon 1200D + filtr UHC-S

16x5min. ISO 1600   +    9x7min. ISO 1600

Mam jpegi i rawy.  Jak mogłyby się przydać, to podeślę (zapraszam na pw).

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to jest okres 6.528 doby, to potencjalne zaćmienie miało miejsce jeszcze za dnia (28.07.2017). U Ciebie początek obserwacji wypada około 12h po możliwym minimum, ~9h po zakończeniu (czas trwania zaćmienia to około 6 godzin). Zapewne gwiazdka jest w maksimum, ale obserwacja taka umożliwi wykluczenie przedziału okresu dość zbliżonego do 6.528d :) Chętnie przygarnę Twoje RAWy do dalszej analizy :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chcesz wszystkie rawy, czy kilka (np. co 3 zdjęcie)?

Jak ci je przesłać?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podeślij najlepiej przez Dysk Google na PW, najlepiej każdą klatkę. Więcej pomiarów to i dokładniejsze oceny gwiazdy. Będzie miało duże znaczenie przy ustaleniu potencjalnej zmienności o okresie 0.4 doby :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak się z tym uporam, to dam ci znać na pw.

Taki jest dokładny czas zdjęć.

 

aaa.jpg

  • Dziękuję 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak przebiega praca?

Udało się coś ustalić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, fizyk5 napisał:

Jak przebiega praca?

Udało się coś ustalić?

Wrzuciłem na razie jeden materiał do Muniwina. Generalnie ciężko z czasem, w przyszły weekend rozpoczną się dwa tygodnie wolnego. To będzie odpowiedni moment na zajęcie się analizą :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecane

    • Superbolid w Rosji. Jest szansa na „mundialowy” meteoryt!
      W mediach społecznościowych pojawiły się nagrania superbolidu, który był widoczny 21 czerwca nad południowo-zachodnią Rosją! To może oznaczać, że spadł tam „mundialowy” meteoryt…
        • Lubię
      • 1 odpowiedź
    • Astrofotografia krótkoczasowa by Lukasz83
      Postanowiłem założyć temat w którym będę gromadził moje kolejne próby i efekty zmagań z astrofotografią krótkoczasową tak żeby wszystko było w jednym miejscu. Celowo nie piszę "lucky imaging" bo ta nazwa powinna być zarezerwowana dla bardzo krótkich czasów tak poniżej 100ms. W moim przypadku czasy pojedynczych klatek będą oscylować w granicach 1s-10s.
        • Lubię
      • 94 odpowiedzi
    • Unikalna opozycja Plutona (2018)
      Naukowcy już zacierają ręce, aby przygotować się do tych obserwacji. Ostatnie takie zjawisko miało miejsce w 1931 roku, jednak nie było obserwowane z powodu braku informacji na temat wydarzenia. Mowa tutaj o tzw. opposition surge/opposition effect które polega na odbiciu promieni słonecznych z lodowej powierzchni Plutona bezpośrednio w naszym kierunku. Wszystkie trzy ciała (Słońce, Ziemia, Pluton) znajdą się w jednej linii.
        • Lubię
      • 37 odpowiedzi
    • HAT-P-36 b, WASP-153 b, WASP-103 b
      11 maja zarejestrowałem 2 tranzyty: Qatar-1 b, który opisałem w poprzednim temacie oraz HAT-P-36 b. Gwiazda HAT-P-36, której jasność wynosi 12,26 mag znajduje się w gwiazdozbiorze Psów Gończych. Tranzyt egzoplanety HAT-P-36 b trwa 132,9 minuty, zaś głębokość tranzytu to 0,0204 mag (dokładnie tyle ile wynosi dla Qatar-1 b). W tym przypadku uzbierałem 260 dziesięciosekundowych klatek i złapałem drugą część zjawiska.
        • Lubię
      • 16 odpowiedzi
    • Tabela czasów subekspozycji dla CMOS (ASI1600MM)
      Przypadkowo natknąłem się na bardzo wartościowy wątek na CN przedstawiający tabele długości subekspozycji dla kamer CMOS (autor Shiraz) - w kontekście różnych warunków (LP, Księżyc, narrowband) oraz jasności optyki. To pytania pada na forum i PW bardzo często, a ja nigdy nie znalazłem czasu, żeby to samemu poprzeliczać. Nie ma co ameryki odkrywać na nowo. Świetny materiał i potwierdzam te wyniki z moich empirycznych doświadczeń.
        • Lubię
      • 13 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.