Skocz do zawartości

Tair 3s i ATIK 314L+ coś z tego wyjdzie?


lesnikdan

Rekomendowane odpowiedzi

Hej
Jak w temacie - szukam taniej alternatywy małego APO do współpracy z Atikiem 314l+ - przede wszystkim taniej ;) Docelowo chciałbym posiadać sprzęt dla trochę szerszych pół w tym także w narrowband ;) Co myślicie o takim połączeniu? Tair plus Atik da skalę ciut powyżej 4,3"/px a to dla EQ3-2 guidowanego będzie pestką przede wszystkim dlatego, że teraz dźwiga SW 150/750. Co do samego obiektywu nie mam w sumie większych wątpliwości - w tej cenie (max 500 PLN) ciężko będzie znaleźć coś lepszego. Pytanie pojawia się dopiero gdy chciałbym między kamerę a Taira wcisnąć koło filtrowe - nie będzie to sprawiać problemów z ustawianiem ostrości? Gdzieś czytałem, że problemy pojawiały się np. przy podłączeniu Taira do Nikona gdzie trzeba było zmniejszać odległość obiektywu od matrycy - kojarzy ktoś może ile wynosi ta odległość? Różne źródła podają ~46mm (bagnet - matryca) ale wolę się upewnić - po co komplikować sobie życie.
Wszelkie uwagi i przydatne info mile widziane :)


Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli trafi Ci się dobry optycznie obiektyw to z narrow bandem nie będzie problemu. Gorzej z LRGB bo aberracja chromatyczna będzie widoczna, ale niebiesko-fioletowe obwódki można usunąć w procesie obróbki. Co do ostrzenia z kołem filtrowym to możesz mieć problem, bo to dodatkowy dystans 20 mm. Musisz dokładnie pomierzyć odległości. W sumie masz 3 elementy: bacfocus kamery, koło oraz reduktor z bagnetu na gwint. Musisz się zmieścić w tych 46 mm. -prosta geometria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, lesnikdan napisał:

np. przy podłączeniu Taira do Nikona gdzie trzeba było zmniejszać odległość obiektywu od matrycy - kojarzy ktoś może ile wynosi ta odległość? Różne źródła podają ~46mm (bagnet - matryca)

Tu jest święta tabelka:

https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Tair ma gwint M42, prawda? Czyli masz 45,46 mm. Nikon ma ok 1 mm więcej, stąd ten problem, o którym piszesz.

 

W przypadku kamerki nie będziesz miał problemów. Backfocus wynosi 13 mm, dodając ok 20 mm koła mamy 33 mm. Czyli jeszcze 12,5 mm pozostaje na złączkę, a wystarczy jedynie zmienić gwint M42 na T2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Atik Jest lekki, utrzyma go nawet szuflada filtrowa TSa. Jakby ci zabrakło milimetrów na koło, to szuflada ma chyba 9mm o ile pamiętam. To mniej niż większość karuzel.

Tu masz fotkę gdzie między innymi widać szufladę (zaraz za kamerą):

 

P_20180125_110948.jpg

 

Pozdrawiam.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, lesnikdan napisał:

Może głupie pytanie ale czy przy LRGB i kamerze mono ustawienie ostrości na każdym kanale z osobna nie zniweluje częściowo abberacji

Tak, zniweluje częściowo. 

A, przy liczenia długości złączki dodaj do toru 1/3 grubości filtra. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 17.06.2018 o 08:19, Hans napisał:

Daj!

A masz, brzydka żabo!

 

Parę lat temu, będąc właścicielem (nieco sfrustrowanym) EQ3-2, próbowałem na różne sposoby oszklić moją alfę, nie wyrywając dziury w sakiewce. No takie głupoty jak astrofoto mi się marzyły po prostu. Nabyłem więc radzieckiego jupitera 21 (200mm), a potem taira-3 (300mm). Trafiły mi się całkiem przyzwoite egzemplarze.

TAIR JAKI JEST …

Wiadomo – z zestawu foto-snajper. Wielka, ciężka rura. Niby kusi niską ceną za taką ogniskową, sporo przychylnych opinii. Ale nie ma lekko. Zanim to zacznie robić zdjęcia, trzeba się trochę nagimnastykować. Po kolei :

OSTROŚĆ

Z zestawu - ma to pewną przykrą konsekwencję : ustawianie ostrości, całkowicie uzasadnione ergonomią kolby foto-snajpera, w normalnym użytkowaniu doprowadza do szału. Dokładność pokrętła, przełożenie na plastikową zębatkę … masakra. Z całą powagą twierdzę, że to wystarczający powód, żeby tego obiektywu nie kupować. W fotografii dziennej nie da się trafić w nic żywego, w nocnej – musiałem zmajstrować maskę Bahtinowa. A i tak trzeba ostrość sprawdzać i poprawiać, bo obiektyw długo stygnie i traci ustawienia (też tak macie?).

Tair05.jpg.7bbfd89dfafaaa7b8a11da9ebfe12208.jpg

 

Na statywie

Na statywie/montażu montuje się taira z aparatem, nie aparat z tairem. Ile ja się naszukałem szybkiej płytki manfrotto ze śrubą 3/8”! W żadnym sklepie i nigdzie w necie na złość nie było. Śrubę do szyny montażu dostałem jakimś cudem szybciej.

 

M42

Na początek próbowałem z tanim adapterkiem za kilkanaście złotych. Jupitera 37 taki utrzyma, taira już nie. Lekki luzik i wszystko lata. Nie ma mowy, żeby obiektyw trzymał się na takim dziadostwie osiowo. Tair na szczęście należy do tej fajnej grupy radzieckich szkieł z odkręcaną dupką – można ją wymienić na mocowanie innego, imperialistycznego systemu. W końcu doszedłem do wniosku, że muszę zainwestować w solidne mocowanie.

Tair01.jpg.a2799280eb5f994c641c9803c604189a.jpg

 

ABERKA, ABERKA, TRALALA

Ruskie szkło tak ma : nawet ostre, przyzwoita rozdzielczość, ale im dłuższa ogniskowa, tym bardziej widać archaiczność sowieckiej technologii. Plejady, Jowisz - jak garść kolorowego konfetti. Kolejny poważny powód, żeby dać sobie z tym spokój. A gdyby tak jeszcze kasy dołożyć i zastosować filtr semi-apo?

Tair07.jpg.5588aad2e7ddb16d03fd25104e77f94f.jpg

 

Dorobienia całego nowego mocowania podjął się ś.p. pan Marek Mazur (ten z Retro Kamery). Nieśmiało wspomniałem, że marzy mi się taki dynks w środku, żeby wkręcać filtry – odbierając dostałem nie tylko możliwość wkręcania filtra, ale także możliwość wykręcania tego dynksa. Rzecz w tym, że filtr 1,25” jest malutki i znacznie obcina stożek światła. Po próbach z plastikową atrapą zakładałem, że nie będzie winietował na APSc, ale pewności nie miałem. Pan Mazur o tym pomyślał i w razie czego mogę wrócić do pełnego przelotu.

Tair03.jpg.a13795cdbad8aad30f2e0718a66111e6.jpg

 

Tair04.jpg.10d7d3eee5bbf92e14e1f4f006dd0fd2.jpg

 

Tair04a.jpg.7ee9c4ca0b37b07ab1a5490ad8612c5e.jpg

 

INNE ATRAKCJE

Właściwie od razu obiektyw dostał trochę ochrony : dobry filtr UV jako protektor na przednia soczewkę, tubus w paru miejscach oklejony został mocną szeroka taśmą izolacyjną (poprawia też chwyt), sztywną osłonę przeciwsłoneczną zamiast oryginalnego „kalosza” i dekielek zatrzaskowy. Potem zrobiłem wspomnianą maskę Bahtinowa i filtr ND w oprawce z redukcji 72-82mm i adaptera filtrów cokin 82mm i oczywiście tylny dekiel na mocowanie sony a.

Tair06.jpg.04ea006f6b927cd2203de6e8230f2354.jpg

 

ALE CZY TO SIĘ OPŁACA?

Trudne pytanie :). Wszystkie usprawnienia i dodatki kosztowały więcej niż obiektyw. Wszystko funkcjonuje jak należy. Jak się trafi z ostrością, zdjęcia żyleta. Natomiast co do efektu działania filtrów : w dzień semi-apo daje wiadomy efekt kolorystyczny. Można się go pozbyć, ale kolory nie będą już idealne. Fioletowe duszki (w dziennej fotografii kolorowej) usuwa raczej miernie. Nie wiem natomiast, jak tair by się sprawdził z innymi filtrami w narrowbandzie. Odkręcana dupka jest za cienka, by zastąpić ją kołem filtrowym+mocowanie DSLR, więc wkręcane filtry to chyba jedyne rozwiązanie. W kamerach jest inny back-focus i powinno być dość miejsca na koło. Nie mam już jak tego sprawdzić.

Tair02.jpg.2cd343297204e0f8a5cd72a0581228c0.jpg

Edytowane przez Fredrixxon
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie trzeba 1000 słów, wystarczy jedno: NIE. Ten obiektyw (mam nadzieję, że jasno to wynika z tego , co napisałem) jest świetny dla tych, którzy lubią sobie robić problemy. Przypadkowe udane zdjęcia w dzień nie usprawiedliwiają całej tej szarpaniny i wydatków. 

Mogę wam pożyczyć obiektyw do testów, Najbliższe planowane użycie to zaćmienie księżyca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podlinkowane przez Wintera zdjęcia przeczą tezie, jakoby Tair się nie nadawał do astrofoto. Uważam, że jest warty swojej ceny, w szczególności jeśli fotografujemy kamerą mono gdzie korekcja aberracji chromatycznej jest łatwiejsza do opanowania (filtry) niż w przypadku użycia kamery kolorowej. 

Odpowiadając na pytanie kolegi:

W dniu 15.06.2018 o 14:39, lesnikdan napisał:

Jak w temacie - szukam taniej alternatywy małego APO do współpracy z Atikiem 314l+ - przede wszystkim taniej ;) Docelowo chciałbym posiadać sprzęt dla trochę szerszych pół w tym także w narrowband ;) Co myślicie o takim połączeniu? Tair plus Atik da skalę ciut powyżej 4,3"/px a to dla EQ3-2 guidowanego będzie pestką przede wszystkim dlatego, że teraz dźwiga SW 150/750. Co do samego obiektywu nie mam w sumie większych wątpliwości - w tej cenie (max 500 PLN) ciężko będzie znaleźć coś lepszego. Pytanie pojawia się dopiero gdy chciałbym między kamerę a Taira wcisnąć koło filtrowe - nie będzie to sprawiać problemów z ustawianiem ostrości? Gdzieś czytałem, że problemy pojawiały się np. przy podłączeniu Taira do Nikona gdzie trzeba było zmniejszać odległość obiektywu od matrycy - kojarzy ktoś może ile wynosi ta odległość? Różne źródła podają ~46mm (bagnet - matryca) ale wolę się upewnić - po co komplikować sobie życie.
Wszelkie uwagi i przydatne info mile widziane :)

Z kamerą Atik 314 z kołem filtrowym bez problemu da się używać i moim zdaniem jeśli posiadasz już Atika 314 jest to niezły pomysł na tani setup. Koło filtrowe -backfocus 20 mm + bacfocus kamery 13 mm dają spory zapas. Z Nikonem się nie da, za duży bacfocus Nikona i nie ostrzy na nieskończoność (sprawdzałem), za to z Canonem tak, oczywiście bez filtrów pomiędzy obiektywem a aparatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze taką fotke znalazłem. Jest też wiele gorszych zdjęć niż te co wstawiłem. Na końcowy sukces pewnie liczy się jakość konkretnego modelu, zebrany materiał i obróbka. Dzisiaj ma być częściowe przejaśnienie w nocy na południu... może uda mi się zrobić kilka testowych fotek moim egzemplarzem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.07.2018 o 20:16, Grzędziel napisał:

Prosimy o przykładowe fotki

Na 36 - dwa ostre. Następne, zrobione 4 minuty później (bez tykania obiektywu) już nie ostre. Loteria i zmarnowany czas. A550+tair3-s na statywie goliat. F5,6, 4 s, iso 200, biel 5500K.

Pliki prosto z karty.DSC00855.thumb.JPG.97d4ab22cec16a1bcc0674fac2b83f7f.JPG

DSC00854.thumb.JPG.dcf776eea375ef141bfd0e3210ce5476.JPG

Na pierwszym zachodząca Wenus. Próbowałem ustrzelić Jowisza, ale zanim skończyłem zabawy z maską Bahtinowa, wlazły na niego chmurwy. Jeżeli jutro będzie czyste niebo spróbuję nawet z filtrem semi- apo.

EDYTA:

Przy takich "płaskich strzałach" duży wpływ na jakość obrazu ma atmosfera. Zimą i latem powietrze drży i faluje nad rozgrzanymi dachami ... Do wysokiego biurowca prawie 4 km.

 

Edytowane przez Fredrixxon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...
On 7/1/2018 at 6:57 PM, Fredrixxon said:

A masz, brzydka żabo!

 

Parę lat temu, będąc właścicielem (nieco sfrustrowanym) EQ3-2, próbowałem na różne sposoby oszklić moją alfę, nie wyrywając dziury w sakiewce. No takie głupoty jak astrofoto mi się marzyły po prostu. Nabyłem więc radzieckiego jupitera 21 (200mm), a potem taira-3 (300mm). Trafiły mi się całkiem przyzwoite egzemplarze.

TAIR JAKI JEST …

Wiadomo – z zestawu foto-snajper. Wielka, ciężka rura. Niby kusi niską ceną za taką ogniskową, sporo przychylnych opinii. Ale nie ma lekko. Zanim to zacznie robić zdjęcia, trzeba się trochę nagimnastykować. Po kolei :

OSTROŚĆ

Z zestawu - ma to pewną przykrą konsekwencję : ustawianie ostrości, całkowicie uzasadnione ergonomią kolby foto-snajpera, w normalnym użytkowaniu doprowadza do szału. Dokładność pokrętła, przełożenie na plastikową zębatkę … masakra. Z całą powagą twierdzę, że to wystarczający powód, żeby tego obiektywu nie kupować. W fotografii dziennej nie da się trafić w nic żywego, w nocnej – musiałem zmajstrować maskę Bahtinowa. A i tak trzeba ostrość sprawdzać i poprawiać, bo obiektyw długo stygnie i traci ustawienia (też tak macie?).

Tair05.jpg.7bbfd89dfafaaa7b8a11da9ebfe12208.jpg

 

Na statywie

Na statywie/montażu montuje się taira z aparatem, nie aparat z tairem. Ile ja się naszukałem szybkiej płytki manfrotto ze śrubą 3/8”! W żadnym sklepie i nigdzie w necie na złość nie było. Śrubę do szyny montażu dostałem jakimś cudem szybciej.

 

M42

Na początek próbowałem z tanim adapterkiem za kilkanaście złotych. Jupitera 37 taki utrzyma, taira już nie. Lekki luzik i wszystko lata. Nie ma mowy, żeby obiektyw trzymał się na takim dziadostwie osiowo. Tair na szczęście należy do tej fajnej grupy radzieckich szkieł z odkręcaną dupką – można ją wymienić na mocowanie innego, imperialistycznego systemu. W końcu doszedłem do wniosku, że muszę zainwestować w solidne mocowanie.

Tair01.jpg.a2799280eb5f994c641c9803c604189a.jpg

 

ABERKA, ABERKA, TRALALA

Ruskie szkło tak ma : nawet ostre, przyzwoita rozdzielczość, ale im dłuższa ogniskowa, tym bardziej widać archaiczność sowieckiej technologii. Plejady, Jowisz - jak garść kolorowego konfetti. Kolejny poważny powód, żeby dać sobie z tym spokój. A gdyby tak jeszcze kasy dołożyć i zastosować filtr semi-apo?

Tair07.jpg.5588aad2e7ddb16d03fd25104e77f94f.jpg

 

Dorobienia całego nowego mocowania podjął się ś.p. pan Marek Mazur (ten z Retro Kamery). Nieśmiało wspomniałem, że marzy mi się taki dynks w środku, żeby wkręcać filtry – odbierając dostałem nie tylko możliwość wkręcania filtra, ale także możliwość wykręcania tego dynksa. Rzecz w tym, że filtr 1,25” jest malutki i znacznie obcina stożek światła. Po próbach z plastikową atrapą zakładałem, że nie będzie winietował na APSc, ale pewności nie miałem. Pan Mazur o tym pomyślał i w razie czego mogę wrócić do pełnego przelotu.

Tair03.jpg.a13795cdbad8aad30f2e0718a66111e6.jpg

 

Tair04.jpg.10d7d3eee5bbf92e14e1f4f006dd0fd2.jpg

 

Tair04a.jpg.7ee9c4ca0b37b07ab1a5490ad8612c5e.jpg

 

INNE ATRAKCJE

Właściwie od razu obiektyw dostał trochę ochrony : dobry filtr UV jako protektor na przednia soczewkę, tubus w paru miejscach oklejony został mocną szeroka taśmą izolacyjną (poprawia też chwyt), sztywną osłonę przeciwsłoneczną zamiast oryginalnego „kalosza” i dekielek zatrzaskowy. Potem zrobiłem wspomnianą maskę Bahtinowa i filtr ND w oprawce z redukcji 72-82mm i adaptera filtrów cokin 82mm i oczywiście tylny dekiel na mocowanie sony a.

Tair06.jpg.04ea006f6b927cd2203de6e8230f2354.jpg

 

ALE CZY TO SIĘ OPŁACA?

Trudne pytanie :). Wszystkie usprawnienia i dodatki kosztowały więcej niż obiektyw. Wszystko funkcjonuje jak należy. Jak się trafi z ostrością, zdjęcia żyleta. Natomiast co do efektu działania filtrów : w dzień semi-apo daje wiadomy efekt kolorystyczny. Można się go pozbyć, ale kolory nie będą już idealne. Fioletowe duszki (w dziennej fotografii kolorowej) usuwa raczej miernie. Nie wiem natomiast, jak tair by się sprawdził z innymi filtrami w narrowbandzie. Odkręcana dupka jest za cienka, by zastąpić ją kołem filtrowym+mocowanie DSLR, więc wkręcane filtry to chyba jedyne rozwiązanie. W kamerach jest inny back-focus i powinno być dość miejsca na koło. Nie mam już jak tego sprawdzić.

Tair02.jpg.2cd343297204e0f8a5cd72a0581228c0.jpg

 

 

Wskrzeszam wątek. Czy można gdzieś dostać taki "wkręcany dynks"? Aby zamontować filtr 1.25" w "dupce" Tair'a. Ewentualnie projekt takiego dynksa, żeby samemu wydrukować.

Może serwisastro albo ktoś na forum by się podjął?

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.