Jump to content
  • 2

Pierścienie intereferencyjne Newtona - jak ich unikać, jak je usuwać?


Guest wessel
 Share

Question

Temat dotyczy wyłącznie fotografii Słońca i wyłącznie w paśmie Ha z filtrem o szerokości ułamków Angstrema. Znalazłem dotychczas dwie metody:

1. Pochylenie osi optycznej kamery ZA etalonem

2. Niwelacja interferencji przez robienie flatów np. w FireCapture.

Pierwsza metoda nie da się zastosować w Coronado PST ( a przynajmniej ja nie widzę możliwości) - może ktoś podpowie jak to zrobić w tym teleskopie?

Druga  metoda - podobno można to zrobić automatycznie  w czasie sesji tzw. Live flats ale nie mogę znaleźć nic w necie. Może ktoś pomoże?

Z naszym guru od Słońca czyli Łukaszem już jestem "po słowie" ale on fotografuje innym sprzętem i nie ma tego problemu.

Zestaw PST + ASI 120MM generuje mocno wkurzające pierścienie.

Jakieś pomysły/ porady/użyteczne linki???

Link to comment
Share on other sites

18 answers to this question

Recommended Posts

  • 13

Z tego co wyczytałem w internetach to pierścienie Newtona powstają na skutek dyfrakcji i interferencji fali światła ( o bardzo wąskim spektrum, w tym wypadku poniżej 1A) na "pikselach" matrycy CMOS.

I w zależności od matrycy problem będzie występował zawsze - może być tylko mniejszy (ASI178), większy (ASI174)  lub bardzo duży (ASI120).

 

Jedyne 100-procentowe remedium to zakup kamery CCD :)

No a jak już mamy CMOS to tak jak pisze wessel:

 

1) tiltujemy etalon metodą prób i błędów - wykonalne w teleskopach gdzie etalon jest wkręcany z przodu. Trzeba wtedy wyposażyć się w odpowiedni adapter/złączkę i popróbować. Czasem jest efekt  a czasem nie ma. Można też spróbować tiltować kamerę z użciem złączki jak poniżej, ale tutaj nie mam żadnych referencji czy to działa. Trzeba by było spróbować.

https://www.altairastro.com/Daystar-Interference-Eliminator-C-Mount-Altair-GPCAM.html

 

2) używamy "live flatting" w FireCapture. Ja to robię następująco.

      -> ustawiam Słońce w kadrze, wyostrzam, patrzę jak wyglądają piercienie interferencyjne

      -> wyjeżdżam Słońcem poza kadr tam gdzie jasność tła jest już jednolita

      -> rozostrzam ak żeby nie było widać nic oprócz pierścieni które chcę wyeliminować

      -> kilkam "Flat Field" (załączam screen) i wybieram żeby zrobił master flata z około 50-100 klatek

      -> teraz program będzie z automatu odejmował tego flata od każdej zrzuconej klatki, czyli taka kalibracja w locie

      -> wracam z FOV na Słońce i wyostrzam obserwując czy pierścienie znikły, jak jest ok to działam, jak jestem niezadowolony to procedurę trzeba powtórzyć

 

screen.jpg.2cb0738b63d24d137a1cfe05785cb485.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2

No to jest wynik moich poszukiwań rozwiązania - kamery serii ASI 120 nie nadają się do fotografii Słońca z użyciem wąskich filtrów Ha. Układ matryca-szybka generuje nieusuwalne pierścienie interferencyjne ( Newtona) jak pisał Łukasz powyżej. Drugi ( czarno-biały) obrazek to stack 200 klatek z teleskopu PST Coronado 40 i kamery ASI 120 MM.

Pierwszy natomiast to stack 25 klatek z tego samego teleskopu ale z kamerą ASI 178 MM ( jeszcze raz dzięki Kamil). Widać nierównomierność oświetlenia, ale jest czysto!

1477668976_178firstlight.thumb.jpg.7bd8711b10b2520d08d160374a2b440a.jpg

Sun_093401.jpg.9f619e14fdd0f81c43553b77d13af500.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2
W dniu 18.11.2019 o 20:52, wessel napisał:

To jest właśnie regulacja etalonu ale czy pochylanie?

Obracanie pierścienia regulacji w PST powoduje dociskanie etalonu do gumowej obręczy.  Powoduje to z kolei zmianę grubości szczeliny pomiędzy elementami etalonu i umożliwia dokładne dostrojenie długości fali. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1

Mi kolega kiedyś mówił, który korzystał z Lunta i Quarka, że problem dotyczy kamery. Na ASI120 miał pierścienie i nie mógł ich w żaden sposób usunąć, na ASI178 i ASI174 było wszystko w porządku- wszystkie 3 modele mono.

Może warto z nimi pogadać: https://stargazerslounge.com/topic/330024-zwo-asi178mm-considering-a-purchase/

Link to comment
Share on other sites

  • 1

Ja podobnie jak @count.neverest polecę rozwiązanie najprostsze, ale oczywiście drogie - zmiana kamery. Niestety ASI120 zupełnie nie znosi Słońca. Potwierdzam przedmówcę w kwestii ASI174 - robiłem nią w Coronado i obraz był czysty.

 

Pytanie, czy robienie flatów itp pozwoli uzyskać efekt całkowicie dobry, a może tylko pozornie jest ok, bo np leci kontrast?

Link to comment
Share on other sites

  • 1
2 godziny temu, dobrychemik napisał:

Wszystko fajnie, ale nikt mi nie wmówi, że to jest temat pasujący do "Początkujący" i "Pierwsze kroki". Jak prawdziwy początkujący zobaczy takie teksty, to uzna, że albo z nim coś jest nie tak, albo z forum...

Ja przepraszam, to są dla mnie pierwsze kroki w fotografii Słońca.

Link to comment
Share on other sites

  • 1
Godzinę temu, MateuszW napisał:

Ja używałem takiej wersji, zakładanej na własną tubę:

16b86d5fb216d0f25bf087effea9f007_a38f481

Tu regulacja jest tym złotym pokrętłem i jest tam najzwyklejszy klin, który na zawiasie odchyla całość. Myślę, że ten gumowy pierścień u Ciebie powinien być właśnie od tego, tylko jakoś inaczej jest to rozwiązane. No bo regulacja etalonu polega właśnie na tym pochylaniu, co przesuwa jego charakterystykę widmową. Warto też pamiętać, że zmiana temperatury również przestraja etalon, więc używając sprzętu w lecie może być konieczna korekcja po pewnym czasie, jak się nagrzeje.

Nwet podają w dokumentacji przesunięcie pasma w zależności od temperatury

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Wszystko fajnie, ale nikt mi nie wmówi, że to jest temat pasujący do "Początkujący" i "Pierwsze kroki". Jak prawdziwy początkujący zobaczy takie teksty, to uzna, że albo z nim coś jest nie tak, albo z forum...

Edited by dobrychemik
Link to comment
Share on other sites

  • 0
33 minuty temu, MateuszW napisał:

Z prawej strony nie trafiasz w linię Ha i struktury znikają. To kwestia ustawienia kąta etalona.

Czyli co, ustawić na lewą, avikować a potem na prawą?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
6 minut temu, wessel napisał:

Czyli co, ustawić na lewą, avikować a potem na prawą?

Mam doświadczenie z Coronado 60, gdzie etalon ma takie pokrętło do pochylania go względem osi optycznej. Odpowiednie ustawienie powoduje optymalne filtrowanie Ha (regulując, fragment obrazu z ładnymi strukturkami przesuwa się po Słońcu, a w pewnym ustawieniu obejmuje praktycznie całość). Niestety patrząc na zdjecia PST nie widzę podobnej regulacji, ale może jest?

Jeśli jej nie ma, albo nie da się objąć właściwym obrazem całej tarczy, to tak, najlepiej awikuj na dwa razy i złóż jak mozaikę.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 godziny temu, MateuszW napisał:

Mam doświadczenie z Coronado 60, gdzie etalon ma takie pokrętło do pochylania go względem osi optycznej. Odpowiednie ustawienie powoduje optymalne filtrowanie Ha (regulując, fragment obrazu z ładnymi strukturkami przesuwa się po Słońcu, a w pewnym ustawieniu obejmuje praktycznie całość). Niestety patrząc na zdjecia PST nie widzę podobnej regulacji, ale może jest?

Jeśli jej nie ma, albo nie da się objąć właściwym obrazem całej tarczy, to tak, najlepiej awikuj na dwa razy i złóż jak mozaikę.

To ta wajcha wystająca do góry w 60? PST 40 ma taki pierścień wyglądający jak moletowany ( ale gumowany u nasady tuby, to chyba to samo. To jest właśnie regulacja etalonu ale czy pochylanie? Za mało wiem o budowie PST. To ten pierścień u nasady tubusa, przy black boxie.

image.png.a3442971a46ce365ee423cd49f65377d.png

 

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

  • 0
21 godzin temu, wessel napisał:

To ta wajcha wystająca do góry w 60? PST 40 ma taki pierścień wyglądający jak moletowany ( ale gumowany u nasady tuby, to chyba to samo. To jest właśnie regulacja etalonu ale czy pochylanie? Za mało wiem o budowie PST. To ten pierścień u nasady tubusa, przy black boxie.

Ja używałem takiej wersji, zakładanej na własną tubę:

16b86d5fb216d0f25bf087effea9f007_a38f481

Tu regulacja jest tym złotym pokrętłem i jest tam najzwyklejszy klin, który na zawiasie odchyla całość. Myślę, że ten gumowy pierścień u Ciebie powinien być właśnie od tego, tylko jakoś inaczej jest to rozwiązane. No bo regulacja etalonu polega właśnie na tym pochylaniu, co przesuwa jego charakterystykę widmową. Warto też pamiętać, że zmiana temperatury również przestraja etalon, więc używając sprzętu w lecie może być konieczna korekcja po pewnym czasie, jak się nagrzeje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 132 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.