Jump to content

Pytanie do samyangowców - ki czort ?


orlen
 Share

Recommended Posts

hej, obrabiam swój pierwszy materiał, niestety z niezbyt ciemnego miejsca (centrum krynicy zdr) i martwią mnie te okrągłe gradienty ktore powtarzają sie na kazdej klatce.

idąc od brzegów do srodka kadru, jasne brzegi, troche ciemniejszego tła i jasny okrągły gradient wokół środka kadru. 

I tu pytanie początkującego panikarza, czy to efekt ze dostawał swiatło z boku czy moze jakas wada optyczna ? 

niestety dopiero w lutym bede mogl sie wybrac w jakies ciemne miejsce zeby to przetestowac.

scrn shot z kilku subów i stack.

 

samyang 135 + C5dmk2

Zrzut ekranu 2020-01-05 o 11.24.30.png

Zrzut ekranu 2020-01-05 o 11.24.18.png

Edited by orlen
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, MateuszW napisał:

Kalibracja była? I jaka? 

darkami, po kalibracji flatami jest jeszcze gorzej

3 minuty temu, Maro21 napisał:

Może zarosiło obiektyw ?

szklo czyste, grzałke mialem na obiektywie.

Link to comment
Share on other sites

sprawdzilem klatki z innych miejsc, dla porownania po lewej samyang 135 (kiełpiniec) po prawej canon 50mm 1.4 (tatry)

obydwie klatki potraktowalem ABE i sct w pixie.

 

Zrzut ekranu 2020-01-05 o 12.40.59.png

Edited by orlen
Link to comment
Share on other sites

Przyczyny są dwie (zanim do tego doszedłem traciłem ok 80% materiału).

 

1. Jedna jest związana ściśle z Samyangiem 135 - ekstremalnie wręcz duży wpływ położenia obiektywu na flaty (rozwiązanie - robienie flatów flatownicą, tuż przed lub tuż po sesji, albo jedno i drugie, w ustawieniu dla docelowego kadru).

2. Przeglądając flaty, zauważyłem, że różnią się jasnością - co oznacza, że część jest robiona w np. zaplanowanym f/2.8, a część w np f/2.7, f/2.6, f/2.75 - zdarza się to także dla klatek długich.

Dla tak wysokiej światłosiły jest to spora różnica. Jeżeli ktoś ma Samyanga w wersji video, prośba o potwierdzenie, czy u niego nie ma takich różnic.

możliwe do zastosowania remedium:

a) robię około 60 flatów na sesję... jeżeli zajdzie taka potrzeba, grupuję materiał i flaty na 2-3 klasy jasności i kalibruję osobno.

b) flatownica jest specjalnie mocno przyciemniona - dzięki naświetlaniu ok 1/2s unikam dodatkowo problemu flickeringu panelu EL.

 

niestety, żadne sprawdzane przeze mnie algorytmy radzenia z gradientem nie dały szybkich (ok. godziny/dwóch pracy) efektów... wymagałoby to pewnie bardzo dobrze dopasowanych parametrów krzywych w DBE, ale to też nie da gwarancji, że nie usuniemy części cennego tła.

 

Samyang to obiektyw, który za niewygórowane pieniądze pozwala osiągać bardzo fajne efekty, ale w optyce nie ma nic za darmo i nie bez przyczyny Zeiss, którego jest niemalże kopią i od którego Samyang odstaje praktycznie wyłącznie w temacie winiety, kosztuje 7kPLN. Stąd, jeżeli chce się robić zdjęcia niemal jak sprzętem za 3,5x więcej, trzeba dać z siebie więcej i trzymać się mocno pewnych reguł... w przypadku tego obiektywu jak nic wychodzi prawda, że bez dobrej kalibracji nic się nie wyciągnie (chyba że przy dużym szczęściu), a jak już się porządnie skalibruje, to praktycznie po najprostszym DDP, czy STF zdjęcie jest już niemal obrobione.

 

Pozdr

i

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Iro napisał:

Jedna jest związana ściśle z Samyangiem 135 - ekstremalnie wręcz duży wpływ położenia obiektywu na flaty (rozwiązanie - robienie flatów flatownicą, tuż przed lub tuż po sesji, albo jedno i drugie, w ustawieniu dla docelowego kadru).

Ja właśnie jestem mocno zmieszany ostatnio. Do tej pory właściwie nigdy nie miałem problemów z Samyangiem, kalibrując go jednym i tym samym flatem. Ale ostatnio zrobiłem jedną serię, która po kalibracji wyglądała tak jak pokazałeś - z wyraźnym okręgiem. Nie za bardzo rozumiem, jakim cudem do tej pory nie miałem tego problemu.

 

No i tak czy siak wydaje mi się, że u Orlena są jeszcze jakieś inne problemy. Na pewno samyang nie generuje takich pasów wzdłuż krawędzi i pojaśnień w rogach.

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, MateuszW napisał:

Ja właśnie jestem mocno zmieszany ostatnio. Do tej pory właściwie nigdy nie miałem problemów z Samyangiem, kalibrując go jednym i tym samym flatem. Ale ostatnio zrobiłem jedną serię, która po kalibracji wyglądała tak jak pokazałeś - z wyraźnym okręgiem. Nie za bardzo rozumiem, jakim cudem do tej pory nie miałem tego problemu.

 

No i tak czy siak wydaje mi się, że u Orlena są jeszcze jakieś inne problemy. Na pewno samyang nie generuje takich pasów wzdłuż krawędzi i pojaśnień w rogach.

ad.1 - gdy fotografujesz obszar np. Drogi Mlecznej, gdzie nie ma płaskiego pola pod spodem, temat jest pomijalny... gdy focisz bardzo płaskie pole, albo chcesz wydobyć słaby sygnał, jak w przypadku IFN, jakość kalibracji ma kluczowe znaczenie... wydaje mi się, że także może mieć wpływ temperatura otoczenia.... pół Samyanga jest z metalu, pół z tworzywa.

 

ad.2 - pojaśnienia na rogach to moim zdaniem efekt wyrównywania tła - tak zakładam - pasy - po części z tego, że jest duże przesunięcie pomiędzy klatkami tego kadru ( + słaba ich kalibracja), w moim D90 taki pasek z jednej strony dawała elektronika, a czasami nie zasłonięty wizjer, który łapał światło. Trudno mieć coś skopane w optyce i dalej mieć ładne gwiazdy w rogach przy takiej światłosile...

 

pozdr

i

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

No to ja też zapisuję się do klubu ;) Rozciągane w Sirilu. Dodam, że flatów 0. Tylko lighty i darki. I teraz też widzę że u dołu takie podłużne pojaśnienie to chyba jakieś lewe światło które chyba wpadło przez odsłonięty wizjer podczas robienia darków. Także plan na kolejne dni: zrobić porządne flaty i darki :)

 

Auto-Stretch
1915064271_Screenshot2020-01-07at21_28_09.png.f99fdb54cad0410ab596df316240b5c6.png

 

Histogram-Stretch

1641010935_Screenshot2020-01-07at21_28_20.png.70cc5068ecb1169ef1cab8f8cd551117.png

Link to comment
Share on other sites

Pół roku temu, jak robiłem pierwsze zdjęcia Samyangiem też miałem problem, później robiłem parę razy flaty, starając się zrobić je jak najdokładniej, sprawdzając je i wybierając najlepszy sposób, wyeliminowało to większość problemów.

Myślicie, że zamocowanie lustrzanki na szynie wraz z pierścieniem podpierającym obiektyw wyeliminowałoby problem? Mam na myśli, żeby nie ruszać sprzętu, a szczególnie podparcia obiektywu i całość trzymać złożone na szynie, aż do zrobienia flatów.  

Link to comment
Share on other sites

Flaty polecam robić w trakcie sesji... z mojego ostatniego bieszczadzkiego wypadu połowa klatek to flaty... i powiem Wam, że co inne położenie obiektywu to i flat inny. Może pomysł Maćka coś by pomógł...  takie uchwyty na Samyanga są dostępne drukowane przez zainteresowanych...

Edited by Iro
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Iro napisał:

Może pomysł Maćka coś by pomógł...  takie uchwyty na Samyanga są dostępne drukowane przez zainteresowanych...

@Iro Rozwiniesz o jakie uchwyty chodzi? Jest gdzieś to opisane?

Czy ktoś wie czy Samyang 85 mm f/1.4 też ma taką przypadłość?

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, calla napisał:

Dziwna sprawa. Ja zrobiłem flaty samyangiem dosłownie 2 razy, i jakoś kłopotów z kalibracją nie miałem... Jak robicie flaty?

Ipadem z bialym tshirtem naciagnietym na osłonę

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, ax napisał:

@Iro Rozwiniesz o jakie uchwyty chodzi? Jest gdzieś to opisane?

Czy ktoś wie czy Samyang 85 mm f/1.4 też ma taką przypadłość?

Z tego co pamiętam nie miał takiej przypadłości, ale jeśli kolega jest nim zainteresowany to trzeba się zastanowić czy warto. Miałem 2 szt. tego modelu i oba miały dość dużą komę, trzeba było mocno przymykać przysłonę.

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, Iro napisał:

Flaty polecam robić w trakcie sesji... z mojego ostatniego bieszczadzkiego wypadu połowa klatek to flaty... i powiem Wam, że co inne położenie obiektywu to i flat inny. Może pomysł Maćka coś by pomógł...  takie uchwyty na Samyanga są dostępne drukowane przez zainteresowanych...

Iro jest szansa zebys pokazal dla porownania nieskalibrowana i skalibrowana swoja klatke ?

Link to comment
Share on other sites

  • Paether changed the title to Pytanie do samyangowców - ki czort ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
      • 37 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Haha
        • Love
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Like
      • 27 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.