Jump to content

APT/PHD2 - dithering distance.


Sebastianus
 Share

Recommended Posts

Cześć,

 

właśnie pierwszy raz stosuję "dithering" i zastanawiam się czy mam dobrze ustawione opcje w APT I PHD2

 

Jeżeli chodzi o APT to czym się kierować ustawiając "dithering distance" 1,2,3,4, .... ?

W PHD2 w opcjach "Dither" mam zaznaczoną "RA only" i też nie wiem czy to wystarczy czy dithering powinien być w obu osiach.

 

Zauważyłem też, że PHD do ogólnego RMS error bierze pod uwagę dithering , więc wynik RMS trochę gorszy niż zwykle...

 

Seb

Link to comment
Share on other sites

Jaki montaż? Opaskowany czy oryginalne zębatki? 

U mnie dithering nie miał większego sensu póki miałem oryginalne zębatki w HEQ-5 - montaż miał takie luzy, że dodawanie jeszcze ditheringu do reszty posypało mi prowadzenie ;)

Teraz jak mam opaskowany, to jest pięknie, walking noise odszedł w niepamięć, a robię dither tylko w osi RA. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, Sebastianus napisał:

W PHD2 w opcjach "Dither" mam zaznaczoną "RA only" i też nie wiem czy to wystarczy czy dithering powinien być w obu osiach.

 

Ja lecę w obu osiach z opcją random. 
Jak będę w domu zerknę w ustawiania, ale z pamięci - to do klatkę, do tego czas pauzy dla kolejnej klatki po dither dla uspokojenia monta - 10 s, ale dystansu nie pamiętam ile pix. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, sidiouss napisał:

Jaki montaż? Opaskowany czy oryginalne zębatki? 

U mnie dithering nie miał większego sensu póki miałem oryginalne zębatki w HEQ-5 - montaż miał takie luzy, że dodawanie jeszcze ditheringu do reszty posypało mi prowadzenie ;)

Teraz jak mam opaskowany, to jest pięknie, walking noise odszedł w niepamięć, a robię dither tylko w osi RA. 

 

Losmandy GM8, zebatki. Walking noise mam taki, że po 3 lekkiej krzywej już idą tasiemki w tle. W phd miałem ustawione RA only, bo w osi DEC wg phd mam lekki luz więc i tak trzepie obiema pewnie.

 

4 minuty temu, Tayson napisał:

Ja u siebie po ditheringu mam przesuniecia rzedu 20-30pixeli. 

Dzila wysmienicie. Dzialam w pdh+sgp

Ok, czyli za mało miałem bo "2" czyli wychodzi , że 1 pixel.

 

13 minut temu, count.neverest napisał:

Obie osie, przesunięcie 30 pikseli na głównej skali, na guiderze ok. 1:3. focę dslr. Darkami nie zawracam sobie głowy.

 

No nic. Zrobiłem wczoraj 60x 60 sek, biasy, flaty, darki. Wieczorem się wezmę za, jak znajdę czas, bo syn ma jutro zdania podrzędnie złożone okolicznikowe i inne. No, co to w ogóle, kurna, jest?

Link to comment
Share on other sites

I obrazowo tak to wygląda, po kilkudziesięciu klatkach, żeby ktoś nie myślał, że Taysona i mój konfig na koniec spowoduje konieczność obcięcia 25% na stacku. Algorytm powoduje, że nowa, przesunięta klatka orbituje sobie wkoło poprzedniej. Widać klatki już przesunięte (czerwone), bieżącą i gdzie pojawi się następna. Przy długich czasach 5-10 min ustawiam co klatkę. Dithering trwa 2-3 sek. więc to żadna oszczędność. Przy czasach krótszych 60-120 sek. dałbym co 2-3 klatki dithering.

 

 

image.png.9b8605b460b88214955fe1443cb35904.png

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, count.neverest napisał:

I obrazowo tak to wygląda, po kilkudziesięciu klatkach, żeby ktoś nie myślał, że Taysona i mój konfig na koniec spowoduje konieczność obcięcia 25% na stacku. Algorytm powoduje, że nowa, przesunięta klatka orbituje sobie wkoło poprzedniej. Widać klatki już przesunięte (czerwone), bieżącą i gdzie pojawi się następna. Przy długich czasach 5-10 min ustawiam co klatkę. Dithering trwa 2-3 sek. więc to żadna oszczędność. Przy czasach krótszych 60-120 sek. dałbym co 2-3 klatki dithering.

 

 

 

 

Dzięki, ja ustawiłem dithering po każdej klatce oraz "settle time" 20 sekund więc na 60 klatkach po minucie tracę sporo czasu. No nic. Zobaczymy, ale coś czuje, że zbyt mało przesuwałem.

Link to comment
Share on other sites

w moim dlugoczasowym naswietlaniu dither jade zawsze co 3klatki.

jak planujesz zbierac material kilka nocy + meridian flip, to spokojnie wystarczy co 5-7szt

 

skoro piszesz ze robisz exp 1min to co 10-15klatek tez bedzie dzialac.

Link to comment
Share on other sites

Gdzie ustawia się wartość co ile klatek ma być dither ?? To się ustawia w Maximie, czy PHD2. Ja robię co każdą klatkę, ale może nie muszę. Może skrypt do Maxima tak ustawia ( Dither Release1b ). Mi to jest obojętne czasowo, bo robię w przedziale 600-1800s, więc kilka minut dłuższa sesja to żaden problem. No, ale chciałbym się dowiedzieć, gdzie to się ustawia. Używam Maxima z PHD2.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, kosmit napisał:

Gdzie ustawia się wartość co ile klatek ma być dither ?? To się ustawia w Maximie, czy PHD2. Ja robię co każdą klatkę, ale może nie muszę. Może skrypt do Maxima tak ustawia ( Dither Release1b ). Mi to jest obojętne czasowo, bo robię w przedziale 600-1800s, więc kilka minut dłuższa sesja to żaden problem. No, ale chciałbym się dowiedzieć, gdzie to się ustawia. Używam Maxima z PHD2.

 

Ja ustawiłem w programie sterującym aparatem ,czyli APT.

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, Tayson napisał:

w moim dlugoczasowym naswietlaniu dither jade zawsze co 3klatki.

jak planujesz zbierac material kilka nocy + meridian flip, to spokojnie wystarczy co 5-7szt

 

skoro piszesz ze robisz exp 1min to co 10-15klatek tez bedzie dzialac.

 

 

7 godzin temu, count.neverest napisał:

I obrazowo tak to wygląda, po kilkudziesięciu klatkach, żeby ktoś nie myślał, że Taysona i mój konfig na koniec spowoduje konieczność obcięcia 25% na stacku. Algorytm powoduje, że nowa, przesunięta klatka orbituje sobie wkoło poprzedniej. Widać klatki już przesunięte (czerwone), bieżącą i gdzie pojawi się następna. Przy długich czasach 5-10 min ustawiam co klatkę. Dithering trwa 2-3 sek. więc to żadna oszczędność. Przy czasach krótszych 60-120 sek. dałbym co 2-3 klatki dithering.

 

 

 

 

8 godzin temu, monter napisał:

 

Ja lecę w obu osiach z opcją random. 
Jak będę w domu zerknę w ustawiania, ale z pamięci - to do klatkę, do tego czas pauzy dla kolejnej klatki po dither dla uspokojenia monta - 10 s, ale dystansu nie pamiętam ile pix. 

 

 

Załączam efekt ,wspomnainego wcześniej, wczorajszego ditheringu. 

 

Wydaje mi się, że udało się zwalczyć i walking noise i banding.  Tylko stretch i levels oraz kolor gwiazd. Pełna klatka.

 

DSS: 60 lightsx60sek,50 darków,50 biasów, 80 tshirt flatów AV mode

 

 

NGC1502.jpg

Edited by Sebastianus
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Odgrzeje temat trochę. 

Jest jakaś reguła albo "sweet point" na ile pixeli ustawiać ten dithering? 

Na początku ustawiłem 10 pix skalę w phd2 i zostawiłem 1 w apt. 

Ratio skali guide/image wynosi u mnie 1,3. Więc 13 pixeli to chyba malutko? Co 2 zdjęcie dither, z racji białych nocy. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.