Jump to content

Zielono szaro fioletowe galaktyki


mirekk
 Share

Recommended Posts

Cześć. Obrabiajac ostatnio zebrany materiał galaktyki ngc 2903 nasunęło mi się pytanie o niebieski kolor galaktyk. Chociaż udało mi się dopasować kolory gwiazd fotometrycznie to kolor galaktyki przeważnie pozostaje szary lub czasami fioletowy. Myślałem że tylko u mnie tak wychodzi ale na zdjęciu u @kubaman  M81 ma szary kolor a na zdjęciu @lexx ładny niebieski. Jak to wygląda z waszego doświadczenia? Czy z waszych materiałów wychodzą ładne "spodziewane" kolory czy też jest z tym różnie? Oczywiście rozmawiamy o kolorach nie zepsutych przez obróbkę. 

Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, .zombi. napisał:

Ten niebieski to w większości fikcja literacka ;)

Nie wiem czy fikcja, ale mniej więcej tak wyglądają "surowe" galaktyki z programu Galaxy ZOO. Pytanie czy ten kolor tam jest ukryty, czy po prostu wyciągamy go za uszy :D

 

Galaxy Zoo 03.12.2020.png

 

Galaxy Zoo.png

Edited by Tuvoc
  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

Ten kolor tam jest ale jego wariacje z galerii to już twórczość odległa od stanu realnego. O ile selective color w NB jest ok, o tyle w RGB to ściema. Można podbijać saturację, mnożyć sygnał, dzielić - można się zdziwić ile tego tam siedź, ale nie powinno się zmieniać kolorystyki widma dodając suwakiem kolorki. 

Edited by kubaman
Link to comment
Share on other sites

To w takim razie jakie powinny być kolory galaktyk? Jak dobrać / sprawdzić prawidłowe kolory. To co widzimy na necie to też fikcja artystyczna / niedoskonałość obróbki / niedoskonałość zbierania. Na pewno na kolor wpływa skala z jaką robimy zdjecie bo to co na jednym zdjęciu teleskop rozdzieli to na drugim zrobi dziamdziaramdzia z kolorem średnim. 

Link to comment
Share on other sites

29 minut temu, mirekk napisał:

To w takim razie jakie powinny być kolory galaktyk? Jak dobrać / sprawdzić prawidłowe kolory.

 

Podłącz do teleskopu normalny, niemodyfikowany aparat fotograficzny, ustaw balans bieli na Daylight i strzel kilkanaście zwykłych jpgów, na takim czasie i ISO, żeby histogram był w miarę dobrze odklejony od lewej krawędzi. Będziesz miał w miarę jednoznaczną odpowiedź, jaki powinien być "naturalny" kolor danej galaktyki.

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, kubaman napisał:

zmieniać kolorystyki widma dodając suwakiem kolorki. 

zmieniać oczywiście nie!

ja jestem zdania, zeby ewentualnie podkręcać :) 

 

od kiedy skladalem kolor swojej M33 za pomoca 4róznych narzedzi i za kazdym razem wychodzilo identycznie, to straciłem zaufanie do kolorowych fotek galaktyk z internetu.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, Piotr K. napisał:

 

Podłącz do teleskopu normalny, niemodyfikowany aparat fotograficzny, ustaw balans bieli na Daylight i strzel kilkanaście zwykłych jpgów, na takim czasie i ISO, żeby histogram był w miarę dobrze odklejony od lewej krawędzi. Będziesz miał w miarę jednoznaczną odpowiedź, jaki powinien być "naturalny" kolor danej galaktyki.

A dlaczego niemodyfikowany? Widmo będzie szersze, ale balans można tak samo ustawić.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, .zombi. napisał:

Panowie kolory widziane z orbity też będą inne niż z ziemi - tu nie ma jakiegoś doskonałego wzorca. Tu jest świetny przykład:

 

image.png.17d9b5b681cc0406663012a9cc6d1db4.png

image.png.04297c750fcd731997f3a974b6a5cfea.png

 

Tu widac jak artyści widzą kolor galaktyk a jak naukowcy.

No właśnie kolor na tym obiekcie często wychodzi szary jak na fotce gornej czyli by się zgadzało. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, trouvere napisał:

Kogo nazywasz artystą ? Litości :nerves:.

 

Artysta – twórca tym różni się od rzemieślnika – odtwórcy, że swoje dzieła tworzy w oparciu o własną koncepcję, nadając im niepowtarzalny charakter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, kubaman napisał:

A dlaczego niemodyfikowany? Widmo będzie szersze, ale balans można tak samo ustawić.

 

Ponieważ uważam, że jeśli chce się mieć rzetelne odtworzenie koloru, to powinno się polegać na standardowych fabrycznych algorytmach obróbki zdjęcia, zaszytych w firmware aparatu. Ewentualnie zastosować któryś aparat w fabrycznej wersji „a”, czyli z fabryczną modyfikacją, nad którą siedzieli inżynierowie z firmy produkującej aparat.

 

Nie mówię, że amatorskie modyfikacje są złe. Mówię tylko, że jeśli się chce mieć zaufanie do kolorów, to wg mnie należy się ściśle trzymać ustawień fabrycznych danego aparatu.

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, kubaman napisał:

ale balans bieli nie jest fabryczny, jest np. automatyczny

 

Balans bieli ustawiasz na Daylight (symbol słoneczka bez chmur), nie na automatyczny. To daje Ci powtarzalność i standaryzację rezultatów.

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, kubaman napisał:

Kolego słyszałeś kiedyś o karcie szarej Kodaka?

 

 

Oczywiście. A nawet takową mam i jej używałem :) Co w żaden sposób nie podważa tego, co napisałem poprzednio.

 

Kolor na zdjęciach foto to delikatna i wrażliwa ma ingerencje kwestia. W foto dziennej łatwo zweryfikować, czy kolor na zdjęciu jest w miarę prawidłowy, bo mamy łatwo dostępną skalę odniesienia - wszyscy (albo prawie wszyscy) widzimy w dzień w kolorach. Więc jeśli ktoś obrobi dzienne zdjęcie motylka bielinka kapustnika tak, że skrzydełka mu wyjdą różowe, to każdy się od razu zorientuje, że skopał kolor (albo że zrobił wersję artystyczną ;) ). W astrofoto takiej możliwości nie mamy, o czym najlepiej świadczą takie pytania jak to założyciela wątku - jaki „powinien być” kolor galaktyk? Bo nie możemy tego zweryfikować, patrząc na nie np. przez teleskop. Dlatego wg mnie jako referencjji należy używać tego, co wychodzi na jpgach przy balansie Daylight, bez żadnych ingerencji w aparat ani w zdjęcie. To najprostsza i nie pozostawiająca żadnych wątpliwości, powtarzalna metoda standaryzacji. Dająca też informacje o bieżącym kolorze nieba, co również jest istotne i wpływa na kolor obiektów astro widocznych na zdjęciu.

 

Dodam, że metoda ta jest dostępna dla każdego, również dla osób początkujących, i nie wymaga ani żadnej głębszej wiedzy dotyczącej obróbki, ani zaawansowanego softu,  np. kalibrującego kolor na gwiazdach. Więc ryzyko skopania czegokolwiek jest minimalne. Wystarczy zrobić w miarę dobrze naświetloną fotkę aparatem na balansie Daylight, i obejrzeć jpga dostarczonego przez aparat.

Edited by Piotr K.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.