Skocz do zawartości

Test Samyangów 135mm T2.2 oraz 14mm F2.8


Bentoq

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Zrobiłem wczoraj szybki test nowych/starych obiektywów (trochę się należały, zanim zobaczyły gwiazdy). Był to także pierwszy test nowego aparatu, ale ujawnię go przy pierwszym zdjęciu wartym pochwalenia się ;) Powiem jedynie, że aparat jest modowany i ma matrycę APS-C.

 

 

 

Samyang 135/T2.2

Zrobiłem po 20 zdjęć na różnych przysłonach (T/2.2, T/2.8 oraz T/4.0), czasy odpowiednio 4, 8 oraz 16 sek. Wycelowane w Lutnię. Stacki poniżej. Zrobiona jedynie kalibracja kolorów i autostrech w Sirilu.

Niestety moja kopia jest w pełni manualna, bez informacji do aparatu nt. przysłony, nie da się jej także ustawić z aparatu.

 

135/2.2

image.thumb.jpeg.82392cb2af96af0504d9b06f9c97b79d.jpeg

 

135/2.8

image.thumb.jpeg.7b16450fae131f879157e4ca49f0cfaa.jpeg

 

135/4

image.thumb.jpeg.d80fb581c0d16611a322af99e91d075c.jpeg

 

Moje obserwacje:

Obraz jest dosyć miękki na "pełnej dziurze" i prosi się o przymknięcie do 2.8. Przymknięcie ujawnia aberrację chromatyczną i kłopoty z kolorem czerwonym, co potwierdza wzór z maski podczas ostrzenia:

image.png.dfc45e2ec6bfac59839bb4b96f89e3e3.png

 

Po prawej stronie widać lekką komę, która znika po przymknięciu do 4.0. Zmniejsza się także aberracja po przymknięciu. Ale nawet na 4.0 obraz nie jest idealnie płaski.

Nie mniej obiektyw raczej będę używał na 2.8, aberracja wydaje się być do opanowania w obróbce. Koma także. Sytuacja może ulec zmianie, jak zbierze się więcej materiału, tu jest raptem kilka minut.

 

Samyang 14mm/F2.8 ED AS IF UMC

Parametry i zabiegi identyczne jak w przypadku Sam135mm, z tym, że sprawdzane przysłony odpowiednio F/2.8, F/3.2, F/3.5, F/4.0.

 

14/2.8

image.thumb.jpeg.e812f53f82569f9810246bb9b48c35a9.jpeg

 

14/3.2

image.thumb.jpeg.2c3865bb45f25b9f044db5cf84b8e166.jpeg

 

14/3.5

image.thumb.jpeg.39502b2ddbbe0169c2991f89b290e0a7.jpeg

 

14/4.0

image.thumb.jpeg.f65242fecb3312165d5a7c47955e324b.jpeg

 

Moje obserwacje:

Cóż, ciężko wyostrzyć ten obiektyw, kręci się kręci a na ekranie plamka i nic więcej.

Obraz użyteczny jedynie na f/4.0 w mojej ocenie, przynajmniej w centrum kadru. Strach jest oglądać brzegi. Koma, astygmatyzm, czy co tam jeszcze. Wg. testu na optyczne obiektyw miał sobie z tym świetnie radzić nawet na F/2.8. Tymczasem radzi sobie słabo, a przymykanie nie pomaga i nie wiem dlaczego.

Chyba padłem ofiarą rozrzutu jakościowego w Samyangach, albo szerokokątne obiektywy po prostu tak mają, wyłączając konstrukcję typu Sigma A czy inne 10-krotnie droższe tematy.

 

Trzeba będzie przycinać kadr, albo rzeźbić gwiazdy w obróbce.

 

Zachęcam do podzielenia się własnymi uwagami.

 

 

Pozdrawiam,

Sebastian

Edytowane przez Bentoq
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Twoją opinią odnoście Samyanga 135mm. Jeśli chodzi o Samyanga 14mm to nawet na przysłanie f/4 wygląda trochę kiepsko. 14mm to bardzo wymagająca ogniskowa zwłaszcza gdy jest jasna f/1.8-f2.8. Nawet serii Art Sigma 14mm f/1.8 ma spore problemy z komą. Moim zdaniem lepiej kopić szkło w granicach 20-28mm. Ostatnio kupiłem Irixa 21mm f/1.4 i jestem bardzo zadowolony. Komę mam taką samą na f/1.4 jak ty na f/4. W statusach załączyłem fotkę z testów.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Bentoq napisał(a):

Niestety moja kopia jest w pełni manualna, bez informacji do aparatu nt. przysłony, nie da się jej także ustawić z aparatu.

Możesz zainwestować w takie coś: https://www.cyfrowe.pl/aparaty/foxfoto-dandelion---chip-do-potwierdzania-ostrosci-obiektywow-m42-w-canon-eos.html
Powoduje to, że aparat po trafieniu w ostrość potwierdza ją piknięciem/podświetleniem punktu ostrości na czerwono. Nie pamiętam tylko czy zapisywał w exifie wybraną wartość przesłony (ale nie auto - bo takiej wiedzy to to nie ma, po prostu kręci się osobno nastawą przysłony na obiektywie i osobno ustawia w aparacie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minutes ago, Miesilmannimea said:

 

Nie chcesz do porównania 85/1.4 :)

Heh nie mam w swoim arsenale :) Mam Nikkora 85/1.8, ale tam to okromna abberacja na gwiazdach, nawet na f/5.6. 85/1.4 wydaje mi się, że jest na podobnym poziomie, stwierdziłem, że mam już dosyć różnych szkieł :D

 

20 minutes ago, WojtasSP320 said:

Możesz zainwestować w takie coś: https://www.cyfrowe.pl/aparaty/foxfoto-dandelion---chip-do-potwierdzania-ostrosci-obiektywow-m42-w-canon-eos.html
Powoduje to, że aparat po trafieniu w ostrość potwierdza ją piknięciem/podświetleniem punktu ostrości na czerwono. Nie pamiętam tylko czy zapisywał w exifie wybraną wartość przesłony (ale nie auto - bo takiej wiedzy to to nie ma, po prostu kręci się osobno nastawą przysłony na obiektywie i osobno ustawia w aparacie).

Akurat aparat jest Nikona, więc ten chip się nie nada. Potwierdzenie ostrości mam w body, ale w sumie nie pomyślałem, by przez wizjer ostrzyć 🤔 możliwe, że by potwierdził ostrość na gwiazdach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi najlepiej ostrzyło się metoda kolejnych przybliżeń i patrzenia na skalę. Robiłem ekspozycję po 5s przykładowo ustawiając na skali np. 10m, 30m, nieskończoność. Oglądałem powiększone fragmenty i już wiedziałem w którym odcinku leży poprawna ostrość. Dzieliłem ten ościnek na trzy części i znowu. Potem już wiedziałem gdzie obiektyw ma punkt ostrości i robiłem tylko zdjęcie w punkcie, ciut przed i ciut za.. Wystarczało.

 

A 85/1.4 jest tak jasny, że w Canonie z ekspozycja live na poziomie 2fps i podbita jasnością obrazu można było spokojnie ustawiac ostrość patrząc na LCD...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Miesilmannimea napisał(a):

Nie chcesz do porównania 85/1.4 :)

Jak już pojawił się "Wątek sprzedażowy" - jaki bagnet? :D bo jednego mam, a lubię dublety :D

 

Edit: Doczytałem, że Canon...

Edytowane przez Zlew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Bentoq napisał(a):

Akurat aparat jest Nikona

do Nikona też chyba takie cuda są, a kosztuje to grosze

 

3 godziny temu, Bentoq napisał(a):

Cóż, ciężko wyostrzyć ten obiektyw, kręci się kręci a na ekranie plamka i nic więcej.

 

A przymykasz przysłonę do ostrzenia? Nie wiem jak w Nikonach, ale przynajmniej w Canonach jest tak, że w live view jak i widoku przez wizjer obraz jest zawsze na pełnej dziurze i dopiero na ułamek sekundy przed zwolnieniem migawki aparat przymyka przysłonę do zadanej wartości.

 

 

 

Edytowane przez WojtasSP320
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, WojtasSP320 napisał(a):

do Nikona też chyba takie cuda są, a kosztuje to grosze

Albo analogowo: https://bahtinovmask.com/products/dslr-bahtinov-mask

@Lukasz77 Ty masz chyba też jakąś customową maskę do ostrzenia szerokich kadrów o ile mnie pamięć nie myli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...w Samyangu 85/1.4 zaznaczyłem po prostu nielonczoność farbą do metalu na pierścieniu odległości. Działa w szerokim zakresie temperatur. Polecam, ja w każdym razie uważam, że nie po to kupiłem obiektyw manualny, żeby bawić się w ustawianie...

Edytowane przez Piotrek K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Piotrek K napisał(a):

 ja w każdym razie uważam, że nie po to kupiłem obiektyw manualny, żeby bawić się w ustawianie...

Tu się całkowicie nie zgodzę. 

Idąc tym tropem, powinieneś zafiksować pierścień ostrości.

Po to kupiłeś obiektyw manualny, by manualnie ustawiać ostrość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Irix ma świetny patent. Dodatkowy pierścień do blokady ustawienia ostrości. Przy ogniskowej 21mm większe zmiany temperatur nie mają wpływu na ostrość. Ustawiamy raz blokujemy pierścień i focimy przez nieskończoną ilość dni bez ustawienia ostrości.

Edytowane przez pablo12311
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Marcin_G napisał(a):

Tu się całkowicie nie zgodzę. 

Idąc tym tropem, powinieneś zafiksować pierścień ostrości.

Po to kupiłeś obiektyw manualny, by manualnie ustawiać ostrość

 

...ale nie na gwiazdach, bez przesady, nie lubię zresztą live view :). Nie ukrywam, że dla kilku starych obiektywów ustawiłem sobie "infinity hard stop" we właściwym położeniu, ale dla większości, przynajmniej krótszych ogniskowych, jest on po prostu tam, gdzie ma być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, pablo12311 napisał(a):

Masz nie mały tilt sensora.

Na jakiej podstawie uważasz, że to tilt na sensorze a nie na złączce lub obiektywie?

Samyang 135

r_135mm_test_f40_stacked.jpg.78862c4423e6e585906697515508922b.thumb.jpg.ff762d3a7a365473b2f8f132bd7572e7.jpg

Samyang 14

r_14mm_test_f40_stacked.thumb.jpg.7d000fff04152ac4981f756bffd9a7b1.jpg.cd8df672afca66e46b6bc028d9876fc1.jpg

 

Sensor magicznie się wygina zależnie od optyki?

Edytowane przez OnlyAfc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, OnlyAfc napisał(a):

Na jakiej podstawie uważasz, że to tilt na sensorze a nie na złączce lub obiektywie?

Samyang 135

r_135mm_test_f40_stacked.jpg.78862c4423e6e585906697515508922b.thumb.jpg.ff762d3a7a365473b2f8f132bd7572e7.jpg

Samyang 14

r_14mm_test_f40_stacked.thumb.jpg.7d000fff04152ac4981f756bffd9a7b1.jpg.cd8df672afca66e46b6bc028d9876fc1.jpg

 

Sensor magicznie się wygina zależnie od optyki?

 

Tilt może być różny na fotce w zależności od pozycji ustawienia aparatu podczas wykonywania zdjęć (aparat w pozycji poziomej, aparat w pozycji pionowej z prawej lub lewej strony od zamocowania). Jeżeli obiektyw nie jest podparty na szynie tak może właśnie to wyglądać. Jeżeli sensor był by dobrze ustawiony to różnice powinny być o wiele mniejsze, rzędu 0,10-0,30. Jeżeli Nikon jest połączony z Samyangiem to o jakiej złączce mówimy bo czegoś nie rozumiem. Nie jest połączony przypadkiem bagnetem F. Sprawdzanie tiltu sensora na Samyangu 14mm to raczej kiepski pomysł, gdyż takie konstrukcje obiektywów są trudne do wykonania i mają spore wady optyczne. Począwszy od aberracji chromatycznej, aberracji sferycznej, komy, wienietowania oraz sporej dystorsji. 

Edytowane przez pablo12311
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minutes ago, pablo12311 said:

@Bentoq kto modował pod astro lustrzankę? Masz nie mały tilt sensora. Dlatego masz słabe wyniki jeśli chodzi o kształt gwiazd.

To co napisał @OnlyAfc + wcześniej robiłem mały test tym 135mm zaraz po zakupie na d3400 i też leciała jedna strona.

 

Poza tym mam wrażenie, że na T2.2 zniekształcenie gwiazd jest mniejsze, ponieważ są bardziej spuchnięte i wady optyczne "giną" w ich blasku :) Nie wiem na ile tak jest a na ile to moje wydajemisię

 

@pablo12311 obiektyw raczej nie zmieniał położenia, zdjęcia były wykonywane jedno po drugim w ciągu kilku minut.

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minutes ago, pablo12311 said:

A w jakiej pozycji był ustawiony aparat podczas zbierania materiału z Samyanga 135mm?

Ponad 30st nad horyzontem.

 

Ręcznie nie wyczuwam luzów na połączeniu aparat - obiektyw, zakładam, że mówimy o mikroluzach i należałoby zrobić zdjęcie w zenicie by wyeliminować tę kwestię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Bentoq napisał(a):

Ponad 30st nad horyzontem.

 

Ręcznie nie wyczuwam luzów na połączeniu aparat - obiektyw, zakładam, że mówimy o mikroluzach i należałoby zrobić zdjęcie w zenicie by wyeliminować tę kwestię.

Chodziło mi o pozycję aparatu, czy ustawiony był poziomo lub pionowo. Jeżeli był ustawiony w pozycji poziomej to matryca z lewej strony jest za bardzo oddalona od bagnetu, dlatego występuje tilt boczny sensora na poziomie 0,60-0,80.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, pablo12311 napisał(a):

Tilt może być różny na fotce w zależności od pozycji ustawienia aparatu podczas wykonywania zdjęć (aparat w pozycji poziomej, aparat w pozycji pionowej z prawej lub lewej strony od zamocowania).

Przecież to jest dokładnie definicja tiltu na połączeniu aparatu z obiektywem lub na obiektywie, spowodowany ugięciem.

Jeśli tilt byłby tylko na matrycy, to byłby taki sam, niezależnie, jak sobie aparat ustawisz.

 

EDIT. dobra, @pablo12311 wiem o co ci chodziło z ustawieniem aparatu, tak, potwierdziłoby to problem z ugięciem lub sensorem, ale nie potwierdzi problemu z optyką.

 

Pozwolę sobie wrzucić pojedynczą zmierzoną klatkę z tego Nikona i moją optyką (wybrana ze środka sesji, żeby nie było, że sobie wybieram wybiórczo), mam nadzieje, że @Bentoq sie nie obrazi.

Nie jest to też piękne trafienie w tilt optyki, niwelujący tilt sensora, bo obecnie mam kamerę i na niej jest niemal identyczny wynik, wszystko płaskie.

Sensor jest równo, @Bentoqszukaj przyczyny w obiektywie i połączeniu z body.

Proponuję zrobić zdjęcie w zenicie, najszybciej wyjdzie ci, gdzie jest problem.

Light_C-2022_E3_60.0s_Bin1_ISO200_20230206-202850_0092-cal_r.jpg.87f5c5bfa2696e2664ca6fb92a4e81c2.thumb.jpg.4127620b724d861e21ed260943436a07.jpg

Edytowane przez OnlyAfc
dodatkowe informacje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, pablo12311 said:

Chodziło mi o pozycję aparatu, czy ustawiony był poziomo lub pionowo. Jeżeli był ustawiony w pozycji poziomej to matryca z lewej strony jest za bardzo oddalona od bagnetu, dlatego występuje tilt boczny sensora na poziomie 0,60-0,80.

Był ustawiony poziomo.

 

Myślę, że nie ma wyboru, trzeba zrobić zdjęcie w zenicie. Dzisiaj się zapowiadają warunki to od razu wykonam :) Co jeszcze warto sprawdzić? Dłuższe czasy, więcej klatek?

 

@WojtasSP320 znalazłem coś takiego https://allegro.pl/oferta/adapter-m42-nikon-nieskonczonosc-potwierdzenie-af-7866161942?reco_id=26a853bb-3f06-11e9-ae6f-000af7f61ef0&sid=3ec404f37aa2fad6253fa5dd6bb023427743f77ee2f01bb84454c4701b8c0118

Opinie i wygląd nie zachęcają, no ale to jest M42 -> Nikon, do tego z soczewką 😕

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie Samyang na Nikonie bez podparcia na obejmach powodował ogromny tilt, ten obiektyw jest za ciężki, żeby środek ciężkości ustawiać na body aparatu, bo zależnie od pochylenia zestawu obiektyw będzie ciągnął bagnet ku ziemi.

Co do ostrzenia, to polecam zapoznać się z firmwarem Nikon hacker, ja w swoich D5100 uruchomiłem live view, w którym wraz z podnoszeniem ISO zwiększa się jasność wyświetlanego obrazu. Nigdy nie stosuję masek Bahtinova ani z obiektywami ani teleskopami, bo na live view zawsze widzę kilka gwiazd przynajmniej, albo przed ustawieniem poprawnego kadru ustalam ostrość na jakiejś jaśniejszej gwieździe :) w oryginalnym firmwarze niezależnie od ustawionego ISO obraz zawsze jest ciemny i ciężko coś zobaczyć, a na modyfikowanym ustawiam sobie jakieś ISO typu Hi1, szumi okrutnie, ale gwiazdy widać i można wyostrzyć :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.