Skocz do zawartości

Jowisz 2011/2012


riklaunim

Rekomendowane odpowiedzi

Dlatego ja teraz stosuję czerwony longpass 610 nm, który jest znacznie jaśniejszy (czerwony filtr wizualny). Trochę mniej tłumi zły seeing, ale jak 610 nie może to i ProPlanet wiele nie pomoże i lepiej C11 spakować ;)

 

 

Po to są fora by dyskutować i dochodzić do jakiś wniosków, z których skorzystają inni ;) To że stosujesz "strefowe" obrabianie to wiem, z tym że białe pasy na planecie są jakby rozmyte i o to mi chodzi. Ja mam przycięte histogramy - by usunąć bocznego duszka, który lubi pojawiać się w niektórych kamerach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

60-70 FPS to można mieć i na "średnim" gainie ;) No i 8000 klatek do szczęścia potrzebne nie jest - jak porównasz 2000 czy 8000 stack to wielkiej różnicy nie będzie.

 

Różnica jest a nawet - jest kolosalna w systemie dużych f/ps, takie klatki rejestrują

zdecydowanie mniej niż klatki nagrywane z małymi predkościami. Dla mnie te ustawienia

mają przede wszystkim zlikwidować efekty seeingowe (seeing tej nocki był wyjątkowo kiepski).

 

Tak jak już pisałem i powtórzę jak mantrę: nocy w których efektywnie wykorzysta się prędkości

rzędu 15-30 fps jest niewiele, reszta to walka z seeingiem. Chętnie pozbyłbym się IR pass i wrzucił

po prostu IRcut (lub nawet nagrywać można w R - basler wykazuje tu rewelacyjną czułość) ale

efekty są średnie dla przeciętnych warunków. Mam IR cut w kole i czeka na taką nockę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego ja teraz stosuję czerwony longpass 610 nm, który jest znacznie jaśniejszy (czerwony filtr wizualny). Trochę mniej tłumi zły seeing, ale jak 610 nie może to i ProPlanet wiele nie pomoże i lepiej C11 spakować ;)

 

 

Po to są fora by dyskutować i dochodzić do jakiś wniosków, z których skorzystają inni ;) To że stosujesz "strefowe" obrabianie to wiem, z tym że białe pasy na planecie są jakby rozmyte i o to mi chodzi. Ja mam przycięte histogramy - by usunąć bocznego duszka, który lubi pojawiać się w niektórych kamerach.

 

No oczywiście, żartuję sobie a lekka złośliwość - cecha wrodzona ;)

 

Na poważniej:

Pamiętaj, że IR pass tak właśnie działa -wyodrębnia ciemniejsze struktury, a jaśniejsze po prostu "omija"

kontrastowo. Próby 807 zakonczyły się fiaskiem -filtr jest za ciemny. Rzeczywiście zastanawiam się czy

nie użyć R dobrej klasy jako surówki dla luminacji.

 

W każdym razie trochę szkoda mi poprzedniej sesji a wywaliłem już materiał ponieważ Autostakkert okazał

się rewelacją w porównaniu z Registax - już pomijam nawet czas processingu.

Nigdy nie przeoadałem za takimi automatyzującymi do końca processing softami ale ten naprawdę jest godny

polecenia w dodatku free :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja IR/UV cut czyli filtr L używam prawie zawsze, do tego żółty i czerwony longpass (czerwony longpass w porównaniu do czerwonego z RGB przepuszcza też całą podczerwień). Są one do użycia, ale np. L tylko z korektorem dyspersji. Żaden AVIk z L nie wyszedł mi w pełni ostry na Jowiszu bez korektora (mimo iż planeta nie jest nisko). Żółty miałby szansę bo odrzuca niebieski. I nie nagrywam Jowisza przy 15-30 FPS, tylko znacznie szybciej ;)

 

Stosując filtr L czy inne szerokie filtry - nie walczy się z seeingiem, tylko wykorzystuje fakt iż przy stackowaniu klatki mające bardzo niski szum są znacznie łatwiejsze do ocenienia pod względem jakości dla programów stackujących. W najbardziej ekstremalnym przypadku - fotografii słońca - Registax 6 robił takie numery że z 2000 klatek AVI wybierał i 40 klatek, ale to były tylko te rzeczywiście idealne (a niski szum sprawa że wielu do dobrego stacka wtedy nie potrzeba). Jest dużo odrzutu, ale też dużo można zebrać.(gdyby nie szumy to i ~150 FPS na sekundę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wygląda 3 tys klatek kanału L wyłącznie Autostakkert + delikatne deconvolve (gauss).

Nie bawię się tu w piękną obróbkę ;)

 

Wygląda na to że kolejny filtr IR wyląduje w koszalinie... :szczerbaty:

Przynajmniej poczeka na Marsa :)

 

Pomysł wykorzystania wizualnego fltra R wydaje mi się wart zachodu.

JUPR_4 copy.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj obrobić to co załączyłem wcześniej :)

 

Co do filtrów "podczerwony" to te wizualne są idealnie trafione. Mimo iż to "stara" technologia barwionej masy szklanej to mają równie wysoką transmisję co interferencyjny ProPlanet. Do wyboru są "wizualne" kolorowe Wratteny:

 

http://astromarket.pl/akcesoria/flitry-obserwacyjne/filtr-kolorowy-ts-ciemnoczerwony-29a-1-25-cala.html

http://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=2003&lunety=Filtr_GSO_1,25%27%27_#25_czerwony :P

http://astromarket.pl/akcesoria/flitry-obserwacyjne/filtr-kolorowy-ts-jasnoczerwony-23a-1-25-cala.html

http://astromarket.pl/akcesoria/flitry-obserwacyjne/filtr-kolorowy-ts-pomaranczowy-21-1-25-cala.html

http://astromarket.pl/akcesoria/flitry-obserwacyjne/filtr-kolorowy-ts-ciemnozolty-15-1-25-cala.html

http://astromarket.pl/akcesoria/flitry-obserwacyjne/filtr-kolorowy-ts-zolty-12-1-25-cala.html

 

Im bardziej żółty tym większe pasmo przepuszcza. Ja mam czerwony (Baadera, odpowiada chyba Wrattenowi 25, 610 nm) i żółty (#12 chyba). Czerwony podobnie działa do IR passów, ale jest znacznie jaśniejszy. Żółty nastawiony jest już na "lucky imaging", czyli 3000 klatek, 15,1 ms tak jak reszta i bardzo niski gain (szum poniżej 5). Zazwyczaj wychodzi lepiej niż L (na Saturnie od L jaśniejszy), ale też np. na Jowiszu daje jaśniejsze odcienie temu co na nim "brązowe". :) W tych załączonych surowych stacką są wszystkie trzy (L, Y, RedLum)

 

No i jak wyjdzie ci super luminancja to słabe R,G,B nie stanowi wtedy większego problemu (rozmyć, do LRGB i gotowe).

Edytowane przez riklaunim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pamiętam Rik , jak udowadniałeś wyższośc proplanet na ir-pasem , a widzisz sam jak to trzeba dobrać odpowiednio do apertury.

 

Ir-Pass , na Saturnie z Barlowem 3x ( w moim przypadku 6m) jest już za ciemny) , a R jest w sam raz , no powiedzmy max.

 

Jest jeszcze możliiwość użycia jako L kamerki beż żadnych filtrów i nawet z większą ogniskową można pojechać 60 FPS i jest widno dla matrycy (eh jak one kochaja światło ;) ) , ale seeing musiał by być naprawdę dobry , bo bez filtrów bardzo pokazuje jego wartość w skali 1-10 , jak trafilem 4/10 bez filtrów , wiedzialem że będzie dobrze , i dlatego pokusiłem sie o jazdę po bandzie czyli w moim przypadku 10m , można by jeszcze popracować nad tą fotką , zanim wyślę na polskiego APOD-a czyli astroexpo ;) .

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez korektora dyspersji musiałem używać podczerwonego i mieć Saturny Ir-RGB. Przy f/20 w C11 ekspozycje nawet 40 ms z ProPlanet znosił Saturn bardzo dobrze... nie ma takiego detalu jak Jowisz. Dopiero jak dostałem korektor dyspersji i czysta luminancja zaczęła wychodzić - filtry podczerwone nagle stały się totalnie zbędne :) Rekord to 128 FPS (choć wolniej wyszło i tak lepiej):

 

http://www.rkastrofoto.appspot.com/site_media/astro/orig/saturn23_25-05-2011/saturn_24_red-yellow_gain_test.png

http://www.rkastrofoto.appspot.com/site_media/astro/orig/saturn23_25-05-2011/saturn_25_red-yellow_gain_test.png

 

W załączniku twój Jowisz po wizycie w Nebulosity (przeskalowanie "intensywności" w dół do 80%, 50% redukcji szumów).

1.jpg

Edytowane przez riklaunim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Damian i Barbados + jego magiczne techniki obróbki materiału ;) Wygrał właśnie w konkursie "Astronomy photographer of the year".

 

Jego Saturny, np. http://www.damianpeach.com/sat11/2011_04_19lrgb.jpg to LRGB robione z korektorem dyspersji atmosferycznej... i 356mm Newtonem w Anglii :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj warunki zaraz po przejściu frontu były dość słabe, Jowisz sobie wesoło latał, ale wyciągnąłem sprzęt by sprawdzić nowe filtry Baadera i parę poprawek... Fotki średnie, ale przynajmniej coś się tam sprawdziło :)

 

RGB (rozmyte już na potrzeby LRGB):

x4-rgb.png

 

Redlum-RGB 23:05 UT:

x4-redlum-2305.pngx4-redlum-rgb-2305.png

 

YRGB 23:08:

x4-yrgb-2308.png

 

 

Fałszywe kolory: CH4,VIS,UV / VIS-CH4,VIS,UV 23:16 UT:

zvis-ch4-vis-uv-2316.pngzch4-vis-uv-2316.png

 

 

 

Filtry LRGB Oriona jak i QHY (chyba to samo źródło - Ob Optics) mają sporą lukę odcinającą część zaświetlenia (odrzucają żółte długości). Baader LRGB (i paru innych) praktycznie niczego nie odrzuca przez co filtry zielony i czerwony mogą być jaśniejsze - a to zysk na planetach. Poniże porównanie dla zestawu Oriona (używanego) i Baadera (nówka) - wartość gainu potrzebna do osiągnięcia 100% histogramu przy 15,11 ms ekspozycji. Im mniej tym lepiej:

ajwim8.jpg

 

 

 

Kolejny element to wymieniony nos 1,25" na kamerze. Ten co miałem był krótki i wykonany z dość cienkiego aluminium. Zamontowałem więc nieco większy i bardziej solidny. Na wszystkich wczorajszych fotkach nie było już wyraźnego duszka na jaśniejszej krawędzi planety (co musiałem ścinać poziomami) - więc może chodziło o osiowość całego setupu (oby o to a nie o artefakty) ;) Bardzo silna gamma pokazuje typowe równomierne (i słabe) halo wokół planety bez przyciętych poziomów:

fog.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szalejesz z tym Jowiszem. Rzadko tu zaglądam dzięki temu Jowisz jest atrakcyjny prawie zawsze ;)

 

Daj znać jak stwierdzisz że trafiłeś w tzw "super" warunki. Jestem ciekaw co to oznacza porównując do tych tutaj.

Edytowane przez MarcinPc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Filtry LRGB Oriona jak i QHY (chyba to samo źródło - Ob Optics) mają sporą lukę odcinającą część zaświetlenia (odrzucają żółte długości). Baader LRGB (i paru innych) praktycznie niczego nie odrzuca przez co filtry zielony i czerwony mogą być jaśniejsze - a to zysk na planetach. Poniże porównanie dla zestawu Oriona (używanego) i Baadera (nówka) - wartość gainu potrzebna do osiągnięcia 100% histogramu przy 15,11 ms ekspozycji. Im mniej tym lepiej:

ajwim8.jpg

 

 

 

Kolejny element to wymieniony nos 1,25" na kamerze. Ten co miałem był krótki i wykonany z dość cienkiego aluminium. Zamontowałem więc nieco większy i bardziej solidny. Na wszystkich wczorajszych fotkach nie było już wyraźnego duszka na jaśniejszej krawędzi planety (co musiałem ścinać poziomami) - więc może chodziło o osiowość całego setupu (oby o to a nie o artefakty) ;) Bardzo silna gamma pokazuje typowe równomierne (i słabe) halo wokół planety bez przyciętych poziomów:

fog.png

 

Dzięki że pruszyles ten temat bo sam się zastanawiałem czy te filtry Badera ktore posiadam sa dobre .

 

Co do duszków i artefaktów i nieosiowości również zachodze w głowę z kąd się to bierze bo u mie też się czasami pojawiają , szczególnie przy dużych FPS i słabszych warunkach.

Mój SCT posiada też oprócz wyczernionej tuby flokiem bafle wyczerniajace które jednak są o 2mm mniejsze od średnicy lustra węc nie powinny wprowadzać zakłuceń a wręcz przeciwnie podnośić kontrast szczególnie w wizualu, zastanawiałem się też nad ewentualna złą kolimacją ale ta jest dobrze wykonana sprawdzalem wielokrotnie.

 

Mam gdzieś kilka takich podejrzanych fotek jak znajdę to zamieszczę .

Edytowane przez astrokosmo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część duszków to robota kamery danego typu - szczególnie gdy kamerka jest szybsza niż pozwala na to publiczna specyfikacja matrycy Sony ;). Odblaski od tuby są mało realne (żeby dawały taki efekt), już prędzej szkło (np. korektor Schmidta) rozprasza trochę światła.

 

W Baslerach ICX618 przy kiepskich mocno szumiących AVI lubią pojawiać się półkoliste artefakty (choć bez reguły). Z osiowością też idealnie nie będzie bo robi się długa linia od kamery poprzez korektor, TeleXtender aż po koło. Ostatnio zdjąłem też większość radiatorów z kamerki by była lżejsza. Zobaczymy co wyjdzie w stabilnych warunkach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się czy ta szybka oslaniajaca przed matryca nie ma na to jakiegoś wpływu i czy nie odbija sie od niej powtórnie światło odbite od matrycy i nie powraca do matrycy ponownie opóźniając w pewnym sensie efek ale jednak mozliwe że występujący , jak również zastanawiam się jaki wpływ ma na matrycę ta szybka czy nie pogarsza obrazu i czy by jej nie wyjąć , często na niej osiada rosa i trzeba flatować , czy matryca jest az tak delikatna że nie można jej delikatnie umyć ?

Edytowane przez astrokosmo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Btw:

Gdzie można kupić w Europie baaderowski longpass 1,25" - to jest dylemat...

 

W każdym sklepie? http://deltaoptical.pl/filtr-baader-czerwony-1-14-2458307,d1109.html lub ten sam typ szkła za lepszą cenę: http://www.astrozakupy.pl/product/Filtr-planetarny-25-czerwony-8211-1-frac14-GSO/?id=1083

 

Do kolekcji można dodać jeszcze pomarańczowy (jaśniejszy jeszcze bardziej) i żółty #15 (gdy Jowisz jest najwyżej / inaczej - dyspersja limituje przydatność)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi ci o taką ekstra szybkę w niektórych kamerach? :) U mnie jej nie ma. Dla kolorowych dość często taka szybka to IR/UV cut, a ogólnie ma po prostu odcinać dostęp kurzu i wilgoci do środka

 

Nie no Ir-Cut już dawno wywaliłem , ale tam jest jeszcze jedna szybka - może ta od kurzu i wilgoci ? o nią mi chodzi.

 

ps. no i kolorki z Badera wyszły ci od razu ładniejsze , takie jak u mnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no Ir-Cut już dawno wywaliłem , ale tam jest jeszcze jedna szybka - może ta od kurzu i wilgoci ? o nią mi chodzi.

Chodzi ci o szyby bezpośrednio na matrycy? Te to muszą być, bo sama matryca warunków atmosferycznych nie zniosłaby zbyt długo.

 

ps. no i kolorki z Badera wyszły ci od razu ładniejsze , takie jak u mnie ;)

Po tej samej obróbce i tym samym automatycznym balansie kolorów RGB z Oriona i Baadera wyszły identyczne ;) XRGB wyjdą kolorystycznie różnie w zależności od zastosowanego filtra na ten X. L da najciemniejsze barwy pasów, zółty (Y) nieco jaśniejsze, a czerwony longpass dość jasne, pomarańczowe nawet (choć nie tak agresywnie jak mogło by wyjść z podczerwonych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym sklepie? http://deltaoptical.pl/filtr-baader-czerwony-1-14-2458307,d1109.html lub ten sam typ szkła za lepszą cenę: http://www.astrozakupy.pl/product/Filtr-planetarny-25-czerwony-8211-1-frac14-GSO/?id=1083

 

Do kolekcji można dodać jeszcze pomarańczowy (jaśniejszy jeszcze bardziej) i żółty #15 (gdy Jowisz jest najwyżej / inaczej - dyspersja limituje przydatność)

 

Hm dzięki To jest ten filterek?W Delta brak w opisie wartości nm - wartość longpass ;) jest w katalogu

tylko dla filtra 2" stąd moje pytanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baader nie podaje numeracji Wrattena, GSO czy Lumicon podaje :) Czerwony Baadera to 610 / któryśtam numer Wrattena :)

np. http://www.nauka.rk.edu.pl/site_media/resources/nauka.rk.edu.pl/images/wratten-saturn-lum-filters.jpg

Edytowane przez riklaunim
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.