Skocz do zawartości

Guidng - same problemy


Loki

Rekomendowane odpowiedzi

Sztywniej umocować nie potrafię. Wszystko siedzi na grubej szynie (http://deltaoptical.pl/szyna-montazowa-dovetail-william-optics-wersja-dluga,d1417.html) Aparat na górze, kamera na drugim końcu, pod spodem, na dovetailu w standardzie Vixen przykręconym bezpośrednio do tubusa. Kamera zamocowana jest do lunetki na gwint - dokręcona mocno, do koniuszka. Montaż posadzony na oryginalnym statywie Takahashi (świetny statyw nawiasem mówiąc) i przykręcony mocno, oryginalną śrubą. Śruby regulacyjne od ustawiania azymutu dokręcono mocne, pochylenie zablokowane. Rzekłbym "mucha nie siada".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest po prostu nieprawdopodobne, że masz takie problemy przy tak maleńkiej skali, i tak porządnym montażu. Jak ja bym się przesiadł na taki sprzęt, to bym pomyślał, że podłączę to w wszystko "na pałe" i będzie hulało. Coś musi być bardzo złego z softem, innej przyczyny nie widzę.

Przejarana gwiazdka może powodować lekkie pogorszenie prowadzenia, ale nie aż takie. Moja rada - spróbuj w PHD2 i zobacz, co będzie. Jeśli imasz poprawnie działający sprzęt, to na fabrycznych (no prawie) ustawieniach powinno być idealnie.

Jeśli chodzi o oś Dec, to może całkiem zrezygnuj z jej prowadzenia? Przy takiej skali i dobrym ustawieniu na biegun raczej żadnego dryfu nie będzie widać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem już bez prowadzenia w osi Y, ale na zachowania osi X nie miało to wpływu. Dalej skakała sobie radośnie, zwykle w przedziale od -1 do +1.

Czy ktoś, kto ma podobną skalę guidera mógłby podać jaki ma typowy RMS w osi X (RA)?

 

W sumie, z dotychczasowych postów wynika, że powinienem:

1. W sterowniku ASCOM zmienić prędkość guidingu na wartość w przedziale 0.25x - 0.5x (obecnie jest 0.9x)

2. Przeważyć delikatnie w osi Dec i RA (szczególnie Dec, bo tam duży backlash

3. Zaznaczyć "small stars" w ustawieniach zakładce settings w Maxim

4. Wybrać mniejszą gwiazdkę i sprawdzić na wykresie, czy nie jest przepalona.

5. Sprawdzić, czy w zakładce sterownika Temmy świeci się zielona lampka sygnalizująca działanie puslguidingu (dzięki wtw za instrukcję, mam ją, ale o nie zapomniałem, zdarłem na samym początku).

 

Czy coś jeszcze sugerujecie, aby do listy dołożyć?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozsądek.

Po pierwsze sprawdź luzy w osi RA. Na końcu pręta przeciwwagi nie powinien być wyczuwalny żaden luz. Jak będzie- powiem jak zlikwidować.

Po drugie -skoki w osi DEC świadczą albo o złym wyważeniu setupu albo stary smar.

NIE WYŁĄCZAJ OSI DEC !

I dalej- aby sprawdzić czy to sterowanie czy mechaniczne błędy sprawdź czy montaż się steruje z Maxima z zakładki guide ( prawo, lewo, góra, dół ). Mało prawdopodobne że to soft.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem już bez prowadzenia w osi Y, ale na zachowania osi X nie miało to wpływu. Dalej skakała sobie radośnie, zwykle w przedziale od -1 do +1.

Czy ktoś, kto ma podobną skalę guidera mógłby podać jaki ma typowy RMS w osi X (RA)?

 

Czy coś jeszcze sugerujecie, aby do listy dołożyć?

 

Przy szukaczu 180mm i pixelu 9,6 um mam skale 11arcs /pixe (montaż IEQ45 v.1). RMS wynosi przeważnie 0,07 lub mniej (pozwala to uciągnąć metr ogniskowej przy pixelu 6,45um). Uważam, że u Ciebie jest raczej problem mechaniczny. Jak będą duże nagłe skoki to guiding tego nie poprawi. Co do osi DEC to możesz włączyć guidowanie tylko w jednym kierunku (dryft jest zawsze N lub S) i wtedy backslash nie przeszkadza (pod waruniem odpowiedniego wyważenia).

 

Edit:

Sprawdź jeszcze kable czy nie są naciągniete i jeśli używasz statywu to czy podłoże nie jest za miękkie i czy nogi nie wpadają w grunt.

Edytowane przez amber
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wszystkie rady. Wiem, że montaż przechodził przegląd rok temu i wszystko było ok.

Sprawdzę wszystkie rady. Dochodzę do wniosku, że to jednak mechanika, ale nie montażu. Przypuszczam, że to będzie bardziej kwestia wyważenia i ułożenia kabli. Zobaczymy.

Gdyby komuś przyszedł do głowy pomysł co jeszcze, będę wdzięczny za każdą sugestię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztywniej umocować nie potrafię. Wszystko siedzi na grubej szynie. Rzekłbym "mucha nie siada".
Loki cyknij z 2-3 fotki Twojego setupu, całość + lekki zoom na guider i lekki zoom na aparat. Kiedyś mi się wydawało że mam sztywne połączenie guidera z resztą, na szczęście dzięki pomocy Pawła zorientowałem się, że to było "sztywne" nie sztywne, wystarczyła mała modyfikacja i skończyły się moje problemy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cyknąłem i zrobiłem oględziny.

No cóż. Guider jest na sztywno. Do listwy, na dwóch śrubach, skręcony mocno. Są tam dwie podkładki dystansowe (płaskownik aluminiowy), ale żadnego ruszania tam nie będzie.

Gorzej nieco z aparatem. Siodełko mam malutkie, ale to nie jest problem. Canon nie pomyślał o astrofotografach projektując obejmę mocującą. Na niej mogą pojawiać się ugięcia. Nie da się tego zamocować na amen. Podobnie jest z bagnetem aparatu. Na nim też jest jest leciutki luz.

 

Na fotkach wygląda to tak:

 

IMG_9855.jpg

IMG_9856.jpg

IMG_9857.jpg

 

 

Sprawdziłem też luzy na osiach.

Na obydwu można je wyczuć. Oś deklinacji ma luz rzędu 0,2 mm może nawet mniej - trudno to ocenić. Oś Ra - ciekawa rzecz, wyczułem luz bez sprzętu, a gdy obciążyłem montaż, to go nie wyczuwam.

 

 

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie sztywność aparatu nie ma dużego znaczenia dla rozwiązania Twojego problemu, bo on nie bierze udziału w guidingu i nie wpływa przecież na wykres. Jeśli po poprawieniu wykresu fotki nadal będą złe, to wtedy się pomyśli o samym aparacie. Na moje oko mocowanie jest ok :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... czy można w Maximie przetestować guiding używając symulatora kamery guidującej?

Ma rozstawiony i podpięty zestaw, ale brakuje nocnego nieba. Jest sufit i dwie żarówki. Na szczęście Maxim ma opcję symulowania kamer - co więcej - może symulować przesunięcia gwiazdy guidowanej. Urochomiłem więc tracking, ale drań nie guiduje, co albo oznacza, że tak się nie da, albo... coś mam źle ustawione. Próbowaliście kiedyś walczyć z guidingiem za pomocą symulatora w Maxim-ie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowaliście kiedyś walczyć z guidingiem za pomocą symulatora w Maxim-ie?

 

Jak budowałem autoguiding to go testowałem inaczej. Na czarnej kartce nakleiłem małe białe kółko 1mm, do kamerki doczepiłem obiektyw aby mi łapał ostrość w pokoju i poruszając kropkę zmuszałem guider do reakcji. Na upartego można za tycim otworkiem dać LEDa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oś Ra - ciekawa rzecz, wyczułem luz bez sprzętu, a gdy obciążyłem montaż, to go nie wyczuwam.

 

Może dlatego ze oś Ra wraz ze ślimacznicą osiadła na ślimaku pod ciężarem sprzętu. Sprawdź jeszcze jak to wygląda z odblokowaną osią oraz z zablokowaną na 12-3-6-9 godzinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dzisiejszych "bojach z guidingiem pod dachem" wiem co następuje:

 

Guiding z pewnością działa, silniczki pracują, reagują na komendę Move, zielona diódka w oknie sterownika Temmy mruga dokładnie wtedy, gdy w okienku guidingu pojawia się napis "move telescope." Jak się okazało, guiding pracuje z symulowaną kamerą. Oczywiście wykres się nie wygładza, bo symulowana kamera nie reaguje na przesunięcie montażu, ale słychać pracę silniczków podczas wysyłania komend (pracują zaskakująco cicho).

 

I w zasadzie tą porażką dzień by się zakończył, gdyby nie pojawiłą się na horyzoncie jaskółka. Otóż raz na jakiś czas moja kamera miewa problemy z przesłaniem obrazu do komputera. Zjawisko jest mi znane i zbadane. Winę za to ponoszą przedłużacze USB, które dają linię o długości 4,8m czyli blisko granicy standardu.

 

Postanowiłem dzisiaj upewnić się co do tego i podłączyłem kamerkę bez przedłużki, a następnie zapuściłem jej serię zdjęć. Zdejmowała klatki jedna po drugiej, bez żadnych problemów i artefaktów na ekranie.

Coś mnie podkusiło i podłączyłem zaś przedłużkę. Mam dwie, jedna o długości 3 metry, druga 4,5. Okazało się, że na obydwu obraz wyglądał inaczej niż bez przedłużki. Pojawiły się zakłócenia jak w starym rozstrojonym Rubinie (wtajemniczeni będą wiedzieć o co chodzi).

 

Zrobiłem screeny, żeby to pokazać. Po lewej obrazek z przedłużką, po prawej bez. Kamera patrzyła w to samo miejsce, czas był identyczny:

 

Przedluzacz.jpg

 

Układ poziomych pasów widoczny na lewej klatce zmieniał się przy każdym zdjęciu. Co pstryk pasy śmigały inaczej.

Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale jeśli zakłócenia obrazu choć odrobinę zniekształcą obraz gwiazdy, to bez wątpienia Maxim przesunie montaż. Na kolejnej klatce zniekształcenia będą inne - Maxim zaś przesunie, ino inaczej. I tak w kółko Macieja.

 

Nie sądzę, żeby to było rozwiązanie wszystkich problemów, ale najpierw muszę ten element z równania wyeliminować. Kable zamówiłem jeszcze w zeszłym tygodniu. 5-cio metrowe, dobrej jakości, pozłacane wtyki. Mam nadzieję, że zakłócenia wprowadzało dodatkowe złącze po drodze, a nie sama długość kabla, bo jeśli to długość, to będę w czarnej dupie. Bez długiego kabla nie dam rady w zimie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby wyeliminować zakłócenia i problemy ze ściąganiem klatek z kamery musisz mieć kable (a w zasadzie jeden) o większym przekroju żył a pozłacane styki to tylko bajer.
W jakiej cenie te dobre kable zamówiłeś i jakiej firmy?

Przerabiałem to. Jak kabel dobry i gruby to w sztywnym polwinicie i na mrozie robi się sztywny.

 

pozdr Adamo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adamo,

Wstyd powiedzieć - kupowałem tanie jak barszcz, po 35 złociszy. Bridge Premium.

IMHO problemem jest wtyczka, a nie sam kabel. Mam dwa przedłużacze. O dziwo gorsza dla kamerki jest kombinacja 3 + 1,8 niż 4,5+1,8. Wszystko dlatego, że w tym krótszym zestawie, wtyczka wchodzi w przedłużkę luźniej, dlatego mam nadzieję, że wyeliminowanie dodatkowego złącza wystarczy. Jeśli nie, kupię droższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek, są do kupienia kable USB ze wzmacniaczem. To działa. Ja mam taki 20 metrowy i mój setup, który chyba nie jest mniej wymagający od Twojego - hula. I do tego ma jakiegoś huba wiekowego podłączonego na końcu. Unikasz połączeń kabla po drodze.

 

Dokladnie taki http://sklepwideo.pl/details.php?id=ak101350

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poratujecie dobrzy ludzie, bom jest w rozpaczy.

Nakombinowałem się wczoraj jak głupi, a efekty są bardzo mizerne. Mieszałem w parametrach guidingu jak popaprany, nie uzyskując żadnych rozsądnych rezultatów.

Zebrałem jakieś logi, choć po rozum do głowy nie poszedłem i nie zorientowałęm się, że Maxim przy restarcie nadpisuje wcześniejszy log, więc mam mniej, niż się spodziewałem.

 

Mam blisko godzinę zapisu w postaci log-a, nie wiem jak wstawić tutaj. Nie wypada wklejać w treść posta.

 

Najlepszy wykres w osi X jaki udało się tej nocy osiągnąć wygląda tak:

Wykres_guiding.jpg

 

 

Widać, że są piki, z którymi korekty montażu sobie nie radzą. Widać też oscylację, z którą zmiany agresywności prowadzenia też sobie nie radzą.

Próbowałem różnymi ustawieniami przeciwdziałać tym pikom na +1 i -1. Między innymi były takie momenty, gdy prowadziłem z interwałem 0,5 sekundy, żeby montaż częściej wykonywał korekty.

Nic z tego. Piki i tak się przebijały.

 

Na koniec odłączyłem montaż od Maxim-a i zebrałem dane dla osi X i Y, żeby zobaczyć jak wygląda dokładność prowadzenia bez guidingu. Nie znam się na tym, ale wydaje mi się, że nie wygląda to źle. Amplituda w osi X to jakieś 17 arcsec - to chyba nie jest tragedia, ale jeśli tak jest, to w czym jest problem?

Wykres_bez_korekt.jpg

 

Proszę, doradźcie coś mądrego, bo od zmysłów odchodzę i naprawdę brak mi już pomysłów co jeszcze można zrobić.

Log w formie pliku tekstowego prześlę na życzenie, lub wstawię tutaj - jeśli jest na to jakiś sposób.

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 17 arc to jest lepiej niż fabryka podaje. Wiec nie tutaj problem.

Mam parę pytań:

1. Czy ma wyważony setup w obu osiach?

2. Jak wygląda przebieg kalibracji?

3. Czy zlikwidowaleś luzy na obu osiach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maćku,

 

Ad. 1. Jeśli chodzi o wyważenie, to w zasadzie nie wiem co powiedzieć. Jak dotąd zawsze wyważałem setup jak najstaranniej, w taki sposób by przeciwwaga była w połowie drogi między punktem przeważania w jedną lub drugą stronę. Podobnie robiłem z drugą osią, tam mam możliwość przesunięcia aparatu na siodełku. Tej nocy jednak zrobiłem inaczej. Ponieważ w planach była M42, więc lekko przeważyłem w stronę przeciwwagi (wschód), żeby oś RA miała "pod górkę". Oś Dec przeważyłem natomiast lekko w stronę guidera (co było błędem). W nocy szereg klatek zepsuło mi tąpnięcie w Dec. Tąpnięcia były solidne od 6 do 13 px. Zrozpaczony, w połowie nocy szlag mnie trafił, podszedłem do zestawu (który w międzyczasie przekroczył meridian) i przeciwwagę pchnąłem w stronę montażu, a w osi deklinacji mocno przeważyłem na aparat. Ra pewnie niepotrzebnie ruszałem, natomiast zmiana wyważenia w Dec zaowocowała brakiem tąpnięć do końca sesji (po pierwszej przylazły chmurwy).

 

Ad.2. Kalibracja przebiegła bez problemu - o dziwo bez wstawiania w Cal Time opóźnień na backlasch w osi Y (zapewne dzięki przeważonej osi), choć gwiazda nie wróciła w punkt. Wykres kalibracji był taki:

kali.jpg

Oczywiście rozjazd w pionie oznaczał niedokładnie ustawiony biegun, co zaraz potem skorygowałem i wykresy guidingu w Y były ładne i płaskie.

 

Ad.3. Nie zlikwidowałem, bo nie mam pojęcia jak to się robi.

 

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha. To znaczy, że nie masz problemów z backlashem. "Bez problemów" u mnie oznacza, że się zrobiła bez komunikatu o przesunięciu w osi Y mniejszym niż 5 pikseli.

Mój wykres, dopóki nie przeważyłem osi Dec, wyglądał zwykle tak:

kali2.jpg

 

a i to dopiero wtedy, gdzy Cal Time dla osi Y ustawię na poziomie 50 - 60.

 

 

Na pewno warto powalczyć, aby było poprawnie. Nie przykładałem jak dotąd większej wagi, bo mam przede wszystkim problem w X. Oś Y, jeśli dobrze ustawię polarną, ma nienaganny wykres.

Edytowane przez Loki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.