Skocz do zawartości

"Halo" wokół gwiazd - jakieś porady???


Duser

Rekomendowane odpowiedzi

Zauważyłem, że mam uporczywe "halo" wokoł jaśniejszych gwiazd, i to już w luminancji , nie wspominając już o innych filtrach. Używam filtrów Baadera. Problem nasilił się po przesiadce na ASI 1600 , której chip zasłania goła, niepokryta powłokami antyodblaskowymi szklana szybka. Obserwuję jednak zdjęcia innych ( też Baader i ASI) i tam już takiego "halo" nie widać. Gdzie więc tkwi mój problem? Co się odbija ?  I  jak z tym walczyć? A może to kwestia odległości filtra od szybki? Poradźcie.

Poniżej kilka przykładów - widać, że pod "halo" siedzą całkiem poprawne gwiazdki

halo1.jpg.983184ddc08385cf6f4c722eacfcabd0.jpghalo2.jpg.f9ffcb6db507ce23a6a0037cbb3e76ab.jpghalo3.jpg.44b9945e51e98fb8806f23de2337b78d.jpg

I jeszcze jedno - rada " kup Astrodona" raczej odpada  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pewnie, ja sam jakos nie moge sie jeszcze do tego zabrac.... jak doglebnie rozgryziesz temat, to proponuje wstawic to jako pierwszy warsztat na jesiennym rodos :)

 

pojedyncze gwaizdy

 

caly obrazek

http://nunopinacphotos.blogspot.pt/2016/03/how-to-remove-star-halos-using-wavelets.html

Edytowane przez Tayson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi chodziło raczej o jakiś sposób, aby halo się nie tworzyło . Zastanawiam się , na ile zmieniło by sytuacje maksymalne zbliżenie filtra do szybki. Teoretycznie powinno to zmiejszyć rozmiar halo , zgodnie z rysunkiem :halo.jpg.891d7eb279364b247c27ee2490592a02.jpg

 

Niestety te wszystkie magiczne sposoby na usuwanie "halo" można o kant duszy rozbić ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

30 minut temu, Piotr4d napisał:

Czyli najlepiej byłoby umieścić filtr UV/IR bezpośrednio na szybce ochronnej matrycy. Teoretycznie o jedno odbicie mniej.

Wynika z tego, że właśnie tak. A przynajmniej jak najbliżej, wtedy potencjalne halo schowa się  w gwieździe.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Tayson napisał:

Może da radę wymienić oryginalne szkło na filtr UV/IR? Kup coś większego i wytnij na wymiar. 

Hardkor ale pewnie do zrealizowania. Wystarczyło by nawet szkło 1,25" nie musi być piękne byle skutecznie.

Kto pierwszy, kto odważny....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie w każdym lepszym zakładzie optycznym przytną "szkiełko" na rozmiar.

 

Tylko że nie za bardzo wierze że tam jest szybka bez warstw MC. Transmisja niepokrytego szkła ~91%, MC ~99,5%. Nie sądze żeby dla kilku dolarów zysku producent szedł na takie ustępstwa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Marek_N napisał:

 

Tylko że nie za bardzo wierze że tam jest szybka bez warstw MC. Transmisja niepokrytego szkła ~91%, MC ~99,5%. Nie sądze żeby dla kilku dolarów zysku producent szedł na takie ustępstwa.

A jake inne wytłumaczenie znajdujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, Marek_N napisał:

Pewnie w każdym lepszym zakładzie optycznym przytną "szkiełko" na rozmiar.

To jest myśl. Przecież oni docinają szkła do okularów. Mam znajomego optyka , zapytam. Wymiana frontowego szkła na powiedzmy dociętego UV/IR Baadera załatwiło by sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest na pewno aberracja chromatyczna - to była by już tragedia , gdyby gwiazdy w triplecie miały taką aberrację

Zresztą tu masz halo potraktowane HDR w Pixie, aby je lepiej oddzielić od gwiazdy

lum_str0_Preview021.jpg.07a51a74e06351ccefe71f575b7bf2f0.jpglum_str0_Preview02.jpg.cb387dc0001d72eca4a93e9f9cde9bae.jpg

Myślę, że odbicie może także pochodzić z soczewki korektora . Wtedy - kiepska sprawa . Ale z Atikiem nie miałem takich dużych problemów , zwłaszcza z filtrem L .

Tak, dla przykładu wygląda Lum z Kokona ( TS100Q+ Atik 383L ):

nstackmxnb_Preview01.jpg.b0cafe895a46a9e5135558d24d72ceb9.jpg

Widać co prawda halo, ale jest ono mniejsze . Tylko że Atik wkręcany był prosto w koło filtrowe , a Asi jest mocowana poprzez 10 mm pierścień dystansowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Piotr4d napisał:

Ale czy na pewno chodzi o "szybkę" na matrycy. 

No to jest ta na froncie co możesz dotknąć paluchem :) Zamykająca komorę która musi być hermetyczna ze względu na chłodzenie.

 

Edytowane przez Lukasz83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Duser napisał:

To nie jest na pewno aberracja chromatyczna - to była by już tragedia , gdyby gwiazdy w triplecie miały taką aberrację

Zresztą tu masz halo potraktowane HDR w Pixie, aby je lepiej oddzielić od gwiazdy

lum_str0_Preview021.jpg.07a51a74e06351ccefe71f575b7bf2f0.jpglum_str0_Preview02.jpg.cb387dc0001d72eca4a93e9f9cde9bae.jpg

Myślę, że odbicie może także pochodzić z soczewki korektora . Wtedy - kiepska sprawa . Ale z Atikiem nie miałem takich dużych problemów , zwłaszcza z filtrem L .

Tak, dla przykładu wygląda Lum z Kokona ( TS100Q+ Atik 383L ):

 

Widać co prawda halo, ale jest ono mniejsze . Tylko że Atik wkręcany był prosto w koło filtrowe , a Asi jest mocowana poprzez 10 mm pierścień dystansowy.

A czy to zdjęcie nie jest czasem zrobione "na goło", bez żadnego filtra, bo ja tam widzę krążki dyfrakcyjne wtórnego widma (od IR, albo UV), które ogniskuje w innym miejscu.

 

Generalnie uważaj na mieszanie kilku różnych kwestii, bo na zdjęcia halo możesz mieć z kilku źródeł:
- wtórne widmo IR/UV (jeżeli nie masz blockera)

- odbicia od szklanych powierzchni (filtr, OAG, tulejki, etc.)

- mikrosoczewki na samej matrycy/struktura matrycy, ASI i inne CMOSy są dużo bardziej na to wyczulone. Pamiętaj też, że sama intensywność i struktura tego halo zależy od konkretnej gwiazdy (widma). Na niektórych w ogóle nie widać, a niektóre dają mocny efekt.

Wracając do zdjęcia, jeżeli wykonałeś je na pewno z blockerem (L-ka musi to blokować), to odpowiedzią może być tylko kwestia dystansów - jakby któraś soczewka (np. w korektorze) była 1 mm dalej/bliżej i ogniskuje w złym miejscu. To nie jest halo - ale widmo wtórne. Masz tak na wszystkich jasnych gwiazdach? Sprawdź, czy te wtórne krążki świecą ci w jakimś konkretnym widmie (jeżeli świeci jakimś kolorem konkretnym, to prawdopodobnie poleciały dystanse w obiektywie), czy to broadband, czyli wszystkie kolory (problem w korektorze).

Czy to TS 100Q?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcześniej używałem Atika 383 i było to mniej zauważalne. Po przesiadce na ASI halo jest wyraźniejsze. Chyba było tak od początku. Korektor działa poprawnie - tzn koryguje całe pole poprawnie. Natomiast widać zdecydowaną aberrację w paśmie B ( gwiazdy są wyraźnie większe), no, ale tak chyba TS-y już mają

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.