Jump to content
danon

Problem z gwiazdami - nieosiowość?

Recommended Posts

Witam. Mam problem z moim Edkiem 80. Jestem świeży w świecie astrofoto, więc moja wiedza sprowadza sie do paru wcześniejszych zabaw newtonem i tego co przeczytam na forach. 

Posiadam ED 80 używke. Wcześniejszy użytkownik mówił, że używał tylko do wizualu na balkonie. Mam dokupiony flattener, który nie wiem czy dobrze ustawiłem bo zauważyłem inny problem.

Gwiazdy na zdjęciach od dołu są strasznymi przecinkami. Od góry tego nie widzę by było to tak bardzo. Brak płaskiego pola z tego co widziałem, był zwykle równomiernie po rogach widoczny na zdjeciach w internecie. Tu widze zdecydowanie od dołu. W jednym temacie przeczytałem by spróbować obrócić aparat i tak zrobić zdjęcia. Zrobiłem tak i tym razem mam pojechane gwiazdy od góry. Robiłem zdjęcia lustrzanką canon 1100d jak i 50d, z flattenerem i bez. Z flattenerem efekt wydawał się mniejszy ale jednak był.

Dodaje link do albumu google. Pomińmy brudną matryce na 1100d :P 

https://photos.app.goo.gl/NEa3mky3CqLfJgrg8

1 to zdjęcie bez flattenera
2 to zdjecie z flattenerem
2" to 180 stopni z flattenerem
3 i 3" to samo tylko z lustrzanki 50d bez flattenera. 

Nie mam pojęcia, jaka jest dokładna przyczyna dlatego zwracam sie do forumowiczów. Nie wiem czy to wyciąg, lustrzanka, czy złączka jest niedokładna. Dodam też ze do flattenera używam złączki m48 a bez m48 z różnych źródeł, dlatego dziwiłoby mnie żeby obie były tak samo skopane. No i zastanawia mnie mimo to też czemu brud na matrycy sie nie obrócił razem z nią? Co innego mogłoby być brudne skoro na 50d nie widać nic. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyciąg "niszczy Ci osiowość". Najprawdopodobniej.  Blokujesz go śrubą po ustawieniu ostrości ? Złączka musiała by być obcięta brzeszczotem żeby dawała taki efekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Po pierwsze to widać, że odległość cela <-> flattener masz niedokładnie dobraną. W przypadku EDka (przerabiałem to) - potrzeba jest dobrać dokłądnie tą odległość i kontrując flattener pierścieniem kontrującym. Na wkręconym na maska - miałem masakrę na klatce.

 

Po drugie - wyciąg, gnie Ci się na 99% i to powoduje, że masz nierównomiernie porozciągane gwiazdy

 

Po trzecie - nie podobają mi się statki kosmiczne na klatkach, np 2". Może to świadczyć o mocnym przekoszeniu toru optycznego - np. mocno uginający się wyciąg (bardzo mocno), bądź coś z celą (np. przesunięcie soczewek lub przez ich nieokręcenie lekko się przesunęły, lub odsunęły od siebie).

 

Na początku sprawdziłbym całą mechanikę - czy soczewki siedzą w celi dobrze (czy nie za ściśle), potem zobaczył czy cela jest poprawnie nakręcona na tubę (być może jest lekko krzywo nakręcona), następnie zobaczyłbym czy focuser jest zamocowany równo do tuby (czy łączenie tuba - focuser ma na całym okręgu taką samą przestrzeń), na koniec zobaczyłbym czy wyciąg chodzi równo i czy przylega równo do korpusu focusera. Z ciekawości włożyłbym w wyciąg laserowy kolimator i zobczył gdzie pada plamka na soczewkach w celi i jak się zachowuje przy ruszaniu wyciągiem.

 

To na początek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mitek Raczej nie dokręcam śruby od ostrości bo widziałem jeszcze w newtonie, że jak sie ją dokręca to jest jeszcze gorzej. Dokręcałem ją na tyle, żeby nie używać siły przy jej zakręcaniu. Jedyne co robiłem to dokręciłem imbus od hamulca przy focuserze, bo jak celowałem w obiekt niedaleko zenitu to zwyczajnie wyciąg lubił sobie sam wyjechać. 

@Pav1007 Czyli po prostu serwis mnie nie ominie? Nie wiem czy w ogóle probować samemu przy soczewkach, moja ostatnia próba sprawdzenia co tam jest w lustrzance skończyła sie brudną matryca :P No ale w ten sposób sie troche uczę.

Jeśli chodzi o mocowanie wyciągu w tubie, to jak dla mnie góra ma może minimalnie mniejszą szpare, ale to nie jest to znaczne. Chyba, że w tym wypadku odległości poniżej 1mm też wchodzą w gre. 

Flattener jest też nieprecyzyjny bo ciężko mi było cokolwiek testować kiedy miałem tak nierówne gwiazdy. Mógłbyś też pokazać jak wygląda dokładnie ten pierścień korygujący? Czy chodzi o ten pierścień na wyciągu, który tak jakby "kontruje" złączke/flattener? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, danon napisał:

Czyli po prostu serwis mnie nie ominie?

To co napisałem można spokojnie zrobić samemu - oczywiście z zachowaniem odpowiednich "norm", czyli np. nie dotykamy soczewek paluchami :-) Ja to robiłem i nie boli - trzeba to zrobić uważnie i nie na szybko. Wcale nie jest powiedziane, że serwis wszystko naprawi - akurat w astrofotografii to często gęsto - samemu się stajesz serwisantem.

 

9 minut temu, danon napisał:

Jeśli chodzi o mocowanie wyciągu w tubie, to jak dla mnie góra ma może minimalnie mniejszą szpare, ale to nie jest to znaczne. Chyba, że w tym wypadku odległości poniżej 1mm też wchodzą w gre.

Pewnie, że wchodzą, ale nie spowodują takich zmian jak u Ciebie. Wg mnie tutaj nie gra coś w celi, ew. w focuserze (mocne ugięcia). Bez flattenera wszystko powinno być centrycznie (rozciągnięte gwiazdy). U Ciebie wygląda jakby ten punkt centralny (do krórego zbiegają rozciągnięte gwiazdy) był nad górnym brzegiem kadru zdjęcia nr 1. Zdecydowanie coś jest nie tak z osią optyczną - nie podejrzewam zgięcia tuby. To jest nowy egzemplarz czy używany?

 

13 minut temu, danon napisał:

Flattener jest też nieprecyzyjny bo ciężko mi było cokolwiek testować kiedy miałem tak nierówne gwiazdy. Mógłbyś też pokazać jak wygląda dokładnie ten pierścień korygujący? Czy chodzi o ten pierścień na wyciągu, który tak jakby "kontruje" złączke/flattener?

Flattener to kolejna część toru optycznego - na razie wykluczyłbym go z dalszych ustawień, bo im więcej wprowadzisz elementów tym gorzej będzie znaleźć ten zły/niedopasowany/uszkodzony/przekoszony. Pierwszym punktem jest doprowadzenie do centryczności komy na zdjęciu:

1. sprawdzenie celi i soczewek

2. sprawdzenie osiowości focusera i ew. ugięć

3. sprawdzenie kolimatorem optycznym jak zachowuje się wiązka przy pracy drawtube

 

Gdybyś mieszkał bliżej wawy to mógłbym zerknąć na ten refraktor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Żeby samemu sprawdzic co jest żle w refraktorze,to trzeba mieć dobrze ustawiony klimator laserowy,dobrze ustawiony kolimator optyczny i dorobiony na tokarce z jednego mocowania,adapter do zamocowania kolimatora laserowego i optycznego,bezpośrednio w tubie(bez wyciągu).

Kolejnosc.

Sprawdzam,czy cela ,jest dokręcona.

Dokładny szablon z krzyżem na środku,wkładam do odrosnika,aż oprze się na celi obiektywu.

Wymontowuję wyciąg,wkładam adapter bezpośrednio do tuby. i do adaptera kolimator laserowy(suwliwie,bez mocowania).

Tym sposobem sprawdzam,czy tuba od strony wyciągu,jest prostopadła do osi tuby.

Jeżeli punkt lasera,jest na środku szablonu,to zmieniam kolimator na optyczny((suwliwie,bez mocowania).

Wyjmuję szablon i zakładam pokrywę odrośnika.

Optyczny wykaże ,czy wewnętrzna soczewka w celi obiektywu,jest prostopadła do osi tuby..

Jeżeli wszystkie okręgi są koncentryczne,to jest OK,ale tylko z kolimacją obiektywu.Ustawienie soczewek względem siebie,wyjdzie dopiero,przy teście na gwiazdach.

Montuję ustawiony wyciąg,żeby nie opadał w zenicie,pod ciężarem,np kamery.

Wkładam szablon przed obiektyw.

Wkładam do wyciągu kolimator laserowy i powinien trafic w środek szabonu.

Jeżeli OK,wyjmuję szablon i zakładam pokrywę odrośnika.

Do wyciągu wkładam kolimator optyczny i sprawdzam,czy widac wszystkie koła koncentrycznie.Sprawdzać przy  różnym wysuwie wyciągu,

Potem test w wizualu na wprost ,bez kątówki,na gwiazdach.Dobry by był STAR TEST,na średniej jasności gwiazdach,ale moze byc problem z przejrzystoscią powietrza  i stabilnoscią atmosfery,bo potrzeba dużych powiekszeń.

Z wyciągiem przeważnie są problemy:rura wyciągu przesunięta z osi,może byc skośnie do osi tuby.Czoło nakrętki na rurze wyciągu,nie jest prostopadłe do osi tuby.

Redukcja 2"/1,25" przeważnie nie jest prostopadła do osi tuby.

Te dwa ostatnie elemeny:nakrętka na rurze wyciagu i redukcja 2"/1,25",przy foto niepotrzebne,bo reduktor można nakręcic bezpośrednio na rurę wyciągu.

Nie jestem w temacie foto,więc tylko tyle.

A jeżeli,coś przy sprawdzaniu jest nie tak,to osobno trzeba próbowac rozwiązac konkretny problem.Zamiast fabrycznej nakrętki na rurę wyciągu,mam dorobioną w Astrokraku  na tokarce nową(dokładną).Redukcjja 2"/1,25",też by się przydała,dokładna  i z ciasnym otworem ,pod kolimatory,żeby nie mocowac,tylko żeby wchodziły suwliwie ,bez luzu.

W starszych egzemplrzach SW ED,był jeszcze problem,z trzema przekładkami dystansowymi,między soczewkami obiektywu.

Obecnie jest montowany cały pierścień dystansowy .

Jeżeli wszystko wyszło OK i nadal jest problem z widokiem gwiazd,to ustawić  refraktor na montażu ~30*,popuścic lekko pierścień dociskajacy soczewki obiektywu i obracac soczewkę zewnętrzną,aż gwiazdy będą punktowe.Za każdym razem,po zmianie położenia soczewki,dokręcic lekko pierscień dociskowy.

UWAŻAC,ŻEBY NIE PORYSOWAC SOCZEWKĘ.

 

 

Edited by Motloch Franciszek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, Motloch Franciszek napisał:

Żeby samemu sprawdzic co jest żle w refraktorze,to trzeba mieć dobrze ustawiony klimator laserowy,dobrze ustawiony kolimator optyczny i dorobiony na tokarce z jednego mocowania,adapter do zamocowania kolimatora laserowego i optycznego,bezpośrednio w tubie(bez wyciągu).

Kolejnosc.

Sprawdzam,czy cela ,jest dokręcona.

Dokładny szablon z krzyżem na środku,wkładam do odrosnika,aż oprze się na celi obiektywu.

Wymontowuję wyciąg,wkładam adapter bezpośrednio do tuby. i do adaptera kolimator laserowy(suwliwie,bez mocowania).

Tym sposobem sprawdzam,czy tuba od strony wyciągu,jest prostopadła do osi tuby.

Jeżeli punkt lasera,jest na środku szablonu,to zmieniam kolimator na optyczny((suwliwie,bez mocowania).

Wyjmuję szablon i zakładam pokrywę odrośnika.

Optyczny wykaże ,czy wewnętrzna soczewka w celi obiektywu,jest prostopadła do osi tuby..

Jeżeli wszystkie okręgi są koncentryczne,to jest OK,ale tylko z kolimacją obiektywu.Ustawienie soczewek względem siebie,wyjdzie dopiero,przy teście na gwiazdach.

Montuję ustawiony wyciąg,żeby nie opadał w zenicie,pod ciężarem,np kamery.

Wkładam szablon przed obiektyw.

Wkładam do wyciągu kolimator laserowy i powinien trafic w środek szabonu.

Jeżeli OK,wyjmuję szablon i zakładam pokrywę odrośnika.

Do wyciągu wkładam kolimator optyczny i sprawdzam,czy widac wszystkie koła koncentrycznie.Sprawdzać przy  różnym wysuwie wyciągu,

Potem test w wizualu na wprost ,bez kątówki,na gwiazdach.Dobry by był STAR TEST,na średniej jasności gwiazdach,ale moze byc problem z przejrzystoscią powietrza  i stabilnoscią atmosfery,bo potrzeba dużych powiekszeń.

Z wyciągiem przeważnie są problemy:rura wyciągu przesunięta z osi,może byc skośnie do osi tuby.Czoło nakrętki na rurze wyciągu,nie jest prostopadłe do osi tuby.

Redukcja 2"/1,25" przeważnie nie jest prostopadła do osi tuby.

Te dwa ostatnie elemeny:nakrętka na rurze wyciagu i redukcja 2"/1,25",przy foto niepotrzebne,bo reduktor można nakręcic bezpośrednio na rurę wyciągu.

Nie jestem w temacie foto,więc tylko tyle.

A jeżeli,coś przy sprawdzaniu jest nie tak,to osobno trzeba próbowac rozwiązac konkretny problem.Zamiast fabrycznej nakrętki na rurę wyciągu,mam dorobioną w Astrokraku  na tokarce nową(dokładną).Redukcjja 2"/1,25",też by się przydała,dokładna  i z ciasnym otworem ,pod kolimatory,żeby nie mocowac,tylko żeby wchodziły suwliwie ,bez luzu.

W starszych egzemplrzach SW ED,był jeszcze problem,z trzema przekładkami dystansowymi,między soczewkami obiektywu.

Obecnie jest montowany cały pierścień dystansowy .

 

 

 

Testowałem na tokarce taki wyciąg cierny- akurat Baadera. Trzymał oś w miarę ale tylko po zablokowaniu śruby do blokowania ruchu drawtube. Ogólnie jestem zdania ze tanie wyciągi cierne średnio nadają się do astrofoto. Nadają się ale trzeba tam wszystko rozgryźć i prawidłowo ustawić.

W moim wiedziałem jak mocno mam dokręcić wszystkie śrubki i w którym miejscu wysuwu traci osiowość.

Edited by Mitek

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pablo12311 Tak, myślałem już o tym, ale pierw chciałem, spróbować dowiedzieć sie co dolega od forumowiczów. Nie chciałbym wyręczać się kimś odrazu bo nawet nie bedę znał swojego sprzętu. 

@Pav1007 Kupiłem używany. Właściciel podobno używał na balkonie tylko do wizuala, ale no tak naprawdę nie wiadomo co się z nim naprawdę działo.
Jak będzie trzeba to i do Warszawy się z Edkiem przejade :D Pierw popróbuje na spokojnie coś poszukać na ten temat co mówiłeś, choć do cierpliwych osob nie należe. Problem też, bo nie mam kolimatora. Jeśli będą filmiki lub instrukcje jak to robić bede probował, ale nie ukryje, że bez żadnej wiedzy i doświadczenia właściwie będe robił to wszystko na ślepo. Dlatego zawsze wole pytać kogoś. Lustrzanke też sam rozebrałem i średnio jej to na dobre wyszło, ale chociaż jej nie popsułem. Teraz wiem przynajmniej co i jak w niej jest.  Własnie to jest ten problem nowicjusza, że nie wiem jak wygląda cała procedura tego wszystkiego co opisałeś. 







 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 godzin temu, pablo12311 napisał:

Jeżeli jesteś z Katowic to może warto udać się do nowo otwartego serwisu astro użytkownika Tom-cio.

 

Dobra rada,bo może też się okazac,że potrzebne będzie splanowanie samej tuby z obu stron ,z jednego zamocowania na tokarce.

Edited by Motloch Franciszek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grubo - ja jednak zacząłbym o "domowych" sposobów :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 20.03.2019 o 09:19, Mitek napisał:

Wyciąg "niszczy Ci osiowość". Najprawdopodobniej.  Blokujesz go śrubą po ustawieniu ostrości ?

Czyli zrobienie jakiegoś zmotoryzowanego fokusera do Edka, to nie za dobry pomysł? 

Myślałem o zrobieniu takiego. Ale jak trzeba śrubki odkręcać i przykręcać cały czas, to to traci trochę sens. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Adm2 napisał:

Czyli zrobienie jakiegoś zmotoryzowanego fokusera do Edka, to nie za dobry pomysł? 

Myślałem o zrobieniu takiego. Ale jak trzeba śrubki odkręcać i przykręcać cały czas, to to traci trochę sens. 

 

Moim zdaniem śruba nie jest do niczego potrzebna, a wręcz szkodzi na osiowość.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, MateuszW napisał:

Moim zdaniem śruba nie jest do niczego potrzebna, a wręcz szkodzi na osiowość.

Która śruba pogarsza osiowość?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 godzinę temu, MateuszW napisał:

Blokująca pozycję wyciągu. 

Czyli generalnie śruba powinna być odkręcona -wtedy jest lepsza osiowość?

Może jeszcze dziś uda mi się nakręcić filmik o wpływie tej śruby na oś ,na maszynie z czujnikiem zegarowym.

Edited by Mitek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Wstawiam obiecany filmik. Nas interesuje bicie  tulejki drawtube względem tulei głównej wyciągu. Bicie  czyli inaczej przekoszenie w tym wypadku.

 

 

https://youtu.be/6n20Lh8xA2I

Chyba w 22 sek filmików proszę zwrocie uwagę jak odkręcenie śrub blokujących drawtube pogorszyło osiowość, widać wskazówka czujnika "robi więcej okrążeń"

 

Jakość  filmiku zmienieć najlepiej na 480p

Edited by Mitek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minut temu, Mitek napisał:

jak odkręcenie śrub blokujących drawtube

No chwila, ale co ty zrobiłeś? Odkręciłeś zarówno blokadę, jak i regulację docisku ośki? Zrób taki test, ale luzując tylko blokadę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, MateuszW napisał:

No chwila, ale co ty zrobiłeś? Odkręciłeś zarówno blokadę, jak i regulację docisku ośki? Zrób taki test, ale luzując tylko blokadę.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, masz rację. Z blokadą jest lepiej. Niemniej jednak, w praktyce tej blokady nie da się używać, jeśli chcemy wykorzystać motofocuser, co zauważył Adam2. W przypadku np newtona możemy sobie wyciąg tak skolimować, żeby ta odchyłka została skompensowana. W refraktorze już nie i jest istotnie problem.

Jednak czy ta różnica jest w stanie wygenerować takie zdjęcia, jak w pierwszym poście? Mam taki refraktor i bez blokowania śruby nie wykazuje takich problemów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 minut temu, MateuszW napisał:

Ok, masz rację. Z blokadą jest lepiej. Niemniej jednak, w praktyce tej blokady nie da się używać, jeśli chcemy wykorzystać motofocuser, co zauważył Adam2. W przypadku np newtona możemy sobie wyciąg tak skolimować, żeby ta odchyłka została skompensowana. W refraktorze już nie i jest istotnie problem.

Jednak czy ta różnica jest w stanie wygenerować takie zdjęcia, jak w pierwszym poście? Mam taki refraktor i bez blokowania śruby nie wykazuje takich problemów.

To jest tak, że balansowanie siłą docisku obydwu śrub ale umiejętne "potrafi poprawić znacznie osiowość." Kiedyś robiłem testy na wyciągu Baadera dlatego się tym dziele.  Czujnik jest z dokładnością do 0,001mm.  dlatego robi się taki helikopter;)

 

Edited by Mitek
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mitek A jakie odchylenie można uznać za mieszczące się w normie? Ja właśnie testowałem swój zestaw. Złączek mam łącznie 93 mm długości, focuser R&P wysunięty na 11mm, czyli do podłączenia pozostaje kamera. Focuser zablokowany. Startuję z pozycji 0 i przy pełnym obrocie max osiągam w 0,02 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0,02 odchylenia przy pełnym obrocie? Jak to testowałeś?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Mitek napisał:

0,02 odchylenia przy pełnym obrocie? Jak to testowałeś?

Chałupniczo bardzo, ponieważ nie posiadam profesjonalnego sprzętu. Udoskonaliłem trochę konstrukcję, teraz wszystko mam na sztywno. Błąd jest na oko 0,025 mm, mój czujnik to 0,01 dokładności. Maksymalne odchylenie mam po ok 120°. Połowa obrotu to równo 0,02 i powrót do pozycji wyjściowej - 0. 

Rozkręcałem to wszystko i skręcałem kilka razy, wyniki są powtarzalne. IMG_20190806_235310.jpg.36aad32d0b234b7325a4d4e7182948a8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli wyciąg tego typu daje Ci taka dokładność to jest lepiej niż dobrze.  Chociaż nie chce mi się wierzyć, bo testowałem trochę tych wyciągów i żaden nigdy nie był aż tak dokładny. Druga sprawa to  ze pod obciążeniem może to się pogorszyć, co jest więcej niż pewne.

 

Ale zaraz, zaraz- jak Ty to obracasz?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 167 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.