Skocz do zawartości

N.I.N.A. - Nighttime Imaging 'N' Astronomy


isset

Rekomendowane odpowiedzi

Kable, huby, niewspółpracujące urządzenia podłączone do jednego huba.

Na 99% ostatnia pozycja.

Podłącz wszystko (USB) do oddzielnych gniazdek w kompie i sprawdź,

jak masz urządzenie z hubem (jolo, kamera asi) to nic tam nie wpinaj.

Będzie dobrze masz rozwiązane, jak nie to szukasz dalej ale sądzę że się uda.

 

problem 2 - działające rozwiązanie podał Wiesiek, to są problemy w samej komunikacji sterowników

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

Hejka

 

Primo: Wersja 2.3 jest stabilna? Można instalować?

 

Secundo: Dłuższy czas nie odpalałem oprogramowania bo nie robiłem zdjęć. Wczoraj chciałem odpalić Stellarium i sorawdzić framing w NINA. Okazało się, że NINA nie może pobrać współrzędnych ze Stellarium. WTF? Nic nie zmieniałem w konfiguracji - w NINA mam ustawiony adres "localhost" i port 8090. Powinno być ok, a jednak NINA komunikuje błąd... Macie może pomysł co sprawdzić???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Primo:  stabilna jest od blisko roku. Instalowac. Ja juz próbuje v 3. Tez juz jest całkiem, całkiem

 

secundo: .NET Framework. Przeinstaluj i zainstaluj do wersji 7.0 wlacznie. Microsoft cos strasznie namieszal z komunikacja. I najgorsze, że dalej eksperymentuja. 

 

 

EDIT: Sprawdź też w Stellarium - nie pamietam dokładnie a sam nie używam Stellarium ale tam chyba też ma być ustawione w jakimś "server mode" żeby komunikował się z siecią lokalną. 

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, Miesilmannimea napisał(a):

Hejka

 

Primo: Wersja 2.3 jest stabilna? Można instalować?

 

Secundo: Dłuższy czas nie odpalałem oprogramowania bo nie robiłem zdjęć. Wczoraj chciałem odpalić Stellarium i sorawdzić framing w NINA. Okazało się, że NINA nie może pobrać współrzędnych ze Stellarium. WTF? Nic nie zmieniałem w konfiguracji - w NINA mam ustawiony adres "localhost" i port 8090. Powinno być ok, a jednak NINA komunikuje błąd... Macie może pomysł co sprawdzić???

Odnośnie "współpracy" NINA i Stellarium, rozwiązanie znajdziesz na załączonym filmiku. U mnie występował dokładnie ten sam problem. Enable remote control z tego co pomogło, ale sprawdź to z filmikiem. 

 

Edytowane przez Auron
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Ostatnio ukazała sie NINA w wersji 3.0 BETA czyli już dość stabilnej. Jest trochę zmian i udoskonaleń. Używam od września jeszcze jak było w wersji "Nightly" bez zacięć i błędów.  

 

Można sie upgradować 🙂 - niestety pluginy też wymagają upgrade bo nowa wersja to .NET 8. Sama windoza zresztą też bo to .NET 8 trzeba doinstalować.

 

Wiecej na temat nowości tu: https://f002.backblazeb2.com/file/ninasetup/Betas/3.0.0.2002/RELEASE_NOTES.html

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 28.07.2022 o 07:38, Wiesiek1952 napisał(a):

Tak to to raczej nie będzie działać. Wrzuciłeś wszystko do głównej pętli. W tej wersji NINA zrobi 20 ekspozycji, potem poczeka do 3h27m56s, zatrzyma guiding i zaparkuje teleskop. Zrobi flipa jeśli się zdarzy, że trzeba ale zdjęć po tych 20 nie zrobi.

 

Po to masz trzy panele Basic - Start, Target i End. Do Start wstawiasz wszystko to co masz zrobić (tylko raz) przed zdjęciami - cooling, slew, center, rotate, autofokus, wait for safe i co tam jeszcze trzeba. W ostatniej sekcji wstawiasz to co ma być PO zakończonej sesji czyli po tej 3:27. Ta instrukcja wait for time jest bez sensu - powinno być u góry w części loop - loop till time albo inne podobne. Wait for time wstawia się na początku, żeby uruchomić całość np o 18:00 i żeby NINA poczekała do 23:00 aż będzie ciemno. Instrukcja WAIT oznacza nic nie rób -czekaj.

 

W sekcji End wstawiasz stop guiding, warmup camera, park scope I to wszystko co ma być zrobione tylko raz po zakończeniu sesji.

 

Nie ma sensu ustawiać AF na HFR increase i AF After temp change. Albo jedno albo drugie - HFR działa wyśmienicie i wystarczy w zupełności.

 

Jak koniecznie chcesz robić kalibrację guidingu po flipie to masz plugina "smart meridian flip" czy jakoś tak. Nie wiem po co robić kalibrację po flipie. Po flipie można a czasem trzeba zrobić AF ale tu HFR sam zdecyduje czy trzeba czy nie. Kalibracja guidingu zrobiona raz na początku wystarcza. Czasem nawet nie robię na początku jak poprzednia była wczoraj, teleskop był zaparkowany i kolejnej nocy robię ten sam obiekt. 

 

 

EDIT: Poniżej prosty przykład.

 

Zrzut ekranu 2022-07-28 o 08.42.51.png

Zrzut ekranu 2022-07-28 o 08.43.07.png

 

Hej.

 

Dziękuję za bogaty przykład sekwencji od doświadczonego Kolegi - jak sądzę po wartości wcześniejszych i późniejszych wpisów. Możliwe, że poniższe pytanie już ktoś zadał (EDIT: nikt nie zadał...), ale muszę to napisać, bo zapomnę przed dotarciem do końca wątku. :)

 

Od tygodnia z braku pogody walczę jako świeżak z NINA na sucho. Konfiguruję i dopieszczam ASI2600MM-Pro z filtrami 7x2" Optolong na Askar FMA230, ale wygląda na to, że działa, choć oczywiście nie to, co wymaga gwiazd. Mam pytanie odnośnie momentu odpalenia ditheringu. Założenie jest takie, że z pomocą "filter offset" NINA ma robić cyklicznie: 1x300s Ha, 1x300s SII, 1x300s OIII i od nowa, albo 3x30s L, 1x30s R, 1x30s G, 1x30s B i od nowa. Celem jest, aby co powiedzmy 3 pełne cykle nastąpił dithering. Na początku wydawało mi się, że wymuszenie ditheringu piwinno być zadeklarowane jako trigger, ale sądząc z powyższego przykładu, warto wprowadzić to w "Smart Exposure". Pozostaje jednak pytanie, czy jeśli zadeklaruję wartość "3" dla pierwszego filtra cyklu (odpowiednio 1x300s Ha albo 3x30s L), a dla pozostałych filtrów w tym cyklu "0" (co oznacza brak ditheringu), to uzyskam to, czego oczekuję? A może w przypadku LRGB wartość "Dither every #" powinna być 9 (bo w każdym cyklu L ma wykonać się 3x), a dla HSO nadal 3?

 

Z góry dzięki za wsparcie.

Edytowane przez vroobel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.08.2022 o 22:07, Wiesiek1952 napisał(a):

ten "Luz" ustawia się TYLKO w JEDNĄ stronę. Zwykle na IN bo to podnoszenie a na OUT ZERO!!!!!!!!

 

EDIT: Zmień metodę na Overshot - zwłaszcza jak nie wiesz jaki jest luz naprawdę.

 

 

~~Inaczej to nie będzie działać

 

Masz za mały krok. Cała metoda opiera się o to, że krok jest WIEKSZY od CFZ (critical focus zone). 

 

Krok się ustawia tak:

- ostrość w manualu,

- odjazd ręcznie (w sensie z pilota guzikami) do momentu kiedy zaczynają być "donuty" w RCT/Newtonie albo wyraźnie nieostre (kółeczka) w refraktorze.

- różnicę pomiędzy tym co fokusem pokazuje jako "ostry" i tym na granicy "donutów" dzielimy na ilość kroków (u Ciebie 4) i to wpisujemy jako krok - Tak na oko u Ciebie to będzie ok. 100 a masz 20.

 

EDIT: Mój dzisiejszy AF - tak to powinno wyglądać. ?

 

Zrzut ekranu 2022-08-4 o 23.09.55.png

 

 

 

 

 

EDIT2: I moje ustawienia - ten krok w "luzie" (wolę angielskie Backlash bo luz nie oddale tego czym to naprawdę jest) - ten krok może być duży - tak aby był większy niż rzeczywisty luz (Backlash). METODĘ TEŻ ZMIEŃ - na Overshot.

 

 

Zrzut ekranu 2022-08-4 o 23.13.12.png

 

No i mam kolejne pytanie.

 

Zgodnie z sugestią w dokumentacji NINA (https://nighttime-imaging.eu/docs/master/site/advanced/backlashmeasurement/) mam zmierzony backlash focusera (suma backlashu ZWO EAF, mechanizmu ostrości teleskopu/obiektywu Askar FMA230 i mocowania Deep Sky Dad) z użyciem czujnika zegarowego i jego wartość w obie strony wynosi dokładnie 100 kroków (na podstawie serii 10 pomiarów). Nie pamiętam już gdzie, ale rzuciło mi się w oczy w jakimś tutorialu lub na CN, że w przypadku dokładnego pomiaru luzu i przy użyciu "filter offset" należy wpisać zmierzoną wartość zarówno w pole IN, jak i OUT oraz wybrać metodę "Absolute". Ile więc w tym prawdy?

 

PomiarBacklash.thumb.jpg.25d6edab0050ec1c7e61002e8855259b.jpg

 

Edytowane przez vroobel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, vroobel napisał(a):

 

Jesli uzywasz „absolute” to tak - trzeba wstawic dokladne wartosci na in na out. Zdecydowanie lepiej i bezpieczniej uzywać „overshot” i wowczas luz wstawiasz tylko z jednej strony zwykle na out. W overshot pod zadnym pozorem nie wstawiasz w obu bo wówczas metoda nie dziala. Jak masz zmierzony luz 100 krokow to w overshot wstaw np.150. W ten sposób ostatni ruch fokusera jest zawsze na IN czyli podnoszacy co zapewnia „bezluzowość” przekladni. Luz jest ale zawsze taki sam stąd cudzysłów. 

 

Metoda Absolute jest zdaje sie wycofana od versji 3.0 - nie mam pewności a nie mam jak sprawdzic. 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Narazie się wstrzymam z 3.0, dopiero się uczę 2.3, a już widzę na filmie Patriot, że mogą być problemy. 

 

Z tym FMA230 to trochę śmieszna sprawa, bo bliżej mu do obiektywu niż do teleskopu. Zwykle, kiedy focuser robi OUT, kamera idzie na dół, więc ma sens skupianie się na jej podnoszeniu dla skasowania luzu. Tak też chyba jest z lustrem w SCT i podobnych . Tymczasem w FMA230 kręcenie pierścieniem w kierunku OUT powoduje, że obiektyw wysuwa się wraz z tym pierscieniem (stąd tak skomplikowane mocowanie EAF od Deep Sky Dad). Wnioskuję z tego, że w tym przypadku w trybie "Overshot" miałoby sens wprowadzenie wartości 150 w polu IN. Ciekawe, pobawię się i dam znać, jak pogoda pozwoli. 🙂

Edytowane przez vroobel
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

 

Kolejny napotkany problem.

Czy komuś udało się wymusić na NINA (2.3) - z pomocą "Starting Sequence Number" lub bez - liczenie klatek od "0001" ? Z resztą, zapisanie sekwencji jako template z tą wartością ustawioną na "1", a potem załadowanie tego template'u pokazuje tam "0". NINA w ogóle mi tego nie respektuje i zaczyna od "0000". :(

 

Edit.

Dodam, że zapisanie sekwencji przyciskiem u dołu (Save complete sequence as a JSON file), bez względu na to, czy jako nowy plik, czy jako aktualizację oraz bez względu na to, czy sesja jest zresetowana, czy nie, owocuje kontynuacją numeracji w ogóle, tak jak np. po poprzedniej sesji. Oczywiście "Starting Sequence Number" również i tu nie działa. Jest to ponoć znany problem i sugeruje się, żeby korzystać właśnie z template'ów. 

Edytowane przez vroobel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czy ktoś się orientuje czy idzie wykorzystać mechanizm AF z Nikona do autofocusa w NINA? Jest plugin Lens AF ale to działa tylko z Canonem.

Do Nikona przychodzi mi na myśl jedynie wykorzystanie ekspozycji z kalkulacją HFR w NINA, przesuwanie focusa np. w DigicamControl, ponowna ekspozycja itd. i znalezienie punktu z najmniejszymi gwiazdami. Czyli taki manualny autofocus :)

 

edit.

Chociaż nie, spróbowałem używać digicam do sterowania focusem i NINA do mierzenia HFR i jest to dość karkołomne, jednak przydałby się plugin w NINA...

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.

Zaczynam swoją przygodę z N.I.N.A i chciałbym dopytać bardziej doświadczonych kolegów o kadrowanie. A mianowicie gdy wybieram obiekt do kadrowania i zatwierdzam wybrany kadr w N.I.N.A wybieram opcje przesuń i wyśrodkuj. Teleskop kieruje się na wybrany obiekt, ale obiekt nigdy nie jest w centrum kadru. Co robię źle albo czego nie robię? Mój zestaw to EQ5 Pro SW 150/750 + Canon 1100d mod  Dodam też zdjęcia. Są to zdjęcia testowe więc z góry przepraszam za ich jakość :)

result_0s.jpg

w.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, KArtur napisał(a):

Witam serdecznie.

Zaczynam swoją przygodę z N.I.N.A i chciałbym dopytać bardziej doświadczonych kolegów o kadrowanie. A mianowicie gdy wybieram obiekt do kadrowania i zatwierdzam wybrany kadr w N.I.N.A wybieram opcje przesuń i wyśrodkuj. Teleskop kieruje się na wybrany obiekt, ale obiekt nigdy nie jest w centrum kadru. Co robię źle albo czego nie robię? Mój zestaw to EQ5 Pro SW 150/750 + Canon 1100d mod  Dodam też zdjęcia. Są to zdjęcia testowe więc z góry przepraszam za ich jakość :)

 

 

 

 

Nie masz ustawionego platesolve. Wyśrodkuj musi zrobić platesolve. Bez tego nie zadziała. Najefektywniej jest ASTAP jako podstawowy bo najszybszy i Platesolve3 jako blind solver (jest link do darmowego na stronach instrukcji NINA) . Astrometry - kiedyś wszyscy używalie ale to bez sensu bo czasem trwa i 10 min zanim rozwiąże pojedynczą klatkę. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Astrometry - NIE używamy w ogóle - masochizm w czystej postaci. 🙂 

 

Nie musisz czekać. We Framing -> Image Source -> ustawiasz "File". Potem robisz "load Image" i wybierasz któreś ze swoich zdjęć. Natychmiast po załadowaniu NINA sama zapyta czy zrobić Blind solve czy platesolve. W ten sposób możesz przetestować czy działają oba. 

  • Lubię 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, orlen napisał(a):

Czy nina może przesuwac montazem bez weryfikowania platesolvem czy trafił? 

Może ale bez platesolve wynik jest niepewny chyba, że masz Planewave albo chociaż Paramount ze zmapowanym niebem.

 

Oprócz "slew and center" masz "slew" (czyste) to jedzie i nie sprawdza czy trafiło - to we framing. W sequencerze masz "slew to dec/RA", "slew to Height/Azimuth" - oba jadą bez sprawdzania - "slew and center" i "slew, center and rotate" sprawdzają platesolve. Rotate nie musi być w automacie z rotatora - nina po prostu zatrzyma sekwencję i "powie" obróć kamerą o xx stopni. Po obrocie akceptuyjesz i NINA ponownie zrobi platesolve i jeśli jest źle ponownie "powie" obróć kamerę.

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Opiszę mój problem.

Mam focuser od astrojolo. Zero mam ustawione na początku wyciągu a na końcu jest jakieś 25tys kroków. Tak mniej więcej na środku jest ostrość. Gdy włączam w Nina focus auto, nina każe jechać do zera czyli do początku wyciagu robi zdjęcie i tak cały czas ,później jest błąd.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw musisz ustawić fokus zgrubnie ręcznie - NINA zaczyna ustwiać focus "od pozycji z ostrością".  

 

Astrojolo zapamiętuje pozycję fokusera w momencie wyłączenia.

 

Możesz mieć źle ustawione kierunki IN / OUT i NINA wydaje komendę IN a fokuser jedzie OUT - tak nie będzie działać.

 

Możesz mieć źle ustawione kroki w fokuserze. To trzeba ustawić dla danego zestawu fokuser teleskop - samo się nie zrobi.  EDIT: Zakładka Options -> AF - u góry po prawej "autofocus step size".

 

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 hours ago, Kajojk said:

Opiszę mój problem.

Mam focuser od astrojolo. Zero mam ustawione na początku wyciągu a na końcu jest jakieś 25tys kroków. Tak mniej więcej na środku jest ostrość. Gdy włączam w Nina focus auto, nina każe jechać do zera czyli do początku wyciagu robi zdjęcie i tak cały czas ,później jest błąd.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.