Skocz do zawartości

N.I.N.A. - Nighttime Imaging 'N' Astronomy


isset

Rekomendowane odpowiedzi

29 minut temu, esiulek napisał(a):

Witam.

Małe pytanko: czy do prawidłowego działania autofocusa w ninie potrzebuję win pro ?

Na win7 pro nie było z tym problemu, na win10 home nie mogę się dogadać z programem.

Pozdrawiam.

 

 

Która NINA? Bo jeśli 3.x to zrób downgrade do 2.x bo 3.x jest jeszcze w fazie mocno testowej choć np. Dale Ghent już zapowiedział zakończenie wsparcia pluginów do 2.x - tj te w wersji 2.x nie bedą rozwijane.

 

Nie ma wymagania co do Windows. Wersja Home powinna wystarczyć choć... lepiej mieć Pro do zdalnego sterowania z domu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wersja 2.2 przy takim wykresie miałem nadzieję że będzie ok, niestety komunikat jak zwykle: za mała różnica hfr, zbyt mały krok lub gwiazdy za słabe:

obraz_2023-05-04_101708748.thumb.png.f199e7053898d9a7a4ddf87fa63090ce.png

kolejne wykresy to totalna porażka, szło to mniej więcej tak :

obraz_2023-05-04_102513308.thumb.png.cc68811fe107d4f284ad3da32bc4c4be.png

Edytowane przez esiulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, esiulek napisał(a):

Na win7 pro nie było z tym problemu, na win10 home nie mogę się dogadać z programem

 

Mieszasz tu dużo pojęć - wersja to Home/Pro edycja to 7/10 no i o ile wersja najprawdopodobniej nie ma żadnego znaczenia to edycja już tak bo wymusza już odpowiednia wersje NINY która może mieć zaktualizowane algorytmy ostrzenia aczkolwiek nie powinno to generować problemów a raczej je eliminować.

 

Skoro działało na win 7 a nie działa na win 10 to najprawdopodobniej zamiast przenieść profil to wklepałeś konfiguracje ponownie - błędnie i teraz się z tym zmagasz - proponuje raz jeszcze przejrzeć czy wszystko jest skonfigurowane jak powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, esiulek napisał(a):

niestety komunikat jak zwykle: za mała różnica hfr, zbyt mały krok lub gwiazdy za słabe:

 

 

 

No to trzeba słuchać (czytać) to co NINA sama podpowiada. Z pierwszego wykresu to wyglada na "za mały krok" bo wykres bardzo "płaski". Z drugiego to wygląda na "gwiazdy za słabe" - może chmurki przechodziły i przy za małym kroku tak będzie. 

 

W NINA jest taki plugin Hocus Focus - znacznie lepszy i bardziej rozbudowany od tego co robi sama NINA. Warto używać. Daje ogromne dodatkowe możliwości. Naprawdę ogromne. 

 

EDIT: Ten pierwszy wykres jest OK. Nie przyjrzałem się dobrze za pierwszym razem - nie wyglada źle choć na pewno można zmniejszyć liczbę kroków do trzech i ciut zwiekszyć długość kroku.

 

 

EDIT2: Na pierwszym wykresie masz HFR na skrajach wykresu coś ok 14 na dolnym na skrajach nie przekracza 3. Pozycja fokusera różni się sporo (na górnym to ok 11000 na dolnym to ok 15000. Dlaczego? Co się zmieniło. Tylko Ty możesz odpowiedzieć na to pytanie.

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Wiesiek1952 napisał(a):

EDIT2: Na pierwszym wykresie masz HFR na skrajach wykresu coś ok 14 na dolnym na skrajach nie przekracza 3. Pozycja fokusera różni się sporo (na górnym to ok 11000 na dolnym to ok 15000. Dlaczego? Co się zmieniło. Tylko Ty możesz odpowiedzieć na to pytanie.

Z powodu powyższych problemów zmieniło się praktycznie wszystko: długość kroku, zmiana długości luzu (czy jak to się nazywa), tak zwane kombinacje :), pogoda była w miarę ok dlatego dziwiłem się że to nie chce banglać, hocus focus też próbowałem tam wykres był taki :

 

obraz_2023-05-04_144202734.thumb.png.be9224c34529fdd28e2a2542ec009390.png

Edytowane przez esiulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, esiulek napisał(a):

.....pogoda była w miarę ok dlatego dziwiłem się że to nie chce banglać, hocus focus też próbowałem tam wykres był taki :

 

Takie wykresy są jak nie ma gwiazd. Ciężko powiedzieć co masz nie tak w ustawieniach. Czas, gain to pierwsi podejrzani ale zaraz potem są chmury i na końcu, że teleskop celuje w dach czy budynek. 

 

 

EDIT: Trzeba było kliknąć na zakładce "Obraz" u dołu to byś zobaczył jak wygląda zdjęcie i czy w ogóle coś na nim jest.

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przykładowe zdjęcie startowe hocusa focusa:

04_Frame00_Region00_annotated.png.2e60bafc4092cf85539c6a2ee5d4bdb9.png

ustawienia gain 120, tak wyglądają ustawienia focusa

 

obraz_2023-05-04_193410488.thumb.png.63823936e37cafc0b0ea32d95a1a082d.png

wielkość kroku focusera ustawiałem od 150 do 800 im dalej tym gorzej, znaczy tak około 300 było najlepiej, próbowałem nawet dwu klatek na punkt

Edytowane przez esiulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za teleskop bo nieco inaczej ustawia się w refraktorach a inaczej w lusterkach. Po wartościach domyślam się, że jakiś refraktor.

 

Tu pytania będą bo od tego niestety trzeba zacząć:

 

- ile mm (um) wysuwa Ci się wyciąg na 1 krok silnika,

- jaka jest apertura i ogniskowa teleskopu (f/?????),

- jakie masz CFZ (Critical Focus Zone),  EDIT - w um i w krokach fokusera. 🙂

 

Pytam bo ustawienia zależą od tych wartości. Ogólnie to krok powinien być conajmniej 3 x CFZ - nie musi być co do mikrona - zaokrągla się do najbliższych. W refraktorach z centralną obstrukcją trzeba uważać, żeby w skrajnych położeniach gwiazdki nie były "donutami" - nie działa wówczas wyliczanie FWHM i co za tym idzie ostrości.

 

Nie mieszaj HocusFocusa i ostrzałki z NINA - najpierw ustaw jedną - najlepiej NINA a dopiero potem włącz HocusFocus.

 

 

 

EDIT: Można przyjąć jako "rule of thumb" takie wartości:  dla f/6 CFZ = +/- 48um, dla f/8 CFZ = +/- 86 um

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tex88

widziałem co najmniej kilka godz. na youtubie np. 

 

 

nie zadaję pytań  po pierwszym niepowodzeniu, zmarnowałem już jakieś cztery nocki super pogody dlatego rzuciłem zapytanie.

 

@Wiesiek1952

teleskop TS 115/800, z tymi pomiarami trochę mnie przeraziłeś, jak, czym mam zmierzyć mikrony? CFZ ustawiałem organoleptycznie na podstawie wyliczenia HFR, około 4x czyli HFR około 3 jako start, przy około 12 wielkość kroku, no chyba że totalnie coś pokręciłem i pojechałem w innym kierunku 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, esiulek napisał(a):

@Wiesiek1952

teleskop TS 115/800, z tymi pomiarami trochę mnie przeraziłeś, jak, czym mam zmierzyć mikrony? CFZ ustawiałem organoleptycznie na podstawie wyliczenia HFR, około 4x czyli HFR około 3 jako start, przy około 12 wielkość kroku, no chyba że totalnie coś pokręciłem i pojechałem w innym kierunku 

 

 

Czyli jak zwykle. 🙂 We wszystkich szkołach technicznych (na uczelniach też) po milion razy powtarza się uczniom/studentom "czytaj instrukcję".  No dobra ponarzekałem sobie.

 

 

robisz tak:

 

1. Z wyłączoną elektroniką, ręcznie jedziesz wyciągiem całkowicie w kierunku teleskopu - aż się oprze o kołnierz wyciągu. 

2. Włączasz fokuser, podłączasz do komputera i ZERUJESZ licznik. Licznik ma wskazywać zero i już. Od tego momentu nie używasz pokręteł.

3. Jedziesz wyciągiem (z komputera albo przycisków na pilocie) do maksymalnego możliwego wysuwu. No prawie - lepiej zatrzymać milimetr przed końcem niż pozwolić silnikowi "stukać" kroki bez przesuwu. (Silnik od stukania się nie zepsuje ale wynik nie będzie miarodajny).

4. Linijką, suwmiarką, czymkolwiek mierzysz o ile milimetrów wysunął się wyciąg.

5. Wynik z kroku 4 w mm mnożysz przez 1000 i dzielisz przez ilość kroków wykonanych przez fokuser. No i masz mikronów na krok

 

TS115/800 to f/6.95 = przyjmijmy f/7. To daje Ci CFZ około +/- 70 um. Critical Focus Zone to to samo co "głębia ostrości" w fotografii. Wewnątrz tej strefy nie sposób odróżnić zmiany ostrości i nawet programowo punkt ostrości wylicza się "ze statystyki" czyli z nachylenia krzywej na zewnątrz tej strefy.

 

6.  70 / wynik z pkt 5. * 3 daje Ci optymalną liczbę kroków fokusera.  EDIT: Poprawka bo było mnożenie zamiar dzielenia.

 

Np. wyciąg wysunął się o 50 mm i wykonał 30000 kroków silnika => 50 * 1000 / 30000 = 1.6666 um/krok

70  / 1.66 * 3  = 126.5  => czyli ok 130 kroków w zaokrągleniu. 

 

7. Ustawiasz 130 kroków w ostrzałce w NINA i zapominasz o wszelkich zmianach tej wartości. No, OK możesz to zmieniać w niewielkim zakresie ale odjazdy na np. 800 kroków są bez sensu.

 

8. Ustawiasz 3 lub 4 kroki jako zakres w NINA.  Na początku ustaw 4 jak to wszystko zacznie działać to zmniejsz do 3. Dla teleskopów z obstrukcją centralną i dla 3 kroków wyliczonych wg. tego schematu też jest dobrze ale lepiej sprawdzić czy nie ma "donutów" na obrazku.

 

Z gainem, ISO i czasem to ustawiasz tak, żeby były gwiazdki ale bez przepalenia. Mądrze to się nazywa duże SNR i powinno być większe niż 35 - 40 dB ale 20 dB też da radę.

 

Potem MUSI działać pod warunkiem braku luzów w przekładni fokusera. Crayfordy źle wyregulowane lubią się śliznąć i to wypacza wyniki (podejrzewam, że to stało się u Ciebie w tych wcześniejszych screenshotach - ten przesuw z 11000 na 15000 by na to wskazywał). Oczywiście wynik zależy od warunków, zachmurzenia, kierunku w jakim patrzy teleskop, seeingu itp.itd. Dobrze jest też zdjąć dekiel z teleskopu - nie pytaj skąd wiem . 😉

 

Jak coś nie działa to szukaj w mechanice wyciągu, warunkach, filtrach czy czymś innym w teleskopie. 

 

 

NINA vs Hocus Focus

----------------------

 

NINA wylicza ostrość w nieco uproszczony sposób (wylicza tylko 3 współczynniki w równaniu hiperboli) - w większości przypadków jest to całkowicie wystarczające bo wszystko co nam potrzebne to być wewnątrz CFZ. Hocus Focus wylicza ten czwarty element i oprócz tego wylicza milion i trochę informacji dodatkowych. Np. potrafi podać ostrość w poszczególnych kwadrantach obrazu i w jego środku czyli wspomaga ustawianie (niwelację) tiltu. W przypadku użycia flattenera podpowie ile i w którą stronę przesunąć flattener/reduktor ogniskowej. Robi to w krokach fokusera czyli trzeba znać wartość um/krok. 

 

 

 

To chyba tyle. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
  • Lubię 5
  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Wiesiek1952 napisał(a):

Potem MUSI działać pod warunkiem braku luzów w przekładni fokusera. Crayfordy źle wyregulowane lubią się śliznąć i to wypacza wyniki (podejrzewam, że to stało się u Ciebie w tych wcześniejszych screenshotach - ten przesuw z 11000 na 15000 by na to wskazywał). Oczywiście wynik zależy od warunków, zachmurzenia, kierunku w jakim patrzy teleskop, seeingu itp.itd. Dobrze jest też zdjąć dekiel z teleskopu - nie pytaj skąd wiem . 😉

R&P raczej się nie ślizga, a taki jest wyciąg, teraz zauważyłem, znaczy Ty zwróciłeś mi uwagę że był jakiś błąd, wyciąg ustawiam na 14500 kroków, tutaj łapię w miarę ostrość, tak na poziomie 2,5/3 HFR, w pierwszym screenie jest koło 11000, przy tym ustawieniu gwiazdy wyglądają jak baloniki, dzięki za podpowiedzi przy kolejnej okazji (pogoda) powalczę.

Pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@Wiesiek1952

Dzięki za Twoje rady, po pomiarach wyszło że zaczynałem dużo za dużo 😁, okazało się że 150 kroków to już ponad 2x za daleko, z wyliczeń wyszło że powinienem ustawić 62 kroki z ułamkiem, ustawiłem 65 i teraz każdy wykres focusera wygląda tak:

obraz_2023-05-14_083341503.thumb.png.0c778aa2553dc19779d36a3aed69697e.png

 

Jeszcze raz wielkie dzięki.

Pozdrawiam.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z okazji ja również chciałbym bardzo podziękować @Wiesiek1952, za to że wręcz siłą przeniósł mnie na NINE.

od tej pory życie stało się duuuzo prostsze.

Mogę teraz prowadzić sesje w pełni zautomatyzowane. Planowanie, kadrowanie, analizowanie sesji, to bajka.

Nie mogę wciąż uwierzyć że mam w automacie AF, MF i całą resztę.

system sekwencji jest niesamowity.

Wiele opcji takich jak np analiza jakości przeprowadzonej sesji jest jeszcze do szerszego ogarnięcia.

 

  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Robson_g napisał(a):

Korzystając z okazji ja również chciałbym bardzo podziękować @Wiesiek1952, za to że wręcz siłą przeniósł mnie na NINE.

od tej pory życie stało się duuuzo prostsze.

Mogę teraz prowadzić sesje w pełni zautomatyzowane. Planowanie, kadrowanie, analizowanie sesji, to bajka.

Nie mogę wciąż uwierzyć że mam w automacie AF, MF i całą resztę.

system sekwencji jest niesamowity.

Wiele opcji takich jak np analiza jakości przeprowadzonej sesji jest jeszcze do szerszego ogarnięcia.

 

 

Wiesław to mistrz Jedi tzn. NINA również i mi bardzo pomógł i pomaga, jest to jeden z najlepszych ekspertów od astrofotografii na tym Forum. W końcu ponad 30-letnia tułaczka na morzach i oceanach znajomość mechaniki nieba, dzielenie się tą wiedzą przez Wiesława jest nieodzowną pomocą w naszym hobby. 

  • Lubię 3
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam , od pewnego czasu mam problem z obrazowaniem w NINA z kamerą asi 174mm cool nie pobiera oraz nie zapisuje obrazu , na początku zdarzało się to raz na jakiś czas najczęściej reset programu pomagał potem częściej , zainstalowałem najnowszą wersję programu i najnowszą wersję sterowników do kamery , niestety problem się pojawia nadal , ostatnio w celach testowych  podłączyłem inna kamerę asi 1600mc (no cool) dwa wieczory bez problemowo zbierała klatki , trzeciego dnia po zostawieniu na noc włączonego zestawu rano wyskoczył ten sam błąd , od tego czasu wyskakuje ciągle , zwracam się z pomocą gdyż sam nie potrafię rozwiązać problemu  .

345334867_576596454652189_1330534398153200980_n.jpg

Edytowane przez Palacz79
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Palacz79 napisał(a):

Witam , od pewnego czasu mam problem z obrazowaniem w NINA z kamerą asi 174mm cool nie pobiera oraz nie zapisuje obrazu , na początku zdarzało się to raz na jakiś czas najczęściej reset programu pomagał potem częściej , zainstalowałem najnowszą wersję programu i najnowszą wersję sterowników do kamery , niestety problem się pojawia nadal , ostatnio w celach testowych  podłączyłem inna kamerę asi 1600mc (no cool) dwa wieczory bez problemowo zbierała klatki , trzeciego dnia po zostawieniu na noc włączonego zestawu rano wyskoczył ten sam błąd , od tego czasu wyskakuje ciągle , zwracam się z pomocą gdyż sam nie potrafię rozwiązać problemu  .

345334867_576596454652189_1330534398153200980_n.jpg

 

 

Przeinstaluj sterowniki - download świeże ze strony ZWO - coś tam się ostatnio zmieniało. Jak nie pomoże to kabel USB do wymiany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Wiesiek1952 napisał(a):

 

 

Przeinstaluj sterowniki - download świeże ze strony ZWO - coś tam się ostatnio zmieniało. Jak nie pomoże to kabel USB do wymiany. 

Dzięki za odp. Sterowniki instalowałem nowe wczoraj do kamery chyba że trzeba je jakoś uaktualnić w programie?  , co do kabla to jak obrazuje Słońce w sharpcap to działa prawidłowo nigdy się nie zdarzyło żeby obrazu nie pokazywał więc wydaje mi się że z kablem wszystko ok ale może się mylę jest jeszcze jedna rzecz która się pojawiła po aktualizacji programu , wyskakuje mi taka informacja po podłączeniu montażu , może to ma jakieś znaczenie choć wątpię . 

 

344768731_1263692697613469_582695592752579511_n.jpg

Edytowane przez Palacz79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, tex88 napisał(a):

Miałem ostatnio takie same cyrki. Odinstalowywałem, odświeżałem, instalowałem... Za którymś razem zaskoczyło ale nie wiem co było nie tak - chyba sterowniki.

Ja już nie wiem co odinstalowywać , jeszcze spróbuje nine odinstalować i na nowo zainstaluje , bo puki co ja tylko uaktualniłem no najnowszej wersji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Palacz79 napisał(a):

.....bo puki co ja tylko uaktualniłem no najnowszej wersji .

 Do której najnowszej? Jeśli do 2.3 BETA001 to ok. Jeśli do 3.x to wróć do 2.3.BETA001. Ver. 3.x jest dalej w testach. 

 

Kable są paskudnie złośliwe. Te oryginalne (płaskie) u mnie wytrzymały ok. rok po czy zaczęły się podobne schody. Wymieniłem i jest OK. Pewnie też do zimy a potem zacznie się od nowa. 😉

 

Z montażem to tak jak jest napisane w komunikacie. W EQMOD czy GreenSwamp trzeba ustawach epoch J2000. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Wiesiek1952 napisał(a):

 Do której najnowszej? Jeśli do 2.3 BETA001 to ok. Jeśli do 3.x to wróć do 2.3.BETA001. Ver. 3.x jest dalej w testach. 

 

Kable są paskudnie złośliwe. Te oryginalne (płaskie) u mnie wytrzymały ok. rok po czy zaczęły się podobne schody. Wymieniłem i jest OK. Pewnie też do zimy a potem zacznie się od nowa. 😉

 

Z montażem to tak jak jest napisane w komunikacie. W EQMOD czy GreenSwamp trzeba ustawach epoch J2000. 

Wieczorem wszystko posprawdzam jeszcze raz , kable raczej ok bo na dwóch sprawdzałem , no ale nie też tego nie wykluczam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.