Jump to content

Dziwne szumy ,nie pomagają klatki kalibracyjne


Recommended Posts

witam,

pisze do Was z prośbą o pomoc w ustaleniu przyczyny tak zaszumionych fot. 

od kilku sesji widzę mega duże szumy, po zastosowaniu klatek kalibracyjnych (biasy, darki ) szumy nie znikają , podczas obróbki tez nie mogę sobie z nimi poradzić , dzieje się tak od jakiegoś czasu , 2 miesiące temu było wszystko ok. foty przedstawiają wstępną obróbkę 1 foto bez usuwania szumów ,2 foto po usunięciu szumów .

widać te szumy przy dużym zbliżeniu .

teleskop sw 80 ed

canon 800d mod + filtr  l-enhance

zdjęcia to około 4 h naświetlania w klatkach po 6 min

 

proszę o pomoc co może być tego przyczyna , czy aparat już wywalił kitę ? 

 

 

 

https://photos.app.goo.gl/pWVaHviz7yU3BLwq5

 

 

Edited by amatorskie_astrofoto_mg
Link to comment
Share on other sites

W dniu 9.08.2022 o 18:07, amatorskie_astrofoto_mg napisał:

po zastosowaniu klatek kalibracyjnych (biasy, darki ) szumy nie znikają

No i bardzo dobrze, szumy się zwiększają po zastosowaniu klatek kalibracyjnych.

 

Skąd przypuszczenie, że miały by zniknąć?

Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, Pav1007 napisał:

No i bardzo dobrze, szumy się zwiększają po zastosowaniu klatek kalibracyjnych.

No jakże to tak??

To kalibracja nie usuwa szumów ? :no:   To bardzo niesprawiedliwe !!!

 

 

2 minuty temu, count.neverest napisał:

30 darków w temp. letniej to dodawanie dużej ilości szumu termicznego. Jakbyś tak z > setkę miał, to by było lepiej

Dokładnie tak.

Nowoczesne aparaty (  a właściwie ich matryce CMOS) mają generalnie dosyć niski szum odczytu, ale nadal wysoki szum termiczny.

Dlatego astrokamery nadal mają chłodzenie :) .

Jakąś receptą na letnie ciepłe noce jest więc skrócenie pojedynczej ekspozycji do np 120 sek oraz zwiększenie liczby zbieranych klatek ( mniejszy wpływ szumu termicznego, zwiększenie wpływu szymu odczytu , ale on jest niski )

No i odpowiednia ( duża ) ilość klatek kalibracyjnych  ( aby mastery miały jak najmniej szumu) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Darki są po to aby pozbyć się hotpixeli itp. artefaktów. Nie odejmują szumu, a dodają, zwłaszcza jeśli jest ich zbyt mało. Biasy są potrzebne, aby prawidłowo kalibrować flaty lub aby kalibrować lighty jak nie ma darków. Jak nie ma flatów a są darki to biasy są zbyteczne. Do pozbycia się nie losowych artefaktów pomaga dithering, ponieważ po zastosowaniu ditheringu te artefakty stają się losowe i są uśredniane przy stackowaniu a nie wzmacniane. Aparat jest niechłodzony, więc nic dziwnego że latem jest gorzej. Pozostaje bardziej agresywne odszumianie lub zebranie większej ilości klatek light.

Link to comment
Share on other sites

Za pomocą np Nebulosity można wygenerować mapę bad pixel/hot ale jeśli mamy amp glow to nie pomoże. Screen z asi294 prawy górny róg gdzie jest amp glow - tu go nie widać. 

 

2022-08-11_15h36_32.jpg

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, Duser napisał:

No jakże to tak??

To kalibracja nie usuwa szumów ? :no:   To bardzo niesprawiedliwe !!!

Wiedziałem - zburzyłem Twój światopogląd 🙂

 

6 godzin temu, amatorskie_astrofoto_mg napisał:

Nie sadze ze to szum termiczny. 
kolega podpowiedział żeby włożyć aparat na 2h do lodówki i zrobić Darka . I szum jest taki sam

Powiedz koledze, że gada głupoty 🙂 Matryca ukryta jest w obudowie, która to głównie się schłodziła. Jak matryca ma pracować to natychmiast się ogrzewa i dlatego chłodzone kamery to nie chłodne powietrze dookoła obudowy ale specjalny zimny paluch "cold finger" który dotyka praktycznie samej matrycy i chłodzi ją w trakcie jej pracy.

 

APT odczytuje z Exifów temperaturę matrycy i nawet jak na dworze było -10 (chłodniej niż w lodówce) to podczas naświetlania temp matrycy z łatwością była +25st powyżej temperatury otoczenia. 

Gwarantuję Ci, że to szum termiczny 🙂

 

2 godziny temu, amatorskie_astrofoto_mg napisał:

aż głupio sie przyznać na oko , wyglądają identycznie

Na oko to wiesz.. 🙂

 

2 godziny temu, amatorskie_astrofoto_mg napisał:

zrobie tak jak piszecie , zrobię dużo więcej lightów z mniejszym czasem naświetlania i więcej darków

Darki na początku możesz olać. Zbierz dużo lightów i zestackuj.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze jedna kwestia .

Poziom szumu zależy także od jakości nieba . Jeżeli zbierasz materiał pod kiepskim niebem , otrzymujesz klatki o niskim kontraście , co w czasie późniejszej obróbki wymaga ostrego pojechania ze rozciągnięciem histogramu i znacznym uwypukleniem szumu. Do tego dochodzi jeszcze szum wynikający z randomowego zbierania zanieczyszczeń światłem .

Ciężko to przeskoczyć, jedyny sposób to zebranie znacznej ilości materiału ( wtedy zwiększa się odstęp sygnał-szum na finalnym stacku ) .

Nie wiem, pod jakim niebem zbierałeś ten materiał .

 

Co do kamery - mogę polecić coś z nowych kolorowych kamer ZWO , ja np. jestem bardzo zadowolony z ASI 294 MC  . Kamera praktycznie nie szumi ( oczywiście można to docenić w pełni dopiero pod ciemnym niebem), a przy tym nie kosztuje fortuny i ma już całkiem spory chip.  Cena około 5500 zł na nową ( przynajmniej taka była jeszcze niedawno) . Ale można upolować używki .

 

Warto sobie obejrzeć co nieco o działaniu matryc oraz typach szumu.

https://www.youtube.com/watch?v=hb6SARVQEJQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=3RH93UvP358&t=2254s

Link to comment
Share on other sites

59 minut temu, Duser napisał:

Do tego dochodzi jeszcze szum wynikający z randomowego zbierania zanieczyszczeń światłem .

Ciężko to przeskoczyć, jedyny sposób to zebranie znacznej ilości materiału ( wtedy zwiększa się odstęp sygnał-szum na finalnym stacku ) .

Potwierdzam. Czasem 20-30 godzin mało :) A cena to już poszła w górę około 8k za mono 5500 MC w sklepie.

Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, Duser napisał:

Jeszcze jedna kwestia .

Poziom szumu zależy także od jakości nieba . Jeżeli zbierasz materiał pod kiepskim niebem , otrzymujesz klatki o niskim kontraście , co w czasie późniejszej obróbki wymaga ostrego pojechania ze rozciągnięciem histogramu i znacznym uwypukleniem szumu. Do tego dochodzi jeszcze szum wynikający z randomowego zbierania zanieczyszczeń światłem .

Ciężko to przeskoczyć, jedyny sposób to zebranie znacznej ilości materiału ( wtedy zwiększa się odstęp sygnał-szum na finalnym stacku ) .

Nie wiem, pod jakim niebem zbierałeś ten materiał .

 

Co do kamery - mogę polecić coś z nowych kolorowych kamer ZWO , ja np. jestem bardzo zadowolony z ASI 294 MC  . Kamera praktycznie nie szumi ( oczywiście można to docenić w pełni dopiero pod ciemnym niebem), a przy tym nie kosztuje fortuny i ma już całkiem spory chip.  Cena około 5500 zł na nową ( przynajmniej taka była jeszcze niedawno) . Ale można upolować używki .

 

Warto sobie obejrzeć co nieco o działaniu matryc oraz typach szumu.

https://www.youtube.com/watch?v=hb6SARVQEJQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=3RH93UvP358&t=2254s

Mam alurat bardzo dobre niebo , bez problemu widzę drogę mleczna , używam rez filtra  L-Enhance .

 

tylko o to chodzi ze wcześniejsze foty wychodziły idealnie szum praktycznie nie widoczny , do usunięcia w programie graficznym 

teraz od ostatnich 3 sesji coś się spierniczylo , robiłem drugim aparatem 600D i problemu nie było jak teraz tym 800D .

wiec wydaje mi się ze może być coś z aparatem 

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, _Spirit_ napisał:

mono 5500 MC

Co to za kamera?

 

11 minut temu, amatorskie_astrofoto_mg napisał:

wydaje mi się ze może być coś z aparatem 

Masz / miałeś wyłączone odszumianie w aparacie?

 

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, _Spirit_ napisał:

8k za mono 5500 MC w sklepie

asi294 - kamera mono koszt około 8 tyś polskich złotych

asi294 MC - kolorowa - koszt około 5500 polskich złotych

Link to comment
Share on other sites

specem żadnym nie jestem, ale posiadam Asi 294mc -p i mogę tylko potwierdzić , szumy na granicy widzialności. Poniżej jedna 300 s klatka z tej kamery z  SW150/750 i finalne zdjęcie pod niebem B4-5 Wiadomo, do mono z filtrami nie ma co porównywać , ale to już trochę ponad mój budżet. Ale z czystym sumieniem mogę ją polecić. Ja przeszedłem z canona 450d i uśmiechu z mojej twarzy po pierwszej klatce  nie mogłem się długo pozbyć. Amp glow-em się nie ma co przejmować, dark radzi sobie z nim świetnie. Zdjęcie z filtrem l-enhance. 

300s.jpg

miotła wiedźmy.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Paether changed the title to Dziwne szumy ,nie pomagają klatki kalibracyjne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.