Skocz do zawartości

Nie do końca płaskie pole w TS APO 60/330 z flattenerem TSRED279


Bentoq

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Nabyłem ostatnio TS APO 60/330, dokupiłem do niego flattener tsred279 i obraz nie do końca spełnia moje oczekiwania. To mój pierwszy teleskop i jestem zielony w temacie, więc chcę prosić o pomoc.

Ten flattener w połączeniu z ogniskową "do 350mm" ma backfocus 70mm. Zapinam całość do złącza T2-Nikon, tam jest backfocus 55mm, więc dokupiłem dystans 15mm, co powinno dać te porządane 70mm. Montaż poleciał na zwrot, więc wycelowałem w Polaris na statywie i 15sek ekspozycja na matrycy APS-C wygląda tak:

 

image.thumb.jpeg.23d4951cbc5a08d7987090c8bd5a7f06.jpeg

 

No te rogi mogłyby być lepsze, nie wiem czy to kwestia backfocusa? pół milimetra w jedną lub drugą stronę brakuje czy chodzi o coś innego?

Przy okazji zapytam - jeżeli zamontuje filtr między flattener a matrycę, czy to także wpływa na backfocus?

 

Przywołam kolegę @maciek z, widziałem, że kiedyś używałeś dokładnie taki sam zestaw teleskop+flattener, jak u Ciebie było z gwiazdami?

 

Dziękuję z góry za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Bentoq napisał(a):

Cześć,

 

Nabyłem ostatnio TS APO 60/330, dokupiłem do niego flattener tsred279 i obraz nie do końca spełnia moje oczekiwania. To mój pierwszy teleskop i jestem zielony w temacie, więc chcę prosić o pomoc.

Ten flattener w połączeniu z ogniskową "do 350mm" ma backfocus 70mm. Zapinam całość do złącza T2-Nikon, tam jest backfocus 55mm, więc dokupiłem dystans 15mm, co powinno dać te porządane 70mm. Montaż poleciał na zwrot, więc wycelowałem w Polaris na statywie i 15sek ekspozycja na matrycy APS-C wygląda tak:

 

image.thumb.jpeg.23d4951cbc5a08d7987090c8bd5a7f06.jpeg

 

No te rogi mogłyby być lepsze, nie wiem czy to kwestia backfocusa? pół milimetra w jedną lub drugą stronę brakuje czy chodzi o coś innego?

Przy okazji zapytam - jeżeli zamontuje filtr między flattener a matrycę, czy to także wpływa na backfocus?

 

Przywołam kolegę @maciek z, widziałem, że kiedyś używałeś dokładnie taki sam zestaw teleskop+flattener, jak u Ciebie było z gwiazdami?

 

Dziękuję z góry za pomoc.

Mnie zawsze zastanawia czemu tak sztywno trzymacie się tych parametrow producenta?? Ostatnio kombinowałem też z korektorem komy w newtonie. I podane parametry rzadko są dobre. Tutaj ewidentnie widać że jest źle. Jest za daleko od matrycy. 

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minutes ago, Kriss2022 said:

Mnie zawsze zastanawia czemu tak sztywno trzymacie się tych parametrow producenta?? Ostatnio kombinowałem też z korektorem komy w newtonie. I podane parametry rzadko są dobre. Tutaj ewidentnie widać że jest źle. Jest za daleko od matrycy. 

 

Dzięki!

To chyba muszę zakupić taki regulowany dystans i kombinować.

 

Jak wspomniałem, to mój pierwszy teleskop i nie znam się, więc od wymagań producenta zaczynam i jak coś nie idzie, pytam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Bentoq napisał(a):

 

Dzięki!

To chyba muszę zakupić taki regulowany dystans i kombinować.

 

Jak wspomniałem, to mój pierwszy teleskop i nie znam się, więc od wymagań producenta zaczynam i jak coś nie idzie, pytam :)

Ja mam coś takiego. Można dorobić w domu z byle czego. 

https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=6463&lunety=Artesky fine tuning rings T2 KIT T2 FT

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz łatwo ocenić, jaki jest problem z dystansem. 

Tak wygląda obraz bez flattenera:

 

image.png.c34b3e7c5d9a17c339eb86bbe73c83d5.png

 

image.png.682c8d7e0062a585d11080d5bb99d2fc.png

 

Gwiazdy ciągną do centrum kadru, "pinch". Flattener ma za zadanie zrobić je okrągłymi. Jeśli taki efekt występuje nadal, ale w mniejszym stopniu, oznacza, że flattener robi co ma robić, ale w zbyt małym zakresie. Dystans jest zbyt mały. 

Z kolei dystans zbyt duży, to gwiazdy, które już nie ciągną do środka, a kreślą elipsy wokół centrum, beczka. Przestrzeliłeś i jest nadkorekcja.

 

image.png.b1f6bbeb73f23a5280cb40ca3417b24a.png

 

Oczywiście łatwiej jest, kiedy wszystkie elementy są współosiowe i nie ma żadnego tiltu. Gorzej, jak błędy się ze sobą mieszają. Wtedy najpierw eliminacja tiltu, potem dystans.

Najszybciej wyeliminujesz problem strzelając fotki nieba i od razu je mierząc, np. CCDInspectorem. Kiedy w folderze pojawi się zdjęcie, robiony jest pomiar. Zmieniasz dystans i mierzysz. Widzisz, czy błąd maleje czy rośnie. I pewnym momencie znajdziesz minimalną wartość, poniżej której już nie zejdziesz np. ~10%

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydrukuj i powieś na ścianie :)

 

IMG_20210201_083151.jpg.700d55bc897ed0fdcd37da0be353c4e5.jpg

 

Owszem, przejściówka Nikon-T2 zapewnia backfocus 55mm, ale musisz doliczyć fakt, że masz modyfikowanego Nikona. A to znaczy, że wyjąłeś oryginalny filtr UV/IR-cut, który wydłużał tor optyczny, a teraz Ci go brakuje. Filtr wydłuża tor optyczny o 1/4 swojej grubości, czyli mając filtr o grubości np. 2mm, backfocus rośnie o 0.5mm. Zanim kupisz nową przejściówkę możesz podziałać trochę z tym co masz - dodaj filtr między flattenerem a lustrzanką (np tego clipa m), możesz też wsunąć zapałki pomiędzy flattener a złączkę Nikona i dopiero skręcić całość (zapałki wypełnią lukę i odsuną złączkę na gwincie). 

Edytowane przez sidiouss
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, widziałem stronę https://optcorp.com/blogs/deep-sky-imaging/how-to-set-the-correct-back-focus i podejrzewałem, że coś jest nie tak z dystansem :) dzięki za potwierdzenie moich podejrzeń.

 

Myślałem, by kupić coś takiego:

https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=5755&lunety=Pier cie kontruj cy M42 locking rings regulowany extender przed u ka T2 T2 SKU GSO FF267 FF268

 

Ale chyba jednak te pierścienie będą lepsze, przynajmniej będzie można dokładnie wyliczyć odległość i ją łatwo zmodyfikować np. gdybym zamontował filtr.

 

Albo można mieć i to i to :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, sidiouss napisał(a):

rzanką (np tego clipa m), możesz też wsunąć zapałki pomiędzy flattener a złączkę Nikona i dopiero skręcić całość (zapałki wypełnią lukę i odsuną złączkę na gwincie). :)

 

Bój się bogów mechaniki, jakie zapałki? 

Nierównomiernie się ścisną (a jak nie dziś, to jutro, od wilgoci) i tilt wjedzie na pełnej. 

https://allegro.pl/oferta/podkladka-stalowa-dystansowa-48x60x1mm-14051257467

Używa się takich podkładek, są też w wersji 0,25mm grubości i 0,5mm grubości. 

Nakłada się na gwint i skręca, a przez to, że to metal to można porządnie skręcić i nic się nie skrzywił, ani nie zluzuje. 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem tego sprzętu i niestety miałem te same problemy. Próbowałem zmieniać backfocus, ale po kilku próbach poddałem się. To jest raczej wina flattenera, a nie odległości od matrycy. U Ciebie ten efekt może być jeszcze bardziej widoczny, ponieważ Nikon ma chyba mniejszy piksel niż Canon. Ten teleskop powinien się sprawdzić przy kamerach o mniejszych matrycach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minutes ago, maciek z said:

Używałem tego sprzętu i niestety miałem te same problemy. Próbowałem zmieniać backfocus, ale po kilku próbach poddałem się. To jest raczej wina flattenera, a nie odległości od matrycy. U Ciebie ten efekt może być jeszcze bardziej widoczny, ponieważ Nikon ma chyba mniejszy piksel niż Canon. Ten teleskop powinien się sprawdzić przy kamerach o mniejszych matrycach. 

 

uu to nie dobrze, nie mniej będę próbował. Dzięki za info!

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, sidiouss napisał(a):

Wydrukuj i powieś na ścianie :)

W takim razie jeśli u kolegi @Bentoq gwiazdki są w jednym rogu kreskami równoległymi do przekątnej, a w drugim - prostopadłymi? To znaczy, że może część matrycy jest za blisko, a część za daleko, a więc mamy tilt? Dobrze myślę?

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minutes ago, Behlur_Olderys said:

W takim razie jeśli u kolegi @Bentoq gwiazdki są w jednym rogu kreskami równoległymi do przekątnej, a w drugim - prostopadłymi? To znaczy, że może część matrycy jest za blisko, a część za daleko, a więc mamy tilt? Dobrze myślę?

 

Może być, ale matryca raczej jest w porządku, prędzej mogłem coś sknocić przy uchwycie albo z mocowaniem flattenera. Nie wydaje mi się, ale sprawdzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Patryk Sokol napisał(a):

 

Bój się bogów mechaniki, jakie zapałki? 

Nierównomiernie się ścisną (a jak nie dziś, to jutro, od wilgoci) i tilt wjedzie na pełnej. 

https://allegro.pl/oferta/podkladka-stalowa-dystansowa-48x60x1mm-14051257467

Używa się takich podkładek, są też w wersji 0,25mm grubości i 0,5mm grubości. 

Nakłada się na gwint i skręca, a przez to, że to metal to można porządnie skręcić i nic się nie skrzywił, ani nie zluzuje. 

 

8 godzin temu, sidiouss napisał(a):

Zanim kupisz nową przejściówkę możesz podziałać trochę z tym co masz 

Bogowie bogami, a potem cała szuflada gratów :D Mówiłem "zanim" się kupi podkładki czy przejściówki - chodziło mi o to, żeby sprawdzić czy to odległość od flattenera jest problem.

 

@Bentoq @Behlur_Olderys co do tilta, to może być tak, że body jest dość ciężkie i ugina cały wyciąg wraz z flattenerem. Warto zrobić test w zenicie oraz po wschodniej i zachodniej stronie i ocenić gwiazdy, skupiając się czy tilt przesuwa się wraz z dociążaniem danej strony przez body. W zenicie teoretycznie powinno być idealnie :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minutes ago, sidiouss said:

@Bentoq @Behlur_Olderys co do tilta, to może być tak, że body jest dość ciężkie i ugina cały wyciąg wraz z flattenerem. Warto zrobić test w zenicie oraz po wschodniej i zachodniej stronie i ocenić gwiazdy, skupiając się czy tilt przesuwa się wraz z dociążaniem danej strony przez body. W zenicie teoretycznie powinno być idealnie :)

 

Sprawdzę niestety dopiero za kilka dni, jak mi montaż przyjdzie. Ewentualnie bardzo krótkie czasy. Albo obrócę body :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem kilka dodatkowych testów. Póki co bez zenitu, bo z balkonu nie mam widoku na zenit, może dzisiaj się uda wyjść.

Ale wstępnie mogę powiedzieć, że na 90% tilt występuje. Im bardziej zwiększam odległość (krok co 0,5mm) to na górze gwiazdy coraz mniej puchną, a na dole robią się krzyże. Lewa-prawa strona też widać różnicę, pewnie to kwestia, że z prawej jest bateria i bardziej ciąży.

 

Matrycy jestem pewien, że jest w porządku, była mierzona przez @OnlyAfc, podejrzewam, że bardziej chodzi o sztywność całej konstrukcji.

Flattener od strony teleskopu ma nosek 2", a do kamery idzie gwint T2. Kamera natomiast ma T2->Nikon F z svbony i czuję, że to jest słaby punkt całej konstrukcji, poruszając aparatem, czuć luz. Inna złączka z allegro podobnej klasy ma tę samą przypadłość. Jak żyć, czy są jakieś porządne adaptery T2 czy trzeba tam jakiś klin wbić? :) 

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze M48 -> Nikon F otrzymałem razem z kamerą no i muszę powiedzieć, że trzyma o wiele solidniej niż T2 -> Nikon F z svbony, więc myślę, że pewność co do tiltu wzrosła do 99%. Pytanie co teraz zrobić? Przejściówkę M48 -> M42? Czy jakiś solidne mocowanie T2 -> Nikon F?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Bentoq napisał(a):

Przejściówkę M48 -> M42

Jak masz już pewność, co do przejściówki z Nikona na M48, to lepiej zastosować redukcję do M42.

Z drugiej strony, zasada jest taka, że im mniej łączeń w torze optycznym, tym mniejsza szansa na ugięcia, nieosiowość itd.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minutes ago, OnlyAfc said:

Jak masz już pewność, co do przejściówki z Nikona na M48, to lepiej zastosować redukcję do M42.

Z drugiej strony, zasada jest taka, że im mniej łączeń w torze optycznym, tym mniejsza szansa na ugięcia, nieosiowość itd.

Ty używałeś tego adaptera z WO i nie było problemu :) T2->Nikon widzę w google, że jest masa budżetowych opcji, to będzie chybił/trafił.

Taka redukcja chyba mi się lepiej sprawdzi -> https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=6332&lunety=Redukcja pier cie M48 M42 ZWO

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.08.2023 o 22:36, Bentoq napisał(a):

Cześć,

 

Nabyłem ostatnio TS APO 60/330, dokupiłem do niego flattener tsred279 i obraz nie do końca spełnia moje oczekiwania. To mój pierwszy teleskop i jestem zielony w temacie, więc chcę prosić o pomoc.

Ten flattener w połączeniu z ogniskową "do 350mm" ma backfocus 70mm. Zapinam całość do złącza T2-Nikon, tam jest backfocus 55mm, więc dokupiłem dystans 15mm, co powinno dać te porządane 70mm. Montaż poleciał na zwrot, więc wycelowałem w Polaris na statywie i 15sek ekspozycja na matrycy APS-C wygląda tak:

 

image.thumb.jpeg.23d4951cbc5a08d7987090c8bd5a7f06.jpeg

 

No te rogi mogłyby być lepsze, nie wiem czy to kwestia backfocusa? pół milimetra w jedną lub drugą stronę brakuje czy chodzi o coś innego?

Przy okazji zapytam - jeżeli zamontuje filtr między flattener a matrycę, czy to także wpływa na backfocus?

 

Przywołam kolegę @maciek z, widziałem, że kiedyś używałeś dokładnie taki sam zestaw teleskop+flattener, jak u Ciebie było z gwiazdami?

 

Dziękuję z góry za pomoc.

Dalej problem!?? 

 

Podeślij na prv surowa klatkę. Przecież widać na zdj co jest problemem. Czy tilt flattener czy wyciąg 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z mojego doświadczenia, to problem może być też z mocowaniem flattenera na 2" od strony teleskopu. Ciężko jest zamocować flattener w clamping ringu idealnie osiowo. Jeżeli flattener posiada gwint filtrowy 2" od strony teleskopu, to można go użyć jako mocowania M48.

Edytowane przez Calipso232
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, Calipso232 said:

Z mojego doświadczenia, to problem może być też z mocowaniem flattenera na 2" od strony teleskopu. Ciężko jest zamocować flattener w clamping ringu idealnie osiowo. Jeżeli flattener posiada gwint filtrowy 2" od strony teleskopu, to można go użyć jako mocowania M48.

 Bardzo dziękuję za ten komentarz. Też o tym pomyślałem, że mocowanie na nosek może nie być do końca osiowe i mogło to wprowadzać błąd.

 

Po przeczytaniu komentarza przypatrzyłem się lepiej teleskopowi i faktycznie, można odkręcić obejmę 2" i wkręcić flattener bezpośrednio do teleskopu na gwint M54x0,75.

 

image.thumb.jpeg.b70cd9fccf8af9c86f75d0ae5259c8c1.jpeg

 

Kolejna lekcja wyciągnięta, niby podstawy podstaw, ale to mój pierwszy teleskop w życiu i co się nauczę to moje :)

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.