Skocz do zawartości

ASI120MM


HAMAL

Rekomendowane odpowiedzi

W ramach wstępu zapożyczę opis Kolegi Alien, mam nadzieję że się nie obrazi :)

 

http://astronomiaamatorska.blogspot.com/2014/02/asi120mm-mono-juz-w-domu.html

 

a w ramach rozwinięcia ASI120MM opening ^_^

 

Ciekawiło mnie bardzo co będzie jeśli... odkręcę śrubunek płytki i zajrzę pod spód. Czy bolec w obudowie z tyłu kamerki styka się z czipem?

Niestety, aby wyjąć płytkę musiałem w trakcie jej "wydobywania" uwalniać lutownicą stopniowo gniazdo autoguidingu ST4, ale udało się.

Okazało się, że w płytce na środku jest otwór a na tyle matrycy przyklejona jest jakaś pianka wypełniająca przestrzeń pomiędzy nią a trzpieniem obudowy, grubość 3mm. Po zdjęciu pianki na powierzchni czipa ukazują się chyba ścieżki i przelotki. co w przyszłości może utrudnić potencjalne przyszłe przeróbki na chłodzenie w obawie o ich uszkodzenie. Kiedyś widziałem opis chłodzenia z tyłu obudowy kamerki peltierem, myślę że dało by to lepszy efekt, gdyby trzpień obudowy stykał się z czipem czymś dobrze przywodzącym ciepło.

Jak to widzicie, co o tym myślicie ? :)

 

ASI120MM01.jpg

 

ASI120MM02.jpg

 

ASI120MM03.jpg

 

PS. logo musi być, to na komary ;)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie to jest właśnie 3mm grubości taśma termoprzewodząca - one są takie miękkie i się dopasowują. Przewodności jakieś oszałamiającej nie mają, ale zawsze coś jest. Kiedyś widziałem rozwiązanie chłodzenia takiego sensorka maleńkim peltierem włożonym wewnątrz obudowy pomiędzy tylną ściankę i trzpień - tylko tutaj trzeba by odciąć ten trzpień i tak jakoś pokombinować. Ja kiedyś do QHY5 dodawałem pasywny "zimny palec" i wynik był dość znaczący, około 6-7C w porównaniu do sensora bez chłodzenia http://astrojolo.blogspot.com/2013/02/qhy5-cold-finger.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie to jest właśnie 3mm grubości taśma termoprzewodząca - one są takie miękkie i się dopasowują. Przewodności jakieś oszałamiającej nie mają, ale zawsze coś jest. Kiedyś widziałem rozwiązanie chłodzenia takiego sensorka maleńkim peltierem włożonym wewnątrz obudowy pomiędzy tylną ściankę i trzpień - tylko tutaj trzeba by odciąć ten trzpień i tak jakoś pokombinować. Ja kiedyś do QHY5 dodawałem pasywny "zimny palec" i wynik był dość znaczący, około 6-7C w porównaniu do sensora bez chłodzenia http://astrojolo.blogspot.com/2013/02/qhy5-cold-finger.html

Na Piotra stronie są też kombinacje z zimnym palcem, radiatorkiem i Peltierem:

 

http://www.nauka.rk.edu.pl/w/p/pasywne-i-aktywne-chlodzenie-kamerek-z-serii-qhy5/

http://thx8411.over-blog.com/pages/Cooling_the_QHY5_imagerautoguider_step_1-3170312.html

 

Niestety ze względu na budowę mojego egzemplarza (brak otworu) z tyłu matrycy tylko sobie ja rozebrałem i złożyłem :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z podobną kamerką już ktoś kombinował:

 

http://www.astrotreff.de/topic.asp?TOPIC_ID=150474

 

Ta gąbka nawet jeśli jest termoprzewodząca, to w porównaniu z miedzią to dramat i rozpacz (guma termoprzewodząca też miedzi do pięt nie sięga).

Te ścieżki wyglądają jak tył matrycy i nie jest powiedziane że coś się uszkodzi, a poza tym czy nikt nie pomyślał żeby zdobyć malutkiego peltiera tak żeby go wcisnąć w tą dziurę, albo nie za gruby kawałek gumy termo, a do niej docisąć peltiera skróconym tym "palcem" w obudowie a na zewnątrz sam dodatkowy radiator i wiatrak?

Scieżki i elementy można pokryć specjalnym lakierem (jak w linku) a gniazda zabezpieczyć silikonem, do tego mały zapas desicantu i może by to działało?

 

Edytowane przez Piotrek L.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwór ma 7x7 mm.

 

Gość miał fart, ma tylko gniazdo USB :)

 

Zastanawia mnie inny rodzaj chłodzenia. Do tego zagłębienia doprowadzić wężyk zasysający powietrze, intensywne chłodzenie powietrzem pod zwiększonym ciśnieniem nie da efektu chłodzenia? To jak z wsysaniem powietrza przez zęby, daje po nerwach jak nic.

Edytowane przez HAMAL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nocy chmury, w dzień burze, co robić ? ^_^ jak nie próbować coś popsuć :D

 

Ona już teraz nadaje się do DS, ale znasz naszą słowiańską chęć do grzebania w sprzęcie :)

 

 

Ostatnia próba z M27

http://vxyz.republika.pl/FRM/M27ASI.jpg

Edytowane przez HAMAL
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nowszych modelach/wersjach ZWO twierdzi że tył matrycy ma kontakt z obudową - zimny palec. W starszych ci co robili chłodzenie kamery musieli tam dawać pastę termoprzewodzącą (tylko taką co nie przewodzi prądu).

 

Ja kiedyś eksperymentowałem bez rozbierania jej i peltier na tyle obudowy był w stanie chyba o jakieś 10C zejść jak nie lepiej (względem temperatury matrycy odczytywanej bez chłodzenia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie zakładałem tego tematu celem rozwikłania problemu chłodzenia, celem pierwotnym było pokazanie co jest w środku, aby każdy któremu chodzi po głowie jakakolwiek przeróbka tej kamerki miał ułatwione zadanie. Bo skoro już ja ją rozłożyłem, to czemu przy okazji nie pokazać co jest w środku.

 

Co do wszelkiego rodzaju wiatraczków pisałem już tu http://astropolis.pl/topic/43492-sunon-maglev/ostatnio na kanwie moich doświadczeń testuje na Atikach włączone peltiery z wyłączonymi wentylatorkami. Obraz gwiazd natychmiast z przewyższających rozmiarem plamki rozdzielczość kamerki staje się kanciasty, idący pod rozmiar pixela. Nie będzie większej rozdzielczości zdjęć z tymi wibratorami na plecach kamerek, ot moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tak ekstremalnej skali, z jaką strzela Hamal, to ja bym próbował działać z chłodzeniem wodnym akurat. Choć trochę więcej zabawy przy tym będzie, niż dokręcenie wentylatorka, ale efekty powinny być obiecujące.

Przy okazji tematu z chłodzenia wodnego przypominają mi się zajęcia z mechaniki płynów i hydrauliki - gdzie zawsze należało brać pod uwagę przecieki instalacji ;)

 

Ja jestem jednak za dobrze ułożyskowanym wentylatorkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji tematu z chłodzenia wodnego przypominają mi się zajęcia z mechaniki płynów i hydrauliki - gdzie zawsze należało brać pod uwagę przecieki instalacji ;)

 

No jest to jakieś niebezpieczeństwo, ale skoro komputery są chłodzone cieczą, to taki moduł chłodzenia procka można jakoś dostosować do matrycy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jeszcze czy drgania 2-3 wentylatorków mogą się wzajemnie znosić.

Mogą się znosić ale raczej (z doświadczenia z maszynami wibracyjnymi) będą się miały ochotę dodawać w postaci dudnienia (minimalnie różne prędkości obrotowe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy odpowiednio duży radiator przy tak małych peltierach będzie wymagał wentylatora?

Muszę to sprawdzić - do C450d mam peltiera 12V3A i radiator od jakiegoś Athlona (duży). Podczas pracy nie można wyczuć żadnego nagrzewania się. Uzyskuję różnicę temperatur do 25 stopni i pewnie przy braku wentylatora będzie ona mniejsza (względem otoczenia) - musi podnieść się temperatura radiatora by wymusić konwekcję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.