Skocz do zawartości

MateuszW

Rekomendowane odpowiedzi

Najważniejsze od czego musisz zacząć, to uzgodnić wykonanie platformy z projektantem i wykonawcą stropu. Nie wiem jak wielka ma być ta platforma, ale nawet płyta betonowa o wymiarach 200 cm x 200 cm x 10 cm waży około tony. Jest to ciężar, który musi być uwzględniony przy konstrukcji stropu, szczególnie jeśli ma się ona znajdować na środku i bez podparcia ścianą nośną od spodu. Najlepszym sposobem będzie wykonanie stropodachu z warstwą żwiru, bo to zapewni najlepsze warunki termiczne. Taki stropodach odpowiednio zaizolowany nagrzewa się i wychładza podobnie jak np. wysypany żwirem podjazd.

Optymalna grubość warstwy izolacji termicznej to 30 cm.

 

Kolejność warstw licząc od dołu powinna być następująca:

1 - Płyta nośna

2 - Warstwa wyrównująca

3 - warstwa hydroizolacyjna (niekonieczna, ale zalecana) i tu uwaga, ta warstwa powinna być związana z podłożem. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest nałożenie izolacji typu Mapelastic firmy Mapei, rozwiązanie drogie, ale bardzo skuteczne.

4 - Warstwa termoizolacyjna, najlepiej 2 x 15 cm na zakładkę z płyt styropianowych XPS

5 - Warstwa właściwej hydroizolacji wykonana z syntetycznej membrany dachowej

6 - Geowłóknina

7 - Warstwa żwiru ok. 5 cm

 

Platforma nie powinna spoczywać na izolacji termicznej. Powinna mieć sztywne podparcie, ale wykonane tak by zminimalizować występowanie mostków termicznych. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłaby podmurówka z pustaków keramzytowych, które mają wystarczającą wytrzymałość mechaniczną i dobre właściwości termoizolacyjne.

Nie można stosować żadnych szczelin wokół platformy. Warstwa hydroizolacyjna musi być przy podmurówce platformy wykończona tak samo jak przy murkach attykowych na krawędzi stropodachu, czy musi być szczelna i wyprowadzona odpowiednio wysoko, by zapewnić izolację nie tylko od wody opadowej, ale też od zalegającego śniegu. O drgania bym się nie martwił, bo ani izolacja termiczna, ani hydroizolacja drgań przenosić nie będzie. Możliwe tylko jest przenoszenie się drgań od płyty stropu, ale chodząc po grubej warstwie termoizolacji i warstwie żwiru raczej nie powinieneś wprawiać stropu w drgania.

Absolutnie nie wolno stosować izolacji z papy, która miałaby kontakt z warstwą styropianu, bo ulatniające się z papy węglowodory niszczą styropian.

Podawane w niektórych opracowaniach kolejności warstw, gdzie właściwa hydroizolacja znajduje się pod warstwą styropianu są błędne. Woda w żadnym wypadku nie może się przedostawać do warstwy termoizolacyjnej.

Mimo, że styropian XPS ma praktycznie zerową nasiąkliwość to woda w szczelinach miedzy płytami i pod nimi jest szkodliwa.

Takie stropodachy mają odprowadzenie wody opadowej rurami wewnątrz budynku, dlatego trzeba to uwzględnić na etapie projektowania ścian. Trzeba też zwrócić uwagę na staranne wykonanie odpływów wody opadowej. To są miejsca gdzie szczególnie często wykonawcy popełniają błędy, co potem skutkuje przeciekami do wnętrza budynku. Zwykle kiedy taki przeciek się ujawni, to szkody są już znaczne.

I jeszcze jedno; w zasadzie nie da się w przypadku takiego dachu zrobić okapów. Poza krawędź ściany wystają tylko kilkucentymetrowe paski obróbki blacharskiej. Trzeba to również brać pod uwagę, tak ze względów estetycznych (nie każdemu takie rozwiązanie się podoba), jak i konstrukcyjnych, bo wykonując obróbki trzeba uwzględnić grubość izolacji termicznej ścian.

Poniżej masz zdjęcia przedstawiające wygląd takiego stropodachu i budynku z zewnątrz.

 

DSC01261.JPG

DSC01260.JPG

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobny problem kilka miesięcy temu. Buduję domek za miastem i tez chciałem postawić jakąś platformę na dachu. Robiłem sobie jakieś rysunki, wyliczenia... Do czasu... az sąsiedzi nie zamieszkali w swoich domkach :Loveit: Dym z kominów, turbulencje powietrza. Masakra. Dodatko szczekajace wszystkie okoliczne psy :kwasny: Już lepiej mam na balkonie w mieście ;)

Postanowiłem więc postawic gdzieś w poblizu (ale nie w ogródku, bo to ten sam problem) na stałe piera - taką tam zwykłą zabetonowaną rurę. Jak komus bedzie przeszkadzać to niech sobie wyrwie, ale znając zycie, mam nadzieję, ze zostanie ;).

Edytowane przez JSC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koziołrogacz, dziękuję za rady. Tak, muszę to uzgodnić z projektantem, tylko najpierw wypadałoby mieć konkrety i już wiedzieć, jakie rozwiązanie będzie z astronomicznego punktu widzenia zadowalające. Niestety sytuacji nie poprawiają rodzice, którzy nie rozumieją na czym polega problem.

 

 

Platforma nie powinna spoczywać na izolacji termicznej. Powinna mieć sztywne podparcie, ale wykonane tak by zminimalizować występowanie mostków termicznych. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłaby podmurówka z pustaków keramzytowych, które mają wystarczającą wytrzymałość mechaniczną i dobre właściwości termoizolacyjne.

Czyli jak rozumiem chodzi o to, żeby zrobić taki murek z pustaków, który spoczywałby bezpośrednio na stropie, a na nim platforma? A między platformą, a stropem byłaby umieszczona warstwa termoizolacyjna i przeciwwodna, jednak platforma wspierałaby się na pustakach, a nie tych warstwach?

 

Jeśli jesteś w stanie, to byłbym bardzo wdzięczny za rysunek w przekroju, jak to widzisz. Słowami trudno dokładnie się dogadać.

 

Wymiary platformy planuję 1x1m. Na platformie ma się zmieścić tylko statyw teleskopu, nic więcej. Czyli już mam 4x mniejszą masę, niż zakładasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.

Czyli jak rozumiem chodzi o to, żeby zrobić taki murek z pustaków, który spoczywałby bezpośrednio na stropie, a na nim platforma? A między platformą, a stropem byłaby umieszczona warstwa termoizolacyjna i przeciwwodna, jednak platforma wspierałaby się na pustakach, a nie tych warstwach?

 

 

Dokładnie, trzeba by zrobić murek z pustaków, i na nim oprzeć platformę. Oczywiście wewnątrz przestrzeń trzeba wypełnić termoizolacją. Dodatkowa warstwa hydroizolacji jest tam zbędna, wystarczy, że zaizolujesz podłoże pod styropianem. Natomiast zaizolować trzeba górną warstwę platformy przed ułożeniem na niej gresu, analogicznie jak robi się to w przypadku tarasów, czy balkonów, czyli izolacja związana z podłożem, na niej bezpośrednio klej i gres. Niektórzy stosują folię w płynie, ale lepsze są masy typu Mapelastic, które zapewniają bardzo dobrą przyczepność kleju (nie żebym robił kryptoreklamę, ale ten środek jest naprawdę bardzo skuteczny).

Ważne żeby starannie zafugować gres, a fugę na połączeniu płytek z obróbką blacharską wykonać z silikonu. Pewnym problem może wydawać się wylanie samej płyty platformy, bo nie ma jak zrobić szalunku, ale tym się nie przejmuj. Po prostu wypełnij całą przestrzeń pod platformą styropianem i na to wylej beton, oczywiście stosując zbrojenie. Szalunek trzeba zrobić tylko na krawędziach, tak by utworzyć wokół okap. Warstwa styropianu pod betonem spokojnie wytłumi drgania. A tak nawiasem mówiąc, to 1 x 1 metr to trochę mało, by swobodnie poruszać się wokół teleskopu, bez potrącania go. O ile dobrze wyczytałem, to strop ma mieć wymiary 4,5 x 10 m bez podparcia, więc i tak nie obejdzie się bez wykonania jednej, czy dwóch belek podciągowych. Jeżeli zbrojarz będzie znał obciążenie stropu, to spokojnie wykona je tak, by utrzymały nawet kilka ton.

Pod spodem zamieszczam schematyczny rysunek, tylko nie śmiej się proszę z amatorskiego wykonania, bo nie mam profesjonalnego oprogramowania do tworzenia rysunków technicznych, więc musiałem zrobić to w GIMP-ie.

stropodach.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za porady i rysunek. Dużo mi to wyjaśnia. Muszę to dokładnie przemyśleć, bo moja wiedza o budownictwie dąży do zera i nie wszystko rozumiem :)

 

A tak nawiasem mówiąc, to 1 x 1 metr to trochę mało, by swobodnie poruszać się wokół teleskopu, bez potrącania go.

Ja myślałem o tym, żeby na platformie stał tylko teleskop, a obsługiwało się go stojąc obok. Po to, żeby nie wprowadzać drgań. Platforma ma być odizolowana maksymalnie właśnie od moich butów. I tak skupiam się głównie na astrofoto, więc przy samym teleskopie będę stosunkowo mało grzebać w czasie działania.

 

Z rysunku wynika, że platforma wyjdzie trochę ponad resztę. Nie dałoby się tutaj uzyskać równej wysokości? Wtedy byłoby to chyba wygodniejsze. No i na żwir myślę dać płytki chodnikowe. Lepiej będzie się po nich chodzić, a w zimie łatwiej odśnieżało. Może te płytki wyrównają już w miarę poziomy wysokości.

Pod spodem zamieszczam schematyczny rysunek, tylko nie śmiej się proszę z amatorskiego wykonania, bo nie mam profesjonalnego oprogramowania do tworzenia rysunków technicznych, więc musiałem zrobić to w GIMP-ie.

Porównaj sobie to z moim rysunkiem kilka postów wcześniej i oceń, z którego należy się śmiać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Platformę wyniosłem na rysunku ponad poziom dachu głównie po to by móc rozrysować szczegóły. Oczywiście możesz ją obniżyć według uznania. Ważne by starannie zaizolować ścianki podmurówki, bo pustaczki keramzytowe mają tendencję do nasiąkania wodą. Najlepiej by było to wykonane tak jak na rysunku, czyli by zachować ciągłość hydroizolacji począwszy od stropu, poprzez ścianki podmurówki, włącznie z wywinięciem jej na spodnią część płyty platformy. Wtedy masz pewność, że woda nie dostanie się pod platformę i mróz zimą jej nie podniesie. Obróbka blacharska też powinna być wpuszczona pod płytki, mniej więcej na 6 - 8 cm. Takie rozwiązanie sprawdza się lepiej niż obkładanie czoła płytkami, które zwykle po kilku latach odpadają.

 

A co do rysunku, to kwestia gustu. Mnie podobają się takie właśnie kolorowe :laughbounce2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

post-28409-0-18813300-1453728829.jpg

Ja bym jednak przemyślał takie rozwiązanie z dwóch powodów:

1. Powstaje na styku ściany attykowej i stropu duży mostek termiczny w narożach sufitu pomieszczenia pod spodem.

2. Kolejny mostek termiczny będzie na środku sufitu dokładnie pod pustakami podwyższenia ( dlatego lepiej zrobić konstrukcję - platformę spawaną na kotwach, mniejsza powierzchnia styku ze stropem- mniejszy mostek termiczny)

 

Mostki te skutkują skraplaniem się wody, zawilgoceniem i zagrzybieniem ścian poniżej, poza tym jest to najlepsza metoda by szybko wyprowadzać ciepło (pieniądze) z budynku.

Mam nadzieję że projektant uwzględni te uwagi na etapie projektu bo potem remont będzie dwa razy droższy.

 

ps. hydroizolacja nie może być opcjonalna ale obowiązkowa :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym jednak przemyślał takie rozwiązanie z dwóch powodów:

1. Powstaje na styku ściany attykowej i stropu duży mostek termiczny w narożach sufitu pomieszczenia pod spodem.

2. Kolejny mostek termiczny będzie na środku sufitu dokładnie pod pustakami podwyższenia ( dlatego lepiej zrobić konstrukcję - platformę spawaną na kotwach, mniejsza powierzchnia styku ze stropem- mniejszy mostek termiczny)

 

Mostki te skutkują skraplaniem się wody, zawilgoceniem i zagrzybieniem ścian poniżej, poza tym jest to najlepsza metoda by szybko wyprowadzać ciepło (pieniądze) z budynku.

Mam nadzieję że projektant uwzględni te uwagi na etapie projektu bo potem remont będzie dwa razy droższy.

 

ps. hydroizolacja nie może być opcjonalna ale obowiązkowa :)

 

 

Schemat oparłem na gotowych rozwiązaniach jakie podpatrzyłem na Słowacji. Tam stosuje się tego typu stropodachy już od ładnych paru lat i jak na razie nikt nie skarżył się na przemarzanie i zagrzybienie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby zmodyfikować nieco projekt i wyprowadzić izolację termiczną powiedzmy grubości 10 cm na cały murek attykowy. W przypadku kotew stalowych jakie proponujesz absolutnie się z Tobą nie zgadzam. Stal jest doskonałym przewodnikiem ciepła, więc będzie powodować punktowe przemarzanie objawiające się z początku mokrymi, a potem czarnymi plamami na suficie. Jako podmurówkę pod platformę zaproponowałem pustaczki keramzytowe, które posiadają doskonałe właściwości izolacyjne. Dla porządku dodam, że keramzyt stosuje się jako materiał termoizolacyjny w postaci zasypki. Oczywiście komory wewnątrz pustaczków można wypełnić pianką montażową, co również poprawi izolację. W miejscu gdzie zaznaczyłem hydroizolację jako opcjonalną w większości nie stosuje się jej wcale, aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie aby ją tam dać, jednak jest to raczej dmuchanie na zimne. Prawidłowo położona membrana dachowa nie ma prawa przepuścić wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do attyki to właśnie to miałem na myśli a jeśli chodzi o stalowe wsporniki to jednak przy paru cm2 przekroju kotwy jest to dopuszczalna i bardzo mała strata która przy dobrym ( min. 20-30 cm) ociepleniu stropu jest właściwie pomijalna.

Absolutnie nie miałem zamiaru umieszczać dużych przekrojów stali właśnie z uwagi na przewodność stali.

mimo wszystko keramzyt ma 6-10 x gorszy współczynnik (0,2-0,4 W/m2K) - niż dobry XPS (0,04-0.031 W/m2K) nie wspominając o piankach PUR i PIR (0,020 W/m2K) ale te ostatnie są bardzo drogie i tu zbędne.

 

ps. Kotwy stalowe stosuje się w elewacjach budynków energooszczędnych , trzeba je tylko mądrze zaprojektować i obliczyć. Nie ma tu także przeszkód aby takie same kotwy zastosować na "ścianach poziomych " czyli stropach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kotwy stalowe stosuje się w elewacjach budynków energooszczędnych , trzeba je tylko mądrze zaprojektować i obliczyć. Nie ma tu także przeszkód aby takie same kotwy zastosować na "ścianach poziomych " czyli stropach :)

Zgadza się, ale po pierwsze są to pręty o niewielkim przekroju, a po drugie zakotwione są w ścianie o dobrych parametrach termoizolacyjnych, a więc od pomieszczenia dzieli je z reguły ok. 30 cm ciepłego pustaka, który rozproszy i pochłonie ewentualne zimno od kotwy. Tutaj mamy do czynienia z betonem i koniecznością zastosowania znacznie grubszego przekroju który bądź co bądź musi utrzymać kilkaset kilogramów. W dodatku stal jest podatna na drgania, a cały czas chodzi o to by konstrukcja platformy była na nie maksymalnie odporna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, odnosiłem się do pomysłu platformy mocowanej do stropu.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie ciężkiego kawałka płyty o wymiarach np. 2x2 m ponad XPeSem, wystarczy pod płytą dać wytrzymalszy na ściskanie styropian 200 lub 300 kPa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, odnosiłem się do pomysłu platformy mocowanej do stropu.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie ciężkiego kawałka płyty o wymiarach np. 2x2 m ponad XPeSem, wystarczy pod płytą dać wytrzymalszy na ściskanie styropian 200 lub 300 kPa.

W zasadzie taki pomysł to nie nowość. Stosuje się takie rozwiązanie przy docieplaniu balkonów, tyle że warstwa docieplenia jest zwykle kilkucentymetrowa, najczęściej 8 - 10 cm. Na to idzie warstwa dociskowa betonu o grubości 5 - 6 cm zbrojona siatką 10 x 10 cm z drutu 2 mm. Oczywiście na wierzch hydrozolacja i okładzina ceramiczna. Jest tylko jeden problem. Nie wiem jak takie podłoże tłumi wibracje i czy nie okaże się zbyt drgające pod teleskop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Witam po przerwie. Wiele się przez ten czas działo, ale ostatecznie zmieniła się ważna rzecz. Zamiast platformy będzie pier! Okazało się, że wykonanie platformy jest znacznie trudniejszym zadaniem, niż zrobienie klasycznego piera, a że jest on lepszym w użytkowaniu rozwiązaniem, zdecydowaliśmy się na niego. Pier będzie miał 25x25 cm i wysokość ponad dach ok 110 cm. Zakończony 3 śrubami M20 i na tym top-pier, który jest jeszcze planowany. Niestety, pod pierem nie ma żadnego słupka nośnego (one są tylko w otaczających ścianach). Ale naokoło piera jest wykonane dodatkowe zbrojenie, które dociera do ścian, więc jestem dobrej myśli. Jutro prawdopodobnie będzie zalewany.

 

Taras obserwacyjny będzie na tej jednej części dachu, ogrodzony murkiem zgodnie z widocznymi naokoło słupkami. Na dach będą prowadzić schody wsparte na widocznych belkach. A schody prowadzą prosto z mojego pokoju, który mieści się pod dachem :)

DJI_0729pp.jpg

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Mała aktualizacja. Budowa się posuwa i nabiera kształtów. Dach jest już pokryty ociepleniem i izolacją wodną. I tu bardzo ważne spostrzeżenie - powierzchnia dachu jest zauważalnie elastyczna! To znaczy, że bez piera (czy poprzednio planowanej platformy) nic by z tego nie było. Chodząc po dachu czuć wyraźne odkształcanie powierzchni (jak chodzenie po gumie). Prawdopodobnie winowajcą są kliny styropianowe, zapewniające spadek wody. Ten styropian nie jest szczególnie twardy. Bo sam XPS jest bardzo twardy i sam w sobie raczej nie powoduje tych odkształceń.

 

Ale wydaje się, że ta elastyczność może być pozytywna - pier jest związany z konstrukcją, a więc stoi stabilnie, a elastyczne pokrycie dachu powinno wytłumić drgania od chodzenia.

 

Tak wyglądają postępy na zdjęciach:

DSC_2144s.jpg

DSC_2147s.jpg

DSC_2151s.jpg

 

Druga sprawa, to mam już gotowego top-piera pod NEQ6. Chyba trochę przesadziłem z jego masywnością :) Wygląda następująco:

DSC_2084s.jpg

DSC_2089s.jpg

 

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra zainteresowała mnie ta podstawa pod neq6 proszę powiedz gdzie taki dostałeś/ zrobiłeś i jakie są koszta bo będę tworzył swoje obserwatorium :)

Moją podstawę wykonał wujek, który jest tokarzem. Także nie wiem, ile by to normalnie kosztowało. Ale poszukaj oferty Mitka - on takie na pewno robi (po kilka stów jak dobrze pamiętam). Jakby co - moje rozwiązanie jest na pewno zbyt masywne i porządne - po prostu nie trzeba tyle (grubość talerza, rozmiar śrub). Ciągle się bałem, że będzie za słabe no i wyszedł mi niemiecki, niezniszczalny czołg :) Spokoje powisiałbym na tym coś ze dwa razy większego i cięższego, niż mój setup.

 

A to o taki remont chodzi.... :)

No, budowa "obserwatorium" to znowu nie był powód do przeprowadzki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

59cc18a8330c9_pierwszeswiato.jpg.74e5be8bc5f285ae1bc81d41cf923047.jpgNo i mamy pierwsze światło! Sprzęt jest już prawie docelowo złożony, wszystko pracuje wyśmienicie. Brak problemów z drganiami od budynku, brak problemów z oddawaniem ciepła przez budynek. Jest super! I o dziwo brak problemów z kolimacją, czego się nie spodziewałem :P Przyjemnie było odpalić sprzęt po tak na prawdę jakiś 2-3 miesiącach przerwy (na przygotowania zaćmieniowe). Nawet w miarę niczego nie pozapominałem :)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjemnie wygląda pracujący sprzęt, ale...co z ostrością gwiazd? :D:D

U mnie obserwatorium wyglądało dokładnie tak samo przed założeniem dachu , nawet kolor ścian ten sam, montaż z pierem był przykrywany dużym workiem z PE i było OK. Największy problem był ze śniegiem, mnóstwo się go zbiera w takiej zamkniętej przestrzeni - trzeba tego pilnować. Masz jakieś plany "dachowe", czy ja czegoś nie doczytałem lub nie zobaczyłem? W każdym razie wielka sprawa - gratuluję! :like:

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obserwatorium nad głową :D gratuluje :) 

Co do oceny jakości miejsca proponuję poczekać rok, jesienią z LG dzieją się cuda od nagłych spadków temperatur a do tego chodzą jak i wiosną słabe seeingi.

Jedna uwaga, na wlot tuby daj 30-40 centymetrowy odrośnik a zdziwisz się jak Ci na klatkach spadnie niepożądane pojaśnienie tła.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.