Skocz do zawartości

iOptron CEM25-EC - recenzja


MateuszW

Rekomendowane odpowiedzi

Rozmawiałem z iOptronem. Ten "mod" w obudowie pochodzi z ich produkcji. Zmienili silniki na takie o większym momencie. Rozmiar silnika też jest większy więc zrobili wycięcie. And have a nice day. 

Nie zmienia to faktu, że w moim montażu jest luz, silnik się nie mieści. Czekam jeszcze na odp. z Astroshopu. W najgorszym wypadku poprawię to sam i zrobię po bożemu. Element niewidoczny, ale świadomość, że takie barachło jest w środku będzie mi przeszkadzać przy każdej sesji :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ręce opadają... Jak widać, "Januszy biznesu" wszędzie pełno ;)
Zacząłem się poważnie zastanawiać nad tym montem już jakiś czas temu.

Dzięki Waszym konkretnym recenzjom jeszcze bardziej. 

Ale to to kubeł zimnej wody... ;)

Count.neverest daj znać jak się potoczą dalsze losy tego monta

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak pomijając to "uchybienie", to montaż prowadzi świetnie. Nie żałuję, że go kupiłem i jakbym miał wybrać, kupiłbym ponownie. Czasem się zdarzy jakiś problematyczny egzemplarz. Ja na taki trafiłem, ale po chwili przemyślenia wiadomo jaka jest przyczyna i można to samemu naprawić. Różne problemy mechaniczne  pojawiają się także w sprzęcie znacznie wyższej klasy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, count.neverest napisał:

Tak pomijając to "uchybienie", to montaż prowadzi świetnie. Nie żałuję, że go kupiłem i jakbym miał wybrać, kupiłbym ponownie. Czasem się zdarzy jakiś problematyczny egzemplarz. Ja na taki trafiłem, ale po chwili przemyślenia wiadomo jaka jest przyczyna i można to samemu naprawić. Różne problemy mechaniczne  pojawiają się także w sprzęcie znacznie wyższej klasy. 

No właśnie, tak być nie powinno. Za coś jednak się płaci. ;)

Ja szukam czegoś do prowadzenia 500mm. Sądzisz że wersja i25 bez enkodera da radę?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moja fotka z Nikona D7100 + Tamron 150-600 mm na 460 mm. 126 klatek x42 sek. 

Zaznaczam, że jest to moja pierwsza próba z DS, montaż mam od niedawna, a widok na niebo jest rzadkością u mnie obecnie. Nie guidowałem, ustawiłem metodą dryfu dla 30 sek, bo nie widzę z lokacji Gwiazdy Polarnej.

 

460.thumb.jpg.038583ca19c9d74c1b3576e05a73ee1a.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując:

iOptron wykonał modyfikację, bo zmienili silniki na większy model.

Astroshop mnie poinformował, że utraciłem gwarancję i że mogę sobie wyregulować oś RA kręcąc pokrętłem... A moje pierwotne zgłoszenie to bardzo długi mail, kompletna dokumentacja, bo byłem przygotowany na to, że odpowie mi ktoś, kto po prostu klientom odpisuje. W kolejnych wiadomościach udzielałem odpowiedzi, które pojawiły się w moim pierwszym e-mailu. Nawet zdjęcia musiałem wysłać po raz drugi. Echh... Koszt naprawy ok 80 euro + koszty przesyłki. No i to tyle :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, count.neverest napisał:

Astroshop mnie poinformował, że utraciłem gwarancję

Co za chamstwo. To z powodu zdjęcia obudowy do zrobienia zdjęcia? Sklep w tym momencie traci u mnie dobre imię.

45 minut temu, count.neverest napisał:

iOptron wykonał modyfikację, bo zmienili silniki na większy model.

Cóż, takie rzeczy się robi. Żeby nie tracić całej partii części, które nie pasują do nowej wersji robią przeróbkę zamiast wykonać nowe elementy. Nic w tym złego. No ale zachowanie sklepu jest karygodne, powinni to przyjąć i naprawić i tyle.

 

Kolejny raz potwierdza się, że takie nieewidentne usterki są bardzo trudne do udowodnienia i zmuszenia do naprawy gwarancyjnej... Ja od dłuższego czasu zastanawiam się, czy nie odesłać montażu do naprawy/kontroli bo mam obawy że mój enkoder nie działa tak dobrze, jak powinien. W tej sytuacji chyba mogę pomarzyć, że ktoś to uzna.

 

Ale nie do końca rozumiem @count.neverest z kim i w jakiej sprawie się kontaktowałeś (sklepem czy producentem). Pisałeś do obu na raz czy jak?

 

A pisałeś też o brakującej sprężynie w jednej osi. Tego też nie doślą bez zapłaty?

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MateuszW

Pisałem najpierw do Astroshopu, a dzień później do iOptrona. 

Odpowiedź od iOptrona: 

The mod was at our factory.  We moved from V1 motor to V2 (larger torque, and therefore larger size).
 

No i w porządku, wszystko wyjaśnione, choć estetyka tego moda pozostawia wiele do życzenia. W tym przypadku też bardzo dokładnie i sumiennie opisałem problem. 

Wiem, że takie rzeczy się robi jak przeróbka partii, jeśli tylko można ją wykorzystać, ale przyznasz, że na zdjęciu nie wygląda to jak profesjonalna obróbka.

 

W przypadku Astroshopu wymiana korespondencji nadal trwa, ale zostałem już poinformowany, że gwarancja przepadła. A przecież mogłem sobie pomachać prętem, nagrać i powiedzieć, że jest luz, przecież plomb nie ma :) O brakującej sprężynie nikt nic nie wspomniał. Twierdzą jak dotąd, że mam dokręcić śrubę, bo "na zdjęciu jest za bardzo odkręcona stąd luz". Przecież zanim kupiłem ten mont, 5 razy przeczytałem instrukcję jak się wiesza sprzęt, jak ściąga, że może się zderzyć sam ze sobą. A tu podejście jak do kupionych kaloszy- pan źle użytkował. To były moje pierwsze zakupy w tym sklepie i raczej nie będę już zaglądał do AS. Gwarancja najniższej ceny to nie wszystko.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro dyskusja się rozwinęła i kilku kolegów się zainteresowało, aktualizuję moje walki z montażem. 

Nastąpił zwrot akcji- odebrałem dziś tel. z AS, zostałem poinformowany, że naprawa zostanie wykonana w ramach gwarancji. Nie zrobiłem ze sprzętem nic złego, co miałoby powodować jej utratę. Muszę wypełnić formularz i bez opłat dodatkowych wysłać sprzęt do ich siedziby. Obsługiwała mnie nowa osoba, która trochę za szybko puściła mnie po brzytwie. Ktoś się uczy fachu- rozumiem to doskonale. Zatem firma nie zostawiła mnie z niesprawnym sprzętem i zweryfikowała jak przebiega dialog i relacja na linii klient-sprzedawca. 

 

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uff, to dobrze, że się zreflektowali ;) 

Ale moim zdaniem producent też powinien coś z tym zrobić.

Trochę dziwne że nagle zmienili silniki bez dokładnej weryfikacji sprzętu i problem chcieli rozwiązać po "Januszowemu" ;) 

Wydawało mi się że iOptron to wyższa klasa sprzętu i nigdy bym się nie spodziewał że mogą coś takiego zrobić.

Chyba że to jakiś egzemplarz testowy ...

Moim zdaniem powinni to porządnie wyciąć, wyrównać i pomalować lub wymienić na nową dostosowaną już obudowę.

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.03.2019 o 16:49, KrisB napisał:

(...) Trochę dziwne że nagle zmienili silniki bez dokładnej weryfikacji sprzętu (...)

 

 

Mam pytanie czy ktoś kto dobrze śledzi tą sprawę orientuje się od którego numeru seryjnego dali inny (większy) silnik?

Być może po pewnym czasie te wieksze silniki zaczęli zmieniać bardziej profesjonalnie. Takie zmiany w trakcie są częste w samochodach albo komputerach (np. Appple-MAC)  kolejnych roczników - więc to nic dziwnego. Wtedy daje się oznaczenia roku a nawet kwartału modelowego.

Jest możliwe, że sprzęt ze słabszym silnikiem lepiej oszczedzac przed max obciążeniem 25 funtów (12.5kg) 

Natomiast jak ktoś już ma model z większym silnikiem może stawiac na tym montazu Newtona 8" który właśnie jest na granicy udźwigu.

Choć wszyscy mądrzy zawsze odradzają obciążań montaże max ciężarem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Zbig napisał:

Jest możliwe, że sprzęt ze słabszym silnikiem lepiej oszczedzac przed max obciążeniem 25 funtów (12.5kg) 

Natomiast jak ktoś już ma model z większym silnikiem może stawiac na tym montazu Newtona 8" który właśnie jest na granicy udźwigu.

Choć wszyscy mądrzy zawsze odradzają obciążań montaże max ciężarem.

Z doświadczenia powiem, że z Newtonem 8" silniki dają radę, jednak sztywność całości jest już niska i nie nadaje się do wygodnej obsługi. Silniki jednak dają radę, jeśli oczywiście dobrze wyważymy. Większe silniki w nowym modelu mają taki sens, że zwiększają tolerancję na niewyważenie lub jakieś zaczepienie montażu. U mnie, gdybym mocniej dotknął tubę podczas ruchu, albo jakiś kabel by lekko zahaczył to już silniki gubią kroki przy tym obciążeniu. Czyli nowe silniki zwiększają zapas mocy natomiast raczej nie wpływaja na np precyzję prowadzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, MateuszW napisał:

Z doświadczenia powiem, że z Newtonem 8" silniki dają radę, jednak sztywność całości jest już niska i nie nadaje się do wygodnej obsługi. Silniki jednak dają radę, jeśli oczywiście dobrze wyważymy. Większe silniki w nowym modelu mają taki sens, że zwiększają tolerancję na niewyważenie lub jakieś zaczepienie montażu. U mnie, gdybym mocniej dotknął tubę podczas ruchu, albo jakiś kabel by lekko zahaczył to już silniki gubią kroki przy tym obciążeniu. Czyli nowe silniki zwiększają zapas mocy natomiast raczej nie wpływaja na np precyzję prowadzenia.

Przede wszystkim nesłychanie ważne jest pilnowanie aby przechodząc przez południk teleskop nie wykonał "flip'u" o czym było pisane wczesniej. To mogłoby spowodować uszkodzenie. Najlepiej w menu wpisać zatrzymanie pracy, ale wpisać sobie i tak czas przejścia przez południk aby być w poblizu i ew. ponownie uruchomić serię zdjęć.

W wypadku używania 8" Newtona o łącznej masie systemu 12kg  trzeba prawdopodobnie unikać dłuższych czasów i moje 4min bez guidingu uzyskane dla 90mm APO przy 450mm ogniskowej (przy rozdzielczości  2" na piksel) raczej nie wchodzi w grę. Około 4.5 krotny wzrost ilości światła względem 90mm APO pozwala 20cm Newtona zejść powiedzmy do 60s prowadzenia. Pojawia się pytanie po co naświetlać 4x krócej gdy używając lżejszego sprzętu damy radę dłuzej. Odpowiedzią jest dwukrotnie większe powiększenie obiektu przy ogniskowej 800mm niż przy 450mm. Serie setek zdjęć otrzymanych  przy naświetlaniu 30s i łaczonych ze sobą sa tu dobrym przykładem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Zbig napisał:

trzeba prawdopodobnie unikać dłuższych czasów i moje 4min bez guidingu uzyskane dla 90mm APO przy 450mm ogniskowej (przy rozdzielczości  2" na piksel) raczej nie wchodzi w grę

Oczywiście że nie wchodzi w grę :) Przy bezwietrznej pogodzie być może te 60 s się uzyska na 8". Ale jakikolwiek podmuch zniwecxy możliwość focenia. Ja takiego zestawu używałem jedynie do zaćmienia Księżyca, a chce też pod wyjazdowe zakryciami planetoidalne czy tranzyt ISS. Pod ds to raczej chybione połączenie.

19 minut temu, Zbig napisał:

Przede wszystkim nesłychanie ważne jest pilnowanie aby przechodząc przez południk teleskop nie wykonał "flip'u" o czym było pisane wczesniej. To mogłoby spowodować uszkodzenie

Moim zdaniem o uszkodzeniu nie ma mowy. Tracisz wtedy alignacje Goto i to jest denerwujące, ale silnik jest za słaby żeby uszkodzić mocną przekładnię. Oczywiście do takiej sytuacji nie należy dopuszczać, ale gdy się zdaży, nie ma co panikowac :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Tayson napisał:

Podczas zblokowania montazu (kolizja) lub np zbyt mocnego dokręcania srub ra i dec silnik terkocze/wyje w charakterystyczny sposób. Zapobiega to uszkodzeniu części mechanicznych. 

Jak usłyszysz to raz więcej juz nie chesz :-)

Tak, dźwięk jest okropny, ale całkowicie niegroźny :) Słyszałem go w wielu montażach...

Nie wiem czy "zapobiega" to właściwe słowo, bo to sugeruje że to jakaś funkcja ochronna :) A to po prostu oznaka gubienia kroków przez silnik, co oznacza że jest on słabszy od przekładni i ich nie uszkodzić. A sam się tez nie uszkodzić, bo silnikom krokowy to nie robi nic złego. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, count.neverest napisał:

@MateuszW A robiłeś fotę silnika/spiałeś może, co tam u Ciebie siedzi? 

Moja wrodzona ciekawość nie zna granic :) 

DSC_0624.thumb.jpg.ffe4b7f3289f3c4eca8cb98e06ac31d1.jpg

No i mamy niezłe jaja, bo mam przecież takie same silniki :P W takim razie nie rozumiem, czy u mnie były już nowe korpusy, dostosowane pod silnik, a Ty trafiłeś na starszy egzemplarz mimo późniejszego zakupu? Dziwne.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, count.neverest napisał:

Heh, nocne prace ;) Być może obudowy modelu P i EC się różnią. Niestety nie mam jak sprawdzić, bo głowica pojechała sobie do AS. Zanim to poskładasz, możesz zmierzyć jeszcze szerokość tej ramki z gwintem, co u mnie była piłowana. 

Niestety, ja go teraz nie rozbierałem, to zdjęcie zrobiłem podczas pisania recenzji.

 

A najlepsze zdjęcie tego miejsca już chyba tu publikowałem:

DSC_0615.thumb.JPG.b39d1a2ff7bebcafdea2da08529d6cd8.JPG

Nie jestem pewien, czy na zdjęciu silnik jest w pozycji dociśniętej, czy luźnej. Bo widać, że biały korpus jest identyczny, jedynie srebrny, ruchomy element bardziej wystaje i oddala silnik. Być może to jego zmienili i wydłużyli pasek.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to i mnie zainteresowało co siedzi w środku u mnie , muszę rozebrać i sprawdzić. Jeśli chodzi o jakość wykończenia to u mnie jedynym minusem było skręcenie mocowania napędu . Na jednej osi było tak dokręcone ,że sprężyna nie dała rady docisnąć ślimaka , a w drugiej było za luźno skręcone i po zablokowaniu osi miałem luz .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam rozumieć dlaczego "Telescope Service" napisał, że sprawdził ten montaż przed wysyłką. Nawet 20-minutowe wystawienie montażu oraz  "odpalenie" i przejście procedury ustawiania zera montażu itp. pozwoli odrzucić problemy wynikające z takich dramatycznych kwestii jak opisany wyżej nadmierny doscisk, luzy itp. Montaż z takimi niedokładnościami montażowymi zapewne może nie zgłosić gotowosci do pracy. I wtedy powinien być odesłany do i-optron'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.