Skocz do zawartości

Astrofotografia analogowa


rogalx

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, ostatnio wpadł mi w ręce Fastron 10DP. 
Korzystając z okresu świątecznego chciałbym przetestować na nim swojego Zenita, wykonując parę zdjęć nocnego nieba (mgławice, może jakieś galaktyki :)). W tym celu muszę zakupić do niego film i mam pytanie, czy przy długiej ekspozycji (30s-5min) lepszy będzie ten o niskim iso np.100, czy wyższym np.800? Jaki pozwoli mi wyłuskać najwięcej szczegółów czarno-białoy/kolorowy, czy pozytyw/negatyw (może nazwa firmy by się przydała)? Dodam, że posiadam okular jupiter 3.5/13.5 daje mi to ok 4 krotne powiększenie. Mam też improwizowany filtr polaryzacyjny.

http://astrojawil.pl/blog/moje-urzadzenia/fastron-10-dp/?fbclid=IwAR1U3nTvl_Rndy1YVm_yWLDZhdQKpHxVxiy88C3wUVHd0SJO6kMsgBfyEhY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha! Podoba mi się to! Ostatnio sprawdzałem swojego Zenita, wygląda jak najbardziej OK.

Film o jak najwyższym ISO (dawniej to się określało DIN/ASA) i do astro używaliśmy filmu 27DIN (jak był!)

Czasem stosowaliśmy "doczulanie" negatywów w jakichś straszliwych oparach co pozwalało zwiększyć czułość na jakiś czas.

Zenit będzie nieruchomy czy na montażu ? A, już widzę, na Fastronie!

Raczej jak najwyższa czułość - to i tak będzie mało w porównaniu do nowoczesnych cyfrówek.

To co określasz jako okular to w rzeczywistości obiektyw.

Jeśli dobry egzemplarz, Jupiterek 135/3.5 nie jest złym szkłem, ale pewnie warto go będzie przymknąć o jedną działkę przysłony (lepsza ostrość w rogach kadru)

Firmy Ci nie podam bo nie mam pojęcia kto w dzisiejszych czasach robi analogowe materiały.

Czy pozytyw (slajdy) czy negatyw...to chyba wszystko jedno, bo jedno i drugie zostanie zdigitalizowane, czyż nie? ;)

Za naszych czasów (komuna) to był kolor slajdy albo cz/b negatywy. Po prostu niczego innego nie było :)

 

Tak czy siak nie zapomnij pochwalić się wynikami ! :)

 

Edytowane przez Agent Smith
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, ja miałem sporo astronomicznych slajdów i negatywów, które zdigitalizowałem, zgrałem na szyfrowany dysk i zapomniałem hasła do niego. (Classic me)

Więc nadal ma to postać dwóch wielkich pudeł, budzących mój lęk ;) oraz bezużytecznego dysku, którym można sobie pograć w zośkę.

Jestem teraz poza domem, może w Święta coś przykładowego wygrzebię.

Sporo takich rzeczy ma też oczywiście kolega @Grzędziel (halo!), @wessel i zapewne wielu innych weteranów :)

Edytowane przez Agent Smith
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czułość jak najwyższa. Co do efektów - zasady takie same jak przy cyfrze. Czyli większa czułość = większy szum (ziarno), kolor = kolor+LP

Do przegladu nieba, np w maksimach rojów meteorów, uzywałem T-max 3200. Jeżeli kolor, to tyllko slajd 400- 800, ale koszty są bolesne, a procent udanych klatek niewielki. No i ta frajda, kiedy po wywołaniu okazuje się, że coś kompletnie popitoliłeś :D

Zacznij od jakiegoś krótkiego jasnego szkła, np. heliosa, przymknij go o działkę.

No i sprawdź, czy będziesz miał gdzie to wywołać.

Edytowane przez Fredrixxon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy pamiętać że na przełomie wieków zmieniono charakterystykę spektralną filmów analogowych. Różnica była taka jak pomiędzy aparatem klasycznym i z MOD'em. 

 

Osobiście korzystałem z filmów Fuji Superia i Fuji Press. Na ISO 1600 szum był widoczny nawet na odbitce 15x10 cm, więc T-max 3200 sobie odpuściłem. Najbardziej lubiłem Fuji Press 800. Złoty środek pomiędzy czułością i jakością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie fajne :D Przy wyborze filmu, kierowałem się dostępnością w sklepie i kupiłem Fuji X-Tra 400 ISO. Sprzedawca sugerował mi, że pod ciemnym niebem (wieś) i przy długiej ekspozycji (ok 5 min) powinienem mieć mało szumów (ISO 3200 brzmi mi jak fotografie krótko czasowe). To i tak będą takie próby mam nadzieję, że tego nie spartolę :D  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Chyba jedyne dobre zdjęcie (2 zdjęcia 100s i 300s (*200s przepadło)), które udało mi się zrobić zenitem-e z obiektywem jupiter (film czarno-biały Ilford Pan 400 ISO) na fastronie podczas majówki czyli mgławica spod pachy Herkulesa 1f609.png?_nc_eui2=AeFC3KvpwnlUFEDUwkecS;) Reszta zdjęć wyszła dość poruszona (nie wiem czy coś z nich wycisnę) prawdopodobnie przez złe ustawienie lasera na biegun północny (co było nie trywialnym zadaniem). Na przyszłość używałbym kliszy o większej czułości np. 800 ISO i lepiej celował 1f609.png?_nc_eui2=AeFC3KvpwnlUFEDUwkecS 

W załączniku lepsza rozdzielczość (proszę nie oczekiwać zbyt wiele, nachachmęciłem z zapisem) 

FinalneM13.jpg

FinalM13.bmp

Edytowane przez rogalx
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy starych fotografiach kolorystyka wywoływanych odbitek w dużym stopniu zależała od wykorzystanej chemii. Także to może być powodem ich innego balansu kolorów w porównaniu do wyjściowej kliszy. W skanowaniu negatywów mam duże doświadczenie (zarówno czarno-białych jaki i kolorowych) i łatwo to zauważyć przy porównaniu uzyskanej cyfrowej kopii ze starą odbitką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientuję klisza kolorowa ma warstwy https://pl.wikipedia.org/wiki/Błona_fotograficzna#/media/File:Photographic_Film_135.svg  wydawałoby się, że skoro świeci na nią światło od M42 w zakresie widzialnym powiedzmy "fioletowe" to powinna naświetlić się warstwa czerwona i niebieska, a warstwa zielona pozostawałaby wtedy zupełnie nie zaświetlona(?). Czy sugerujesz, że kolor zielony powstał w postprodukcji przez błąd przy wywoływaniu kliszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto kolejne z udanych zdjęć. Wykonane 3 maja 2019r. finalna wersja powstała ze złożenia 3 zdjęć. Na najciemniejszym zdjęciu w prawym górnym rogu zauważyłem małą plamkę, i porównałem ją ze zdjęciami, które tego dnia wykonało SOHO (porównanie lekko humorystyczne ;)). Dla niedowiarków wrzucam surową klatkę z zaznaczonym czerwonym kółkiem ciemnym pixelem. Będę miał być może jeszcze kolejne zdjęcie 3w1 muszę zobaczyć co z niego wycisnę bo klatki lekko poruszone.

sundot.png

sundottrue.png

sunwhole.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.