Skocz do zawartości

Canon 6d, flat, bias, dark


Misza

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, czytam ale opinii wiele i ciężko wyciągnąć z nich "średnią"

Powiedzmy że planuję sesję z canonem 6D , obiektyw 200/2.8, przymknięty powiedzmy do 4.

Robię lighty 20 x 5min, wcześniej tuż po zachodzie słońca robię 20 flatów, w połowie sesji lightów robię powiedzmy 20 biasów (aby średnia temperatura była podobna do lightów). Czy robić również darki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura przy biasach nie robi chyba wielkiej różnicy z tego co wiem jeśli jest odpowiednio krótki czas. Najczęściej robiłem je w domu i miałem zawsze te same. Nie wiem czy chciałoby mi się robić biasy w połowie sesji za każdym razem ;)

Edytowane przez danon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do flatów robimy też darki z tym samym czasem i w tej samej temperaturze. Natomiast robienie 20 darków po 5 minut, to trochę marnowanie czasu. Więc do powiedzmy 10, 20 biasów robimy darki po około kilkadziesiąt sekund dla dobrej statystyki i przy redukcji tworzymy skalowanego darka. Darków też warto porobić tyle co biasów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważniejsze dobre darki niż biasy. Darki rób w temperaturze i o czasie równym lightom, ale bez wpadania w paranoję. Aby zrobić darka w +3*C czy -15*C możesz włożyć body do lodówki czy zamrażarki na godzinę - dwie i uruchomić pilotem zaplanowaną sesję. Ja mam osobny folder dla konkretnego body, np. 60D, 70D a w nim darki z różnych temperatur 30 sek, 60 sek, 60 sek, 120 sek itd (o ile masz tak czarne niebo dla ISO400 czy 800). Opis plików to np:

Dark 5C 30 sek. ISO800 .

Biasy będą u Ciebie tylko 1/4000 sek.

Flat dla tego obiektywu f4 i f 5,6. F2,8 używam tylko do celowania.

I nie trać czasu podczas sesji, pliki możesz zrobić po, w garażu czy na balkonie. Ja używam do 70D pilota PIXEL TR-283 z astroshop i on załatwia robotę nawet w lodówce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, astrocola napisał:

ale że z lightami które mają suby 5 minut?

Przy chłodzonej kamerze to nie ma znaczenia, ale tu mamy do czynienia z niemodyfikowaną lustrzanką (jeśli dobrze doczytałem), więc rozumiem obawy. Przy DSRL i tak każde zdjęcie jeśli jest robione odpowiednio szybko po poprzednim jest w lekko innej temperaturze. Stąd darki robione nawet przy okazji każdego zdjęcia będą nieidealnie dopasowane termicznie do odpowiadających im zdjęć. Nie wiem jak dokładnie rośnie temperatura w 6D. Z tego co sprawdziłem, to różnica między 0°C a 10°C to wzrost szumu o około 20-30% (nie wiem przy jakim iso i czasie), więc uwzględniając pozostałe niedokładności myślę, że można z powodzeniem stosować przeskalowane darki z odjętymi biasami + biasy. Mogę jednak się mylić i wzrost temperatury przy 5 minutowej ekspozycji jest na tyle duży w porównaniu do np. 30-50 sekundowej, że takie darki przy tak długim czasie lighta potrzebują specjalnego przeskalowania (nawet niekoniecznie liniowego), albo mogą być już bezużyteczne.

Edytowane przez Pozmakit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy f4,5 nie dostrzegam w canonie 200/2.8 L nawet śladowej winiety, czy warto mimo tego robić flaty ?

 

W dniu ‎30‎.‎03‎.‎2020 o 09:23, OBERON RD napisał:

Flat dla tego obiektywu f4 i f 5,6. F2,8 używam tylko do celowania.

 Flat do celowania ? Nie rozumiem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Misza napisał:

Przy f4,5 nie dostrzegam w canonie 200/2.8 L nawet śladowej winiety, czy warto mimo tego robić flaty ?

Pewnie przekonasz się na pierwszym głębokim zdjęciu. Moim zdaniem flaty są konieczne zawsze. Nie sądzę żeby winieta była aż tak miniaturowa żeby nie robiła znaczenia. Nawet 1% winiety na ciągniętym stacku rozwala wszystko.

 

Jeśli chodzi o darki, to ja w Nikonie D750 ich nie stosuję, na stackach nie widać żadnych hotów, ampglow itp. To jest indywidualna sprawa matryc, ale ogólnie dość nowe matryce w aparatach przestają wymagać darków. Nie umiem jednak powiedzieć czy 6D też należy do tej "generacji".

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z koniecznością stosowania flatów, o której pisał @MateuszW to jest prawda. Przy kilku zdjęciach tego za bardzo nie widać, ale po całonocnym stacku jakieś słabej mgławicy wychodzi flat i to bardzo mocno. W PS (chyba) i w DPP4 od Canona można użyć wzorcowych flatów. Nie usuną wszystkiego, ale mogą chociaż w jakimś stopniu uratować dane, jeśli flaty przykładowo gdzieś się zawieruszyły.

 

Natomiast jeśli chodzi o darki, to Nikon D750 najprawdopodobniej stosuje jakieś metody odszumiania i być może w ten sposób "wyrównuje" szum, hot piksle itd.. Też zastosowanie darków powinno podnosić stosunek sygnału do szumu. Jeśli są dobrze wykonane to nie zaszkodzą. Natomiast z tego co wiem, dark w 6D nie jest równomierny. Występują na matrycach obszary/pasy mniej lub bardziej szumiące, więc przy długich naświetlaniach może to wyjść. Zawsze można zrobić długiego darka na wysokim iso i zjechać poziomami, żeby się upewnić jak ma się sytuacja w naszej puszce. ;)

Edytowane przez Pozmakit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Pozmakit napisał:

Natomiast jeśli chodzi o darki, to Nikon D750 najprawdopodobniej stosuje jakieś metody odszumiania i być może w ten sposób "wyrównuje" szum, hot piksle itd.. Też zastosowanie darków powinno podnosić stosunek sygnału do szumu. Jeśli są dobrze wykonane to nie zaszkodzą. Natomiast z tego co wiem, dark w 6D nie jest równomierny. Występują na matrycach obszary/pasy mniej lub bardziej szumiące, więc przy długich naświetlaniach może to wyjść. Zawsze można zrobić długiego darka na wysokim iso i zjechać poziomami, żeby się upewnić jak ma się sytuacja w naszej puszce. ;)

Przede wszystkim darki nie usuwają szumu! A snr pogarszają. Te klatki mają za zadanie usunąć rzeczy nielosowe, czyli uszkodzone piksele, ampglow, jakiś banding itp. Zastosowanie darków zawsze zwiększa ilość szumu na stacku, ale jeśli robimy ich dużo, to to zwiększenie jest nieznaczne. Hotpiksele można usunąć ditheringiem, ale pozostałe rzeczy usunie tylko dark.

D750 jest już z ery tych "niegrzebiących w rawach". Natomiast jeśli w 6D występuje jakiś banding, to faktycznie dark może okazać się potrzebny.

 

Niech ktoś tu wrzuci darka, to będziemy mieli sprawę jasną :) Dark jest klatką dość upierdliwą w lustrzance z racji temperatury, dlatego dużym ułatwieniem jest, gdy nie musimy ich robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Misza napisał:

Flat dla tego obiektywu f4 i f 5,6. F2,8 używam tylko do celowania.

 Flat do celowania ? Nie rozumiem ?

Przysłonę 2,8 tylko do próbnych zdjęć., żeby zobaczyć czy wszystko OK w kadrze. Resztę robię na f4, gwiazdy są lepsze na matrycy APS-C (Canon 70D) więc tym bardziej na pełnej klatce 6D.

WIęc nie potrzebujesz robic flatów na 2,8. Zrób flaty dla stosowanej do porządnych zdjęć przysłony, np. wspomnianej 4,5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, MateuszW napisał:

Hotpiksele można usunąć ditheringiem, ale pozostałe rzeczy usunie tylko dark.

Jeśli dithering spełnił swoje zadanie, tj. uśrednił szum przestrzenny, to ampglow i inne niedoskonałości zamieniają się w nieco łatwiejszy do obróbki gradient, który w zasadzie nie różni się od tego, jaki daje nam np. LP. Można to teoretycznie usunąć jakimś softem. Oczywiście przy robieniu rozległych mgławic itp obiektów może to być dosyć trudne, wręcz niemożliwe zadanie.

 

Jon Rista pokazuje mniej więcej w tym wątku jak to wizualnie wygląda:

https://www.cloudynights.com/topic/589112-are-dark-frames-really-needed/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak domkniesz do 4 albo 5.6 to w ogóle zauważysz winietę?

To jest problem najczęściej na pełnym otworze, stąd może flaty zbędne - z drugiej strony flaty robi się szybko, możesz zrobić raz i korzystać wielokrotnie.

 

A jak stoisz w szczerym polu i szkoda Ci czasu na darki, to możesz sobie nastrzelać ile chcesz zostawiając aparat na balkonie/parapecie po powrocie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Mam pytanie. 

Czy chcąc wykonać darki, muszę bezwzględnie zrobić je z tego samego aparatu? 

Mam 2 6D, z czego jeden jest zmodyfikowany, którego używam do sesji Astro. Darki chciałbym wykonać w nocy na balkonie aparatem niemodyfikowanym, a dodatkowo coś sobie pofotografować modem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2020 o 08:10, Piotr Pecherz napisał:

To jest problem najczęściej na pełnym otworze, stąd może flaty zbędne - z drugiej strony flaty robi się szybko, możesz zrobić raz i korzystać wielokrotnie.

Flaty to nie tylko winieta - to także wszystko co się dzieje na drodze światła do matrycy (w sensie sprzętu). paprochy, babole, opakowania od cukierków, resztki jedzenia, włosy kochanki i wiele innych ciekawych rzeczy. Dobrych flatów nie robi się szybko, dobre flaty trzeba zrobić dobrze. Z wielokrotnym korzystaniem to też niekoniecznie prawda. Ale oczywiście zależy jak kto tam lubi - tylko niedbały flat psuje materiał w taki sposób że obróbka staje się koszmarem. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.