Jump to content

Mars - tutorial składania koloru i luminancji (IR RGB trick)


Lukasz83
 Share

Recommended Posts

Teraz, gryf188 napisał:

Ja zawsze myślałem że na spodzie ma być RGB, wyżej Luminancja i zmiana krycia warstw  "luminance" .5

Tak też może być. Efekt będzie ten sam. I też pojawi się problem tych jasnych placków. Dlatego warto wrzucić tą dodatkową warstwę RGB z kryciem"normal" z wypełnieniem około 50% tak jak w tutorialu.

Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, gryf188 napisał:

Czyli sprawdzałeś :) . W tej operacji z dodaniem więcej RGB zyskuje się  zauważalnie lepszy kolor  ale jednak trochę detalu  się rozmywa .

Tak, masz rację. Ale plusy dodatnie przeważają w tej operacji nad plusami ujemnymi.

 

Na tą utratę detalu też jest prosty sposób - jak poniżej :) Słowo klucz: highpass.

Dodam tylko, że tym sposobem możemy skontrastować detal na każdej planecie :)

 

 

 

Edited by Lukasz83
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 4.09.2020 o 09:52, Lukasz83 napisał:

No właśnie, niby każdy wie jak połączyć luminancję z kolorem ale nie zawsze efekt jest idealny.

Chciałbym Wam pokazać jak ja to robię i jak uzyskać ciekawy efekt, pozbawiony "przepalonych" artefaktów.

Sprawa jest bardzo prosta, ale żeby dużo nie pisać nagrałem krótki 5 minutowy filmik gdzie opowiedziałem jak to zrobić w PSie. 

 

Mam nadzieję, że przyda się kilku osobom :) W końcu mamy najlepszy okres widoczności Marsa od paru lat :)

 

 

 

 

W kontekście tego tutoriala, uważasz , że kamera kolorowa zostaje w tyle w stosunku do b&w? Wygląda na to, że w astrofotografii planet najlepszy wynik można uzyskać jedynie stosując kombinację filtrów z kamerą mono?

 

A jak wyrobić się czasowo nagrywając luminację i kolejno kolory w przypadku szybko rotującego Jowisza? Nim nagramy wszystko po kolei łącznie z ostrością to w zasadzie każdy avik coś innego.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, Sebastianus napisał:

 

W kontekście tego tutoriala, uważasz , że kamera kolorowa zostaje w tyle w stosunku do b&w? Wygląda na to, że w astrofotografii planet najlepszy wynik można uzyskać jedynie stosując kombinację filtrów z kamerą mono?

No tak niestety jest. Ogólnie ja jestem dużym przeciwnikiem kamer kolorowych - mała czułość, dyspersja kolorów w dużej skali już dla obiektów poniżej 45-50 stopni wymagająca upierdliwej zabawy z ADC, słabsza rozdzielczość, niska czułość w IR. Jedyny plus to wygoda, no bo masz cały kolor od razu.

 

W mono masz możliwość dowolnego ładowania filtrów od UV po dalekie IR w okolicach 1 mikrona. I każdy kanał jest ogniskowany oddzielnie więc problem dyspersji jest znacząco zminimalizowany (dyspersja mała, obecna w obrębie tylko jednego przepuszczanego pasma - w praktyce jedynie w przypadku filtra B )

 

8 minut temu, Sebastianus napisał:

A jak wyrobić się czasowo nagrywając luminację i kolejno kolory w przypadku szybko rotującego Jowisza? Nim nagramy wszystko po kolei łącznie z ostrością to w zasadzie każdy avik coś innego.

Prosta sprawa - duży fps :) Ja nagrywam cztery kanały Jowisza w 2 minuty, po 30 sekund na avik. Prędkość nagrywania to 120-150 fps więc w 30 sekund mam około 4000 klatek na kanał :) + dodatkowo 10-15 sekund na przeostrzenie między kanałami.

A te 2 minuty to przy ogniskowej 2800 i pikselu 2,4um wystarczający czas żeby rotacja była minimalna. W przypadku Marsa nagrywam po 1 minucie z prędkością 200fps i wtedy mam 10000 klatek na kanał :) Jest z czego wybierać....

 

Edited by Lukasz83
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, Lukasz83 napisał:

No tak niestety jest. Ogólnie ja jestem dużym przeciwnikiem kamer kolorowych - mała czułość, dyspersja kolorów w dużej skali już dla obiektów poniżej 45-50 stopni wymagająca upierdliwej zabawy z ADC, słabsza rozdzielczość, niska czułość w IR. Jedyny plus to wygoda, no bo masz cały kolor od razu.

 

W mono masz możliwość dowolnego ładowania filtrów od UV po dalekie IR w okolicach 1 mikrona. I każdy kanał jest ogniskowany oddzielnie więc problem dyspersji jest znacząco zminimalizowany (dyspersja mała, obecna w obrębie tylko jednego przepuszczanego pasma - w praktyce jedynie w przypadku filtra B )

 

Prosta sprawa - duży fps :) Ja nagrywam cztery kanały Jowisza w 2 minuty, po 30 sekund na avik. Prędkość nagrywania to 120-150 fps więc w 30 sekund mam około 4000 klatek na kanał :) + dodatkowo 10-15 sekund na przeostrzenie między kanałami.

A te 2 minuty to przy ogniskowej 2800 i pikselu 2,4um wystarczający czas żeby rotacja była minimalna. W przypadku Marsa nagrywam po 1 minucie z prędkością 200fps i wtedy mam 10000 klatek na kanał :) Jest z czego wybierać....

 

Ok , w takim razie gdybyś miał teraz kupić planetarkę b&w z pikselem około 2,5 z kołem to co byś brał pod uwagę?

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, Sebastianus napisał:

Ok , w takim razie gdybyś miał teraz kupić planetarkę b&w z pikselem około 2,5 z kołem to co byś brał pod uwagę?

Jak tylko do planet to:

 

https://astronomy-imaging-camera.com/product/asi290mm   lub   https://astronomy-imaging-camera.com/product/asi178mm-mono

 

i koło  https://astronomy-imaging-camera.com/product/efw-mini

 

ASI 290 ciut lepsza niż 178, ale różnica nie jest duża.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

zauważyłem wczoraj podczas pierwszej próby rejestrowania L+ RGB, że lepszy obraz miałem przez filtr H-alpha 35nm niż przez L (UV/IR cut). H-alpha umieściłem eksperymentalnie jako piąty w kole filtrowym. Czy mogę obraz H-alpha użyć jako luminancje w miejsce UV/IR cut, czy też użyć obu?

Nie byłem pewien, czy dobrze robie, ale starałem się uzyskać na każdym kanale zbliżony histogram, regulując czas i gain. Trochę to mija się z tym co przeczytałem:

https://www.thelondonastronomer.com/it-is-rocket-science/2018/6/7/a-quick-guide-to-planetary-imaging

 

Exposure – The most important thing here is not to over expose any part of your image. As I want to minimise the amount of fiddling around between each filter capture (I already have to re-focus between filters) I assess exposure using the filter than produces the brightest image of the target. For Jupiter this tends to be the green filter, but you can determine this by using the histogram function of your image acquisition software (SharpCap, FireCapture etc.). Generally I shoot Jupiter with the histogram at around 50% through the brightest filter and check that image brightness isn’t an issue through the other filters (for dimmer targets you probably won’t even come close to 50% of your histogram). If your framerate drops below your desired value you will have to adjust gain. A useful feature in SharpCap is ‘Highlight OverExposed’ which causes the over exposed parts of the image to flash on screen, simply reduce your exposure until the flashing stops (with a little bit of leeway added). The issue with this approach is that you will have to adjust colour balance in post processing, the best colour balance will be obtained using these settings for Jupiter, Saturn & Mars:

  • Jupiter - The Red, Green and Blue channels should reach ~80-90% on the histogram

  • Saturn - Red channel should be at ~70%, Green ~50% and Blue ~25-30%

  • Mars - Settings as per Saturn

Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, Sebastianus napisał:

Hej co mogę robić nie tak przy akwizycji a potem nakładaniu kanałów , bo wychodzi kaszana?

To niebieskie to po prostu nakładka a to bardziej czerwone to podcięte levelami.

 

?

2020-09-12-2242_1_g4_ap70.jpg

2020-09-12-2242_1_g4_ap702.jpg

Wrzuć oddzielne stacki kanałów bo tak to trudno powiedzieć.

Mnie to wygląda na słaby seeing i stąd stacki mają nierównomierne rozmiary i przy składaniu robią się te obwódki. Ale póki co to tylko przypuszczenie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.