Skocz do zawartości

Kamera mono do wąskopasmowej astrofotografii pod kiepskim niebem


dobrychemik

Rekomendowane odpowiedzi

Długi tytuł chyba już niemal wszystko wyjaśnił. Jeszcze nie planuję zakupu, ale zaczynam robić rekonesans. Chodzi mi o najsensowniejszą kamerę mono do astrofotografii w kiepskich warunkach (Kraków) i umiarkowanie przyzwoitych (Andrychów). Co możecie polecić? Jakiś model o maksymalnym stosunku możliwości do ceny. Ma współpracować głównie z ED80 (F7+korektor/reduktor x0.8), a czasem z Newtonem 150 F4. Cena: kilka kzł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam właśnie ed80 i foce praktycznie tylko Warszawie czyli podobnie syfiaste niebo, po małym wywiadzie środowiskowym wybrałem rok temu Atika 383L+mono. Po roku użytkowania powiem szczerze, że nie widze kamery w tym budżecie na którą mógłbym ją aktualnie zamienić. Mimo swoich lat robi naprawdę świetną robotę (oczywiście akceptując to, że jednak w mieście pewnych rzeczy nie przeskoczymy). Produkuje piękne gwiazdki, których nie da Ci żaden cmos. Fajny fov pod wiele obiektów, komfortowa skala do prowadzenia. Łatwo się kalibruje.

Polecam :)

 

Edytowane przez Maetrik
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należało by się zastanowić co to znaczy kiepskie niebo.

I jak będziesz sobie chciał z tym radzić.

Jeśli chodzi o niebo miejskie to rozważania bym zaczął od budżetu na jak najlepsze filtry NB. Mogą kosztować więcej od kamery.

W mieście zwłaszcza O3 będzie zawsze cierpieć i tu musi być naprawdę dobry filtr.

Cena filtra zależy od wielkości - więc zawęzisz sobie zakres kamer ograniczając budżetem wielkość matrycy.

 

Zasadniczo polecał bym Ci nowoczesną kamerę, która da Ci wysokie QE i minimalny szum odczytu - czyli CMOS.

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie filtrów: planuję działać na dwucalowych 7nm. Mam już manualne koło filtrowe na taki rozmiar. Teraz zdałem sobie sprawę, że jeszcze nie sprawdzałem czy się zmieści w refraktorze w połączeniu z korektorem x0.8 :) - czy nie będzie to za długie do wyostrzenia.

 

Co znaczy kiepskie niebo? Blokowisko na południu Krakowa. Niebo po prostu świeci.

Edytowane przez dobrychemik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już na początku stawiasz sobie bardzo wysoką poprzeczkę finansową. 7nm ma miasto takie jak Kraków to mało. Ja jestem w strefie podmiejskiej wsi bottle 4 i wesoło nie jest.  Jak pisze @kubamantu potrzeba porządnych filtrów NB. Wiesz ile kosztuje 3nm Astrodon/Chroma 2" ?? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, kosmit napisał:

Już na początku stawiasz sobie bardzo wysoką poprzeczkę finansową. 7nm ma miasto takie jak Kraków to mało. Ja jestem w strefie podmiejskiej wsi bottle 4 i wesoło nie jest.  Jak pisze @kubamantu potrzeba porządnych filtrów NB. Wiesz ile kosztuje 3nm Astrodon/Chroma 2" ?? 

Tak, wiem i dlatego z całą pewnością muszę pozostać przy 7nm. Udało mi się już kupić w miarę tanio wodór i siarkę, poluję jeszcze na tlen. Filtry 3nm wymagają też  większych apertur, bo są dodatkowe straty wynikające z "blueshifta". Zdecydowanie to nie dla mnie.

Edytowane przez dobrychemik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamietam sprawność 383 jest niska, szczególnie jest mało czuła w czerwieni, wiec praca w NB z ta kamera może byc trudna. Najlepsza kamera CCD do NB jaką kiedyś uzywałem to ST10XME :) Każdemu polecam, ale trudno coś takiego chyba dzisiaj kupić. Jak planujesz używać filtrów 2” to raczej chodzi ci po głowie większa matryca. Zostaje ASI1600, albo 294MMC za rozsądne pieniądze. Ewentualnie ich odpowiedniki.  Maja duże chipy i dużo pixeli. Dadzą najlepszy efekt po resize w dół. 

Pozdr

Edytowane przez TUR
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WIększość swoich prac NB robię z Warszawy Bortle 6 z kamerami CCD , także z chipem KAF 8300 > efekty nie wszystkim pasują, z tym że ja nie robię jasnych obiektów. Ostatni jasny który robiłem poniżej- wszystko w Warszawy, refraktor 127 mm f 8, kamera ATIK 6.0 piksel 4.5 .( CCD) filtry Baader standardowe. w sumie 24 godziny naświetlania

3QqurWLtCUBX_16536x16536_xTjz_rdB.jpg

A teraz te same filtry tylko F3 , i kamera STL 11000 piksel 9 um, sumarycznie 14 godzin.

IR0MeF-GBNte_16536x16536_kWXURFLk.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, dobrychemik napisał:

Wessel, Ty masz jakieś kamery po 10 kzł i więcej, więc to zupełnie odpada. Ja myślę o czymś, co można zdobyć za 4-5 kzł.

Ja nie mówię że masz kupować takie kamery, tylko pokazuję czym rózni się F3 i piksel 9 um od piksela 4.5 um i F8. Czasy mają znaczenie i studnia. Przy długich czasach naświetlania zawsze masz wyjarane gwiazdki i słabą mgławicę - to właśnie jest dynamika obrazu. CMOS oferuje znacznie płytszą studnię od przeciętnego CCD. Dlatego do narrowbandu bardziej nadaje się CCD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam z zaciekawieniem, bo u mnie ponownie zrodziła się chęć posiadania kamerki mono. 

Ogromnym minusem kamer CCD jest przestarzałość technologii oraz wysokie ceny i oczywiście wymóg bardzo długich czasów naświetlania. Pomimo tych minusów mistrzowie proponują jednak CCD pod gorsze niebo. Twardy orzech. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem kamerę CMOS pod swoim niebem -zupełnie się nie sprawdziła. CCD to wcale nie są przestarzałe konstrukcje. np. FLI ML 8300 jest przecież produkowana i dziś? A Atiki? A Moraviany? To całkiem nowe konstrukcje i do tego sprawdzone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, apolkowski napisał:

Który z parametrów tej kamery powoduje, że jest taka dobra? Ani rozdzielczość, ani full well, ani read noise. Czyli co? 

Matryca jest najczulsza ze wszystkich CCD. Bezproblemowy pixel 6,45. Czy jest taka dobra to nie wiem, to specyficzna kamera. Jak nie drukujesz fototapet i chcesz mieć spokój ze sprzętem, to jak znalazł. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, kosmit napisał:

Już na początku stawiasz sobie bardzo wysoką poprzeczkę finansową. 7nm ma miasto takie jak Kraków to mało. Ja jestem w strefie podmiejskiej wsi bottle 4 i wesoło nie jest.  Jak pisze @kubamantu potrzeba porządnych filtrów NB. Wiesz ile kosztuje 3nm Astrodon/Chroma 2" ?? 

Bez przesady. Ja focę właśnie takim, polecanym wyżej Atikiem z KAF 8300 z Warszawy (SQM 19.1) filtrem 1,25" Ha Baadera i z wielu moich zdjęć np1np2np3 jestem zadowolony.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.