Skocz do zawartości

Canon 50mm 1.8 II - próba zrobienia szerokiego kadru Łabędzia


dudeck

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

posiadam SWSA, Canon 1300D astromod + filtr  SVBony CLS i tym razem chciałem w końcu wykorzystać obiektyw Canon 50mm 1.8 II i zrobić zdjęcie kawałka Drogi Mlecznej w Konstelacji Łabędzia. Zrobiłem stacka z 80% z 173x60sec ISO 1600 w DSS skręcone do f2.5 + klatki kalibracyjne (Bortle 6). Potem prosta obróbka w SirilLu (auto stretch, ekstrakcja tła, kalibracja kolorów, kadrowanie, usuwanie bandingu, usuwanie zielonego szumu) i efekt jest taki:
obraz.thumb.png.2ab5ff7c3b09e2be9d1b2e523bda3546.png

 

Efekt wielce niezadowalający, porównując np. z


Teraz kilka pytań miałbym do Was:
1. Czy ten obiektyw może robić lepsze zdjęcia, czy po prostu mam jakiś wadliwy egzemplarz?

2. Redukcja banding niewiele pomaga na te paski, da się jakoś lepiej je zredukować?

3. Czy ten pomarańczowy kolor jest wynikiem użycia filtra CLS?

4. Jak ustawić ostrość na tym obiektywie? Maska bahtinowa z mojego Juptera 21m nie pomaga, a manualna regulacja ostrości jest strasznie delikatna przez co ciężko zrobić bez zmiany ostrości klatki kalibracyjne.

5. Czy ta koma na brzegach to muszę jeszcze skręcić przysłonę?

6. Co robię nie tak?

 

Tutaj link do stacka:
https://drive.google.com/file/d/1hc0LMLuN5zpxtFDuhA6CTUhhPotxYOl-/view?usp=sharing

 

Edytowane przez dudeck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiem jak ustawić ostrość na obiektywie. Nie wiem z jakiego programu korzystasz ale ja polecam APT. Ten program umożliwia zdalne sterowanie ostrościa poprzez mechanizm autofocusa jak masz obiektyw canonowski( wiele osób nie ma pojęcia że tak można :) ) Dajesz na środek zdjecia i w powiększeniu obserwujesz gwiazdę aby mieć ją jak najmniejszą, czyli parametr FWHM.

https://astrophotography.app/usersguide/eos_lens_control_and_auto_focus.htm#

Co do jakości obiektywów no cóż tu jest loteria bo obiektywy to są stworzone pod fotografie dzienną, do astrofoto to wiesz wymagania są niebotycznie wysokie jak chcesz mieć gwiazdki ładne na całym zdjęciu. Skręć przysłonę do minimum f4-f5 wtedy zobaczysz. Pomyśl dlaczego topowe APO mają F5-F6.

Pomarańczowy kolor to brak kalibracji koloru na zdjęciu, winny pewnie ten filterek. Użyj programu excalibratora przykładowo albo skoryguj na jakiejś gwieździe ciągu głownego G2.

Edytowane przez arctur34wp
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej.

taka moja pięcio minutowa obróbka: wyrównanie tła w pix.L.E.

lekkie odszumienie , podniesienie saturacji i kontrastu w gimpie, 

nie napisałeś ile tych klatek w sumie było, 

apsc chyba nie da się porównać do ff, 

niebo miałeś trochę gorsze od fotki referencyjnej

na komę to chyba tylko crop pomoże, ale tu niech wypowiedzą się asy, a nie ja cieńki bolek :) 

veil.1.2_2.jpg

Edytowane przez esiulek
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, dudeck napisał:

Cześć,

posiadam SWSA, Canon 1300D astromod + filtr  SVBony CLS i tym razem chciałem w końcu wykorzystać obiektyw Canon 50mm 1.8 II i zrobić zdjęcie kawałka Drogi Mlecznej w Konstelacji Łabędzia. Zrobiłem stacka z 80%60sec ISO 1600 w DSS skręcone do f2.5 + klatki kalibracyjne (Bortle 6). Potem prosta obróbka w SirilLu (auto stretch, ekstrakcja tła, kalibracja kolorów, kadrowanie, usuwanie bandingu, usuwanie zielonego szumu) i efekt jest taki:
obraz.thumb.png.2ab5ff7c3b09e2be9d1b2e523bda3546.png

 

Efekt wielce niezadowalający, porównując np. z


Teraz kilka pytań miałbym do Was:
1. Czy ten obiektyw może robić lepsze zdjęcia, czy po prostu mam jakiś wadliwy egzemplarz?

2. Redukcja banding niewiele pomaga na te paski, da się jakoś lepiej je zredukować?

3. Czy ten pomarańczowy kolor jest wynikiem użycia filtra CLS?

4. Jak ustawić ostrość na tym obiektywie? Maska bahtinowa z mojego Juptera 21m nie pomaga, a manualna regulacja ostrości jest strasznie delikatna przez co ciężko zrobić bez zmiany ostrości klatki kalibracyjne.

5. Czy ta koma na brzegach to muszę jeszcze skręcić przysłonę?

6. Co robię nie tak?

 

Tutaj link do stacka:
https://drive.google.com/file/d/1hc0LMLuN5zpxtFDuhA6CTUhhPotxYOl-/view?usp=sharing

 

a mnie tak wyszło

 

Veil-50mm_5a.jpg

  • Lubię 1
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, esiulek napisał:

hej.

taka moja pięcio minutowa obróbka: wyrównanie tła w pix.L.E.

lekkie odszumienie , podniesienie saturacji i kontrastu w gimpie, 

nie napisałeś ile tych klatek w sumie było, 

apsc chyba nie da się porównać do ff, 

niebo miałeś trochę gorsze od fotki referencyjnej

na komę to chyba tylko crop pomoże, ale tu niech wypowiedzą się asy, a nie ja cieńki bolek :) 

veil.1.2_2.jpg

Wygląda lepiej :) Uważasz, że Pix LE jest lepszy od SiriLa? Jak dla mnie Pix LE jest już mocno przestarzały, a interfejs użytkownika wygląda jak z lat 90tych.

 

55 minut temu, tomekL napisał:

Ten obiektyw trzeba przymykać co najmniej do f3.5, albo i nawet do f4.0. Poza tym zdjęcia z niego można wyciągnąć normalne. To, że tak Ci wyszło to nie wina Twojego egzemplarza :) Przyczyna lezy po stronie obróbki a i filtr z kolorami robi swoje.

Spoko to przymknę następnym razem do 3.5 i potem o 4.0. Jak będę miał okazję to sprawdzę go pod lepszym niebem (Bortle 4) bez filtra CLS. Jakieś wskazówki do obróbki obecnego materiału.

 

40 minut temu, RomekAstrobaza napisał:

a mnie tak wyszło

 

Veil-50mm_5a.jpg

No całkiem ładnie Ci to wyszło, ale widzę że cudów z tego materiału nie będzie... Jakieś wskazówki jak osiągnąć ten poziom?

 

 

2 godziny temu, arctur34wp napisał:

Odpowiem jak ustawić ostrość na obiektywie. Nie wiem z jakiego programu korzystasz ale ja polecam APT. Ten program umożliwia zdalne sterowanie ostrościa poprzez mechanizm autofocusa jak masz obiektyw canonowski( wiele osób nie ma pojęcia że tak można :) ) Dajesz na środek zdjecia i w powiększeniu obserwujesz gwiazdę aby mieć ją jak najmniejszą, czyli parametr FWHM.

https://astrophotography.app/usersguide/eos_lens_control_and_auto_focus.htm#

Co do jakości obiektywów no cóż tu jest loteria bo obiektywy to są stworzone pod fotografie dzienną, do astrofoto to wiesz wymagania są niebotycznie wysokie jak chcesz mieć gwiazdki ładne na całym zdjęciu. Skręć przysłonę do minimum f4-f5 wtedy zobaczysz. Pomyśl dlaczego topowe APO mają F5-F6.

Pomarańczowy kolor to brak kalibracji koloru na zdjęciu, winny pewnie ten filterek. Użyj programu excalibratora przykładowo albo skoryguj na jakiejś gwieździe ciągu głownego G2.

O! Fajnie wiedzieć, dzięki! Mam Raspberry Pi 3B+ z wgranym nawet Astroberry, ale niewiele udało mi się uzyskać z połączenia SWSA + Canon + Astroberry. Mało informacji o takiej konfiguracji w necie znalazłem. A wszystkie te programy są mi obce (KStars itp.) bo do tej pory miałem Dobsona i od niecałego roku mam SWSA z Canonem pod WiFi. 


A materiału było 80% 60sec x 173 ISO 1600 f.2.5. Poprawiam w pierwszym poście

Edytowane przez dudeck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, dudeck napisał:

 

 

 

O! Fajnie wiedzieć, dzięki! Mam Raspberry Pi 3B+ z wgranym nawet Astroberry, ale niewiele udało mi się uzyskać z połączenia SWSA + Canon + Astroberry. Mało informacji o takiej konfiguracji w necie znalazłem. A wszystkie te programy są mi obce (KStars itp.) bo do tej pory miałem Dobsona i od niecałego roku mam SWSA z Canonem pod WiFi. 


 

Dzięki.

W Psie rozciągnąłem obrazek poziomami, w fitsworku wyrównałem tło, potem znów w psie - dalsza obróbka zdjęcia (balans kolorów , kolor slektywny i itp..).

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, dudeck napisał:

Wygląda lepiej :) Uważasz, że Pix LE jest lepszy od SiriLa? Jak dla mnie Pix LE jest już mocno przestarzały, a interfejs użytkownika wygląda jak z lat 90tych.

Sirila nie znam, kilka razy próbowałem coś w nim robić, ale nie za bardzo to szło, Pix L.E. może i nie wygląda, za to robi co ma robić, końcową obróbkę musisz chyba robić w innych programach, 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawienie ostrości na takim obiektywie jest proste: dajmey max iso w apracie, dajemy live view, ustawiamy się na jasną gwiazdę, powiększamy maksymalnie obraz na wyświetlaczu i ustawiamy. Nie ma bata, żeby źle wyszło. Nie zdarzyło mi się, żeby ostrość pojechała sama z siebie z powodu np. temperatury w ciągu sesji, może to zasługa opaski grzejnej.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Ok to zastosowałem Wasze rady. Dozbierałem materiału (w sumie 3 noce jakieś 7,5h materiału). Przykręciłem Canona do 4.5, wyostrzyłem "ręcznie" w Camera Connect (tool od Canona do połączenia WiFi) przerobiłem w Sirilu, Lightroomie i Google Photos tak jak wcześniej  i efekt mam taki:
obraz.thumb.png.cf538edfe14c25c2a8d485a50cb99989.png

Dalece niezachwycający... Choć przynajmniej coma na brzegach prawie zniknęła.

 

Co robić?

Stack: https://drive.google.com/file/d/1dZZ5P1NJpURAxO7MywPCPCt8pT6GfBL1/view?usp=sharing

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czerwień ucieka Ci mocno w żółty. Zerknij u mnie, wydaje mi się że kolory mam w miarę ok:

 

Kolory ustawiam w Pipxinsight. Zaznaczam fragment zdjęcia gdzie niewiele się dzieje, otwieram histogram transformation i wyrównuje ze sobą krzywe czerwonego, niebieskiego i zielonego. Sposób podpowiedział mi kiedyś Paweł Radomski @Pav1007.

 

Sirila jeszcze za dobrze nie ogarniam ale na pewno też masz tam podobną funkcję.

 

Wyrównanie tła też mogłoby być lepsze ale przy tej ogniskowej to jest ciężki temat.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Astrobonq napisał:

Czerwień ucieka Ci mocno w żółty. Zerknij u mnie, wydaje mi się że kolory mam w miarę ok:

 

Kolory ustawiam w Pipxinsight. Zaznaczam fragment zdjęcia gdzie niewiele się dzieje, otwieram histogram transformation i wyrównuje ze sobą krzywe czerwonego, niebieskiego i zielonego. Sposób podpowiedział mi kiedyś Paweł Radomski @Pav1007.

 

Sirila jeszcze za dobrze nie ogarniam ale na pewno też masz tam podobną funkcję.

 

Wyrównanie tła też mogłoby być lepsze ale przy tej ogniskowej to jest ciężki temat.

Hej, dzięki. U mnie problemem jest że ten żółty bierze się z filtra CLS, bez którego ciężko coś zrobić w mieście z Bortle 6... Kiedy działa PCC w Sirilu to kolory dobiera dobre. Natomiast zwykle czerwień idzie w żółć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Astrobonq napisał:

Szerokie kadry z miasta to niestety kiepski pomysł :) Duże lepszy i łatwiejszy w obróbce materiał uzyskasz fotografując pod lepszym niebem i bez tego filtra.

Niestety chyba masz rację :( ale do Andromedy/ większych mgławic i 200mm CLS się nadaje :) 
Tak czy siak, może komuś uda się zdziałać cuda ze stacka, to też będę wdzięczny za wskazówki obróbki :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, dudeck napisał:

Co robić?
 

Zważywszy na crop jaki trzeba robić - użyj obiektywu 100 - 135 mm. Będzie mniejsze zaświetlenie od LP - trudno tu wyrównać gradienty. Szeroki obiektyw pod super niebem. Sam próbowałem i 14 mm dla APS-C, ale to do łapania meteorów tylko.

Robiłem w DSS potem Fitsworkiem osobno dla mgławic i gwiazd, potem składałem jako warstwy z poprawieniem poziomów, rozciąganiem histogramu itd.

veil-50-32-int dss crop2_2n.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka moja zabawa. Filtr CLS zmasakrował kolorystykę, a szczególnie gwiazdek dlatego po prostu je zdesaturowałem, chociaż oczywiście można zrobić fotometrię i walczyć o nie. Flaty były? Bo coś nie wygląda na to :D Aha i koniecznie domknąć trzeba. Robiłem zdjęcia takim obiektywem i minimum 4.0 to początek.

Image14.png.42655d0f8d3f0cae29dd3684e81d5527.png

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam ten obiektyw i również choćby przysłowiowe skały srały nie idzie wyostrzyć go tak by te gwiazdki były fajne. Sam sporo grzebałem, pogadałem z kilkoma użytkownikami i wychodzi na to, że ten typ tak ma. Nawet w sieci ciężko znaleźć zdjęcie robione nim przez kogokolwiek, które by trzymało poziom przykładu z reddita. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, californiakid napisał:

Też mam ten obiektyw i również choćby przysłowiowe skały srały nie idzie wyostrzyć go tak by te gwiazdki były fajne. Sam sporo grzebałem, pogadałem z kilkoma użytkownikami i wychodzi na to, że ten typ tak ma. Nawet w sieci ciężko znaleźć zdjęcie robione nim przez kogokolwiek, które by trzymało poziom przykładu z reddita. 

Tylko że podlikowane zdjęcie z reddita było robione z materiału zebranego właśnie obiektywem 50mm f1.8 (czyli jak się domyślam, tym od Canona) przymkniętym do F4. Cały opis z reddita:

"Bortle 4-5
Canon 6d with 50mm f1.8 lens on skywatcher star adventurer 2i pro
Settings : 22 light frames Each frame : 90s Iso 800 F4
Edited in pixinsight, starnet++,Photoshop and lightroom
Processing in pixinsight:
•automatic background extraction
•curves transformation
•histogram transformation
•ColourSaturation
Used starnet++ to remove the stars
Photoshop to add saturation to starless layer and then added stars back into starless image"

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Przemotar napisał:

Tylko że podlikowane zdjęcie z reddita było robione z materiału zebranego właśnie obiektywem 50mm f1.8 (czyli jak się domyślam, tym od Canona) przymkniętym do F4. Cały opis z reddita:

"Bortle 4-5
Canon 6d with 50mm f1.8 lens on skywatcher star adventurer 2i pro
Settings : 22 light frames Each frame : 90s Iso 800 F4
Edited in pixinsight, starnet++,Photoshop and lightroom
Processing in pixinsight:
•automatic background extraction
•curves transformation
•histogram transformation
•ColourSaturation
Used starnet++ to remove the stars
Photoshop to add saturation to starless layer and then added stars back into starless image"

Wiem wiem :) chodziło mi o to, że sprawdzałem w kilku źródłach i nigdzie nie znalazłem takiego efektu. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Tuvoc napisał:

Taka moja zabawa. Filtr CLS zmasakrował kolorystykę, a szczególnie gwiazdek dlatego po prostu je zdesaturowałem, chociaż oczywiście można zrobić fotometrię i walczyć o nie. Flaty były? Bo coś nie wygląda na to :D Aha i koniecznie domknąć trzeba. Robiłem zdjęcia takim obiektywem i minimum 4.0 to początek.

Image14.png.42655d0f8d3f0cae29dd3684e81d5527.png

Były flaty biasy i darki i przymknięte do 4.5. No powiem że ładnie obrobiłeś. Widzę jednak że cudów nie będzie z tego setupu i miejsca :P 
 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.