Skocz do zawartości
  • 0

Sprzęgło (koło paskowe) się luzuje


Behlur_Olderys

Pytanie

Cześć,

Na skutek zmian temperatury, drgań albo czegoś innego mam stale problem z luzującym się sprzęgłem, czyli kółkiem paska zębatego łączącego napęd do osi RA w moim EQ3-2 (modyfikowanym). 

 

sprzeglo.png

 

Te robaczki zakręcam naprawdę bardzo mocno, co nie zmienia faktu, że po kilku sesjach są dramatycznie luźne, tak że silnik w ogóle nie kręci czasem osią. Pytanie: jak to załatwić? Jakimś klejem? Jakieś specjalne robaczki? Jakieś inne sprzęgło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
27 minut temu, Michał Z. napisał:

A masz nacięcie (spłaszczenie) na osi RA?

Mam. Czy powinienem w nie trafić robaczkiem?

 

Teraz, Tayson napisał:

z drugiej strony moze wszystko masz za mocno naprężone, skoro puszcza Ci blokada na zebatce.

Może być pasek zbyt naprężony? Myślałem że im mocniej tym lepiej.... Ale w sumie nie zastanawiałem się nad tym mocno...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
32 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

Mam. Czy powinienem w nie trafić robaczkiem?

 

Hehe no po to właśnie to spłaszczenie jest :)

 

Jeśli długość gwintu w zębatce pozwoli to możesz wkręcić pierwszy robaczek krótki -

dokręcając go z wyczuciem (nie ma potrzeby na siłę) i za nim wkręcić drugi żeby zablokować

ten pierwszy. Też nie ma potrzeby zbyt mocno...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Z tym zaklejaniem bym się nie spieszył. Odkleić znacznie trudniej ;)

 

Tam chyba jest na tyle miejsca, że można dać dłuższa śrubkę z łbem 

na imbus - żeby po prostu wystawała z koła. I wtedy odrobinę lakieru

do paznokci na styk gwint śrubki-zębatka,

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Powinno się obyć bez klejów a robaczek powinien opierać sie o nacięcie.

 

Wyrównaj też paski, żeby nie były przekoszone, pomaga na wszelkiego rodzaju fanaberie tak samo jak poprawne naprężenie paska. Nie musi być napięty na maksa, byle nie przeskakiwał na zębach i stawiał sensowny opór pod palcem.

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

skoro śruba robaczkowa się odkręca to możliwości jest kilka:

za mocno naprężony pasek

za płytko w koło zębate wchodzi oś

słabe hamowanie na gwincie

za duże luzy na osi spowodowane różną średnicą osi i otworu na oś

 

najprostsze i jednocześnie skuteczne rozwiązanie to dwie śruby robaczkowe obok siebie w jednej osi

klejenie gwintów traktowałbym jako ostateczność

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
W dniu 15.02.2022 o 18:36, Tayson napisał:

z drugiej strony moze wszystko masz za mocno naprężone, skoro puszcza Ci blokada na zebatce.

 

Dzięki Tayson, chyba o to właśnie chodziło;) Poluzowałem pasek minimalnie i wydaje się że problem został zażegnany :) Chociaż tak czy inaczej wyrobiłem sobie nawyk sprawdzania czy wszystko jest dokręcone na tiptop i nic się nie kręci :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.