Skocz do zawartości
  • 0

GSO 12 - kilka pytań do bardziej zaawansowanych


Matt_13

Pytanie

Witam. Po półrocznej przygodzie z Syntą 8 wczoraj nabyłem używane GSO 12. Dziś jestem po pierwszym teście i mam kilka obserwacji, czy może bardziej problemów. Podkreślam, że jestem początkujący i nie znam się na astronomii i sprzęcie tak jak Wy.

 

1. Szukacze w Syntach i GSO nie cieszą się świetną opinią. W moim przypadku GSO wypadł wręcz fatalnie. Prawie nic w nim nie widziałem, zdawał się być jakiś ciemny i o małym polu. Do tego gwiazdy były bardzo "rozjechane". Próbowałem jakoś wyostrzyć metodą jak w szukaczu Synty czyli kręcąc elementem na końcu, ale to nic nie dawało. Jutro spróbuję z tym powalczyć w ciągu dnia. Dziś skończyło się na tym, że przełożyłem szukacz z Synty, który, choć nie idealny, o niebo lepszy. Czy ktoś ma podobne spostrzeżenia, czy wina leży po mojej stronie?

2. Ruchy tuby góra-dół. Cieszyłem się, że GSO jest łożyskowane w obu płaszczyznach, ale teraz cieszę się tylko z łożyskowania na boki. Jeśli chodzi o ruchy w pionie, to tuba nie siedzi sztywno. Ma kilkustopniowy luz, który wynika jakby z niedokładnego przylegania mocowań tuby do wycięcia w montażu. Ten zakres luzu powoduje, że już ustawianie ostrości jest wyzwaniem, bo jak to zrobić, skoro obraz się porusza? Znów sprawa indywidualna, czy ktoś się z tym spotkał? To jest mój największy problem.

3. Czy można wyregulować opór z jakim poruszamy tubą w obu płaszczyznach?

4. Mam wrażenie, że wyciąg chodzi delikatnie skokowo (główne pokrętło, nie mikrofocus). W Syncie ruch wydaje mi się bardziej płynny. Nie jest to jakiś wielki problem, ale ciekawi mnie to.

5. Przy obserwacjach Syntą 8 zdążyłem się przyzwyczaić do przyjmowania pozycji siedzącej. Znacznie dłuższa tuba 12 sprawia, że większości obiektów nie da się tak obserwować. W takim pochyleniu trudno przez dłuższy czas pozostawać zupełnie nieruchomo i komfortowo podziwiać DSy. Zwłaszcza w połączeniu z punktem nr 2.