Skocz do zawartości

RPi 4 Zasilanie


Pav1007

Rekomendowane odpowiedzi

Dokumentacja podaje, że gniazdo (4) podaje filtrowane 5V 3A max.

https://shop.astrojolo.com/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/AstroLink-4-mini-USB-instrukcja-1.2.pdf

 

podłączanie pod 12V i step down, to ryzyko podania 12V na RPi w razie padu przetwornicy.


CFD1BE99-645F-49A7-95ED-6AE4B6355A18.jpeg.75054af46f98e65d4be16d50261a418a.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ZbyT Masz rację, takie rozwiązanie było by zdecydowanie najlepsze. Jeśli zdecyduję się na definitywne przejście na RPi to wtedy będę o tym myślał - na razie nigdy nie próbowałem obsługiwać setupu przez RPi i nie jestem do końca pewien czy mi to podejdzie.

 

2 godziny temu, rambro napisał:

Tylko czy Astrolink daje odpowiedni prąd przy napięciu 5V. Oryginalny zasilacz rpi4 ma 3A. Słabe zasilanie to problemy ze stabilnością pracy, restarty itp. Jest to problem zwłaszcza jak dużo urządzeń (koło, kamera guidera itp.) zasilane są z gniazd USB rpi.

z RPi nic nie jest zasilane. Wszystko bierze zasilanie z Astrolinka. Zadaniem RPi ma być tylko i wyłącznie kontrola urządzeń (sterowanie nimi). Było to konsultowane z jolo (twórcą astrolinka), na wyjściu 5V jest 3A (przy takim obciążeniu jakie będzie generował mój RPi pobór jest w okolicy 0,8A)

 

2 godziny temu, Tayson napisał:

czy gniazdem 5v w AL mozna sterowac on off? Jesli nie to lepiej podpiac sie pod 12V + przetwornica.

Nie, nie można sterować. Jest zawsze włączone. Na tym mi zależało, bo planuję ustawić w danych okresach setup na całkowitej zdalnej obsłudze. Przez przełącznik wifi np Sonoff będę włączał zasilanie do Astrlinka i od razu zasilanie będzie dostawał RPi (laptop odpada, bo by musiał stać obok setupu + musiałby go ktoś włączać) i będę się mógł podpiąć do RPi zdalnie. Wyłączając napięcie główne będę wyłączał cały setup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to bym obciął jeden przewód  USB-C i najnormalniej w świecie podłączył go do wyjścia czegokolwiek co zasila przez przejściówkę  usb - usb c i pomierzył multimetrem na jakich kabelkach jest napięcie  i gdzie jest + i -.  Empirycznie. Połączył i będzie działało.  :)

Ucięty przewód oczywiście można użyć do wykonania potrzebnego przewodu zasilającego, więc nic  nie tracisz. A jak nie masz przejściówki a trochę nowszy powerbank to powinien mieć od razu wyjście usb-c ot i cała filozofia :) 

 

A w kwestii zmniejszenia z 12V na 5V to zastosował bym mikro ładowarkę  usb. Jest wielkości paznokcia, zakres napięcia zasilającego 32-5V i podobno mają jakieś układy zabezpieczające żeby przypadkiem jak się skopci napięcia we  nie podał na wy. Kolejny plus, to jak masz słaby telefon, to podpisz i masz  quickcharge.   

Edytowane przez Mxer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bawiłbym sie w kable, przejściówki tylko pdłaczyłbym z astrolinka bezpiśrednio do pinów gpio 5v.(tak jak pisał wessel)

Osobiście tak używam RPi od ponad 2 lat najpierw Rpi 3 a teraz Rpi 4 i jedyne problemy jakie miałem to z tanimi przetwornicami za 7zł (resety/niestabilna praca)

Ale  jolo na pewno umieścił tam pożądną przetwornicę z zabezpieczeniami (mozesz go podpytać) więc bedzie działać.

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, mirek01 napisał:

Nie bawiłbym sie w kable, przejściówki tylko pdłaczyłbym z astrolinka bezpiśrednio do pinów gpio 5v.(tak jak pisał wessel)

Osobiście tak używam RPi od ponad 2 lat najpierw Rpi 3 a teraz Rpi 4 i jedyne problemy jakie miałem to z tanimi przetwornicami za 7zł (resety/niestabilna praca)

Ale  jolo na pewno umieścił tam pożądną przetwornicę z zabezpieczeniami (mozesz go podpytać) więc bedzie działać.

M.

Ja swoje RPi wsadzam w różne pudełka, zasilanie zawsze po wtyknięciu zalewam klejem na gorąco... żeby nie wypadło. Przez 4ry lata nie miałem ani razu awarii zasilania.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Trochę stary wątek, ale dołoże swoje 3 grosze, możę ktoś byłby zainteresowany.

Też zasilam RP4 przez piny i działa. Wydziergałem kawałek płytki drukowanej z kilkoma elementami: złączem do RP4, przetwornicą 12-5V, i sterowaniem  PWM dwoma  grzałkami, rozgałęzieniem na dodatkowe porty 12V, plus czujnik temperatury.

Mam wiec jedną zamiknętą obudowę z wejściem 12V, RP4, 2 stałymi wyjsciami 12V (rozgałęziacz z wejścia)  i dwoma regulowanymi wyjściami (przez czujnik temperatury) 12V do grzałek. Cud to nie jest, bo nie jestem elektronikiem, ale działa i mocno ogranicza kablologie :-)

20210505_122121.jpg

20210505_122402.jpg

20210505_123402.jpg

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ko20 napisał:

Trochę stary wątek, ale dołoże swoje 3 grosze, możę ktoś byłby zainteresowany.

Też zasilam RP4 przez piny i działa. Wydziergałem kawałek płytki drukowanej z kilkoma elementami: złączem do RP4, przetwornicą 12-5V, i sterowaniem  PWM dwoma  grzałkami, rozgałęzieniem na dodatkowe porty 12V, plus czujnik temperatury.

Mam wiec jedną zamiknętą obudowę z wejściem 12V, RP4, 2 stałymi wyjsciami 12V (rozgałęziacz z wejścia)  i dwoma regulowanymi wyjściami (przez czujnik temperatury) 12V do grzałek. Cud to nie jest, bo nie jestem elektronikiem, ale działa i mocno ogranicza kablologie :-)

20210505_122121.jpg

20210505_122402.jpg

20210505_123402.jpg

A sterowanie PWM grzałek jak masz rozwiązane? Czuunik temp. Laten temp jest wysoka  i też teleskop  potrafi pokryć się rosą...

Podaj więcej szczegołów.

jakiś schemat  

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.02.2021 o 13:19, ArekG napisał:

W tamtym roku próbowałem przejść na RPi 4, po wielu próbach odpalenia mojej ASI120mc dałem sobie spokój, może teraz coś się zmieniło jeżeli chodzi o sterowniki. 

To nie problem sterowników, a  firmwaru w kamerze. Też z tym walczyłem. Problem dotyczy wszystkich kamer ZWO z usb 2.0.  Dopiero po podmianie zaczęło działać jak trzeba. I działa również z T7, która korzysta ze sterowników ZWO i firmware 120 pasuje do niej.

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, mirek01 said:

A sterowanie PWM grzałek jak masz rozwiązane? Czuunik temp. Laten temp jest wysoka  i też teleskop  potrafi pokryć się rosą...

Podaj więcej szczegołów.

jakiś schemat  

M.

Do grzałek jest jakiś skrypt, który reguluje wyjsciem PWM moc grzania w zasadzie od 0-100%. Jest też czujnik temperatury. Skrypt można łątwo zmieć, zakładam, że z czasem wypracuje optymalną relację pomiędzy temperaturą zewnętrzną a poziomem grzania. NIe nastawiam się na płynną regulacjęm ale bardziej kilka poziomów grzania. Zawsze można ręcznie odpalić 100%, albo 50% gdy jest lato.

Sterowanie mocą to tranzystor irf520N, tylko przepuszczony przez jakiś tam sterownik bramkowy tc4477, bo jak zrozumiałem podpowiadającego mi elektronika, RP4 nie daje wystarczającego prądu, żeby bezpośrednio tranzystor wysterować, czy napięcia się tam nie zgadzały, już nie pamiętam wsumie :-) Schemat to miałem na kartce bo tych elementów to jest tam 10, gorzej było z narysowaniem płytki drukowanej, ale w jakimiś darmowym sofcie udało się w 1 wieczór. Jakby ktoś chciał to mogę udostępnić. 

 

Edytowane przez ko20
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, ko20 napisał:

Do grzałek jest jakiś skrypt, który reguluje wyjsciem PWM moc grzania w zasadzie od 0-100%. Skrypt można łątwo zmieć, zakładam, że z czasem wypracuje optymalną relację pomiędzy temperaturą zewnętrzną a poziomem grzania. NIe nastawiam się na płynną regulacjęm ale bardziej kilka poziomów grzania. Zawsze można ręcznie odpalić 100%, albo 50% gdy jest lato.

Sterowanie mocą to tranzystor irf520N, tylko przepuszczony przez jakiś tam sterownik bramkowy tc4477, bo jak zrozumiałem podpowiadającego mi elektronika, RP4 nie daje wystarczającego prądu, żeby bezpośrednio tranzystor wysterować, czy napięcia się tam nie zgadzały, już nie pamiętam wsumie :-) Schemat to miałem na kartce bo tych elementów to jest tam 10, gorzej było z narysowaniem płytki drukowanej, ale w jakimiś darmowym sofcie udało się w 1 wieczór. Jakby ktoś chciał to mogę udostępnić. 

 

Podlinkuj ten skrypt do stetowanua pwn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie daje wystarczającego napięcia w tym przypadku. Kanał w mosfecie nie otwiera się do końca przy zbyt niskim napięciu sterowania na bramce, przez co mocno rośnie rezystancja kanału, co silnie ogranicza prąd. Dlatego MOSFETy (nawet te specjalnego wykonania, z niskim napięciem bramka-źródło) steruje się z pośrednictwem np. tranzystorów bipolarnych, a nie bezpośrednio nóżką mikrokontrolera

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minutes ago, mirek01 said:

Podlinkuj ten skrypt do stetowanua pwn

Program w C a nie skrypt, żeby być precyzyjnym.

Kluczowa rzecz czyli zakres temperatury a moc grzania na samym dole. Pewnie można się bawić w czujnik temp/wilgotność.

heat.c

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ko20 napisał:

Program w C a nie skrypt, żeby być precyzyjnym.

Kluczowa rzecz czyli zakres temperatury a moc grzania na samym dole. Pewnie można się bawić w czujnik temp/wilgotność.

heat.c 2.78 kB · 7 pobrań

jakaś instrukcja jak to odpalić na malince? - dla windows-owców,  nie informatyków:emotion-5:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, mirek01 said:

jakaś instrukcja jak to odpalić na malince? - dla windows-owców,  nie informatyków:emotion-5:

Tak w jednym zdaniu to się nie da :-/

Najpierw potrzebny hardware.

Do odpowiednich Pinów malinki trzeba podpiąć czujnik temperatury DS1820. Sa do tego jakieś tutoriale w sieci. Czujnik i rezystor potrzebny.

Do 2 innych pinów trzeba podpiąć wspomniany tranzystor ze sterownikiem bramkowym. 

Jak wspomiałem zrobiłem pod to płytkę drukowaną. Mogę się nią podzielić jakby ktoś chciał.

 

NIe pamiętam czy kompilator gcc jest dafultowo zainstalowany, czy trzeba go było doinstalować ale to akurat najprostsze.

Ale jak to wszystko jest na miejscu, to kompilujesz i uruchamiasz. Program sam sobie znajduje adres czujnika temperatury i ustawia takie wypełnienie PWM jakie sobie zdefiniujesz w programie.

Reasumujac po window-sowemu, plug and play to to nie jest. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.05.2021 o 14:30, bacHor napisał:

To nie problem sterowników, a  firmwaru w kamerze. Też z tym walczyłem. Problem dotyczy wszystkich kamer ZWO z usb 2.0.  Dopiero po podmianie zaczęło działać jak trzeba. I działa również z T7, która korzysta ze sterowników ZWO i firmware 120 pasuje do niej.

 

Probuje podlaczyc T7C i nic? Mozesz jakos pomoc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.