Jump to content
  • 0

Prosze o pomoc kubaman i Tayson


Wojtek 23 Gdansk
 Share

Question

Witam kubaman.Proszę cię o pomoc w sprawie flatów.Piszesz u janekosa w temacie Flaty, że powinno się robić Flaty w COMOS po około 2-3 sekundy i ja te kryterium spełniam, ale robie je przy pomocy SkyFlata, ale ty tego programu nie polecasz czy możesz powiedzieć, dla czego.I jeszcze jedna sprawa czy te, flaty robisz, jako masterflata i tylko tyle czy może masz jakiś swój sposób na prawidłowego wykonanego flata do comos .

Witam tayson i również ciebie proszę o pomoc w tym właśnie temacie prawidłowe flaty w comos.Byłem na twojej stronie i tam piszesz, że aby wykonać prawidłowo flaty dla comos to powinno się wykonać nie, Masterflata ale Dark flats z czasem naświetlenia flata, ale czy w takim razie nie robić masterflata. Zamieszczam tu kilka zdjęć z opisem, może będziecie mogli mi pomóc.Z góry dziękuje

Pozdrawiam

Wojtek.

1)Pierwsze zdjęcie to stack w Ha plus Masterflat plus Master bias.Wyciągnięte w Pixsie, aby uwidocznić rozjaśnienie  w prawym górnym i dolnym rogu.

2)Drugie zdjęcie to, stack Ha bez Master flata i bez Master bias .Zdjęcie wyciągnięte, w Pixsie oraz trochę z ciemnione, aby uwidocznić brak Master flata.

Trzecie zdjęcie to Master flat.Flaty były robione w programem Skyflats i Skyflats automatycznie naświetlał klatki 1.9 Sekundy.Ilość klatek 40 sztuk.Ha.thumb.jpg.d708eea8247d3d48a9c75a855f384c88.jpgHa.thumb.jpg.903bb62f08c4597fb458fb65a1d4df9c.jpg954945771_Beztytuu.thumb.jpg.bf44d7084bf113d893eb9a87b8ff3835.jpg

 

 

 

Edited by Wojtek 23 Gdansk
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

24 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Jeśli chcesz kogoś odznaczyć w czasie pisania dodaj przed nickiem "@" 

 

A pokaż jeszcze pojedniczą klatkę flata.

Ten master flat wygląda "za ostro" chyba że go jakoś specjalnie tak zmodyfikowałeś do pokazania

 

Napisz jak robisz te flaty- flatownica czy niebo itp.

 

M.

 

 

Edited by mirek01
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Maxim zdarza się, że fiksuje przy kalibracji, to tak na wstępie.

Kamera w wersji Pro?

Czas naświetlania flata jest pochodną, a nie twardą wartością w jego naświetlaniu. Należy go (czas) tak ustawić aby histogram znajdował się gdzieś w 1/3- 1/2 histogramu. U Ciebie "górka" histogramu wypada w 4/5  w 16bit (0-65 535) wartości.

Nie wspominasz o darkach. Na drugim zdjęciu wzór pojaśnień zdaje się pokrywać z amp glow obserwowanym w asi1600.

 

t3.jpg

Edited by Piotr4d
Link to comment
Share on other sites

  • 0

patrzac na Twoj flat wydaje mi sie, ze masz za mały filtr lub jest on za daleko od matrycy. 

w tej odleglosci od matrycy filtr 36mm bylby idealny.

 

Jaka wartosc byla ustawiona w programie SkyFlats?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

zostałem tu wywołany, nie wiem czy jest jeszcze o czym pisać.

Na początek - ja nie mówiłem o jakimś programie SkyFlat, tylko o skyflatach, czyli flatach robionych na niebie bo można złapać gradienty nieba.

 

Co do zasady - CMOS jak pisałem w innym wątku świruje przy bardzo szybkich czasach naświetleń. Wariacje i pewnie jakieś niestabilności prądowe powodują, ze flaty tak robione najczęściej są złe i więcej psują niż pomagają.

Dlatego ja polecam - flatownica i czasy ok 3 sekund. Flatownice można najtaniej zrobić kupując na allegro lub Alli panel EL. Aby poprawnie skalibrować flaty potrzebny jest bias, oraz dark. Ze względu na to, że darki normalnie sa bardzo długie, próba optymalizowania darka pod 3 sekundowego flata może zakończyć się fiaskiem i powstanie znowu coś, czego nie kontrolujemy.

Potrzeba więc albo darka krótkoczasowego, np. 15 lub maks 30 s i włączonej optymalizacji (pisze pod PIXa) albo proście darka o dokładnie takim czasie jak flat, nazywanego darklaflatem.

 

Z twoich zdjęć wyciągam kilka negatywnych wniosków. Po pierwsze nie używasz kalibracji darkiem, a masz spory amp glow (pierwsze zdjęcie i post Piotrka powyżej)

Po drugie, jak masz ampglow to masterdark się nie skaluje (!!!), i musisz zrobić darkflaty i nimi skalibrować flaty przed zrobieniem masterflata.

Po trzecie twój master flat:

                                             1) Pokazuje, że masz kolosalną winietę, od filtra, osłony, złączki, czyli nie korzystasz z dobrodziejstw kamery w pełni

                                             2) Masz flata naświetlonego bardzo na prawo histogramu, czyl prześwietlonego, jego odjęcie spowoduje degradację subów. Musisz naświetlać na 0,3-0,5 wartości APU (1/3 od lewej do środka histogramu)

                                             3) flat wydaje się być nieostry, nie widać żadnych paprochów, zakładam ze przestawiona ostrość względem sesji. Taki flat to strata czasu.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Kamera zwykła bez Pro.Dzięki za te zamieszczone zdjęcie całkiem możliwe że to może być i u mnie ten problem z amp glow ,darki nie robię bo mam w programie SGP ustawiony dither,nie wiem gdzie to czytałem ale gdzieś na polskim forum a mianowicie jeżeli stosuje się dither nie trzeba stosować darki ale może się mylę.Co do filtrów to koło filtrowe jest bezpośrednio przykręcone do korpusu ASI,nie mogę wykluczyc tego że filtry 31mm mogą być za małe ale czy w takim razie te pojaśnienia nie były by również po drógiej stronie matrycy?

A to ustawienia skyflat725018850_2Beztytuu.thumb.jpg.8d7ba25c68333c877e031b3d9b87cc8f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Cześć kubaman, dzięki że odpisałeś.Napisałeś, że ( musisz zrobić darkflaty i nimi skalibrować flaty).Czy możesz trochę bardziej łopatologicznie rozwinąć temat?

Co do ostrości Zawsze ustawiam ostrość Przy pomocy programu SGP i jak robie flaty to ustawiam najpierw ostrość taką, jaka była na zdjęciu z danym filtrem -nie widać paprochów, bo cały system jest praktycznie nieruszany i być może nie ma tam paprochów.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 minuty temu, Wojtek 23 Gdansk napisał:

Wracając jeszcze do tematu amp glow -Postaram się dzisiaj zrobić darka  .Będzie w tydy wiadomo na sto procent czy faktycznie jest to amp glow .Dziękuję wszystkim za pomoc i naświetleniu mi tych zagadnień .

A tam wszystkim od razu :laughing1: Wywołałeś @Tayson i @kubaman do tablicy to im trzeba dziękować :D Mnie nikt nie wzywał to siedzę cichutko :P

Edited by Tuvoc
Link to comment
Share on other sites

  • 0
16 minut temu, Wojtek 23 Gdansk napisał:

Cześć kubaman, dzięki że odpisałeś.Napisałeś, że ( musisz zrobić darkflaty i nimi skalibrować flaty).Czy możesz trochę bardziej łopatologicznie rozwinąć temat?

Co do ostrości Zawsze ustawiam ostrość Przy pomocy programu SGP i jak robie flaty to ustawiam najpierw ostrość taką, jaka była na zdjęciu z danym filtrem -nie widać paprochów, bo cały system jest praktycznie nieruszany i być może nie ma tam paprochów.

no opisałem to już wyżej w zasadzie wyczerpując temat.

Znajdź sobie w sieci diagram kalibracyjny, np. na stronie DSS lub w sieci w seriach i PIXINSIGHT

Aby zrobić dobre zdjęcie musisz każdą klatkę (suba, lighta) skalibrować przed stakowaniem (pierwsza czynność przy obróbce, nie alignuj wcześniej, bo się posypie).

Kalibrujesz masterami - biasem, darkiem i flatem.

Tworząc masterflata musisz najpierw skalibrować każdego flata przed stakowaniem - master biasem i master darkiem. Flatem nie, bo go dopiero robisz.

Master bias zrobisz wcześniej. A master dark jak napisałem powyżej - dla ciebie musi być to darkflat, czyli czas jak we flacie, zasłonięty obiektyw - robimy darki, temp jak w czasie sesji, gain i offset jak w czasie sesji. Stakujesz robic masterdarkflata i nim kalibrujesz lażdego flata zamin zrobisz masterflata.

I to tyle.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Za Pav1007. Do Asi1600 flaty robiłem celując w zenit zaraz po zachodzie słońca. Nie było problemem gdy schodziłem do 0.05 sek. Nie stosowałem koszulek, przesłon. Celowałem w 16000-20000 ADU w środku.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 godzinę temu, Pav1007 napisał:

Ja flaty do ASI1600 robię najkrótszym czasem (czasami grubo poniżej 1 sek) - wychodzą dobrze i działają. Ważne jest jak histogram jest rozmieszczony.

Nawet mimo filtrów NB? Ja mam czasy po kilka sekund, ale to też fakt że folia schowana jest za mleczną pleksą.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minutę temu, beny napisał:

Nawet mimo filtrów NB?

Rozmieszczenie histogramu jest najważniejsze :-) Zrobienie flata na NB w czasie poniżej 1 sek graniczy z cudem :-)

Chodziło mi o to, że sztucznie nie wydłużam czasu naświetlania flata przez ściemnianie flatownicy czy podkładanie kartek papieru. Na L mam czasy ok 0,1sek ale na NB są dużo dłuższe. Korzystam z appki SkyFlat (do Maxima) więc czas wybiera mi automatycznie, ja ustawiam tylko poziom ADU

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Piszac czas naswietlania kilka sekund mialem na mysli wyeliminowanie ewentualnych problemow z interferencja flatownica-matryca.

 

Na 2 czy 3 rodzajach flatownich kilkoma canonami nie mogle zejsc poniżej 1s. Na obrazie pojawialy sie poziome lib pionowe pasy. Wydłużenie exp rozwiazywalo problem. 

 

Oczywiście temat nie dotyczy skyflatow.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Doradzacie jak zwykle ciągnąc fakty w swoim kierunku. Może Wam działało, może innym nie będzie działać. Ja z ASI1600 nie miałem kłopotów, ale już z ASI294C kolosalne. Stąd zgłębiłem ten przykry temat, męcząc się tygodniami.

Kamery OSC są dużo bardziej narażone na te niekorzystne efekty. Problem jest powszechnie znany.

Wychodzę z założenia, że lepiej podać zasady bardziej uniwersalne. Jak zastosuje flaty dłuższe niż 3 sek, to na pewno nie będzie miał problemu z  żadną kamerą. Może jeszcze ktoś to przeczyta.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
56 minut temu, kubaman napisał:

Doradzacie jak zwykle ciągnąc fakty w swoim kierunku.

Doradzam jak zawsze, to się nie zmienia od bardzo długiego czasu i pozwól że nadal będę tak doradzał - jak to nazwałeś ciągnąc fakty w swoim kierunku :-) 

Czy ktoś z tego skorzysta, to już nie moja sprawa, tylko tego kogoś :-)

 

A w astrofotografii nie ma rzeczy uniwersalnych, ani teleskopów, ani trików do obróbki... i tego się trzymam. Skoro uważasz, że są takie to super - good for you jak to mówią :-)

Gdybyśmy byli tacy sami to było by nudno :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.