Jump to content
Piotr4d

Druk 3d. Projekty wydruków przydatnych w astronomii amatorskiej i nie tylko amatorskiej.

Recommended Posts

2 minuty temu, Darula napisał:

Z ciekawości, długo drukuje się taka rzecz? 

Bardzo zależy, to od parametrów druku. Konkretny model drukowałem 1h 40min..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gdzie mogę znaleźć projekt wydruku mechanizmu montowanego na tubie, do opuszczania flatownicy lub maski bahtinova.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Piotr4d napisał:

Chodzi mi o takie coś.

@sidiouss czy Twój projekt jest, hmmm... open sorce!

To zależy, jak bardzo Ci zależy ;) odezwij się na PW :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 15.01.2020 o 19:05, lkosz napisał:

jeśli masz troszkę zmysłu przestrzennego, to openscad jest prosty, zwłaszcza jeśli lubiłeś na matematyce bawić się w układzie współrzędnych. Na początek wystarczy użycie obiektów cylinder i cube, przekształceń translate i rotate, oraz działań na obiektach: union, difference, a dokładność rysowania ustawiasz dodając na górze $fn=200; lub mniej. Z pomocą tego zrobisz baaardzo dużo, a plus jest taki że są moduły do łatwego robienia standaryzowanych nakrętek, śrub, kół zębatych itp. Pliki to czysty tekst i można je trzymać w gicie, a dokumentacja jest full wypas, ma opisane wiele innych opcji https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual/The_OpenSCAD_Language

 

da się skutecznie przykleić np. metalowy płaskownik do plastiku? W sensie tak, żeby wytrzymało. W życiu nie próbowałem, zawsze skręcam śrubami, zazwyczaj w modelu jest wpust i wciągnięta nakrętka :D

 

 

polecam: https://botland.com.pl/pl/kleje-i-klejarki/1006-klej-cyjanoakrylowy-sredni-joker-20g.html  są różne gęstości, po rozszczelnieniu buteleczki gęsty wytrzymuje (u mnie przy 20 stopniach) rok, a rzadki prawie dwa. Przy mocno zakręconej butelce oczywiście.

Szukałem w sieci i niestety nigdzie nie mogę trafić tych modułów do robienia nakrętek, śrub i kół zębatych. Jak masz może jakieś namiary do tych modułów na OpenScad podziel się wiedzą i podeślij parę :). Z góry dziękuję

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pytanie do właścicieli stołu szklanego w drukarkach 3 D - jak o niego dbać, jak i czym myć. Słyszałem, że podobno po myciu należy go popryskać np. lakierem do włosów, aby wydruk lepiej się trzymał. Prawda czy taka ściema?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prawda. Jest taki za 10pln w Rossmanie i trzyma jak trzeba

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Gayos napisał:

Szukałem w sieci i niestety nigdzie nie mogę trafić tych modułów do robienia nakrętek, śrub i kół zębatych. Jak masz może jakieś namiary do tych modułów na OpenScad podziel się wiedzą i podeślij parę :). Z góry dziękuję

Takie coś?

Parametric_pulley_-_lots_of_tooth_profiles.zip

Śruby i nakrętki robi się bez problemu w Fusion, koła zębate zresztą też.

Edited by Zywis
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuty temu, Gayos napisał:

Szukałem w sieci i niestety nigdzie nie mogę trafić tych modułów do robienia nakrętek, śrub i kół zębatych. Jak masz może jakieś namiary do tych modułów na OpenScad podziel się wiedzą i podeślij parę :). Z góry dziękuję

Oczywiście. Wkleję używane przeze mnie

 

śrubki nakrętki gwinty

https://www.thingiverse.com/thing:3131126

https://www.thingiverse.com/thing:965737

 

koła na pasek zębaty takie używam, bardzo dobre: https://www.thingiverse.com/thing:16627

 

różniste koła zębate znajdziesz w pakiecie MCAD, tutaj fajny opis, są tam drobne braki/błędy, ale to z modułu openscada wyjmiesz sobie brakujące parametry

https://en.wikibooks.org/wiki/OpenSCAD_User_Manual/MCAD#MCAD/involute_gears.scad

Generalnie MCAD zawiera wiele fajnych rzeczy, w tym gwinty, warto przewertować wszystkie pliki. W sumie już nie pamiętam czemu z MCADa nie brałem gwintów i śrub...

Edited by lkosz
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesteście WIELCY.

Dzięki. Jutro będę się bawił i ćwiczył

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Gayos napisał:

Pytanie do właścicieli stołu szklanego w drukarkach 3 D - jak o niego dbać, jak i czym myć. Słyszałem, że podobno po myciu należy go popryskać np. lakierem do włosów, aby wydruk lepiej się trzymał. Prawda czy taka ściema?

 

Czyli jak rozumiem dotychczas drukowałeś bezpośrednio na szkle? Nie jest to dobry pomysł, bo po pierwsze łatwo uszkodzić jego powierzchnię, a po drugie wydruk wykazuje bardzo słabą przyczepność. Na powierzchnię szkła warto albo przykleić odpowiedni materiał albo nanieść odpowiedni środek. Ogólnie mówiąc stosuje się kilka podstawowych materiałów:

* taśmy - taśma kaptonowa, zwykła niebieska taśma malarska

* specjalne podkładki adhezyjne - np. BuildTak, Coropad

* specjalne spreje adhezyjne - np. Dimafix

* bardziej "domowe" sposoby - klej roślinny, lakier do włosów itp.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkło dostałem od Mikołaja i tylko raz drukowałem. Zdjąłem ten magnetyczny podkład oryginalny i położyłem szkło. Ale po wystudzeniu drukarki model normalnie zdjąłem i nie czułem, że w ogóle jest przyczepiony. I dlatego pytam o to czy należy dodatkowo czymś zabezpieczać szkło, żeby wydruk podczas drukowania się nie przesuwał. Na razie wypróbuje z lakierem do włosów (mam nadzieję, że żonka tego nie zauważy).

"kaba_mar" - piszesz o uszkodzeniu szkła - to masz na myśli porysowanie podczas odklejania za pomocą tej "szpachelki"?

 

Dzięki za odpowiedź 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, chodzi o wszelkie zarysowania, od szpachelki czy skalpela stosowanego do odrywania wydruku czy nawet od dyszy w przypadku złego wstępnego skalibrowania jej wyjściowej odległości od stolika.

 

A co masz na myśli pisząc "magnetyczny podkład oryginalny"? Ewentualnie podaj model drukarki z jakiego korzystasz.

Edited by kuba_mar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ener 3 Pro - i tam była magnetyczna podkładka, którą teraz zdjąłem i na stół dałem szkło

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, rozumiem, czyli masz w zestawie właśnie taką podkładkę adhezyjną do druku 3D tylko nie w wersji z klejem od spodu (przyklejanej bezpośrednio na powierzchnię stolika) tylko z warstwą magnetyczną (na metalowy stolik). Tak więc masz dwa wyjścia. Pierwsza opcja to będziesz drukował na tej podkładce z zestawu. Musisz mieć jednak świadomość, że żywotność takich podkładek nie jest zbyt duża. Po kilku czy kilkunastu wydrukach należy ją niestety wymienić, bo albo pozostałości poprzednich wydruków będą wpływać negatywnie na przyczepność kolejnych albo po prostu uszkodzisz ją przy odrywaniu wydruków co jest bardzo łatwe. Przykładowo wydruki z ABS na BuildTaku lubią się odrywać od stolika wraz z kawałkami tej podkładki i do niczego ona już się nie nadaje. Druga opcja to ta którą stosujesz, czyli dodanie szkła. Tu jednak bezwzględnie polecam stosowanie jakiegoś materiału i dla osoby początkującej osobiście z doświadczenia polecałbym niebieską taśmę malarską. Jest łatwa do nałożenia i wymiany oraz zapewnia równomierne pokrycie powierzchni.

Edited by kuba_mar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli taka zwykła malarska w kolorze niebieskim. Mam taką to zrobię testy. A co do pozostawiania na tej podkładki adhezyjnej poprzednich wydruków - to właśnie to zmusiło mnie do "napisania listu do Mikołaja" o szklaną :)

 

Wielkie dzięki

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, z kuba_mar nie mogę się zgodzić. Drukuję na szkle od roku i uważam, że do Endera 3 to najlepsze rozwiązanie. Przed drukiem na czystą szybę psikam delikatnie lakierem do włosów, szybę zakładam na tackę Endera, przypinam klamerkami i drukuję. 

To przykład: 

 

Edited by _vk_
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minut temu, _vk_ napisał:

Ja, z kuba_mar nie mogę się zgodzić. Drukuję na szkle od roku i uważam, że do Endera 3 to najlepsze rozwiązanie. Przed drukiem na czystą szybę psikam delikatnie lakierem do włosów, szybę zakładam na tackę Endera, przypinam klamerkami i drukuję. 

Zgadzam się z tą opinią. Też od kiedy stosuję szybę w drukarce Ender, drukowanie stało się prostsze. Stosuję środek o nazwie NeedIT 3D. Działa w ten sposób, że nawet przy lekko ciepłym stoliku wydruk jest nie do oderwania. Kiedy stolik ostygnie wydruk odpada niemal sam. Mój Ender 3 w akcji z szybą pokazany jest w tym wątku:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może mi ktoś polecić jakiś darmowy program (najlepiej z możliwością wykorzystania komercyjnego) w stylu DSM, Fusion 360, który importuje/eksportuje większość formatów plików ? Jest FreeCAD ale trochę nie pochodzi mi tworzenie w nim modeli 3D. Trochę lepiej wygląda AutoCAD ale on jest płatny. Ostatecznie nauczę się FreeCADa ale może znacie jakiś inny program spełniający opisane wymagania. Fajnie jakby jeszcze miał opcję tworzenia rysunków technicznych :P  

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, _vk_ napisał:

Ja, z kuba_mar nie mogę się zgodzić. Drukuję na szkle od roku i uważam, że do Endera 3 to najlepsze rozwiązanie. Przed drukiem na czystą szybę psikam delikatnie lakierem do włosów, szybę zakładam na tackę Endera, przypinam klamerkami i drukuję.

Ok, ale sam piszesz, że stosujesz dodatkowo lakier do włosów na szkło. A ja wyraźnie pisałem o tym, że to bez dodatkowych środków wydruk trzyma się słabo i dlatego podałem z czego można korzystać. Także nie za bardzo wiem z jaką moją opinią się nie zgadzasz.

Edited by kuba_mar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak drukujesz PLA to nic nie potrzeba ... wydruk na szkle (oryginalnym od Endera) trzyma się bardzo dobrze przy 50-60st ... natomiast przy ABS niezbędne jest albo lakier jak kolega wspomniał wyżej lub klej do papieru w sztyfcie (musi zawierać PVP - napisane jest na opakowaniu)  smarujesz grzejesz drukujesz i zmywa się rewelacyjnie pod ciepłą wodą palcami .....

To szkło od endera niestety ma swój kres ... i u mnie było to ponad pół roku intensywnego drukowania (głownie ABS) powłoka zaczęła schodzić .... ale w dalszym ciągu daję radę :) 

 

PS : szpachelki ??? no proszę was ... druk PIĘKNIE schodzi - wystarczy poczekać do schłodzenia się stołu .... słychać specyficzne "strzały" (nie te ze Smoleńska) wtedy wiadomo że druk odchodzi od stołu:D  

Edited by komprez

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, astrokarol napisał:

Może mi ktoś polecić jakiś darmowy program (najlepiej z możliwością wykorzystania komercyjnego) w stylu DSM, Fusion 360, który importuje/eksportuje większość formatów plików ? Jest FreeCAD ale trochę nie pochodzi mi tworzenie w nim modeli 3D. Trochę lepiej wygląda AutoCAD ale on jest płatny. Ostatecznie nauczę się FreeCADa ale może znacie jakiś inny program spełniający opisane wymagania. Fajnie jakby jeszcze miał opcję tworzenia rysunków technicznych :P  

Autodesk AutoCAD służy do projektowania 2D. Natomiast Autodesk Inventor służy do projektowania 3D :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest AutoCAD 3D, tyle że bezpłatny tylko trial.

Znając koszt najtańszych komercyjnych 3d CADów, dla mnie, to co oferuje Fusion360 w ramach licencji edukacyjnej, to jest szok. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli FreeCAD. Narazie przynajmniej.

Inventor wygląda fajnie ale cena jak narazie zaporowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Like
      • 30 replies
    • Własny guider? Ależ to bardzo proste !
      "Guider? Ależ to bardzo proste". Co to jest guider to raczej większość z nas wie. Jak dobrać jego parametry do posiadanego setupu - uuuuu... tu już gorzej. Nie wdając się w rozważania naukowe chcę Wam dziś zaproponować prosty i świetnie działający guider dla setupów głównych o skali obrazu 1.5 arcsec/piksel i mniejszej, czyli od 1.5 do nieskończoności ( wiadomość dla Taysona).
      • 13 replies
    • Montaż "Wirus 2020"
      A właściwie montażyk. Ponieważ mam od niedawna drukarkę 3D zająłem się analizą projektu podlinkowanego przez Gayosa w temacie o wydrukach 3D.
      • 113 replies
    • Astropolis w czasie pandemii - informacje o reklamie
      Nie chcę w tym miejsc rozwodzić się na temat aktualnej sytuacji epidemicznej (słyszymy to wszędzie z dużą intensywnością) więc przejdę od razu do rzeczy. Wielu członkom naszej społeczności wirus skomplikuje życie w sferze ekonomicznej i ten post chciałbym dedykować dla nich (dla nas?).
        • Like
      • 17 replies
    • MGAB-V249 - nowy rodzaj gwiazd zmiennych!
      Gwiazdy zmienne można poszukiwać na dwa sposoby. Obserwujemy losowy fragment nieba w poszukiwaniu obiektów zmieniających swój blask lub korzystamy z archiwalnych danych pomiarowych wykonanych przez różne obserwatoria astronomiczne (np. ASAS-SN, ZTF).
        • Thanks
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.