Skocz do zawartości

OSC vs Mono po raz kolejny


gryf188

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 31.12.2020 o 00:14, diver napisał:

 

No właśnie - przemyśl to może... 3-4x więcej zbierania niż w kolorze, a czy amatorski efekt będzie dużo lepszy? Chyba, że chcesz próbować SHO albo innych "kolorowych cudów". Wtedy bez mono raczej słabo.

Po czym wnosisz że będzie to 3-4x więcej zbierania w mono niż w kolorze? 

 

 

Pozwoliłem sobie wydzielić skądinąd ciekawy wątek poboczny do samodzielnego tematu. Życzę owocnej dyskusji i dojścia w zgodzie do interesujących wniosków ;) - Bartek H.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, gryf188 napisał:

Po czym wnosisz że będzie to 3-4x więcej zbierania w mono niż w kolorze? 

 

Wnoszę po tym, że w celu osiągnięcia w stacku jednego kanału odpowiedniego poziomu SNR, w każdym kanale trzeba by pozbierać tyle samo materiału co pojedynczym kolorze. Coś źle kumam?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, diver napisał:

 

Wnoszę po tym, że w celu osiągnięcia w stacku jednego kanału odpowiedniego poziomu SNR, w każdym kanale trzeba by pozbierać tyle samo materiału co pojedynczym kolorze. Coś źle kumam?

 

Dzięki  użyciu kanału L materiał LRGB zbiera się około dwa razy szybciej niż kamerą kolorową RGB. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, diver napisał:

 

Wnoszę po tym, że w celu osiągnięcia w stacku jednego kanału odpowiedniego poziomu SNR, w każdym kanale trzeba by pozbierać tyle samo materiału co pojedynczym kolorze. Coś źle kumam?

 

 

Kamera kolorowa/lustrzanka już na masce Bayera traci większość, bo 2/3 światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, tomchm napisał:

....

Tomek swoje opinie prezentujesz poparte wlasnymi testami, czy bazujesz na wiedzy innych? 

Godzinę temu, rambro napisał:

Dzięki  użyciu kanału L materiał LRGB zbiera się około dwa razy szybciej niż kamerą kolorową RGB. 

Tak mowi teoria,ale.....

.. "szybkie" rgb nigdy nie daje dobrych rezultatow. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jak się dorwę w końcu do Asi 294 MM, to pierwsze co zrobie to test porównawczy :) Coś w stylu 3h w OSC, kontra 1,5h luminacji i po pół godziny na kolor. Póki co w internecie znalazłem tonę dyskusji i wykresów, a nie znalazłem ani jednego porównania realnych fotek side-by-side :)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, rambro napisał:

Odnośnie technicznej strony Jolo pięknie to już kiedyś opisał: https://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/14056-osc-vs-mono-cena-komfortu/

 

Co do praktycznej strony chętnie poznałbym zdanie  @Taysona. Jakie proporcję L do RGB są według Ciebie właściwe? . 

Pisałem to setki razy napiszę jeszcze raz czas L=R+G+B. Luminancja jest najważniejsza , daje detal i tło. Kolor tylko zabarwia obszary i 99% przypadków może być mocniej oszumiany, a co za tym idzie - naświetlamy mniej klatek. Są oczywiście takie obiekty, które wymagają L=R=G=B, ale to kilka z tych lepiej znanych tylko.

 

 

 

 

 

 


m t

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy oby na pewno lum jest taka fajna???

Zbierasz jej od groma, a pozniej w procesie obrobki mozna najczesciej dodac jej jakies 50proc.  Czemu? Lum najnormalnjej w swiecie wypala kolor.

 

Mysle ze dobrej jakosci osobne kanaly R, G, B mozna obrobic o wiele lepiej niz lum.

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje doświadczenie jest takie z CMOSem że uzbierałem wielokrotnie więcej L i efekt był taki, że albo z niego nie korzystałem albo wypalałem kolor na RGB. Tak to działa. Sporo materiałów  w sieci mówi, że w nowoczesnych kamerach w zasadzie można odpuszczać L i robić go wyciągając luminancję z kanałów. Robiłem tak i efekty były bardzo dobre.

Ja sam kupiłem OSC i do niej dokupię taką samą mono.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Tayson napisał:

Czy oby na pewno lum jest taka fajna???

Zbierasz jej od groma, a pozniej w procesie obrobki mozna najczesciej dodac jej jakies 50proc.  Czemu? Lum najnormalnjej w swiecie wypala kolor.

 

Mysle ze dobrej jakosci osobne kanaly R, G, B mozna obrobic o wiele lepiej niz lum.

 

 

Jeśli tak jest jak piszesz, to znaczy że są w obróbce i Lum i RGB błędy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno Maćku? By utrzymać kolory zgodnie z wiedzą z forum Pixa trzeba sprowadzić wszystkie kanały do tego samego poziomu tła, czyli wartości mediany. Za pomocą np. Linear Fit. Ściągając w ten sposób L do poziomu kanałów z kolorem de facto traci się większość wartości tego kanału. Z kolei wyciągnięcie tego co siedzi w L powoduje wypranie kolorów. 

Edytowane przez kubaman
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, kubaman napisał:

Czy aby na pewno Maćku? By utrzymać kolory zgodnie z wiedzą z forum Pixa trzeba sprowadzić wszystkie kanały do tego samego poziomu tła, czyli wartości mediany. Za pomocą np. Linear Fit. Ściągając w ten sposób L do poziomu kanałów z kolorem de facto traci się większość wartości tego kanału. Z kolei wyciągnięcie tego co siedzi w L powoduje wypranie kolorów. 

Nie zgadzam się. Ja piszę z własnej praktyki. RGB podlega normalizacji, ale L już nie. Od tego jest funkcja saturation albo vibrance żeby unikać wyprania kolorów. Ja ZAWSZE używam 100% luminancji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli L=R+G+B to luminancji jest tyle samo co łącznie koloru. Zakładając, że kolor to jakieś 1/3 czułości mono, kamera mono złapie 1*0.5+0.5*0.33 vs 1*0.33 kamera kolor czyli 2 razy więcej sygnału. Oszczędność czasu znacząca.

W gorszym wariancie L=R=G=B, RGB jest 3 x tyle co L, więc 0.25*1+0.75* 0.33 vs 1*0.33 czyli 1.5 raza więcej sygnału niż kamera kolor. Nadal całkiem opłacalnie.

W wersji bez zbierania L nic nie zyskamy jeśli chodzi o sygnał względem kamery kolor. Zyskiem będzie brak interpolacji koloru z maski Bayera.

 

Czy jak składacie kolor z luminancją w PS to robicie to poprzez dodanie warstwy z luminancją do RGB i ustawienie blend mode na Luminosity czy raczej metody z użyciem przestrzeni Lab Color ?.

Edytowane przez rambro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.