Skocz do zawartości

Pierwsze Astrofoty


JWST

Rekomendowane odpowiedzi

Niebiosa rozstąpiły się, takiej szansy nie mogłem zmarnować. Była późna noc, a księżyc powoli wzbijał się coraz wyżej, a tuż za nim chwiejnym krokiem maszerowała kolejna fala chmurw. 

Wolałem nie ryzykować z dwunastocalowym działem na platformie, więc zabrałem lustrzankę i statyw na szybką akcję. Bynajmniej wytestuję aparat.

 

Pierwsze strzały nie były wystarczająco ostre, o czym zorientowałem się po fakcie. Dzięki Jowiszowi szybko wyostrzyłem dla następnej  i ostatniej serii.

O klatkach kalibracyjnych wymagających tych samych warunków i ustawień dowiedziałem się niestety następnego dnia przeglądając poradniki. 

Próbowałem je składać w DSS, ale coś robię źle i efekt końcowy jest gorszy niż surowa klatka. Muszę jeszcze przy tym posiedzieć.

Pobawiłem się jedynie suwakami w PS, ale nie jestem pewien czy to idzie w dobrym kierunku (choć mi osobiście się nawet podoba).

Z moich własnych spostrzeżeń wynika, że muszę zmniejszyć czas ekspozycji dla tej ogniskowej, po przybliżeniu widać trochę rozjechane gwiazdki.

ISO pewnie może zostać, ale spróbuje też w ML z ustawieniem na 2500. Przydałaby się też grzałka na obiektyw, pod koniec nawet nie wiem kiedy, cały zaparował.

 

Canon EOS 1100D Mod na statywie   f/3.5  Kit 18-55mm @18mm  ISO 1600   po 50x25sekund

 

Jak wyżej wspomniałem, nie ogarniam jeszcze składania więc poniżej przedstawiam pojedynczą klatkę, surową i po obróbce.

Nie miałem za dużo pola do wyboru, wycelowałem w kawałek Drogi Mlecznej w okolicy Kasjopei i Perseusza oraz obszar konstelacji Byka i Ryb.

 

image.thumb.jpeg.167a3dfd0ec78eb28a5580251c63715b.jpeg

image.thumb.jpeg.1828f7311073637012fe0d001f378334.jpeg

 

 

 

 

image.thumb.jpeg.757eb4f648719fb137a842735a804ffe.jpeg

image.thumb.jpeg.3664309a4c6f0ae08d887f013eb3f73b.jpeg

 

 

 

 

image.thumb.jpeg.9c298534856681b8edb4a26aba6c19ad.jpeg

image.thumb.jpeg.18fdddb7a8220dd75c757958b69b1346.jpeg

 

 

I na koniec zagadka. Gif zrobiony z 8 surowych klatek po 25 sekund, a na nim obiekt poruszający się bardzo powoli od gwiazdy Almach z konstelacji Andromedy w kierunku konstelacji Perseusza. Sprawdzałem w Stellarium, instalowałem wtyczki do satelit, ale nic nie porusza się tam w tym rejonie, oświetlone, w tym samym kierunku i o tej porze. Obserwacja z okolic Dukli, Podkarpacie 19.09.22   godzina ~0:50 - 0:53

 

 

image.gif

Edytowane przez JWST
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrość to absolutny mus. Powinna być ustawiona na znaczek nieskończoności na Twoim obiektywie. Zdjęcia zapisuj w formacie RAW (na pewno w ustawieniach jest taka opcja). Z "surowego" odczytu z matrycy można wyciągnąć więcej informacji niż z przetworzonego pliku JPG.

 

Jeżeli zdjęcie jest nieostre, to dodanie go do stacka tylko rozwali ostateczny efekt. Dużo większą korzyść daje zwiększenie liczby klatek - rośnie Ci stosunek sygnału do szumu, a DSS ma łatwiejszą robotę. Z ISO nie ma sensu przesadzać - fotka pozornie wydaje się lepsza, a w rzeczywistości tracisz dokładasz tylko niepotrzebny szum matrycy. Zostałbym na ISO 1600, a czas zredukował do 15-20 sekund oraz zrobił 2-3 razy tyle materiału (np. 150+ klatek). Wtedy możesz sobie pozwolić na wybranie zdjęć bez przelatujących satelitów itd.

 

Wężyk spustowy (jeżeli jeszcze nie posiadasz) może być bardzo pomocny, bo jego użycie ogranicza ryzyko trącenia statywu. Lepszy model wężyka pozwoli konfigurować czas naświetlania klatki, liczbę klatek do zrobienia itd. Ustawiasz wtedy tylko w aparacie tryb BULB i uruchamiasz wężyk, a zdjęcia robią się same :) Za darmo można to osiągnąć oprogramowaniem MagicLantern, które wgrywa się do aparatu.

 

Jeszcze z własnych doświadczeń: warto mieć 2 - 3 baterie do aparatu. W zimę bardzo szybko się wyczerpują.

Edytowane przez Miedziak
  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Miedziak napisał:

Zdjęcia zapisuj w formacie RAW (na pewno w ustawieniach jest taka opcja). Z "surowego" odczytu z matrycy można wyciągnąć więcej informacji niż z przetworzonego pliku JPG.

Tak też robię, powyższe zdjęcia są przerobione w .jpg ponieważ inaczej nie mógłbym ich wrzucić na forum.

2 godziny temu, Miedziak napisał:

Wężyk spustowy (jeżeli jeszcze nie posiadasz) może być bardzo pomocny, bo jego użycie ogranicza ryzyko trącenia statywu. 

Mam wgrany MagicLantern więc obejdzie się :) 

2 godziny temu, Miedziak napisał:

Jeszcze z własnych doświadczeń: warto mieć 2 - 3 baterie do aparatu. W zimę bardzo szybko się wyczerpują.

Mam 2 oraz 1, która może być podłączona do powerbanka, także brak zasilania mi nie straszny :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, JWST napisał:

Z moich własnych spostrzeżeń wynika, że muszę zmniejszyć czas ekspozycji dla tej ogniskowej

Niestety, wręcz przeciwnie - na Twoich fotkach prawie w ogóle nie ma danych z kanału czerwonego. Otwórz sobie te zdjęcia np. w GIMP-ie, i popatrz na histogram. Zielony i niebieski są widoczne jako górki, a czerwony jest przyklejony do lewej krawędzi wykresu jako jedna wąska pionowa linia. To świadczy o braku danych - czyli zdjęcia są mocno niedoświetlone. Co mnie wcale nie dziwi, biorąc pod uwagę, że kitowy obiektyw ma światło bodajże f/3,5 dla 18 mm.

 

[EDIT - nie założyłeś przypadkiem jakiegoś filta anty-light-pollution? Teraz wszyscy początkujący zakładają filtry ALP, bo zdaje się zapanowała moda, że bez takiego filtra nie ma astrofotografa ;) ]

 

Zwiększanie ISO nic Ci nie da - bo gdy nie ma danych, to ich nie wyczarujesz. Niestety ale obawiam się, że żeby uzyskać z tym obiektywem dobrze naświetlone astrozdjęcia, musisz zainwestować w jakiś montażyk śledzący za ruchem nieba - inaczej nie uzyskasz wystarczająco długiego czasu ekspozycji. 

 

13 godzin temu, Miedziak napisał:

Ostrość to absolutny mus. Powinna być ustawiona na znaczek nieskończoności na Twoim obiektywie.

Polemizowałbym ;) Na krótkich ogniskowych ostrość ustawia się na Live View, czyli podglądzie na żywo na LCD aparatu, z maksymalnym powiększeniem obrazu. I tak długo kręcisz pierścieniem ostrości na obiektywie, obserwując jakąś jedną wybraną jasną gwiazdę w centrum pola widzenia, aż jej rozmiar będzie najmniejszy. A przynajmniej ja tak robię. Niestety w aparacie w którym nie ma odchylanego ekranika jest to dość trudne. Sugeruję na początku ustawiać ostrość na Gwieździe Polarnej, bo zawsze jest w tym samym miejscu (z grubsza ;) ) i jest na tyle nisko nad horyzontem, że nie trzeba pełzać pod statywem w celu dostrzeżenia tego, co widać na LCD aparatu.

 

13 godzin temu, Miedziak napisał:

Zostałbym na ISO 1600, a czas zredukował do 15-20 sekund

Patrz wyżej :)

13 godzin temu, Miedziak napisał:

Wtedy możesz sobie pozwolić na wybranie zdjęć bez przelatujących satelitów

Nie ma potrzeby odrzucać klatek ze śladami satelitów, ponieważ algorytmy stackujące usuną te ślady - pod warunkiem, że będzie wystarczająco dużo klatek, czyli, powiedzmy, minimum 30.

 

18 godzin temu, JWST napisał:

Bynajmniej wytestuję aparat.

Wiem, czepiam się - "przynajmniej", a nie "bynajmniej" ;)
Bynajmniej czy przynajmniej? Wyjaśniamy, co oznaczają i kiedy... (polszczyzna.pl)

Edytowane przez Piotr K.
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Miedziak napisał:

Ostrość to absolutny mus. Powinna być ustawiona na znaczek nieskończoności na Twoim obiektywie.

 

To akurat nie jest prawda. Mało który obiektyw będzie w takiej pozycji ostro rysował gwiazdy.
Ostrość należy po prostu ustawić sprawdzając efekt...

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Piotr K. napisał:

Niestety, wręcz przeciwnie - na Twoich fotkach prawie w ogóle nie ma danych z kanału czerwonego. Otwórz sobie te zdjęcia np. w GIMP-ie, i popatrz na histogram. Zielony i niebieski są widoczne jako górki, a czerwony jest przyklejony do lewej krawędzi wykresu jako jedna wąska pionowa linia. To świadczy o braku danych - czyli zdjęcia są mocno niedoświetlone. Co mnie wcale nie dziwi, biorąc pod uwagę, że kitowy obiektyw ma światło bodajże f/3,5 dla 18 mm.

 

[EDIT - nie założyłeś przypadkiem jakiegoś filta anty-light-pollution? Teraz wszyscy początkujący zakładają filtry ALP, bo zdaje się zapanowała moda, że bez takiego filtra nie ma astrofotografa ;) ]

 

Nie zauważyłem i w kolejnych sesjach nie przekręciłem obiektywu do końca gdy ustawiałem ponownie ostrość, przez co zatrzymał się na pozycji 21mm. Przysłona pozostała na 3.5.

Być może nie wiele to zmienia, ale jednak...

image.gif.a19ac22e0af660274903fe23717a5a76.gif

 

Żadnego filtra nie używałem, być może problemem był zaparowany obiektyw, było bardzo wilgotno, a ja zorientowałem się dopiero gdy już kończyłem i składałem statyw. Więc nie wiem jak długo pstrykał z zamglonym szkiełkiem. Zamówiłem już opaskę grzewczą https://www.photo4b.pl/p4479,opaska-grzewcza-na-obiektyw-przeciw-parowaniu-haida-anti-fog-belt.html#opis-tab

Sprawdzałem w Camera RAW i u mnie wygląda to następująco.

 

Screeny z Camera Raw

Pierwsze zdjęcie jakie zarejestrował, (ze złą ostrością) więc nie ma mowy żeby tak szybko zaparował:

image.png.14d20604843a40f085c34bcb10390272.png

 

Kolejne w dalszej części sesji, również zła ostrość

image.png.6bc66cd6eb77d96a95a6edf994ddc44d.png

 

Następne już z dobrą ostrością, ale ogniskowa...

image.png.322e9e2185d23b3dc9d33478ead0b40e.png

 

I ostatnie zdjęcie jakie wykonał

image.png.7b73ebbef6d75d4e9382314714e6e45a.png

 

Nie znam się, ale na moje oko wygląda to w miarę równomiernie.

 

16 godzin temu, Piotr K. napisał:

Niestety ale obawiam się, że żeby uzyskać z tym obiektywem dobrze naświetlone astrozdjęcia, musisz zainwestować w jakiś montażyk śledzący za ruchem nieba - inaczej nie uzyskasz wystarczająco długiego czasu ekspozycji. 

Chcę w przyszłości kupić montaż z prowadzeniem, ale jakiś konkretny by doczepić do niego teleskop do astrofoto. Obecnie pogoda zrobiła mnie w bambuko i nawet nie miałem okazji jeszcze wytestować mojej platformy paralaktycznej do dobsona. A niebawem muszę znowu wyjechać i zabrać ze sobą mogę co najwyżej aparat, niewielki statyw i może jakiś lepszy obiektyw.

Myślałem nad Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM.

Zainteresował mnie ze względu na szeroki kąt i niską cenę, ale wygląda na to, że ma za słabe światło. Nie wiem czy istnieje jakiś z lepszym światłem w podobnej cenie. Byłbym wdzięczny za jakieś propozycje.

 

Jeszcze tak sobie myślę, jakbym postawił statyw na platformie to też powinno zadziałać, tylko znacznie trudniej byłoby dostosować prędkość. Może to głupie, ale powinno zadziałać :P 

 

17 godzin temu, Piotr K. napisał:

Wiem, czepiam się - "przynajmniej", a nie "bynajmniej" ;)
Bynajmniej czy przynajmniej? Wyjaśniamy, co oznaczają i kiedy... (polszczyzna.pl)

 

Dzięki, nie widziałem, że jest jakaś różnica :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Histogramy RAW-ów faktycznie wyglądają OK, więc zapewne wyciąłeś czerwony przy obróbce. Trzeba uważać przy przesuwaniu histogramu suwaczkami (Levels, Poziomy) i krzywymi (Curves), żeby nie ucinać górek histogramów od lewej strony. Czasem się to zdarza, gdy się ma na wykresie włączony histogram ogólny (jest wtedy szary, przynajmniej w GIMP) - trzeba się przełączyć na widok wszystkich trzech składowych RGB, wtedy na jednym wykresie pojawiają się trzy górki, dla R, G i B, i widać dokładnie, co się dzieje z każdą z nich w trakcie rozciągania zdjęcia.

 

Zastanawia mnie, dlaczego czerwony jest najciemniejszy - zwykle to właśnie czerwieni jest na niebie najwięcej, z powodu light pollution. Chyba, że jest Księżyc, to wtedy jest mniej lub bardziej niebieskawo-szaro. Być może masz w aparacie ustawiony balans bieli na Auto, albo na jakąś inną wartość niż Daylight (światło dzienne, symbol słoneczka)? Sugeruję ustawić raz na zawsze (tzn. dopóki nie zmodyfikujesz aparatu pod H-alfa :)balans bieli na Daylight - wtedy gwiazdy o takim kolorze jak nasze Słońce będą na zdjęciach wychodzić mniej-więcej białe (lub szare), i będziesz miał pewność, że wszelkie zmiany kolorystyki zdjęć biorą się ze zmian na niebie, a nie z jakichś algorytmów automatyki aparatu. Żeby to dobrze działało trzeba ustawić w DSS opcję "Use camera white balance" w Settings - RAW/Fits Settings.

 

Co do krótkiego obiektywu, to nie doradzę, bo nie mam w tym doświadczenia. Najkrótszy jakiego używam to Canon 50 mm f/1,8 STM II, on jest całkiem spoko już od f/4. No ale ja mam montaże paralaktyczne, nigdy nie fociłem tylko z samym statywem.

 

Co do grzałek, to tu jest wątek kolegi @DarX86, który je bardzo sprawnie dzierga i sprzedaje astromaniakom spragnionym ciepła ;)
Opaski grzewcze na zamówienie - Giełda - Sprzedam - Astropolis - Astronomia i Astrofotografia

 

Stawianie statywu na platformie przerabiał swego czasu kolega @cwic Ale z tego co pamiętam dał sobie z tym spokój, bo jest z tym więcej zawracania głowy niż korzyści. Wg mnie prościej kupić używany Star Adventurer za jakieś 1,5 k PLN, niż kombinować jak koń pod górkę ze sprzętem, który nie jest dla siebie dedykowany :)

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cześć

http://sahavre.fr/wp/regle-npf-rule/

na samym dole jest kalkulator czasów naświetlania przy foceniu ze statywu. 

trochę bardziej wyszukany algorytm zależny od rozdzielczości zestawu, deklinacji obiektu, itp niż jakieś tam "podziel se pincet przez ogniskową".

stronka po francusku, ale większości da się domyśleć.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Piotr K. napisał:

Zastanawia mnie, dlaczego czerwony jest najciemniejszy - zwykle to właśnie czerwieni jest na niebie najwięcej, z powodu light pollution. Chyba, że jest Księżyc, to wtedy jest mniej lub bardziej niebieskawo-szaro. Być może masz w aparacie ustawiony balans bieli na Auto, albo na jakąś inną wartość niż Daylight (światło dzienne, symbol słoneczka)? Sugeruję ustawić raz na zawsze (tzn. dopóki nie zmodyfikujesz aparatu pod H-alfa :)balans bieli na Daylight - wtedy gwiazdy o takim kolorze jak nasze Słońce będą na zdjęciach wychodzić mniej-więcej białe (lub szare), i będziesz miał pewność, że wszelkie zmiany kolorystyki zdjęć biorą się ze zmian na niebie, a nie z jakichś algorytmów automatyki aparatu. Żeby to dobrze działało trzeba ustawić w DSS opcję "Use camera white balance" w Settings - RAW/Fits Settings.

 

Poprzednim właścicielem był Pan @Tadeopulous , aparat był modyfikowany, więc zostawił mi dwa zdjęcia do balansu bieli, jedno do zdjęć dziennych i nocnych oraz drugie do podczerwieni. Używam obecnie tylko tego pierwszego do zbalansowania. https://astropolis.pl/topic/85770-canon-1100d-astromod/#comment-978313

Księżyc trochę świecił tamtej nocy, być może to jego wina lub lampy, jednej jedynej która świeci się w okolicy przez całą noc na kolor biało-niebieski.

 

3 godziny temu, Piotr K. napisał:

Co do krótkiego obiektywu, to nie doradzę, bo nie mam w tym doświadczenia. Najkrótszy jakiego używam to Canon 50 mm f/1,8 STM II, on jest całkiem spoko już od f/4. No ale ja mam montaże paralaktyczne, nigdy nie fociłem tylko z samym statywem.

 

 

Może taki by się nadał https://allegrolokalnie.pl/oferta/obiektyw-samyang-14mm-f28-canon Nie jestem tylko pewien czy mocowanie będzie pasować, obiektyw EF-S można podpiąć do EF, ale czy działa to w drugą stronę? 

 

3 godziny temu, Piotr K. napisał:

Co do grzałek, to tu jest wątek kolegi @DarX86, który je bardzo sprawnie dzierga i sprzedaje astromaniakom spragnionym ciepła ;)
Opaski grzewcze na zamówienie - Giełda - Sprzedam - Astropolis - Astronomia i Astrofotografia

 

Niestety, zauważyłem wątek po fakcie, gdy już złożyłem zamówienie. 

 

3 godziny temu, Piotr K. napisał:

Stawianie statywu na platformie przerabiał swego czasu kolega @cwic Ale z tego co pamiętam dał sobie z tym spokój, bo jest z tym więcej zawracania głowy niż korzyści. Wg mnie prościej kupić używany Star Adventurer za jakieś 1,5 k PLN, niż kombinować jak koń pod górkę ze sprzętem, który nie jest dla siebie dedykowany :)

 

Tak myślałem, że byłoby to bardzo upierdliwe. Chcę spróbować czegoś innego, również nie będzie to łatwe, ale kolega udowodnił tu, że się da :) Jedyne czego potrzebuję teraz to pogodnej nocy.

 

 

 

19 minut temu, masarnia napisał:

cześć

http://sahavre.fr/wp/regle-npf-rule/

na samym dole jest kalkulator czasów naświetlania przy foceniu ze statywu. 

trochę bardziej wyszukany algorytm zależny od rozdzielczości zestawu, deklinacji obiektu, itp niż jakieś tam "podziel se pincet przez ogniskową".

stronka po francusku, ale większości da się domyśleć.

 

Dzięki, przyda się :) 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, JWST napisał:

Tak myślałem, że byłoby to bardzo upierdliwe. Chcę spróbować czegoś innego, również nie będzie to łatwe, ale kolega udowodnił tu, że się da :) Jedyne czego potrzebuję teraz to pogodnej nocy.

Kiedy to było... ale ten czas leci. Powodzenia w próbach :) Lepsza lustrzanka to i efekty powinny być lepsze. 
Chętnie zobaczę efekty. 

 

19 godzin temu, JWST napisał:

Jeszcze tak sobie myślę, jakbym postawił statyw na platformie to też powinno zadziałać, tylko znacznie trudniej byłoby dostosować prędkość. Może to głupie, ale powinno zadziałać :P

Też próbowałem, ale nie pamiętam czemu odpuściłem. Chyba właśnie było za dużo zachodu, a efekt mizerny. Inna sprawa że miałem wtedy tylko kitowy obiektyw który do astrofoto nadawał się jak papier ścierny do podtarcia w toalecie. Użyć się da, no ale efekt... 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Droga Mleczna, a w niej mgławice: Ameryka Północna (NGC 7000), Gamma Cygni (IC 1318), Mglista Koniczyna (NGC 6514), Włóknista (NGC 6960)

 

Canon 1100D Mod + Kit 18-55mm + Statyw

18mm f/3.5 ISO 1600   60x20sekund = 20 minut

Stackowane w DSS, następnie obróbka w Photoshop

 

Użyłem klatek kalibracyjnych po 30 szt. : dark, bias, flat

ale tamtej nocy zrobiłem tylko klatki dla innych zdjęć z ekspozycją 30s i takich też użyłem tutaj.

Zdjęcie wykadrowałem, ponieważ rogi i boki zdjęcia były popsute po łączeniu w DSS.

 

Może przesadziłem z kolorem, ale chiałem uwydatnić mgławice. W każdym razie, liczę na jakąś konstruktywną krytykę.

 

 image.thumb.png.7ae92debe54733cb36cb177c88780bed.png

 

Edytowane przez JWST
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajne zdjęcia, aż się łezka kręci jak sobie przypomnę kiedy ja tak zaczynałem:)

 

Ode mnie tylko jedna rada: kitowiec 18-55 to najgorszy obiektyw, jaki dotknął bagnetu mojego Canona 700d. Wyrzuć to i kup 50/1.8 STM albo podobny. 

Wiadomo, nawet na 18mm f/5.6 kitowcem można się postarać i zrobić nienajgorsze zdjęcie, więc nie mówię że musisz, ale... Moim zdaniem takiej przepaści w jakości, jak pomiędzy kitowcem a 50tką nie doświadczyłem później jeszcze bardzo długo....  

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki! Rozejrzę się za tymi obiektywami ?

6 minut temu, Grzędziel napisał:

Ostrość to podstawa dobrego zdjęcia. Twoje jest kompletnie nie ostre i nie jest to wyłącznie wina marnego obiektywu.

Tak myślałem, że dałem ciała z ostrością, (chociaż na podglądzie wydawało się w porządku) muszę dozbierać lepszego materiału.

Ale jak już zrobiłem to dorzucę resztę.

 

Tutaj różnica jest tylko w ekspozycji 60x30s = 30 minut

Oraz większy kadr, lewy górny i prawy dolny róg "popsute" czy to wina zniekształceń obiektywu, czy braku prowadzenia, a może DSS?? 

image.thumb.png.02ee26466ae0511cf322ee66f9561709.png

 

Wiem, że jeszcze jest do kitu, ale jakiś mały kroczek na przód zrobiłem. Zanim wrzuciłem surowy stack do Photoshopa, probowałem wyciągnąć kolory w DSS, ale kompletnie nic nie potrafiłem tam osiągnąć.

Na szczęście w PS nie jest to aż tak trudne.

 

A tutaj próbny strzał na platformie paralaktycznej

Canon 1100D Mod + Soczewka Barlowa GSO 2x2 ED + GSO 12" 

Niestety nie dam rady fotografować w ognisku głównym, jedynie dzięki soczewce coś mogłem zrobić.

Następnym razem rozkręcę ją by uzyskać mniejsze powiększenie 1.5x 

Ale to tylko zdjęcie testowe, muszę postarać się o lepszą stabilność podłoża. 

 

Pojedyncza klatka 20s ekspozycji ISO 1600 po wizycie w Camera RAW

 

Gwiazda Alkione w Plejadach

image.thumb.png.a683c78a4912223e9306ddc4fd090c14.png

 

Mam też sporo zdjęć Marsa i Jowisza w dniu opozycji, ale chyba żaden program mi nie poskłada plików RAW, pozostaje obróbka najlepszej klatki, ale to już wrzucę do innego wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Miedziak napisał:

A czemu w sumie wsadziłeś Barlowa do wyciągu? Nie dało się złapać ostrości bez niego? Trzy metry ogniskowej to bardzo, bardzo dużo.

 

Brakowało mi 1-2 cm żeby złapać ostrość, musiałbym podnieść lustro by fotografować w ognisku głównym. Ale gdybym to zrobił, zmniejszyłbym trochę aperturę teleskopu, a tego bym nie chciał.

Szkoda, że nie ma barlowa np. x1.2, takie przybliżenie byłoby już w porządku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, JWST napisał:

Brakowało mi 1-2 cm żeby złapać ostrość, musiałbym podnieść lustro by fotografować w ognisku głównym

O ile pamiętam korektor komy GSO ma współczynnik 1.1 i pomagał mi uzyskać ostrość w takich sytuacjach. Przy okazji trochę komę redukował.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, apolkowski napisał:

O ile pamiętam korektor komy GSO ma współczynnik 1.1 i pomagał mi uzyskać ostrość w takich sytuacjach. Przy okazji trochę komę redukował.

Dzięki, mam nadzieję, że to wystarczy :) 

O taki ? https://teleskopy.pl/Korektor-komy-2''-do-teleskopów-Newtona-(GSO)-teleskopy-2011.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, JWST napisał:

 

Brakowało mi 1-2 cm żeby złapać ostrość, musiałbym podnieść lustro by fotografować w ognisku głównym. Ale gdybym to zrobił, zmniejszyłbym trochę aperturę teleskopu, a tego bym nie chciał.

Szkoda, że nie ma barlowa np. x1.2, takie przybliżenie byłoby już w porządku.

 

Ale przecież masz Barlowa GSO ED x2, a to oznacza że soczewkę możesz odkręcić i dokręcić do krótszego extendera lub bezpośrednio do aparatu, skracają dystans, zmniejszysz krotność Barlowa.

 

image.png.030661744ae01f36448bb1b6ecdd671e.png

 

 

  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Andrzej Lach napisał:

 

Ale przecież masz Barlowa GSO ED x2, a to oznacza że soczewkę możesz odkręcić i dokręcić do krótszego extendera lub bezpośrednio do aparatu, skracają dystans, zmniejszysz krotność Barlowa.

Nie wiedziałem, że tak się da. Myślałem, że jedyna opcja to odkręcić ten extender wraz z soczewką by uzyskać 1.5x zamiast 2x. Dzięki  :dobrze:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zerknij sobie jeszcze tutaj - możesz zasymulować widok ze swojego obiektywu/teleskopu. Wybierasz zakładkę "Imaging mode" i możesz tam wybrać obiekt, teleskop oraz aparat. Klik w "Add to view" i niżej masz podgląd. https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.