Skocz do zawartości

Astrofotografia długą ogniskową w miejskich warunkach


Rekomendowane odpowiedzi

Wytłumczcie mi proszę, czemu Piotrek robi ekspozycje luminacji po 600s z miasta swoim sprzętem, a u mnie klatki luminacji 300s są totalnie białe (ADU 65000 na całosci ) przy Atik314L+ i F5.6 ? O co kaman ?

 

Filip,

STL 6303 ma prawie 6 razy taką studnie jak Twój atik ,

po drugie jest duża różnica w światłosile teleskopów, F/8 vs F/5.6

to w sumie daje sporą różnice, dzięki której u mnie, klatki nawet po 1200s nie są przepalone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) O co kaman ?

 

 

Filip,

STL 6303 ma prawie 6 razy taką studnie jak Twój atik (...)

 

 

Kluczem do wyliczanek jest parametr Gain.

 

 

Atik:

Full well capacity: 17.500 e¯

Gain: 0.267 e¯/ADU

 

STL:

Full Well Capacity 100,000e

Gain e-/ADU 1.4 unbinned / 2.3 binned

 

Niestety, daje to też po dupie przy fotometrii. :(

 

Pozdrawiam.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kluczem do wyliczanek jest parametr Gain.

(...)

Gain to parametr wtórny. Atik przy przetworniku 12bit miałby taki sam gain jak STL, a w mieście wciąż byłby przepalony po 300 sekundach :unsure: Akurat w tym przypadku jedynie głębokość studni ma znaczenie, bo to ona decyduje o odporności na wysycenie.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś z tym tłumaczeniem głębokością studni nie tak. Gdyby to była cała prawda to nie miałbym szans zrobić 900 s. na KAF-8300 (głębokość studni ok. 25ke) przy f/8. A robię. I właśnie sprawdziłem że tło mam na poziomie 4500 ADU. Jakość "mojego" nieba oceniam na 3-4 mag.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gain podałem jako ten parametr który z zasady jest łatwy do odkopania. Przeważnie pojawia się w sklepowej specyfikacji. Mając gain i wiedząc, ilu bitowa jest kamera. dokopiesz się do studni.

 

Faktycznie, nie pomyślałem o tym w tą stronę :) Niestety niektórzy producenci kamer dobierają sobie czasami gain arbitralnie - np ST-2000 ma gain ustawiony na 0.6 a QSI520 na 0.8, choć oba korzystają z tego samego sensora KAI-2020 o studni 45000 <_<

@misiekc - nie mam pojęcia czemu tak się dzieje, może oprogramowanie dodaje jakiś ujemny offset, pozostaje się tylko cieszyć :) Pojemność piksela kamerki w połączeniu ze sprawnością kwantową to parametry matrycy nie do przeskoczenia. Moja wiedza o kamerkach jest póki co teoretyczna bo przygotowuję się do zakupu i staram się to wszystko ogarnąć ale nie chcę zaśmiecać tego wątku moimi "głębokimi" przemyśleniami :flirt:

Edytowane przez jolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś z tym tłumaczeniem głębokością studni nie tak. Gdyby to była cała prawda to nie miałbym szans zrobić 900 s. na KAF-8300 (głębokość studni ok. 25ke) przy f/8. A robię. I właśnie sprawdziłem że tło mam na poziomie 4500 ADU. Jakość "mojego" nieba oceniam na 3-4 mag.

 

Ja srednio mam niebo 3.5 mag w porywach do 4.5 mag, wiec warunki dość podobne (ja jestem o 4km bliżej centrum Warszawy).

Atik ma studnie 17.500e (gain 0.267e-/ADU) , KAF8300 ma studnie 25.000e (gain 0.37e-/ADU) - różnica nie jest kolosalna.

Miedzy F5.6 a F8 różnica jest spora, ale bez przesady.

 

Między 300s a 900s - jest różnica kolosalna.....

 

Tym bardziej, że :

KAF ma tło przy 900s na poziomie 4.500 ADU a

ATIK ma tło przy 120s na poziomie 23.000 ADU.

 

Ponawiam pytanie - o co kaman ?

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miedzy F5.6 a F8 różnica jest spora, ale bez przesady.

(...)

Ponawiam pytanie - o co kaman ?

różnica między f/5,6 i f/8 jest duża ale to wszystko i tak mało istotne jeśli nie znamy apertury i ogniskowej. F/5,6 przy ogniskowej 50 mm to zupełnie co innego niż przy 500 mm

różnica między niebem 3,5 mag i 4,5 mag też jest bardzo duża jeśli chodzi o tło

samo porównanie kamer to za mało. Trzeba znać dokładnie jakie są obiektywy i niebo bo to ważniejsze informacje

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne co mi przychodzi do głowy to ogniskowa. Mam prawie trzy razy większą od Ciebie. Teoretycznie powinno to być uwzględnione przez różnice w światłosile, ale może mechanizm "świecenia" nieba jest inny niż rozpraszania światła na ścianie.

Uzywam filtru ALP, ale w moim odczuciu odpowiada on za redukcje tła o ok. połowę.

 

@jolo

Twoje przemyślenia są jak najbardziej ok. Głębokość studni jest niewątpliwie istotna, ale jak widać nie tylko ona.

 

Piotrek - świetne zdjęcia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

różnica między f/5,6 i f/8 jest duża ale to wszystko i tak mało istotne jeśli nie znamy apertury i ogniskowej. F/5,6 przy ogniskowej 50 mm to zupełnie co innego niż przy 500 mm

różnica między niebem 3,5 mag i 4,5 mag też jest bardzo duża jeśli chodzi o tło

samo porównanie kamer to za mało. Trzeba znać dokładnie jakie są obiektywy i niebo bo to ważniejsze informacje

 

pozdrawiam

 

U mnie apertura 80mm (ED80 F7 + FF0,8=5.6)

Te 120s z ADU 23000 miałem przy LP na poziomie 4 mag.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miedzy F5.6 a F8 różnica jest spora, ale bez przesady.

Dla przykładu porównywalne czasy ekspozycji żeby uzyskać taki sam poziom ADU:

- f2,8: 20 min

- f4: 40 min

- f5,6: 80 min

- f8: 160 min

 

Dodając do tego różnicę poziomu saturacji wynikający ze "studni" (oraz jasności tła w danym miejscu) i masz odpowiedź. Inaczej mówiąc, wszystko jest w porządku ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem dokładnie w temacie, nie znam takich pojęć. A więc zestaw kilku pytań.

1. Głębokość studni to jest ilość fotonów które piksel może zebrać zanim się „zapełni”?

2. Co to jest gain.

3. Co to jest poziom ADU?

 

Pozdrawiam

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie dla klatek 600s ADU wynosi ok 5500 dla 900s ok 7200 a dla 1200s ok 9000

dla porównania klatki z bieszczad mają ADU na poziomie 200-400

 

Dołączając się:

 

Sam mam Atik'a 16HR z tym samych chipem co Atik 314L (ICX285), w użyciu z ogniskową 300mm (Tair3S).

Lokalizacja 2 pietra niżej niż Piotr.

Nie robiłem luminancji z racji tego, że Tair to achromat, więc korzyści z tego były by marne, ale próbowałem RGB, dla 4min ADU: r: 11800, g: 11700, b: 4600

 

ot i efekcik ( i nawet kiepski debiucik ;) )

leo-ddp.jpgleo-post2.jpg

 

- moim zdaniem przy szerokich polach łapiemy bardzo dużo rozproszonego światła, zwłaszcza z oświetlenia po bokach, do tego w refraktorach pierwszy element wpływający na obraz (soczewka w przypadku refraktora), jest bardziej zagrożony światłem negatywnie wpływającym na kontrast (jaki by nie był odrośnik, zawsze bliżej od lustra schowanego w głębi tuby), a żadne powłoki i żadne szkło nie ma 100% sprawności i przeźroczystości, zawsze zostają te.... promile ;)

 

Studnia studnią... swoją drogą, gdyby focić ze studni... :)

 

Pozdr

 

Iro

Edytowane przez Iro
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

 

- moim zdaniem przy szerokich polach łapiemy bardzo dużo rozproszonego światła, zwłaszcza z oświetlenia po bokach, do tego w refraktorach pierwszy element wpływający na obraz (soczewka w przypadku refraktora), jest bardziej zagrożony światłem negatywnie wpływającym na kontrast (jaki by nie był odrośnik, zawsze bliżej od lustra schowanego w głębi tuby), a żadne powłoki i żadne szkło nie ma 100% sprawności i przeźroczystości, zawsze zostają te.... promile ;)

 

Studnia studnią... swoją drogą, gdyby focić ze studni... :)

 

Pozdr

 

Iro

 

Przepraszam,czy ktoś mnie wzywał do tablicy?:szczerbaty:

Sorki za ofa,ale pogoda do bani i sami rozumiecie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja na zdjęciach Canonem 350D i obiektywem 135 mm f/2,5 przy ekspozycji 10 s (ISO 400) mam około 30% wypełnienia w kanale czerwonym :swear:

w zasadzie to nie potrzebuję montażu bo śmiało mogę jechać ze statywu :Boink: ... i tak niewiele się zarejestruje

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem dokładnie w temacie, nie znam takich pojęć. A więc zestaw kilku pytań.

1. Głębokość studni to jest ilość fotonów które piksel może zebrać zanim się „zapełni”?

2. Co to jest gain.

3. Co to jest poziom ADU?

 

Pozdrawiam

Tomek

 

nikt nie odpowie? mnie szczególnie interesuje pytanie nr 3 i jak to wygląda w DSLR w porównaniu do CCD?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem dokładnie w temacie, nie znam takich pojęć. A więc zestaw kilku pytań.

1. Głębokość studni to jest ilość fotonów które piksel może zebrać zanim się „zapełni”?

2. Co to jest gain.

3. Co to jest poziom ADU?

 

Pozdrawiam

Tomek

1. Mniej więcej tak. W rzeczywistości padające fotony wybijają z matrycy elektrony (efekt fotoelektryczny), a te elektrony gromadzą się w "studni". Przy okazji sprawność kwantowa kamery to stosunek liczby zgromadzonych elektronów do liczby padających fotonów.

3. Zgromadzone elektrony są przeliczane na jasność pixela. Zwykle poziom jasności jest wyrażony liczbą od 0 do 65535. ADU jest jednostką tej jasności.

2. Gain to liczba elektronów przypadająca na jednostkę ADU.

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.