Jump to content

Własny guider? Ależ to bardzo proste !


Guest wessel
 Share

Recommended Posts

Guest wessel

Kiedyś był chyba taki serial popularnonaukowy - "Parowóz - ależ to bardzo proste", " Pralka Frania- ależ to bardzo proste."

Podjąłem się kontynuacji. Dziś:

"Guider? Ależ to bardzo proste"

Co to jest guider to raczej większość z nas wie. Jak dobrać jego parametry do posiadanego setupu - uuuuu... tu już gorzej.

Nie wdając się w rozważania naukowe chcę Wam dziś zaproponować prosty i świetnie działający guider dla setupów głównych o skali obrazu 1.5 arcsec/piksel i mniejszej, czyli od 1.5 do nieskończoności ( wiadomość dla Taysona :) ).

Generalnie taki guider może sobie zbudować każdy, kto ma lub ma dostęp do drukarki 3D. I rozwaloną lornetkę typu 10x50, 12x50 lub podobną. Lub obiektyw o aperturze 50 mm i ogniskowej w granicach 180-220 mm. Na razie pokaże Wam na przykładzie jak to rozwiązałem.

Optyka

Optyka o aperturze 50 mm i ogniskowej 190 mm oparta o obiektyw lornetki Nikon Action 12x50.

Wydruk 3D tubusa i mocowania wykonany na drukarce Tarantula Pro z materiału PET-G Carbon Black firmy Nebula. Parametry druku: tem. dyszy 230/200, temp.stołu 80/60. Layers: 0.3/02 mm. Czas wydruku : 6 godzin 26 minut.

Wykorzystałem kawałek tubusa lornetki, który wprawdzie winietuje nieco, ale znakomicie obniża wielkość wydruku, upraszcza montaż obiektywu no i oszczędza czas wydruku. Śrubka mocująca ma wtopioną rurkę mosiężną z gwintem ( insert) . Ten rodzaj mocowania zamówił jeden z kolegów pod swój setup.

Dodrukowałem też gustowny kapselek :) Z lornetki odpadł też znaczek Nikona więc nakleiłem do we właściwym miejscu :) 

 

 

Optyka.jpg.1144d6453a4f03d44cef28ae91a8f2a8.jpg

Kamera

Kamerę nabyłem na znanym portlu aukcyjnym, bo na zagranicznych portalach zwrócili uwagę, że ma ona parametry IDENTYCZNE z kamerą T7 i ZWI ASI 120 MC.

A są one następujące:

Sensor: Aptina AR0130

Rozmiar sensora:1/3 cala

Rozmiar piksela: 3.75 um x3.75 um

Max. rozdzielczość : 1280x960

S/N: 44dB

Zakres dynamiki: 83.5 dB

Czułość: 0.01 lux

Działa pod Win 7/8/10 oraz Linux ( UVC). W Windows widoczna jako HD WDM Camera ( choć tak naprawdę HD nie jest J ).

Kamera ma na stałe zabudowany kabel USB 2.0 ( nie ma gniazda). Nie jest także wyposażona w port ST4. Zasilanie z portu USB 5V.

Obudowa kamery: projekt wydruk samodzielny z materiału PET-G w kolorze Deep Ruby firmy Nebula.

Kamera ma przedłużony nosek, co pozwala na swobodna regulację ostrości bez stosowania jakichkolwiek wyciągów i fokuserów w guiderze.

880158188_Kamex.jpg.63e4f4b1d90b47784274aa6468ddc063.jpg

Testy i wnioski

1. Po pierwsze - całość waży ( z kablem) tylko 295 gram.

2. Przeprowadziłem realne testy pod gwiaździstym niebem – setup : Takahashi FSQ 106N, montaż Takahashi EM-11Z, kamera głowna  FLI ML 8300. Oprogramowanie prowadzące sesję : Maxim DL. Porównywałem z moim oryginalnym  guiderem opartym na kamerze Starlight Xpress Lodestar oraz Orion Mini Guidescope.

3. W prowadzeniu nie zauważyłem żadnej różnicy, natomiast kamera Lodestar pokazuje więcej gwiazdek, ale jest to zrozumiałe wobec różnicy rozmiaru piksela sensora( Aptina 3.75 mikrona , Lodestar 8.2 mikrona).

4. Testowałem też współpracę kamery z darmowym oprogramowaniem PHD w wersji 2.6.7.  Kamera pracuje bez problemu, po kalibracji prowadziła montaż bez zauważalnej różnicy w stosunku do Maxima DL.

Poniżej wygląd całości - wykonanie "pod klienta"

komp.jpg.86050b05b65f73e4d789e0c861630da3.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

No montaż już wydrukowałem, czeka na odpalenie jak będzie cieplej w nocy :) Nie bez wpływu pozostaje też koronawirus- żeby nie tzw. home office - nic bym nie zrobił :)

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

Tak, ale jaki konkretnie model, producent, sprzedawca? Od groma tego jest, ma to naładowane różne sterowniki i elektronikę, i te chińczyki mało wiedzą na temat działania tych urządzeń w różnych systemach

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Kupiłem na Alli- kamera nie ma modelu , po prostu wklepujesz Aptina 0130 i masz :) potem wywalasz kitowy obiektyw, drukujesz obudowę i gotowe.

Link to comment
Share on other sites

50 minut temu, dobrychemik napisał:

Nie mogę się doczekać kiedy Wessel sobie sprawi drukarkę 3D drukującą w metalu. To dopiero zrewolucjonizuje polski rynek astroakcesoriów.

Szkoda, że najtańsze zaczynają się od miliona złoty (lub coś koło tego).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest wessel

A to zależy z jakim softem - z PHD 2 do 30 sekund, z Maximem pewnie podobne bo to ten sam driver ( zaraz sprawdzę ). Z Sharp Capem do 500 ms. To piszę o sprawdzonych czasach .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Cześć. Dopiero zaczynam przygodę z astro i chciałbym wykonać z lornetki guider.

Zajmuje się drukiem 3d ale na optyce zupełnie się nie znam dlatego mam pytanie:

Posiadam lornetkę alpex 30x60 ale nie wiem jaką ogniskową posada tzn. jak długą tubę zaprojektować? 

A może wcale się nie nadaje na guider? 

Planuję kupić kamerę z alli T7M

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Trzeba na ławie optycznej zmierzyć długość ogniskowej obiektywu a potem uwzględniając backfokus kamery zaprojektować długość tubusa. Kamera T7 jest dość tolerancyjna w projektowaniu , bo cała przesuwa się wewnątrz tuby o średnicy 1.25 cala.

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Am@tor napisał:

 nie wiem jaką ogniskową posada 

Ustaw obiektyw do słońca skup promień przechodzacy przez soczewki w punkt np.na kartce aż zacznie palić kartkę i zmierz odległość pomiędzy soczewka obiektywu a kartką  to będzie długość ogniskowej (w przyblizeniu) do kamery T7 tubę możesz zrobić z 10mm krótszą  niz ogniskowa wyjdzie głębiej ibedzie lepiej  się trzymała.

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Jeśli zrobisz do T7 tubę krótszą, to będzie się - niestety- gorzej trzymała. Tubę trzeba zrobić o 15 mm DŁUŻSZĄ niż ogniskowa ( dla kamery w takiej obudowie jak T7). Dla innych kamer np. typu ASI 120 i ASI 120  mini - trzeba uważać i wyliczyć długość tuby ok. 5 mm MNIEJSZĄ  niż ogniskowa obiektywu pomniejszona o backfocus kamery.

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, wessel napisał:

Jeśli zrobisz do T7 tubę krótszą, to będzie się - niestety- gorzej trzymała.

Czyli ta tuba  jest za krótka do kamery T7? 

f =200

20200624_164934.thumb.jpg.d04ebce1ef6f954e15bc55f1c8d1f22f.jpg

 

A jednak daje radę20200423_194701.thumb.jpg.7e0fc8a2a619db5a3b0bd52331870a4e.jpg

 

Ale masz rację, dłuższa była by lepsza

Link to comment
Share on other sites

W dniu 24.06.2020 o 07:30, mirek01 napisał:

Ustaw obiektyw do słońca skup promień przechodzacy przez soczewki w punkt np.na kartce aż zacznie palić kartkę i zmierz odległość pomiędzy soczewka obiektywu a kartką  to będzie długość ogniskowej (w przyblizeniu) do kamery T7 tubę możesz zrobić z 10mm krótszą  niz ogniskowa wyjdzie głębiej ibedzie lepiej  się trzymała.

Dzięki za sugestię. Zupełnie przez przypadek znalazłem podobną metodę z lampą led ;-) 

Lampa powieszona na suficie, soczewkę ustawiłem nad kartką papieru aż złapałem ostrość (widać było dokładnie pojedyncze diody). zmierzyłem odległość między środkiem soczewki a kartką. teraz narysuję przedłużkę i będę sprawdzał. Jeszcze tylko nie mam kamery, na giełdach nie ma a z alli trochę się boję bo nawet ta z wysyłką z PL bardzo długo idzie.

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

To nie jest dobra metoda. Musisz mieć źródło światła W NIESKOŃCZONOŚCI !!! . LED na suficie są blisko i pomiar będzie niewłaściwy.

Link to comment
Share on other sites

To co napisał @wessel jest prawdą. Najlepiej kiedy źródło masz w nieskończoności (powiedzmy Słońce, chociaż wiemy, że to nie jest nieskończoność ;), ale w porównaniu z oczekiwaną ogniskową można tak przyjąć). Jeżeli nie masz aktualnie "dostępu do Słońca", to nawet ze źródłem bliższym też można sobie "od biedy" poradzić. Musisz wówczas zastosować równanie soczewki:

rownanie_soczewki.jpg.482df1b6198854e362d88574768d870f.jpg

gdzie:

x – odległość źródła światła od soczewki
y - odległość obrazu źródła od soczewki
f – ogniskowa soczewki

 

Z tego wzoru widać też dlaczego źródło w nieskończoności jest dobre - upraszcza nam pomiar -> x = ∞.

Wówczas można przyjąć, ze 1/∞ to wartość 0, więc 

rownanie_soczewki2.jpg.62a3b8fe0b7e614455d96a260bb751ff.jpg

f = y

(odległość obrazu od soczewki, to jest jej ogniskowa.)

Edited by Jagho
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.