Jump to content

MONO vs COLOR - empirycznie


Recommended Posts

7 minut temu, MateuszW napisał:

Musiałbyś zrobić flata na czymś o kolorze identycznym z Księżycem, czyli w praktyce nierealne. Przy wyostrzaniu na pewno wylezie kratka.

przyznaję bez bicia że napisałem to nie sprawdzając czy w praktyce taki flat jest do osiągnięcia na księżycu :szczerbaty: 

ale z drugiej strony - skąd wiadomo że nie! (flat na rozogniskowanym obrazie księżyca)

a nawet to wcale nawet nie musi być dosłownie flat w sensie dodatkowej klatki.

podchodząc do problemu bardziej ogólnie, taki "flat" to po prostu mechanizm wyrównujący jasności RGB, który może nawet działać bez potrzeby wcześniejszej kalibracji flatem, według prostej zasady dobierania wag na RGB tak, żeby zminimalizować kratkę.

 

czyli po prostu debajerowanie mono.

 

w każdym razie moja teza jest taka, że przy fotografowaniu obiektów czarnobiałych różnica między kamerką mono i rgb przy odpowiednim przetwarzaniu powinna dążyć do zera.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Behlur_Olderys napisał:

Możesz dać surowe klatki niedotykane? 

Si :) bite

 

color_026.fit

 

32 minuty temu, Tayson napisał:

Możesz wstawić zdjęcie np z komórki tego co fotografujesz? W szerszym ujęciu. Tak aby mój mózg mógł ogarnąć na co patrzymy. 

IMG_2901x.jpg.12b9052e0652ae258d79385ca482afb5.jpg

 

  

Godzinę temu, szuu napisał:

eeeee.... pokazałeś tylko że tracimy gdyby ktoś postępował schematycznie nie zastanawiając się nad tym co robi.

 

robiąc debajeryzację dla obrazu gdzie komponent wysokiej częstotliwości nie dość że przekracza rozdzielczość filtra to jeszcze złośliwie jest z zsynchronizowany z próbkowaniem jest poważnym naruszeniem zasad i to się musi źle skończyć! :banan:

Go-to-jail.jpg.92f6e900ff2cec578e6a9a02f56fcc48.jpg

 

a przecież fotografując obiekt praktycznie czarnobiały jak księżyc albo twoje paski nie powinno być zauważalnej różnicy między mono i bayerem.

tylko że zaczynamy od zrobienia flata, który będzie wyrównywał odczyty pikseli ukrytych za filtrami niejednakowych kolorów. w ten sposób zmieniamy kamerkę kolor w kamerkę mono i oczywiście nie robimy wtedy żadnej debajeryzacji bo to jest już wtedy kamerka mono więc tylko czytamy wartości pikseli jak gdyby były luminacją.

 

Dobra, no to Szczelina Cassiniego :P

 

Edited by HAMAL
Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, szuu napisał:

podchodząc do problemu bardziej ogólnie, taki "flat" to po prostu mechanizm wyrównujący jasności RGB, który może nawet działać bez potrzeby wcześniejszej kalibracji flatem, według prostej zasady dobierania wag na RGB tak, żeby zminimalizować kratkę.

Faktycznie można by było tak dobrać wagi, nawet syntetycznie. Tylko Księżyc nie jest całkowicie monochromatyczny, przy mocnej saturacji kolory wychodzą i teraz pytanie, czy te drobne różnice będą widoczne i spowodują powrót kratki, czy też są za słabe?

Niemniej pomysł jest ciekawy. Po takim zabiegu odzyskamy pełną rozdzielczość obrazu, niemniej nadal będziemy tracić ok 2/3 światła, które wycinają filtry bayera.

No i jest jeszcze jedno ale - tak możemy focić w pełnym spektrum (ew z UV/IR cut), ale nie można już zastosować filtrów dalekiej czerwieni, czy podczerwieni, które znacznie poprawiają jakość obrazu. Taki filtr sprawi że pozostanie nam 1/4 aktywnych czerwonych pikseli. A w pełnym spektrum to może działać tak, że co prawda pracują wszystkie piksele, ale to czerwone dają detal, a niebieskie go jedynie rozmazują.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
20 minut temu, MateuszW napisał:

No i jest jeszcze jedno ale - tak możemy focić w pełnym spektrum (ew z UV/IR cut), ale nie można już zastosować filtrów dalekiej czerwieni, czy podczerwieni, które znacznie poprawiają jakość obrazu. Taki filtr sprawi że pozostanie nam 1/4 aktywnych czerwonych pikseli. A w pełnym spektrum to może działać tak, że co prawda pracują wszystkie piksele, ale to czerwone dają detal, a niebieskie go jedynie rozmazują.

Mówisz? Obczaj to :D :P

 

https://astropolis.pl/topic/72387-nowa-planetarka-od-zwo-asi462mc/?do=findComment&comment=826283

 

Link to post
Share on other sites

HAMAL, własnie miałbym pytanie odnośnie atik color. Kupiłem, dzisiaj przyszło i jest problem z zainstalowaniem, pobrałem software ze strony https://www.atik-cameras.com/software-downloads/

zainstalowałem, i kiedy podłączam kamerkę do komputera przez usb to jest wiadomość że nie rozpoznano urządzenia, ???? A w urządzeniach podłączonych do komputera jest napisane Atik Color jest także nie wiem o co chodzi. Według instrukcji urządzenie miało się zainstalować, ta instalacja była przez chwilę a potem się zacieła, a teraz tylko pokazuje nie rozpoznano urządzenia usb... Może ktoś, coś pomóc?

Link to post
Share on other sites
58 minut temu, HAMAL napisał:

Si :) bite

 

color_026.fit 635.63 kB · 2 pobrania

 

IMG_2901x.jpg.12b9052e0652ae258d79385ca482afb5.jpg

 

  

Dobra, no to Szczelina Cassiniego :P

 

To chyba pasek od głowicy z drukarki atramentowej ?. Dałem podobny koledze. Wykorzystał go do budowy okularu Ronchi eyepiece.
 

Czy te pierwsze przykłady miały zastosowany balans bieli, czy jest to bez skalowania  RGB ?. Może lepiej by było po przeskalowaniu o wagi uzyskane na szarej/białej kartce.

Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Jan Astralbreeze napisał:

Nie mam pojęcia :rolleyes: obyś sobie na kompie tym dziwactwem nic nie namieszał :uhm: kilka razy poszła mi na Windows 7 ale po obleceniu kilku portów USB w PC i też raz załapywała a raz nie.

 

6 minut temu, rambro napisał:

To chyba pasek od głowicy z drukarki atramentowej ?. Dałem podobny koledze. Wykorzystał go do budowy okularu Ronchi eyepiece.
 

Czy te pierwsze przykłady miały zastosowany balans bieli, czy jest to bez skalowania  RGB ?. Może lepiej by było po przeskalowaniu o wagi uzyskane na szarej/białej kartce.

Atik Titan kolor w programie Atika do akwizycji Artemis nie ma ani wyboru debayeryzacji ani balansu kolorów :( a to są zrzuty z ekranu. Jest surowy Fit kilka postów wcześniej :)

 

Edited by HAMAL
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, HAMAL napisał:

No, wyjątek :)

43 minuty temu, Jan Astralbreeze napisał:

Powinno. Nie jestem do końca pewny, jak to się ma do sterowników (czy na głównym systemie jest wymagane wsparcie sprzętu czy nie), ale warto sprawdzić.

Link to post
Share on other sites

Okej, urządzenie zainstalowało się na 7 -letnim lapku z windows 8, jest napisane że działa poprawnie, że sterowniki okej, uruchamiam artemis capture i mówi mi że usb jest źle podłączone albo coś ze źródłem zasilania . HAMAL możesz powiedzieć ile ma lat ten komp z xp na którym udało Ci się użyć atika?

Link to post
Share on other sites

DELL LATITUDE D610 to stary laptop, kupiony daawniej poleasingowy do celu obsługi Atików, weszły ASI z USB 3 i należało kupić nowszy, ale te stare trzymam właśnie do takich celów.

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Jan Astralbreeze napisał:

Okej, urządzenie zainstalowało się na 7 -letnim lapku z windows 8, jest napisane że działa poprawnie, że sterowniki okej, uruchamiam artemis capture i mówi mi że usb jest źle podłączone albo coś ze źródłem zasilania . HAMAL możesz powiedzieć ile ma lat ten komp z xp na którym udało Ci się użyć atika?

Próbowałeś maszyny wirtualnej z XP? Tu nie chodzi o wiek laptopa, tylko o wersję systemu. USB 2.0 jest wszędzie takie samo.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem test jest wątpliwy merytorycznie. Wybrałeś obiekt (czarne kreski), który ze swej natury MUSI wypaść lepiej w kamerce mono - a to dlatego, że kamerka kolorowa buduje obraz na takiej samej zasadzie jak drukarka kolorowa drukuje obraz kolorowy - stosując rodzaj punktowego "rastra". Nawet kolor czarny tworzony jest w takich wypadkach ze zbioru punktów o różnych kolorach. Oczywiście również obraz mono jest budowany z punktów o różnej jasności - co widać na obrazkach z ASI - ale efekt ten jest znacznie delikatniejszy.

 

Zauważ, że w wypadku Atików, rozmiar tej kreseczki jest na granicy wielkości piksela - zatem na to co widać potężny wpływ ma algorytm rasteryzowania obrazu - i stąd tak duża różnica w interpretowaniu kreseczek w wersji kolor i mono. Tam gdzie piksel jest mniejszy, takiej różnicy nie widać. Zmierzam do tego, że ta potężna różnica w wypadku Atików to moim zdaniem efekt przypadku - akurat takiego a nie innego obiektu o rozmiarze będącym na granicy zdolności rozdzielczej. W takich specyficznych okolicznościach algorytm ten zadecydował że ten sam obiekt będzie interpretowany raz jako "regularne" krechy, a w innych warunkach - jako punkciki... Moim zdaniem niewiele to mówi o tym jak sprawdzą się te kamerki na prawdziwym obrazie zawierającym obiekty o różnej skali detalu i o różnym charakterze.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, lulu napisał:

Moim zdaniem niewiele to mówi o tym jak sprawdzą się te kamerki na prawdziwym obrazie

Kamery kolorowe na każdym obrazie dają zdjęcie mniej szczegółowe niż mono. Ten przykład jest skrajny, ale to po to, żeby efekt było jednoznacznie widać. Na normalnym obiekcie detale są różnego rodzaju i tylko drobne struktury zostaną w ten sposób utracone w kolorze, a inne np utracą ostrość krawędzi. Utrata detalu następuje zawsze, jednak stosując np dużą skalę z zapasem przy planetach, próbkujemy i tak bardziej szczegółowo, niż to wynika z ograniczonej rozdzielczości mono.

 

Efekt utraty detalu dużo łatwiej jest zauważyć na ekranach niż matrycach. Tj zdarzają się (głównie dawniej) takie ekrany, które nie mają 3 subpikseli w pikselu (czyli odpowiednik detalu mono), tylko np 2 subpiksele. Np ekrany starszych lustrzanek miały właśnie po 2 subpiksele, albo starsze amoledy w telefonach. Na takich ekranach wyraźnie widać gorszą szczegółowość i ostrość obrazu.

Link to post
Share on other sites

"Test" wykazał jedynie istnienie artefaktów demozaikowania matrycy z siatką filtrów Bayera. Ale jak to u Hamala - metodyka badań i wyciąganych z tego wniosków stoi na głowie - taka trochę pseudo-nauka :)

 

Opinie na temat rozdzielczości matryc można jakoś wywnioskować z tych stosunkowo drobnych napisów na zdjęciach, a szczególnie znaku ". Jak dla mnie różnica miedzy mono i kolorem z siatki Bayera jest zaskakująco niewielka.

 

A w realnych zastosowaniach w foto US:

- robi się wiele klatek,

- wykonuje zdjęcia z plamką rozproszenia znacznie większą niż piksel.

 

Więc ciekawe to by było zestawienie teoria na sucho vs praktyka na Księżycu czy planetach.... 

Link to post
Share on other sites
57 minut temu, MateuszW napisał:

Ten przykład jest skrajny, ale to po to, żeby efekt było jednoznacznie widać.

Jeżeli tak to efekt jest odwrotny do zamierzonego, bo to co widzimy jest efektem działania algorytmu w sytuacji skrajnej, która nie jest reprezentatywna w realnych sytuacjach, gdzie nie zdarzają się detale niemal idealnie wpasowane w rozmiar piksela - tutaj miało to miejsce i algorytm poszedł po całości, dając ekstremalne efekty.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.