Jump to content

Canon....


Misza
 Share

Recommended Posts

Myślę o zakupie modyfikowanego DSLR do astrofoto. Czy dobrze rozumiem że pełna klatka zawsze da większy piksel w stosunku do APS-C o podobnej rozdzielczości i co za tym idzie mmniejszy szum ? Czy zatem lepszym wyborem będzie np. nieco leciwy, 5DII niż znacznie nowszy, również przez wielu polecany tutaj 1200D ? Czy pozycjonowane między tymi dwoma biegunami "dwucyfrowe" canony również będą gorszym wyborem niż 5D lub 5D II ze względu na mniejszy piksel i większy szum? Z drugiej strony można tez spotkać opinie iż pełna klatka wymaga lepszej optyki a przy tej bardziej przeciętnej lepszy efekt da APS-C (nie ujawni wad optycznych w takim stopniu). Czy zatem warto wydać około 2tys na modyfikowaną 5-kę zamiat np. trzykrotnie tańszego modyfikowanego 500d ?

Edited by Misza
Link to comment
Share on other sites

Znam to ogłoszenie, fajna opcja ale ten jest zmodyfikowany w stopniu wykluczającym inne zastosowania niż astro. A jeśli mam wracac do lustrzanki czy to pełnoklatkowej czy APS-C to jednak chciałbym aby pomimo modyfikacji istniała możliwość zdjęć dziennych (czyli na miesce usuniętego wmontowany filtr baadera)

Link to comment
Share on other sites

Z tego co wiem istnieje możliwość wykonywania normalnych zdjęć w dziennym świetle, z tym że trzeba przedsięwziąć jeden z n/w rzeczy:

a) za każdym razem ręcznie ustawiać balans bieli;

b) do obiektywu włożyć specjalny filtr, który zapewni takie same właściwości, jak aparatowi niemodyfikowanemu.

Wybór należy do Ciebie...

Link to comment
Share on other sites

Ale w tym egzemplarzu lustro usuinięto. Mniejsza już o konkretny egzemlarz, generalnie chodzi mi o to czy 5dII lub 6d będą lepszym wyborem od dwu- lub trzycyfrowych canonów pomimo , jak twierdzą niektórzy, większych wymagań co do jakości optyki.

 

 

Edited by Misza
Link to comment
Share on other sites

Guest Sebastian Ś.

Tu masz fajne porównanie razem z QE przed modyfikacja i rozmiarami piksela https://ideiki.com/astro/EOS.aspx . Jak masz optykę wystarczająco dobrze skorygowaną pod pełną klatkę to bierz 6D. 

 

Co do modyfikacji, to niestety nie działa auto WB. Musisz sobie wgrać ręczny zależnie od warunków albo potem przy wywoływaniu zmienić. Nie wkładaj Baadera bo się namęczysz z odblaskami, lepiej wyregulować matrycę. 

Link to comment
Share on other sites

a ja powiem tak - wszystko zależy od budżetu - masz więcej kup 6D i przerób - masz mniej kup 1100D  i przerób :D

mam 1100D - sam przerabiałem i używam klatek kalibracyjmych custow WB do zwykłeych fotek - plener spoko - nie mam kliatki do pomieszczeń ... - nie robię indooorów canonem ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Zanalazłem tez  w podobnej cenie ofertę 60Da czyli model fabrycznie dedykowany do astrofoto (min. fabrycznie zamontowany filtr o większej przepuszczalności barwy czerwonej) może to byłaby ciekawsza opcja? Co prawda nie jest to pełna klatka jak 5d i 6d ale pewnie aparat mniej upośledzony względem normalnej fotografii niż modyfikacje.

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, Misza napisał:

Zanalazłem tez  w podobnej cenie ofertę 60Da czyli model fabrycznie dedykowany do astrofoto (min. fabrycznie zamontowany filtr o większej przepuszczalności barwy czerwonej) może to byłaby ciekawsza opcja? Co prawda nie jest to pełna klatka jak 5d i 6d ale pewnie aparat mniej upośledzony względem normalnej fotografii niż modyfikacje.

Pixel 4.3um w 60Da vs 6.5um w 6d. Koszt 2500... Moim zdaniem to żadna opcja, zgniły kompromis. 

Chcesz aparat dobry jednocześnie do dziennej fotografii oraz do astro? To tak, jak teleskop dobry do astrofoto i wizuala.

 

Moja rada: Kup sobie docelowy aparat do zdjęć dziennych, jaki chcesz. Popróbuj go w astrofoto to ogarniesz podstawy tematu. W międzyczasie dozbieraj więcej hajsu i wtedy kup docelowy sprzęt astrofoto, najlepiej kamerkę dedykowaną, albo 6d mod. Nie rozdrabniaj się, nie śpiesz się. Rozgwieżdżone niebo to taka rzadkość, że będziesz miał dużo czasu na zbieranie funduszy :)

Link to comment
Share on other sites

Ten etap już za mną, teraz mam olympusa omd em10 II (oczywiście nie kupiłem go do astro) Myślałem ze jeśli zakupilbym pelnoklatkowego eosa , zmodyfikowanego ale jednak nie upośledzonego totalnie w kwestii zdjęć dziennych to sprzedałbym olympusa i dokupił dobre szkło. Chociaż leciwe to przecież i tak 5dII czy 6d mają nad nim spora przewagę w wielu zastosowaniach dziennych. Olympus do astrofoto się nie nadaje ze względu na szumy (klatka 4/3 i mały piksel). 10 lat temu robiłem trochę zdjęć 350d również z ogniskową 1040 (Tak Fs128) potem przez niemal dekadę nie zajmowałem się astro.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, Misza napisał:

Czy dobrze rozumiem że pełna klatka zawsze da większy piksel w stosunku do APS-C o podobnej rozdzielczości i co za tym idzie mmniejszy szum ?

FF da większy piksel przy takiej samej rozdzielczości zdjęcia, ale nie zawsze oznacza to mniejszy szum. Szum zależy od rozmiaru piksela, ale jeszcze bardziej od technologii, czyli nowoczesności aparatu. Musisz po porstu porównać wykresy szumu na optyczne.pl, to dostaniesz odpowiedź.

 

Jakie astrofoto chcesz robić - obiektywy, czy teleskopy? W drugim przypadku raczej ze świecą szukać tuby pokrywającej FF.

34 minuty temu, Misza napisał:

zmodyfikowanego ale jednak nie upośledzonego totalnie w kwestii zdjęć dziennych

W większości wypadków prawidłowa modyfikacja aparatu polega na usunięciu jednego z wbudowanych filtrów i zmiany położenia matrycy tak, żeby AF działał, a obiektywy były użyteczne (bez tej operacji brakuje zakresu na nieskończoność). Drugi, pozostawiony filtr ma właściwości UV/IR cut, więc nie trzeba tego dodatkowo usuwać. Filtr baadera ma sens jedynie w aparatach ze złączonymi filtrami (rzadkość) i wówczas efekt jest taki sam jak w poprzednim przypadku, ale pojawia się niebezpieczeństwo mocniejszych halo na gwiazdach. Po modyfikacji, aparat w dzień ma problem tylko z balansem bieli. Można regulować ręcznie temperaturę barwy, robić ręczny balans na kartce papieru, zostawić jak jest i poprawiać na kompie z rawa, albo zastosować filtr nakręcany na obiektyw, który przywraca oryginalną charakterystykę kolorów. Kiedyś szukałem takich filtrów i znalazłem coś sensownego, jeśli jesteś zainteresowany to odnajdę to. Problem jest mając różne średnice obiektywów, wówczas potrzeba kilka filtrów. No ale można sobie go sprawić na jakiś uniwersalny, "dzienny zoom".

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Misza napisał:

10 lat temu robiłem trochę zdjęć 350d również z ogniskową 1040 (Tak Fs128) potem przez niemal dekadę nie zajmowałem się astro.

To chyba jeszcze te stare czasy i forum teleskopy.pl ;)

 

Chłopaki dobrze gadają. Jedna puszka do astro, druga do dziennych. Canon 1100D za małe pieniądze i 6D za większe - to jeśli chodzi o nocne harce. 

Link to comment
Share on other sites

@Misza

Ja mam Canona 6d którego modyfikował mi Michał Kałużny (szczerze polecam: http://astrofotografia.pl/)

Do dziennej fotografii używam custom white balans i nie ma większego problemu, czasami niektóre foty trzeba trochę machnąć w photoshopie (ale to chwilka).

Używane 6d + modyfikację i powinieneś się zmieścić w 2.5-3k pln.

 

Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Misza napisał:

Pamiętam teleskopy.pl, Młodego i Alexa którzy tam wtedy twardą ręką rządzili , generalnie jestem już dość stary ;)

Heh chyba nie tylko Ty ;))) 

Przynajmniej można powspominać i uśmiechnąć się pod nosem ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Panowie a czy jest sens modyfikować stary aparat canon 20d? Wszystko w nim działa, nie ma dużego stanu na liczniku. Czy może lepiej zostawić go w spokoju i używać jakim go stworzono.

 

Wiem, że można zdjąć filtry itd. Czy efekt jest wart zainwestowania w taki mod?

Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, Marcin_Matlak napisał:

Panowie a czy jest sens modyfikować stary aparat canon 20d? Wszystko w nim działa, nie ma dużego stanu na liczniku. Czy może lepiej zostawić go w spokoju i używać jakim go stworzono.

 

Wiem, że można zdjąć filtry itd. Czy efekt jest wart zainwestowania w taki mod?

To zależy

Link to comment
Share on other sites

Jeśli sam dasz radę go zmodyfikować, to sens jest. Jeśli masz zapłacić kilkaset złotych za wyjęcie filtra i wstawienie nowego, to chyba bardziej opłaca się kupić jakiś nowszy model i jego modyfikować. Niestety między starymi i nowymi matrycami jest spora.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.