Skocz do zawartości

ASI2600MM Offset


Misza

Rekomendowane odpowiedzi

Ja to offset zawsze ustawiałem taki żeby histo odbiega minimalnie od lewej krawędzi. Może są jakieś tabelki w Excelu z jakimś skomplikowanym wzorem, może są jakieś wyliczenia na dany obiekt pod dane niebo. I tak idealne ustawienie zmienia promil w materiale który później przerabiamy na dziesiątki sposobów w programach graficznych zacierając tą różnicę. Ważne jest żeby histo nie był zaraz przy krawędzi i jednoczenie żeby nie był za daleko. Najlepiej znaleźć złoty środek żeby mieć też pod to jedne klatki kalibracyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, wismat napisał(a):

...... Najlepiej znaleźć złoty środek żeby mieć też pod to jedne klatki kalibracyjne.

 

Nie. Nawet zdecydowanie nie. Jak coś jest do wszystkiego to jest... do niczego 🙂 Jak zapłaciłem za kamerę z gainem od 0 do 570 to używając tylko "unity gain" (które wcale nie jest żadnym 'unity" ani żadnym optimum/wytrychem/kluczem/standardem) to... przepłaciłem nieużywając możliwości, które daje mi kamera. To tak jakbym w fotografii dziennej kupił Canona 1Ds z ISO od 25 do 256000 i używał tylko ISO 100 albo  autem jeździł tylko na 2 biegu. 

 

Dlaczego miałbym nie używać gainu np. 400 dla Ha albo i  max (570) do focusera czy platesolve? Dlaczego nie używać gainu 0 dla dużej rozpiętości tonalnej w M42? Bo muszę zrobić dodatkowe darki? 

 

Dale Ghent (skądinąd autor części pluginów do NINA) serdecznie poleca https://cloudbreakoptics.com/blogs/news/astrophotography-pixel-by-pixel-part-3 - warto i to przeczytać.

 

W tej naszej pogodzie jest i zaleta. Jak pada w nocy to, żeby sprzęt się nie kurzył nadaremnie, to robię darki na te "dziwne" gainy. 

 

Reszta jest w - już wymienionym - linku. 🙂

 

 

  • Lubię 1
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Wiesiek1952 napisał(a):

Dlaczego nie używać gainu 0 dla dużej rozpiętości tonalnej

Bo taką samą (albo o ułamek tylko mniejszą) rozpiętość tonalną pojedynczej klatki masz przy HCG, a jednocześnie masz mniejszy szum, więc możesz palić krótsze klatki, a wszystko zarejestruje się tak samo.

 

2 godziny temu, Wiesiek1952 napisał(a):

max (570) do focusera czy platesolve

Do tego nie potrzebujesz klatek kalibracyjnych, poza tym to i tak będzie tylko tymczasowe.

 

2 godziny temu, Wiesiek1952 napisał(a):

Dlaczego miałbym nie używać gainu np. 400 dla Ha

Bo tracisz rozpiętość tonalną - chyba, że ważniejsza jest krótsza klatka albo możliwość przejścia na tryb ośmiobitowy (ale to raczej nie przy zwykłym foceniu mgławic w towarzystwie gwiazd, może powiedzmy przy EAA i stackowaniu na żywo, chociaż też niekoniecznie).

 

Powyżej jakiejśtam wartości, zwiększanie gainu i tak niczego już właściwie nie wnosi w kwestii zmniejszania szumu odczytu, a jednocześnie znacznie zmniejsza efektywną pojemność studni, więc nie ma szczególnego sensu, poza może jakimiś ekstremalnymi przypadkami. Widziałbym to raczej np. przy rejestracji Jowisza w paśmie metanu, gdzie duża rozpiętość tonalna nie jest potrzebna, a właśnie zależy nam na krótkich klatkach i można nagrywać w ośmiu bitach.

Właściwie dla ogromnej większości scenariuszy (nie chcę pisać, że dla wszystkich, bo zawsze się znajdą jakieś takie właśnie rzadkie wyjątki) optymalny będzie jeden z trzech czy czterech wariantów ustawienia gainu:

- HCG dla maksymalnej rozpiętości tonalnej (gain 0 jest obiektywnie gorszą opcją ze względu na dużo większy szum odczytu, co wymaga dłuższego czasu pojedynczej klatki - chyba, że ktoś ma starą kamerę bez HCG, no to wtedy trudno, maksymalna rozpiętość będzie przy gainie 0), co wyczerpuje praktycznie "normalną" astrofotografię głębokiego nieba - i dla ogromnej większości ludzi to wystarczy;

- jakaśtam większa wartość, która da kompromis między długością klatki a rozpiętością tonalną, np. do EAA albo jak montaż ogranicza maksymalną długość klatki;

- maksymalny gain, który ciągle daje 8 bitów rozpiętości tonalnej jak się "normalnie" nagrywa np. planety (bo to da możliwie najkrótszą klatkę bez utraty rozpiętości), ale tu nas nie obchodzą klatki kalibracyjne i w sumie przy planetach to i tak klatek jest tak dużo, że rozpiętość pojedynczej nie ma dużego znaczenia;

- gain jeszcze większy niż powyżej, do momentu kiedy już szum odczytu praktycznie przestaje się zmniejszać, kiedy zależy nam najbardziej na jak największym skróceniu pojedynczej klatki (jak np. przy wspomnianym wyżej metanie).

Edytowane przez Krzysztof z Bagien
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zabawy z gainem trzeba troche wprawy.

 

Jak na poczatek bedziesz sie tym bawic, to sie pogubisz. Dlatego większości ludzi uzywa unity gain. Do zmiany wartosci trzeba swiadomie dojsc, tak jak napisal @Wiesiek1952. Wie co, jak i kiedy ustawic. Szacum za wiedzę.

 

Wg mnie zabawa z gainem to jak swiatla w aucie. Mamy przeważnie "dzienne", "krótkie" i "dlugie". To kierowca wybiera kiedy, jakich używać. 

 

Edytowane przez Tayson
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim przypadku , po wielogodzinnych rozmowach z @Wiesiek1952, postanowiłem jednak zacząć zmieniać gain i offset. Nie przejmuję się w ogóle klatkami kalibracyjnumi, ponieważ  częściej je poprostu robię :original:A jak np z jakichś powodów nie zrobię, to stosuję te z innej sesji z innymi parametrami (no może poza temperaturą) ponieważ WBPP przepięknie sam je dobiera i optymalizuje .

Najważniejsze są klatki LIGHT, a tutaj gain i offset muszą być ustawione prawidłowo. Przekonałem się o tym na własnej skórze:original:

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.08.2023 o 23:21, Wiesiek1952 napisał(a):

Dlaczego miałbym nie używać gainu np. 400 dla Ha albo i  max (570) do focusera czy platesolve?

W przypadku Kstars trzeba uważać, bo jeśli ustawisz gain do focusera na np. 300, to program traktuje to potem jako domyślne i z takim będzie robił fotki obiektu. Trzeba w ustawieniach sekwencji wpisać wtedy np. 101 (takiego używam), żeby wymusić zmianę. 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, apolkowski napisał(a):

W przypadku Kstars trzeba uważać, bo jeśli ustawisz gain do focusera na np. 300, to program traktuje to potem jako domyślne i z takim będzie robił fotki obiektu. Trzeba...

Dokończę powyższe zdanie 🙂 "... przejść na NINA" 🙂 🙂 🙂 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Wiesiek1952 napisał(a):

Dokończę powyższe zdanie 🙂 "... przejść na NINA" 🙂 🙂 🙂 

Jeśli kiedyś NINA zacznie działać w układzie serwer (na komputerze przy setupie) - klient (na komputerze w domu), to może.

I pulpit zdalny nie jest alternatywą.

Edytowane przez apolkowski
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, _Spirit_ napisał(a):

Jakby Ci się kiedyć chiało zrobić jakieś porównanie będę wdzięczny.

Jak wrócę z wakacji to poprostu wrzucę klatkę Light z parametrami fabrycznymi i klatkę Light z moimi parametrami.

Tylko nie wiem czy to będzie mocno miarodajne, bo przecież do tego dochodzą warunki atmosferyczne, seeing, no i typ obiektu. Spróbuję to jakoś zaprezentować 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.08.2023 o 12:36, _Spirit_ napisał(a):

Jakby Ci się kiedyć chiało zrobić jakieś porównanie będę wdzięczny.

Nie wiem, czy potrafię dokładnie to zaprezentować, bez przekazania czystych FITS.

Zrobiłem zrzuty i pokazuję tutaj ich najwyższą jakość.

 

Starsza klatka, to moje dotychczasowe parametry - Gain 174, Offset 153

Nowsza klatka, po zmianie parametrów na - Gain 100, Offset 55

 

 

 

Workspace01.jpg

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.