Skocz do zawartości

Co się tutaj stało?


diver

Rekomendowane odpowiedzi

Ślady po satelitach w naszych klatkach to żadna nowość. Czasem zdarzają się bardziej spektakularne, takie jak przedstawiona tutaj. Szczególnie ciekawe jest to, co dzieje się obszarze oznaczonym kółkiem.

Wtyczka "Satelity" w Stellarium (nawet po odświeżeniu bazy) nie zwróciła mi żadnego wyniku. Jak widzę w Stellarium podczas pobierania danych z celestrak.org są jakieś błędy, więc nie wiem, czy mam aktualną bazę.

Klatka: 120 s

Koordynaty:

Field of view 19' 52.8" x 11' 55.7"
Image center RA: 22 07 36.933  Dec: +59 14 28.35
Data i godzina: 2024.06.01 00:34 (local)

Lokalizacja: 16 10 40 E 54 06 29 N

Może komuś uda się znaleźć odpowiedź co szybko przeleciało przez mój kadr i co się tam zadziało. Ani w poprzednim ani w następnym kadrze nie ma śladu.

 

LDN1165_sss_STF_2500_1500_ct.thumb.jpg.42cdbc58ecd002b9d5cb5634ec947225.jpg

 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale to szybko nie leciało skoro klatka 120s, wręcz prawie stało. Na klatce.przed i po może również to było "przez chwilę" I jak znikło to się przepaliło niebem- poszukaj dobrze może znajdziesz ślad....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kurp napisał(a):

Zdarzało mi się widzieć blisko siebie kilka satelitów, które podążały w jednym kierunku. Może to ?

Ale tu nie chodzi o ślady zostawione przez satelity - przecież diver wspomniał o tym na samym początku.
Niektórzy chyba w ogóle nie czytają co ktoś napisał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te linie to światła pozycyjne samolotu, a świetlny punkt to błysk światła antykolizyjnego na spodzie kadłuba. Artefakt pod tym punktem to silnik oświetlony błyskiem. Widać nawet jego kształt. Na zdjęciach counts neveresta również widać odbicia czerwonego światła antykolizyjnego na wewnętrznych stronach gondol silników. 

  • Lubię 6
  • Dziękuję 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Radek Grochowski napisał(a):

Te linie to światła pozycyjne samolotu, a świetlny punkt to błysk światła antykolizyjnego na spodzie kadłuba. Artefakt pod tym punktem to silnik oświetlony błyskiem.

 

Idźmy zatem tym tropem.

Na fotce pokazałem crop. FOV całej klatki to 33'x22'. Załóżmy że to Airbus A320 leci na wysokości 10000 m. Więc dla odległości 10000 m FOV klatki to ok. 96 x 67 m. Załóżmy że samolot leci z prędkością 900 km/h (250 m/s). 

Pierwsze spostrzeżenie: samolot przeleciał wzdłuż mojej klatki w czasie (uwaga!) 0,38 s.

Drugie spostrzeżenie: jeżeli to obiekt na wysokości 10000 m, to odległość między dwiema skrajnymi kreskami (u mnie są trzy) to ok. 9,4 m. Trochę mało jak na odległość między światłami pozycyjnymi ok. 34 m. Chyba, że samolot jest pochylony względem kadru.

Nie wiem z jaką częstotliwością migają poszczególne światła w samolocie, więc dalszych wniosków nie mam.

@Radek Grochowski, czy mógłbyś skomentować moje obliczenia i wywieść jakieś wnioski?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, diver napisał(a):

 

Idźmy zatem tym tropem.

Na fotce pokazałem crop. FOV całej klatki to 33'x22'. Załóżmy że to Airbus A320 leci na wysokości 10000 m. Więc dla odległości 10000 m FOV klatki to ok. 96 x 67 m. Załóżmy że samolot leci z prędkością 900 km/h (250 m/s). 

Pierwsze spostrzeżenie: samolot przeleciał wzdłuż mojej klatki w czasie (uwaga!) 0,38 s.

Drugie spostrzeżenie: jeżeli to obiekt na wysokości 10000 m, to odległość między dwiema skrajnymi kreskami (u mnie są trzy) to ok. 9,4 m. Trochę mało jak na odległość między światłami pozycyjnymi ok. 34 m. Chyba, że samolot jest pochylony względem kadru.

Nie wiem z jaką częstotliwością migają poszczególne światła w samolocie, więc dalszych wniosków nie mam.

@Radek Grochowski, czy mógłbyś skomentować moje obliczenia i wywieść jakieś wnioski?

 

Jak nie celujesz w zenit, to samolot będzie dalej niż te 10km, i też nie patrzysz na niego z dołu, tylko trochę z boku. Te migające światła migają tak jakoś raz na sekundę mniej-więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Krzysztof z Bagien napisał(a):

Jak nie celujesz w zenit, to samolot będzie dalej niż te 10km, i też nie patrzysz na niego z dołu, tylko trochę z boku.

 

Masz całkowitą rację, więc odległość tych linii może być rozpiętością skrzydeł. Jeżeli samolot będzie dalej (bo zważywszy położenie mojego astro obiektu rzeczywiście nie był w zenicie), to rozstaw świateł pozycyjnych mógłby się zgodzić. Czas przelotu przez klatkę też może się wydłużyć kilkakrotnie. Powiedzmy kilka sekund. Jednak światła pozycyjne (chyba) migają, tymczasem linie w kadrze są ciągłe. W sumie nie wiem nawet, czy są światła pozycyjne (czerwone i zielone), czy może jednak stroboskopy, które na pewno migają (też na końcach skrzydeł). Więc tutaj mam wątpliwości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie, przy tym polu czas przelotu to grubo poniżej sekundy. Mi jak samoloty wlatują w klatkę przy rejestracji Słońca, to pole ok. 30arcsec przelatują w czasie poniżej 1s. Pulsowanie stoboskopu jest z mniejszą częstotliwością. Ząbkowanie linii może wynikać z zasilania świateł pozycyjnych modulacją PWM

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, diver napisał(a):

 

Idźmy zatem tym tropem.

Na fotce pokazałem crop. FOV całej klatki to 33'x22'. Załóżmy że to Airbus A320 leci na wysokości 10000 m. Więc dla odległości 10000 m FOV klatki to ok. 96 x 67 m. Załóżmy że samolot leci z prędkością 900 km/h (250 m/s). 

Pierwsze spostrzeżenie: samolot przeleciał wzdłuż mojej klatki w czasie (uwaga!) 0,38 s.

Drugie spostrzeżenie: jeżeli to obiekt na wysokości 10000 m, to odległość między dwiema skrajnymi kreskami (u mnie są trzy) to ok. 9,4 m. Trochę mało jak na odległość między światłami pozycyjnymi ok. 34 m. Chyba, że samolot jest pochylony względem kadru.

Nie wiem z jaką częstotliwością migają poszczególne światła w samolocie, więc dalszych wniosków nie mam.

@Radek Grochowski, czy mógłbyś skomentować moje obliczenia i wywieść jakieś wnioski?

 

 

Na początek parę słów o światłach na samolocie. Obowiązkowe są trzy światła pozycyjne (navigation lights) i dwa światła antykolizyjne (potocznie beacons). Światła pozycyjne świecą światłem stałym i są umieszczone na końcówkach lewego (czerwone) i prawego skrzydła (zielone), oraz białe na "rufie".

Światła antykolizyjne (również obowiązkowe) to czerwone światła błyskowe umieszczone po spodniej i w górnej części kadłuba i migają raz na 1-1.5s. Kiedyś to były takie "koguty", teraz diodowe błyski trwają często bardzo drobny ułamek sekundy.

Do tego dochodzą różne nieobowiązkowe stroboskopy zwiększające widoczność statku powietrznego, zależnie od fantazji projektanta/konstruktora lub nabywcy.

 

Wracając do zdjęcia, wydaje się że samolot przelatywał grubo poniżej zenitu, co można wnioskować po tym, że:

a) prawe światło pozycyjne jest bardzo słabe, czyli niemal całkiem zasłonięte przez krawędź skrzydła,

b) nie ma śladu odblasku światła antykolizyjnego na lewej gondoli silnika.

 

Typowe wysokości przelotowe dla odrzutowych samolotów rejsowych to obecnie FL330-FL390, czyli z grubsza 10-12km. Przyjmijmy 11km.

Przyjmijmy dla wygody, że samolot przelatywał na wys. 45° nad horyzontem. To daje odległość do niego już nie 11km, tylko 11km/sin45°= ~15.5km.

Jeżeli samolot nie jest widziany w zenicie, to również jego rozmiary kątowe będą mniejsze, bo widzimy go pod kątem.

 

Nie wchodząc w szczegóły obliczeń, biorąc pod uwagę powyższe czynniki daje to rozpiętość skrzydeł już nie 9.4m, a ok. 21m. Rozpiętość popularnego Embraera E170 to 26m. Tu już mamy przynajmniej ten sam rząd wielkości :) Fajnie jakbyś sprawdził swoje obliczenia, bo nie wiem ile procent oryginału obejmuje ten crop i bazowałem tylko na podanej przez Ciebie wyliczonej "rozpiętości" 9.4m. W każdym razie dla mnie to po prostu samolot.

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdanie to także samolot. Miałem podobne ślady na zdjęciach i podświetlenia kadłuba przez światła samolotu.

Sprawdziłem, że nad Twoją miejscówką w podanych godzinach przelatywał (od wschodu) samolot ze Splitu do Sztokholmu na wysokości ok 11,2 km

https://www.flightradar24.com/2024-05-31/22:35/8x/VKG1641/3578634e

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, simarik napisał(a):

samolot ze Splitu do Sztokholmu na wysokości ok 11,2 km

https://www.flightradar24.com/2024-05-31/22:35/8x/VKG1641/3578634e

Airbus 321-211,  potężne silniki CFM56-5B3, chyba pasują do artefaktu.
7371259.jpg?v=v4597445ce9d

Edytowane przez Lukacz
z
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Radek Grochowski napisał(a):

Przyjmijmy dla wygody, że samolot przelatywał na wys. 45° nad horyzontem. To daje odległość do niego już nie 11km, tylko 11km/sin45°= ~15.5km.

 

Trafiłeś, bo akurat w tym momencie samolot wg kolegi @simarik znajdował się na wysokości 45 st. (czyli tyle, ile mój obiekt niebieski).

 

19 godzin temu, simarik napisał(a):

Sprawdziłem, że nad Twoją miejscówką w podanych godzinach przelatywał (od wschodu) samolot ze Splitu do Sztokholmu na wysokości ok 11,2 km

 

Zgadza się. Samolot Airbus A321 znajdował się na wysokości ok. 11 km w odległości ok. 11 km na wschód od mojej miejscówki, co z grubsza daje kąt obserwacji samolotu 45 st. Leciał prawie na północ z prędkością. ok 830 km/h.

Rozpiętość świateł pozycyjnych A321 to 34 m.

 

Teraz przyłóżmy to do fotki.

Rozpiętość kątowa skrajnych świateł to ok. 6'. Przy kącie obserwacji 45 st. rozpiętość skrzydeł rzutowana na płaszczyznę matrycy wynosi ok. 24 m. Z odległości samolotu ok. 15500 m i odległości kątowej skrajnych świateł wychodzi odległość liniowa skrajnych świateł ok. 26 m. Więc bingo! :)

 

Mamy w kadrze widoczne trzy linie. Dwie skrajne to światła pozycyjne na skrzydłach, środkowa to światło na ogonie. Akurat podczas przelotu przez kadr mignęła lampa podwoziowa beacon, stąd ten rozbłysk w osi samolotu oświetlający jeden z silników. Dzięki koledzy! :thmbup:

 

Teraz przynajmniej wiem "co się tutaj stało". Pouczające, jak odróżniać w kadrze ślady samolotów od satelitek.

 

Edytowane przez diver
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"

Mamy w kadrze widoczne trzy linie. Dwie skrajne to światła pozycyjne na skrzydłach, środkowa to światło na ogonie. Akurat podczas przelotu przez kadr mignęła lampa podwoziowa beacon, stąd ten rozbłysk w osi samolotu oświetlający jeden z silników. Dzięki koledzy! "

 

Klasyk :) Nielubimy :(

 

samolot.jpg

samolot4.jpg

Pozdrawiam

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.