Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Elegancko wyszło. Na jakieś uciekające gwiazdy nawet nie zwróciłem uwagi.  Pamiętam ile się namęczyłem, aby zobaczyć M33 wizualnie na podmiejskim niebie. Jest ciemna powierzchniowo. Udało mi się dopiero jak wyskoczyły super warunki. Pod ciemnym niebem zrobiłbyś to zdjęcie znacznie szybciej niż w połowę czasu.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy to kwestia nieba i aparatu, czy też obróbki, ale w obrębie galaktyki występują zielone kropkowane/smugowate przebarwienia. Próbowałbym zdjąć z tej barwy saturację i zamienić na bardziej neutralny dla oka kolor z pomocą kolorów selektywnych i innych tego typu narzędzi.

 

M33 to ciężki obiekt moim zdaniem, bez idealnego nieba i sprzętu z małą wartością arcs/pix bym do niego nie podchodził, bo człowieka czeka zawód.

Jak na miejskie warunki i Twój setup jest naprawdę ok :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, rambro napisał:

Elegancko wyszło. Na jakieś uciekające gwiazdy nawet nie zwróciłem uwagi.  Pamiętam ile się namęczyłem, aby zobaczyć M33 wizualnie na podmiejskim niebie. Jest ciemna powierzchniowo. Udało mi się dopiero jak wyskoczyły super warunki. Pod ciemnym niebem zrobiłbyś to zdjęcie znacznie szybciej niż w połowę czasu.

Dzięki :) Na pojedynczych klatkach w ogóle jej nie widać, lekki zarys tylko we wrzechobecnym LP ;)

 

7 minut temu, Allano napisał:

Nie wiem, czy to kwestia nieba i aparatu, czy też obróbki, ale w obrębie galaktyki występują zielone kropkowane/smugowate przebarwienia. Próbowałbym zdjąć z tej barwy saturację i zamienić na bardziej neutralny dla oka kolor z pomocą kolorów selektywnych i innych tego typu narzędzi.

 

M33 to ciężki obiekt moim zdaniem, bez idealnego nieba i sprzętu z małą wartością arcs/pix bym do niego nie podchodził, bo człowieka czeka zawód.

Jak na miejskie warunki i Twój setup jest naprawdę ok :)

Też te zielone kłaczki widziałem - moim zdaniem to winda samego sprzętu, w końcu pikseli zielonych jest najwięcej (RGGB), jednakże po usunięciu ich przy pomocy HLVG pozostawała brzydka kasza - spróbuję ewentualnie podmienić barwę tych kłaczków selektywnie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Antek Staszewski napisał:

Fajnie widać obszary HII. Fajne kolory, udana praca. Jedyne co mi nie pasuje to te zielone cosie, ale to już było wypunktowane:emotion-5:

Zobaczę co się da z nimi zrobić ;)

4 godziny temu, flamezz napisał:

Piękna fota!

Dziękuję! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mierzyłem się z tą galaktyką, bo dla mojej skali jest odrobinkę duża. Twoja skala jest dla niej akurat, więc mamy fajny pejzaż.

Ja podczas zbierania takiego obiektu zastosowałbym nieco inną taktykę: zamiast 750 x 120 s zebrałbym np. 300 x 300 s. Dzięki temu szansa na wydobycie słabych fragmentów galaktyki z tła byłaby większa.

Poza tym sądzę, że do osiągnięcia podobnego (a nawet lepszego) efektu wystarczyłoby 100 x 300 s. Redukcja szumów tła podczas stakowania jest proporcjonalna do sqr2 z ilości klatek. Więc przy 100 klatkach masz 10 razy mniej szumu, a przy 150 już tylko 12,2 razy mniej szumu. Efekt wizualny nie będzie zauważalnie lepszy, więc chyba szkoda czasu na dodatkowe 50 klatek. Światła w żadnym wypadku nie przybędzie, a szumu ubędzie niezauważalnie mało.

Bardzo podoba mi się Twoje podejście do obróbki i ostateczny efekt kolorystyczny - wylazły nawet delikatne purpury obszarów HII. Trochę jednak brakuje mi dynamiki obrazu - uważam, że dość intensywną poświatę tła warto byłoby nieco zredukować. Przy tak wielkiej ilości materiału możliwości obróbki są niemal nieograniczone. :) Spróbowałbym ten materiał obrobić jednak odrobinę inaczej. ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, diver napisał:

Nie mierzyłem się z tą galaktyką, bo dla mojej skali jest odrobinkę duża. Twoja skala jest dla niej akurat, więc mamy fajny pejzaż.

Ja podczas zbierania takiego obiektu zastosowałbym nieco inną taktykę: zamiast 750 x 120 s zebrałbym np. 300 x 300 s. Dzięki temu szansa na wydobycie słabych fragmentów galaktyki z tła byłaby większa.

Poza tym sądzę, że do osiągnięcia podobnego (a nawet lepszego) efektu wystarczyłoby 100 x 300 s. Redukcja szumów tła podczas stakowania jest proporcjonalna do sqr2 z ilości klatek. Więc przy 100 klatkach masz 10 razy mniej szumu, a przy 150 już tylko 12,2 razy mniej szumu. Efekt wizualny nie będzie zauważalnie lepszy, więc chyba szkoda czasu na dodatkowe 50 klatek. Światła w żadnym wypadku nie przybędzie, a szumu ubędzie niezauważalnie mało.

Bardzo podoba mi się Twoje podejście do obróbki i ostateczny efekt kolorystyczny - wylazły nawet delikatne purpury obszarów HII. Trochę jednak brakuje mi dynamiki obrazu - uważam, że dość intensywną poświatę tła warto byłoby nieco zredukować. Przy tak wielkiej ilości materiału możliwości obróbki są niemal nieograniczone. :) Spróbowałbym ten materiał obrobić jednak odrobinę inaczej. ;)

 

Niestety taktyka, którą zaproponowałeś nie sprawdziłaby się przy tym projekcie, ponieważ light pollution w Gdańsku tak daje w kość, że przy tych klatkach 120s miałem histogram w około 80% naświetlony. Nie chciałem ryzykować przepalenia materiału, dlatego też zostawiłem sobie to 15-20% histogramu i szedłem w dłuższe czasy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, count.neverest napisał:

Porozrastały się przedmieścia, ja już też z Osowej nic nie pozbieram. Trzeba jeździć do Blizin albo Rębu z widokiem 360°.

Mówisz o Osowej, a ja cisnę z Zaspy :D Chociaż u mnie chociaż bloki są postawione w plaster miodu, więc mam trochę przestrzeni do kolejnych, a i latarnia pod moim balkonem szczęśliwie nie świeci (nie, nie strzelałem do niej :D )

 

Żeby było wiadomo z czym walczyłem, podrzucam jedną z lepszych klatek wejściowych :)

 

 

_DSC4334.jpg

  • Haha 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, count.neverest napisał:

hehe, myślałem, że to flat. A potem spojrzałem ile subów nakopciłeś :D No dobra, to jednak może spróbuję z balkonu:P

To prawda, na początku wątpiłem czy cokolwiek wycisnę z materiału, bo stack wyszedł podobnie... Ale jednak się udało, choć niewątpliwie pomógł przy tym nów Księżyca. Raczej nie planuję powtarzać eksperymentu przy pełni :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M33_RGB_v5_M.thumb.jpg.c54f63912c8faea3aef5440a824d8c49.jpg

 

Pozbyłem się delikatnie zielonych kłaczków ( @Allano @Antek Staszewski ) oraz zszedłem o dwa punkty z poziomem czerni w tle ( @diver ). Więcej nie ruszam, bo popsuję, a kiedyś muszę porobić projekty w pracy ;) 
Dzięki za rady!

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, sidiouss napisał:

Żeby było wiadomo z czym walczyłem, podrzucam jedną z lepszych klatek wejściowych :)

Ooo, a ja myślałem, że u mnie LP jest nie do zniesienia. Poniżej moja pojedyncza klatka 240 s z galaktyką C7, która jest dużo, dużo ciemniejsza niż M33.

L_2020-08-20_03-03-27_NGC2403_Bin1x1_240s_G180__-10C.thumb.jpg.dd6211c433303b7493d92c31516fd8f4.jpg

Więc faktycznie LP masz bardzo masywne. Tym bardziej podziwiam Twoją pracę.

 

CO do ilości materiału to utrzymuję jednak, że z połowy zebranych klatek (czyli 375 x 120 s) uzyskałbyś efekt końcowy wizualnie nie gorszy. Te kolejne 375 przeznaczyłbym więc na jakiś inny obiekt. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, karp_killer napisał:

Przy takich warunkach czemu nie filtr skyglow? 

Słuszna uwaga. @sidiouss, zapomniałem dopisać, że moja klatka była zbierana z filtrem Baader IR Cut Moon@Skyglow. A Ty chyba faktycznie żadnego filtra typu skyglow nie używałeś? Ja bez takiego filtra w moich warunkach po prostu nie daję rady. A co dopiero w Twoich!

 

7 minut temu, Tayson napisał:

Ewentualnie polecam SCNR, ale w platnym pixie.

Używam regularnie. Moim zdaniem bardzo dobrze przywraca właściwą proporcję zielonego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, karp_killer napisał:

Przy takich warunkach czemu nie filtr skyglow? 
Ja się nie znam, więc też zapytam - po co do tego filtr UV?

 

4 minuty temu, diver napisał:

Słuszna uwaga. @sidiouss, zapomniałem dopisać, że moja klatka była zbierana z filtrem Baader IR Cut Moon@Skyglow. A Ty chyba faktycznie żadnego filtra typu skyglow nie używałeś? Ja bez takiego filtra w moich warunkach po prostu nie daję rady. A co dopiero w Twoich!

 

Używam regularnie. Moim zdaniem bardzo dobrze przywraca właściwą proporcję zielonego.

 

No bo przecie standardowy filtr po usunięciu oryginalnego w lustrzance, to właśnie filtr obcinający zarówno UV jak i głęboką podczerwień - UV/IR-cut - pracujemy w części widzialnej widma :)

Co do pytania czemu bez filtra anty-LP? Tak jak pisałem wyżej - eksperyment, zachcianka, próba sprawdzenia tematu, która dowiodła, że jednak się da bez specjalistycznych filtrów wąskopasmowych zrobić zadowalające zdjęcie pod paskudnym niebem, tylko trzeba cierpliwie zebrać dostateczną ilość materiału ;) pod Bieszczadzkim niebem właśnie takim zestawem fotografuję i dzięki temu mogę uzyskać 'naturalne' kolory na zdjęciu. Wszelkie filtry CLS, UHC czy inne skajgloły zawsze wycinają część widma, zaburzają balans bieli, a wydaje mi się, że piękno galaktyk jest widoczne w całym paśmie widzialnym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Tayson napisał:

Nic tak dobrze nie usuwa zielonego jak poprawna kalibracja koloru. Ewentualnie polecam SCNR, ale w platnym pixie. 

W Photoshopie dostępne jest narzędzie, które bazuje na SCNR z Pixa, czyli HLVG (znasz na pewno, ale wspomnę o nim i tak :)) niestety czasem robi kaszę na zdjęciu i wolę używać go w ostateczności :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, sidiouss napisał:

Wszelkie filtry CLS, UHC czy inne skajgloły zawsze wycinają część widma, zaburzają balans bieli, a wydaje mi się, że piękno galaktyk jest widoczne w całym paśmie widzialnym :)

Bez wątpienia wycinają, bo do tego zostały stworzone. A balans bieli można podczas obróbki poprawić. :) Sądzę, że dobry skajgloł może pomóc wydobyć słabsze "welony" np. galaktyk z tła. Ale jeżeli "wolisz bez"... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, diver napisał:

Bez wątpienia wycinają, bo do tego zostały stworzone. A balans bieli można podczas obróbki poprawić. :) Sądzę, że dobry skajgloł może pomóc wydobyć słabsze "welony" np. galaktyk z tła. Ale jeżeli "wolisz bez"... ;)

Uwierz mi, że mam arsenał różnych filtrów i z chęcią je używam i wiele prac na forum się z nimi przewinęło :) ale trzeba stawiać sobie wyzwania, cele i próbować nowych rzeczy, żeby rutyna w fotografii nie wypaliła nas i cały czas dawała satysfakcję z efektów (lub jej brak ;) )

@Pav1007 coś nam ostatnio narzekał, że musi sobie trochę przerwy zrobić - trzymam kciuki, żeby znów wrócił do swoich eksperymentów, bo myślę, że jest inspiracją dla niejednego z nas :)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, orlen napisał:

@sidiouss twoje niebo przy moim to bieszczady :P 

a tak wogóle to zazdro i setupu i foty ! 

To nie ja komety łapię przy ogromnych teleskopach, więc mi tu bez takich :D

Dzięki, setup w tandemie bardzo dobrze się sprawdza, HEQ-5 to znosi, a materiał zbiera się dużo szybciej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.