Skocz do zawartości
xinu

Wykonanie klatki flat

Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie, czy klatkę flat muszę wykonać z podpiętym aparatem pod teleskop ? czy można to zrobić z jakimkolwiek obiektywem lub bez ?  Czytałem na forum chyba astromianiaka, że można założyć na teleskop biały podkoszulek, skierować go na białą ścianę i wykonać flata. Dlatego zastanawiam się czy z podłączonym kitowym obiektywem też można by było coś takiego wykombinować. No i czy w modyfikowanym Canonie muszę wcześniej ręcznie ustawić balans bieli ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Flat usuwa gredienty (wyrównuje pole) i artefakty danego zestawu optycznego. Więc odpowiedz sobie sam na pytanie - czy może być jakikolwiek obiektyw :-)

Co więcej (jak już odpowiesz sobie, że jednak musi być ten sam zestaw co robiłeś lighty) musi być ta sama ostrość.

 

Owszem możesz wykonać flata robiąc go przez białą koszulkę ale proponuję skierować na np. bezchmurne niebo. Na ścianie może być nierównomierne oświetlenie które wpłynie na jakośc flata.

 

P. 

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i wszystko jasne :). Dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dodam, ze oczywiscie ostrosc mu byc taka sama jak w czasie sesji; temp niekoniecznie taka sama, o ile nie wplywa ona ostrosci.

flata polecam robic za kazdym razem po nocnej sesji, poniewaz pylki na matrycy lubia zmieniac położenie, a flat dziala rowniez na nie.

na poczatek histo na poczatek w polowie wykresu wyswietlanego przez aparat.

 

nie musisz robic balansu bieli, to ogarniesz w czasie obrobki :)

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak przy okazji , czy to normalne ,że Maxim jeśli  ISO flata i klatek light jest inne ,to nie odejmuje się od materiału? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy flata należy wykonać z tym samym czasem naświetlenia co lighty? 

Czy mieliście czasem wrażenie, że gradienty na fotkach z dslr pochodzą nie tylko z optyki (winieta, paproch y itd), ale może je "produkować" obróbka sygnału w aparacie?

Edytowane przez Fredrixxon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czasy naświetlania mają być takie aby naświetlenie osiągało poziom w granicach 25000 ADU. Może być 23000. O tej samej optyce i ostrości już było. Trzeba dodać że nie zmieniamy kąta widzenia kamery/aparatu do ustawionego kadru.  Łopatologicznie. Jeśli placek na obiektywie znajduje się w prawym górnym rogu kadru i obrócimy kamerę o 180 stopni to owy placek znajdzie się po przeciwnej stronie kadru (teoretycznie).

Już było kilka raz ale wrzucam:

 

http://winfij.com/maximdl/skyflats.html

 

Edytowane przez _Spirit_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 30.08.2017 o 11:30, gryf188 napisał:

Tak przy okazji , czy to normalne ,że Maxim jeśli  ISO flata i klatek light jest inne ,to nie odejmuje się od materiału? 

Wyedytuj master flata w Maximie i zmień na taką wartość jaka jest potrzebna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W lustrzankach zmieniamy czas a ISO, ogniskowa, ostrość i przysłona niezmienne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 30.08.2017 o 11:30, gryf188 napisał:

Tak przy okazji , czy to normalne ,że Maxim jeśli  ISO flata i klatek light jest inne ,to nie odejmuje się od materiału? 

ISO powinno być takie samo, bo może wpływać na wygląd klatki.

1 godzinę temu, Fredrixxon napisał:

Czy mieliście czasem wrażenie, że gradienty na fotkach z dslr pochodzą nie tylko z optyki (winieta, paproch y itd), ale może je "produkować" obróbka sygnału w aparacie?

Tak, nie wrażenie a pewność :) Flat poza nierównością oświetlenia optyki usuwa też nierówność w czułości pikseli matrycy. Np w Atiku mam dość charakterystyczną kratkę składającą się z pikseli o różnej czułości. Różnice są małe, ale po mocnym wyciąganiu wychodzą. W filtrach wąskopasmowych natomiast pojawia się taki jakby pasek na dole, jaśniejszy niż reszta. Niektóre matryce wykazują jakieś bandingi, pasy itp i to wszystko usuwa właśnie flat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to czas na pytanie totalnie laickie, bo czegoś tutaj nie rozumiem.

Robię sesję, nagrywam np.M31 o 23:00 dzisiaj.

Wg tego co piszecie flata można wykonać na drugi dzień rano np. na białej ścianie, warunek takie samo wyostrzenie na obiekt.

No właśnie, wczoraj mam ostrość na M31 a na flata walę na białej ścianie - jakim cudem ustawić tą samą ostrość?, przecież to inne odległości i miejsce wyostrzenia jest też inne na wyciągu.

Edytowane przez wampum

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, wampum napisał:

No właśnie, wczoraj mam ostrość na M31 a na flata walę na białej ścianie - jakim cudem ustawić tą samą ostrość?, przecież to inne odległości i miejsce wyostrzenia jest też inne na wyciągu.

Ściana nie musi być ostra, a wręcz nie powinna (żeby nie było widać nierówności ściany). Ostrość ma być taka jak w nocy, bo pozycja wyciągu wpływa na wygląd winiety i oświetlenie matrycy. Tło, na którym robisz flata nie musi być ostre, bo to nic nie zmienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zmiana iso w dslr nie wpływa znacząco na flat. 

Ja mam permanentny problem z flatownicami. Podczas naświetlania no na iso 1600 i exp ok 1/50s pojawiają się pasy. Doszedłem do wniosku że to pewnego rodzaju interferencja matryca-flatownica. 

Pomaga zmniejszenie iso i wydłużenie exp. Tak aby histo nadal był w tym samym miejscu, co na wyższym iso i krótszym czasie exp. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, Tayson napisał:

Podczas naświetlania no na iso 1600 i exp ok 1/50s pojawiają się pasy. Doszedłem do wniosku że to pewnego rodzaju interferencja matryca-flatownica. 

Flatownica jest zasilana napięciem zmiennym, tak więc musi migotać przy krótkim naświetlaniu. Choć 1/50 to jeszcze nie na tyle krótko, żeby migawka szła wąską szczeliną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, Tayson napisał:

Zmiana iso w dslr nie wpływa znacząco na flat. 

Ja mam permanentny problem z flatownicami. Podczas naświetlania no na iso 1600 i exp ok 1/50s pojawiają się pasy. Doszedłem do wniosku że to pewnego rodzaju interferencja matryca-flatownica. 

Pomaga zmniejszenie iso i wydłużenie exp. Tak aby histo nadal był w tym samym miejscu, co na wyższym iso i krótszym czasie exp. 

A jakbyś przed flatownicę dał białą kartkę albo dwie? Światło flatownicy będzie stłumione, więc będziesz mógł wydłużyć czas migawki lub podbić ISO do takiego jak lighty :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście można przykryć i rozporoszyc światło flatownicy. 

 

Jednakże nie zawsze wozi się ze sobą dodatkowe plexi, kartki. Łatwiej operować iso. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trzeba kupić biały samochód.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się do tematu i zapytam - leży gdzieś poradnik jak zrobić flatownicę? Tzn jaki papier luminescencyjny - najlepiej żeby był zasilany ta jak montaż - 12VDC, czy ktoś robi do tego dobre ramki czy pozostaje karton. Czy da się zamówić części w PL czy trzeba od Chińczyka zamawiać, itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 15.06.2017 o 11:36, Pav1007 napisał:

Owszem możesz wykonać flata robiąc go przez białą koszulkę ale proponuję skierować na np. bezchmurne niebo. Na ścianie może być nierównomierne oświetlenie które wpłynie na jakośc flata.

Dla mnie też ta metoda najlepiej się sprawdza, ale ciekawi mnie jak dalej obrabiasz taką klatkę. Bo to niebieskie jest. Wiec, czy tylko jeden kanał dajesz, czy wyrównujesz do szarości?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, _vk_ napisał:

Dla mnie też ta metoda najlepiej się sprawdza, ale ciekawi mnie jak dalej obrabiasz taką klatkę. Bo to niebieskie jest. Wiec, czy tylko jeden kanał dajesz, czy wyrównujesz do szarości?

Nic nie trzeba robić, program sam sobie znormalizuje kanały. Mam takie flaty i w DSS świetnie działają. Ważne tylko, żeby nie przepalić niebieskiego, o co łatwo, bo jak jakiś kanał dominuje, to mimo np 50% jasności zdjęcia, ten kanał może już być obcięty. Najlepiej włączyć sobie histogram rozbity na kanały w aparacie i tak dobrać ekspozycję.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Sebo_b napisał:

Podepnę się do tematu i zapytam - leży gdzieś poradnik jak zrobić flatownicę? Tzn jaki papier luminescencyjny - najlepiej żeby był zasilany ta jak montaż - 12VDC, czy ktoś robi do tego dobre ramki czy pozostaje karton. Czy da się zamówić części w PL czy trzeba od Chińczyka zamawiać, itd.

Gdzieś tam powinno się dać kupić panel elektroluminescencyjny, ale łatwiej zamówić z Chin. A ramkę albo wykombinować samemu, albo położyć "goły" panel na teleskop, dociążyć czymś płaskim, np. deklem i powinno wystarczyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, pawelpm napisał:

polecam  lightboxa dla kreslarzy. Niedrogi sprzet 35 EUR, który świetnie się sprawdza jako flatownica.

https://www.amazon.de/dp/B075L971R2/ref=pe_3044161_189395811_TE_3p_dp_1

 

byRn_G6nlEbZyyqWuv3vk6fIjei53n9pie_XlzpcfIPVm8S9COuhS6fPfnnvyut47xmscFeKxGwRiD-UMtUa-2CJHi05GFALH8mj6fQfhxSVp9m2yQW2ZhsVQf3S6iNHbd4_6ql2dtbk6bVJKrtBDLOzgLF3rBgn-Vhecv5ag7MHqNvJ4NP0SUl4zp-R6h5_QPNRt9dMqLrUlRr0qxZ91sm4_VnBZzEp5mJS14sorNbqJSKwJtcILE0uoTSuY_fwWBPXS9GdjUHIaYuCm999No5RVuKh-O6VsR4L3BPJeXxSxDdpXHnZhZwKFliMuS5N1kiuhAakreaB3B1mhcfFasceFCPNR01m0rahA-uN16qnrvyOaqbx69XZEFFognFk2RPyuLkudTz7QIyLfpXVcmvRsVLk59apEtTo5esshARfun7tkgNS3VI1QsJQV6fzaRb162vwQLnlYaM2QWjCe7fMRKh0wELWVpm1_Mi3yaCgnMKyetvGHPCjAGieGpMvVYjeIyznluYTe3wlLYP8OMfqoHbpZ-Kcx5m11u84H31KNDUrQ0N2lMAox7vwaBGfJRdFbPOjT2vwWdecfyqz9QtRZ1JLyEgdL4i_oFPF6c-HeerLyE7J4JZ0joUSnUkb=w1657-h932-no

Jest możliwość regulacji jasności świecenia? 

Edytowane przez Tayson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Tayson napisał:

Jest możliwość regulacji jasności świecenia? 

Tak, 3 stopnie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecana zawartość

    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Smutny
      • 156 odpowiedzi
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Lubię
      • 20 odpowiedzi
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Dziękuję
      • 11 odpowiedzi
    • Zbiórka: Obserwatorium do poszukiwania nowych planet pozasłonecznych
      W związku z sąsiednim wątkiem o zasadach przyjmowania stypendiów, po Waszej radzie zdecydowałem się założyć zbiórkę crowdfundingową na portalu zrzutka.pl. W tym wątku będę informował o wszelkich aktualizacjach, przychodzących także po zakończeniu.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 85 odpowiedzi
    • Mamy polską zmienną z zaćmieniowym dyskiem protoplanetarnym
      W ten weekend, korzystając z danych ASAS-SN (All Sky Automated Survey for Supernovae), wykryłem nieznaną do tej pory zmienną typu R Coronae Borealis. To jedna z najrzadszych typów gwiazd zmiennych - do tej pory odnaleziono zaledwie ~150. Ich poszukiwanie nie należy do najprostszych, gdyż swoimi wskaźnikami barwy (B-V, J-K etc.) nie wyróżniają się zbytnio, dlatego szybciej jest przeszukać krzywe blasku.
      • 20 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.