Jump to content

Flatownica made by sidiouss


diver
 Share

Recommended Posts

Pochwalę się. Dziś dotarła do mnie flatownica wyrzeźbiona przez kolegę Michała @sidiouss. :)

Prezentuje się nieźle, świeci ładnym niebieskawym światłem. Michał kazał mi długo czekać na swój produkt, ale i tak jestem kontent. W końcu stałem się posiadaczem profesjonalnej flatownicy. Po czterech latach zabawy w astrofoto należało mi się. ;)

Panel ma średnicę 24,5 cm, więc posłuży mi zarówno do mojego Newtona 8" jak i do apo TS76EDPH.

 

20220125_005609.jpg.5c85d5a1c2f27096bfa15c25993f6c24.jpg

 

20220125_005643.jpg.06bdad1d4412ecd713161f8bc65f59e2.jpg

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Flaty to podstawa, też mam taką od @sidiouss troszkę mi co prawda bateryjka nie trzyma, ale przed każdą sesją ładuję i jest ok. Bez tego urządzenia to ani rusz, jak ja wcześniej robiłem te flaty to nie wiem.

Link to comment
Share on other sites

Jasność można regulować poprzez zmianę napięcia na wejściu sterownika. Ten tutaj przedstawiony pozwala na zasilenie panelu napięciem 6-12V, przy 'natywnym' zasilaniu 12V. Do regulacji jasności można wykorzystać albo zasilacz o regulowanym napięciu, układ z dowolną przetwornicą np. LM2596 lub najlepiej stabilizator ze zmiennym napięciem na wyjściu :)

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, dobrychemik napisał:

Od kolegi @DarX86 mam opaski grzejne z dwukanałowym, regulowanym sterowaniem 12V. Czy dobrze rozumiem, że taka flatownica mogłaby być zasilana ze sterownika od grzałek? 

U mnie jest sterownik PWM. Obawiam się że flatownica będzie migotać zamiast zmieniać jasność. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@dobrychemik - jeśli jest to sterowanie analogowe, to tak, jeśli jakiś PWM, to sterownik może tego nie ogarnąć i zacząć migać. Ale przy pełnym wypełnieniu 12V powinno świecić bez problemu :)

 

@diver masz wpiernicz ode mnie, przez Ciebie (dzięki Tobie ;) ) znów mam pełną skrzynkę wiadomości... :D

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, dobrychemik napisał:

[...] Czasem naświetlania można sobie dowolnie korygować jasność flata.

W kamerach z migawką elektroniczną. Przy mechanicznej tak dobrze nie ma ;) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, PiotrN napisał:

Tak się zastanawiam - czy to, że flatownica jest blisko obiektywu a niebo w nieskończoności ma jakieś znaczenie?

 

Tak, dzięki temu jest wygodniej. Flatownica w nieskończoności byłaby o niebo mniej użyteczna :D

Edited by dobrychemik
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, PiotrN napisał:

Tak się zastanawiam - czy to, że flatownica jest blisko obiektywu a niebo w nieskończoności ma jakieś znaczenie?

Istotne w robieniu flatów jest zachowanie ostrości setupu właśnie na nieskończoność, tak aby optyka była ustawiona jak podczas fotografowania gwiazd. Dzięki temu światło panelu 'oświetli' wszystkie paprochy na matrycy oraz winietę optyki w taki sam sposób jakbyś kierował zestaw na niebo :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, dobrychemik napisał:

 

Tak, dzięki temu jest wygodniej. Flatownica w nieskończoności byłaby o niebo mniej użyteczna :D

Rzeczywiście merytoryczna odpowiedź. Od Ciebie jako eksperta od filtrów, którego wypowiedzi zawsze czytałem z zachwytem, nie spodziewałem się takiej prześmiewczej odpowiedzi. Ale nie gniewam się :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, PiotrN napisał:

Tak się zastanawiam - czy to, że flatownica jest blisko obiektywu a niebo w nieskończoności ma jakieś znaczenie?

Dopóki panel ma jednakową jasność kątową na całej powierzchni to nie ma znaczenia, problem pojawia się przy szerszych ogniskowych i ekranach typu ipad, umieszczony za blisko da nierównego flata. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja powiem tak : też robiłem flaty na niebie, ale to rozwiązywało problem winiety...tylko. Najgorsze są paprochy, mimo, że dbam o czystość matrycy i filtrów to zawsze coś wyłazi i na dodatek ta zaraza się przemieszcza. Zawsze je robię przed i po sesji, ewentualnie po flipie i mam spokój. Ta przenośna flatownica jest mega wygodna w terenie. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 26.01.2022 o 10:33, dobrychemik napisał:

Czasem naświetlania można sobie dowolnie korygować jasność flata.

 

No właśnie nie za bardzo. Czas ekspozycji powinien być tak dobrany, żeby pik wyszedł w środku histogramu. Odpowiada to mniej więcej wartości ADU ~25000.

U mnie dla takich parametrów czas ekspozycji dla flatownicy od Michała wyszedł 0,105 s. Jedynym sposobem na wydłużenie czasu ekspozycji jest przyciemnienie panelu. A to najprościej da się zrealizować przez zmniejszenie napięcia zasilania.

 

flat_histogram.png.24a834e839071b24407099cd685e8607.png

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, diver napisał:

Czas ekspozycji powinien być tak dobrany, żeby pik wyszedł w środku histogram

Nie zawsze. Są różne szkoły. Ja robię w 1/3, czasem robi się w 2/3.

 

10 minut temu, diver napisał:

0,105 s

Też w sumie mało. Ja kiedyś tak krótkie robiłem,  albo jeszcze krótsze, ale artefakty się zakładały czasem.

Ostatnio robię ciemniejsze tło i naświetlam np. 2 s i działa lepiej wg. mnie

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, OnlyAfc napisał:

Nie zawsze. Są różne szkoły. Ja robię w 1/3, czasem robi się w 2/3.

 

No więc są różne szkoły. Ja kieruję się wiedzą zdobytą w większości materiałów forumowych i tym, co proponuje mi APT w swoim wsparciu dla produkowania flatów. A jest to oparte na ADU 25000.

 

2 minuty temu, OnlyAfc napisał:

Też w sumie mało. Ja kiedyś tak krótkie robiłem,  albo jeszcze krótsze, ale artefakty się zakładały czasem.

 

Jakiego rodzaju artefakty?

 

3 minuty temu, OnlyAfc napisał:

Ostatnio robię ciemniejsze tło i naświetlam np. 2 s

 

A w jaki sposób robisz ciemniejsze tło?

 

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, diver napisał:

Jakiego rodzaju artefakty?

Np paprochy są zbyt mocno odejmowane (tak jakby za mocno flat wchodził)

3 minuty temu, diver napisał:

A w jaki sposób robisz ciemniejsze tło?

Ja akurat korzystam z tabletu, na ktorym mam zainstalowaną aplikację white screen. Kładę na odnośnie kartkę papieru i tablet. Na aplikacji można zmniejszyc natężenie świecenia ekranu.

Ustawiam tyle, żeby 2s flat wyszedł mniej więcej w 1/3 histo. I to fajnie u mnie działa. 

Edited by OnlyAfc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.