Jump to content

ASI1600MM kilka pytań


Misza
 Share

Recommended Posts

Czołem. Zakupiłem wspomniany sprzęt a jako że jest to moja pierwsza kamera mono do DS jestem na etapie dość wstępnego rozgryzania, stad kilka pytań.

 

1. Ustawienie chłodzenia które ma każdy program do zbierania materiału. Tutaj na astropolis nie znalazłem wskazania ale na cloudy nights trafiłem na opinię że chłodzenie należny ustawić na ok -15 a nawet -20 st C, trochę nie pojmuję w jaki sposób w warunkach letnich kamera byłaby w stanie schłodzić się do tak niskiej temp. ?? Czy jednak taką wartość mam wpisywać jako "cel" w programie ?

 

2. Dla DSLR kluczowe było wykonywanie klatek kalibracyjnych w tej samej temperaturze co lightów, skoro jednak tutaj mamy chłodzenie to czy wystarczy ustawić je na taką samą temperaturę dla lightów i kalibracyjnych i temperatura otoczenia nie ma już znaczenia dzięki temu czy wręcz przeciwnie - chłodzenie ustawiamy tak samo ale i warunki zewnętrzne muszą być w każdym przypadku podobne ?

 

3. Czy prawidłowym będzie Gain 0 dla LRGB i Gain Unity, który dla ASI1600 wynosi 139 (offset 21) dla NB ?

 

4. Poniżej setup "na sucho". Czy takie mocowania na rzepy sprawdzają się w praktyce ?

 

Gdy coś mi się nowego nasunie dopiszę...

 

IMG_3382.JPG

 

IMG_3386.JPG

IMG_3381.JPG

Edited by Misza
Link to comment
Share on other sites

1. Spokojnie osiaga - 15stC nawet przy 25st temp otoczenia. 

2. Klatki kalibracyjne możesz klepać w domu, byle temperatura kamery się zgadzała

3. Gain ustawiasz nie na unity gain, a na ten punkt gdzie zwiększanie gainu już zaczyna mało zmniejszać szum. Po tym już możesz go nie tykać, ja sam operuję tylko czasem ekspozycji. 

Edited by Patryk Sokol
Link to comment
Share on other sites

Używam ASI1600MM Pro mniej więcej od roku.

Temperaturę ustawiam na -15 stopni i nie zdarzyło mi się, żeby kamera miała problem z utrzymaniem tego poziomu.

Raz miałem problem z rosą na okienku kamery przy tak niskiej temperaturze i nawet kupiłem w teleskopach dedykowaną grzałkę ZWO, ale nigdy jej nie użyłem.

Praktycznie 100% zdjęć robię na ustawieniach 139/21.

Darki robię w domu przy tej samej temperaturze, co zdjęcia (-15) bez względu na temperaturę otoczenia.

Sugeruję zaopatrzyć sie w krótkie kabelki do podłączenia koła i kamery prowadzącej. Jeden powinien być w komplecie z kołem.

Czy masz podłączony kabelek do gniazda ST4 czy mi się wydaje?

Edited by apolkowski
Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, apolkowski napisał:

Sugeruję zaopatrzyć sie w krótkie kabelki do podłączenia koła i kamery prowadzącej. Jeden powinien być w komplecie z kołem.

Czy masz podłączony kabelek do gniazda ST4 czy mi się wydaje?

Nie, kamerę guidującą i koło mam podłączone do kamery glównej poprzez USB A-B, kable są rzeczywiście zbyt długie i pospinałem je gumkami.

Czy USB Limit sprawdzi się w ustawieniu na max ? Jeden USB w latpopie mam chyba skopany i wychodzą poziome pasy na darku, w przypadku drugiego nie ma tego problemu

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Misza napisał:

trochę nie pojmuję w jaki sposób w warunkach letnich kamera byłaby w stanie schłodzić się do tak niskiej temp. ??

Oczywiście że tak. Moja kamera nawet w gorące letnie noce bez problemu utrzymuje -20st przy obciążeniu w okolicach 50-60%. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wystarczy spojrzeć na specyfikację producenta i jaką podaje deltę. Oczywiście to nie wyznacznik bo zawsze istnieje prawdopodobieństwo że dany element nie spełni swojej roli na 100% ale -15C chyba nie powinno stanowić problemu.

Link to comment
Share on other sites

-20 ustawione " na stałe" ;) - wykres krzywej szumów nie pozostawia złudzeń nie ma sensu niżej  - nie zdarzyło się żeby nie dało rade pociągnąć do tej temperatury 
fakt jest też taki że przerobiłem zasilacz od starego Xboxa na zasilanie wszystkiego w astrobudce i nie mam absolutnie żadnego problemu z amperami ;)
cały czas na jadę na UNITY GAIN - korzystając z tych powyższych tabelek - tutaj odnośnik do wątku https://www.cloudynights.com/topic/573886-sub-exposure-tables-for-asi-1600-and-maybe-qhy163/
z centrum miasta (Toruń) - mega zasyfione światłem - narrowbandy tylko i wyłącznie mają sens - robię suby po 3 minut i jak na mój gust jest OK
 

NGC 6992.jpg

Edited by Tadeopulous
Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, mirekk napisał:

1. - 20 daje spokojnie radę nawet w lecie. 

2. Temp. otoczenia bez znaczenia. 

3. Tu możesz się bawić. Poniżej wartości dla Asi 1600MM. 

 

IMG_20210828_103059.jpg

IMG_20210828_103034.jpg

IMG_20210828_103045.jpg

 

 

Ok, bortle 3 czyli GREEN ZONE, światło mam np f5, czy to są sugerowane czasy pojedynczych klatek ? Czyli dla unity (139) 45s ?

Link to comment
Share on other sites

Wszyscy już wszystko powiedzieli ale ja dodam coś dziwnego.

 

Zrobiłem tą kamerą darki mojej zamrażarki.

 

Umieściłem kamerę w piwnicy na zamrażarce skrzyniowej. Połowa subów miała dziwne, koncentryczne wzory, które powstały zapewne gdy kompresor działał.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, Misza napisał:

 

 

Ok, bortle 3 czyli GREEN ZONE, światło mam np f5, czy to są sugerowane czasy pojedynczych klatek ? Czyli dla unity (139) 45s ?

Z tego co pamiętam to jeżeli dasz dłuższy czas niż to to przepalisz gwiazdy a czasy ponizej to klatki będą za mało naświetlone ponad szum matrycy i wtedy wydłużysz łączny czas naświetlania. Jest sporo o tym na necie. 

Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, Misza napisał:

Ok, bortle 3 czyli GREEN ZONE, światło mam np f5, czy to są sugerowane czasy pojedynczych klatek ? Czyli dla unity (139) 45s ?

Za każdym razem kiedy zaczynam nowy kadr, robię testową klatkę np. 90 sek dla LRGB albo 180 dla NB i patrzę na poziom zarejestrowanego sygnału. Według tego ustalam czasy. Mam niebo ok 21,65.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze jedna sprawa. Kupiłem dziś SGP (wcześniej ściągnąłem sobie szereg darmowych wersji innych programów do zbierania materiału dla porównania i SGP spodobał mi się najbardziej) teraz jednak gdy się w niego wgryzam odnoszę wrażenie ze nie ma tutaj niczego w rodzaju „live view” jak w APT tudzież programach do planet (sharpcap, firecap) Co zatem z ustawianiem kadru i manualnym ostrzeniem bathinovem? 

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Misza napisał:

Co zatem z ustawianiem kadru i manualnym ostrzeniem bathinovem? 

Nie ma LiveView, ale jest Frame and Focus - w panelu ustawiasz sobie czas jaki chcesz, ROI (Use subframe) i loop. Klatki schodzą bardzo szubko przy subframe. Poza tym dla maski bahtinova lepiej naświetlić trochę dłużej (2-3 sek)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Odgrzebię jeszcze mój temat, mam za sobą 5 nocy ze wspomnianą asi1600mm, czytałem nieco o ampglow ale wydawało mi się że ów problem albo generalnie w danej kamerze występuje albo tez go nie ma, tymczasem u mnie wygląda to tak, robię klatki 120 sekund, gain 75, -20st, nastawiając odpowiedni cykl w SGP. Mniej więcej 10 klatek mam bez jakiegokolwiek śladowego ampglow, później ok 3 klatek z ampglow jak poniżej i znów ok 10 klatek bez jego śladu i tak cały czas. Czy może to być problem USB ? Mój laptop jest problematyczny i zamierzam go wymienić, dwa z trzech USB nie nadają się do użytku z moimi asi1600 i asi178 (jeden nie działa, drugi generuje poziome pasy), zaś trzeci port to ten w przypadku którego występuje opisany powyżej problem. Poniżej dwie rozciągnięte klatki 120s z i bez wspomnianego ampglow. Wiem że ampglow likwidują darki ale tutaj byłoby to trudne gdyż na klatkach na których występuje u mnie ma różne nasilenie, poza tym większośc klatek jest jednak ok więc chyba sensowniej po prostu nie korzystać z tych z ampglow.

BAD_Target 1_120sec_1x1__frame1-1.jpg

Target 1_120sec_1x1__frame10.jpg

Edited by Misza
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Misza napisał:

Odgrzebię jeszcze mój temat, mam za sobą 5 nocy ze wspomnianą asi1600mm, czytałem nieco o ampglow ale wydawało mi się że ów problem albo generalnie w danej kamerze występuje albo tez go nie ma, tymczasem u mnie wygląda to tak, robię klatki 120 sekund, gain 75, -20st, nastawiając odpowiedni cykl w SGP. Mniej więcej 10 klatek mam bez jakiegokolwiek śladowego ampglow, później ok 3 klatek z ampglow jak poniżej i znów ok 10 klatek bez jego śladu i tak cały czas. Czy może to być problem USB ? Mój laptop jest problematyczny i zamierzam go wymienić, dwa z trzech USB nie nadają się do użytku z moimi asi1600 i asi178 (jeden nie działa, drugi generuje poziome pasy), zaś trzeci port to ten w przypadku którego występuje opisany powyżej problem. Poniżej dwie rozciągnięte klatki 120s z i bez wspomnianego ampglow. Wiem że ampglow likwidują darki ale tutaj byłoby to trudne gdyż na klatkach na których występuje u mnie ma różne nasilenie, poza tym większośc klatek jest jednak ok więc chyba sensowniej po prostu nie korzystać z tych z ampglow.

 

 

To pierwsze zdjęcie to może jakieś lewe światło? Albo faktycznie jakiś mega problem z USB. Co do amp glow to tak jak wyżej napisał Piotr, tam bym się bardziej spodziewał.

Zobacz tutaj, pojedynczy dark 5min, 200gain, -15C oraz master dark z 25 takich klatek (rozciągnięte STF w Pixie):

 

single:


single.jpg.85473dcd0206df333f61cef1271533b4.jpg

 

master:

 

master.jpg.7c44e897c1469bea8fe4b574dc5cd44f.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, apolkowski napisał:

Jest przy długich czasach.

No tak, ale to jest śladowy efekt. Ten problematyczny ampglow, który wyeliminowali wprowadzeniem bufora był wielokrotnie jaśniejszy. U Miszy coś potężnie jara z lewej strony. Jakby jakaś dioda się zaświecała. Na pewno nie jest to lewe światło od jakiś kontrolek itp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 56 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.