Skocz do zawartości

Gromada kulista M3 i galaktyka NGC3718


Andrzej F.

Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję wszystkim za miłe słowa. Na pewno obróbka zdjęć nie jest doskonała i można jeszcze wiele rzeczy poprawić, ale bardzo ważna w astrofotografii jest jakość nieba. Paradoksalnie dopiero pandemia wstrzymała realizacje wielu projektów  budowy na terenach gmin oświetlenia LED. Przynajmniej na jakiś czas zaświetlenie naszego nieba nie ulegnie pogorszeniu. Powodem tego jest też znaczny wzrost cen energii elektrycznej. 

  • Lubię 2
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, OnlyAfc napisał:

Świetne zdjęcia. 

Jaką tubą te zdjęcia były wykonane? 

Wygląda na sporą ogniskową. 

Newton 10 cali, ogniskowa 900mm (ASA 10N f3,6). Kamera Atik One 6,0 ma piksel 4,54 mikrona co daje skalę obrazu 1 arcsec/piksel.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Andrzej F. napisał:

L-21x300s bin1, RGB-10x300s bin1

Andrzeju, jak to jest z tymi czasami ekspozycji poszczególnych klatek dla gromad kulistych? Co chwilę wszyscy mi doradzają aby zejść do 90 czy nawet 60 sekund, a tu widzę, że masz 5-minutowe klatki i wszystko pięknie się prezentuje.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Tuvoc napisał:

Andrzeju, jak to jest z tymi czasami ekspozycji poszczególnych klatek dla gromad kulistych? Co chwilę wszyscy mi doradzają aby zejść do 90 czy nawet 60 sekund, a tu widzę, że masz 5-minutowe klatki i wszystko pięknie się prezentuje.

Przeoczyłem tutaj dodatkowo zrobioną ekspozycję w luminacji 10x20sek bin1. Dzięki temu środek gromady kulistej nie jest prześwietlony w luminacji. Natomiast sam kolor RGB nie został przepalony pomimo 300s ekspozycji na każdy kanał, ponieważ filtry RGB przepuszczają o wiele mniej światła od filtra luminacji.  Kolor i luminacja zostały osobno obrobione w PixInsight 1,8. Składanie kanału luminacji L i koloru RGB zostało zrobione w PS CS6.

  • Lubię 3
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klucz Wiolinowy to obiekt symbol jak dla mnie :)Mocno pociągnąłeś więc wyszło sporo w tle. Dla mnie zdecydowanie na plus.

Nie wiem czy to tylko u mnie ale przy mocno kolorowych galaktykach gwiazdy nie mają go wcale lub bardzo blado wypadły - taki kolor gwiazd Ci wyszedł ?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Andrzej F. napisał:

Przeoczyłem tutaj dodatkowo zrobioną ekspozycję w luminacji 10x20sek bin1. Dzięki temu środek gromady kulistej nie jest prześwietlony w luminacji. Natomiast sam kolor RGB nie został przepalony pomimo 300s ekspozycji na każdy kanał, ponieważ filtry RGB przepuszczają o wiele mniej światła od filtra luminacji.  Kolor i luminacja zostały osobno obrobione w PixInsight 1,8. Składanie kanału luminacji L i koloru RGB zostało zrobione w PS CS6.

Bardzo Ci dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia! Zastanawiam się, czy same dwie sesje (300 sek + np. 20 sek) lustrzanką (Canon 800D) wystarczą. Niestety ja "zbieram" wszystko hurtem, chociaż z drugiej strony mogę w PIxinsight rozdzielić stack na L + RGB i pracować na samej luminancji. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, MaPa napisał:

Klucz Wiolinowy to obiekt symbol jak dla mnie :)Mocno pociągnąłeś więc wyszło sporo w tle. Dla mnie zdecydowanie na plus.

Nie wiem czy to tylko u mnie ale przy mocno kolorowych galaktykach gwiazdy nie mają go wcale lub bardzo blado wypadły - taki kolor gwiazd Ci wyszedł ?

Przy kolorach gwiazd nic nie kombinowałem. Wyszedł tak jak na zdjęciu. Można to poprawić stosując maskę na gwiazdach, a potem zastosować odwrotność i podciągnąć kolor samych gwiazd krzywymi w pix-e. Tak też zrobiłem przy obróbce M3.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Tuvoc napisał:

Bardzo Ci dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia! Zastanawiam się, czy same dwie sesje (300 sek + np. 20 sek) lustrzanką (Canon 800D) wystarczą. Niestety ja "zbieram" wszystko hurtem, chociaż z drugiej strony mogę w PIxinsight rozdzielić stack na L + RGB i pracować na samej luminancji. 

Według mnie można zrobić sesję 300s i 60s. Osobno obrobić w pix-e, a potem nałożyć otrzymane obrazy w PS-ie. Przy obróbce samego RGB 300s, można spróbować użyć funkcji HDRMultiscaleTransform.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.