Jump to content

Słońce w 100 megapikselach


bartoszw
 Share

Recommended Posts

Świetnie wyszło, a i seeing b. dobry (masz może jakąś surówkę z poziomu gruntu? Ciekawi mnie, o ile było gorzej).

 

3 godziny temu, bartoszw napisał:

Materiał zbierałem autorską metodą rejestrowania tarczy w pionowych "plasterkach" - polega to na tym, że podczas nagrywania powoli przesuwam pole widzenia w górę/w dół. Na prędkości obrotu równej 2x prędkości gwiazdowej "przeskanowanie" długości całej tarczy zajmuję minutę. Powtarzam takie przejście pięciokrotnie i w kilka minut mam gotowy materiał obemujący całą tarczę.

 

Metoda bardzo skuteczna, ale... czyż nie wszyscy tak robią?

Link to comment
Share on other sites

Raczej tradycyjna metoda akwizycji to np. 1 blok mozaiki, zbierasz 1000 klatek, skok na następny blok, 1000 klatek, itd. Tu ruch po obiekcie jest cały czas. Dany fragment ucieka z kadru po ok 1500 klatkach, więc każdy obszar na tylu zostaje zarejestrowany.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bartosz, podzieliłbyś się z nami zdjęciem silnej protuberancji którą udało Ci się zaobserwować kilka dni temu na tarczy Słońca .

Co do zdjęć tematu, jest moc! Ukłon!:respect:

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, bartoszw napisał:

Materiał zbierałem autorską metodą rejestrowania tarczy w pionowych "plasterkach"

 

Gratuluję autorskiej metody i efektu uzyskanego w obróbce. :)

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, count.neverest napisał:

Raczej tradycyjna metoda akwizycji to np. 1 blok mozaiki, zbierasz 1000 klatek, skok na następny blok (...)

 

A tak, racja, to faktycznie ułatwia sprawę operatorowi. Gdy kręcimy jeden plasterek, nie trzeba się martwić „czy zrobiłem wystarczająco dużą «zakładkę»” — odpowiedni program zadba o to post factum, tj. śledzi szczegóły na tarczy, widzi dokładnie, gdzie jest, i w miarę przesuwu tnie wideo na fragmenty do stackowania (robiąc tyle zakładki, ile sobie zażyczymy). Do tego jeśli kamerka daje pierścienie Newtona i kierunek plastra nie jest do nich równoległy, automatycznie mamy dithering i osłabienie lub usunięcie pierścieni przy stackowaniu.

 

Jeszcze uwaga do b. dużych mozaik — Słońce to niestety nie Księżyc i w 5 minut przy takiej skali obrazu jak tutaj powierzchnia zmienia się dość wyraźnie. Czyli mozaika nie przedstawia już momentalnego „snapshotu” Słońca. Póki odstęp czasowy między sąsiednimi wideo w plasterku i między sąsiednimi plasterkami nie jest zbyt duży, da się je poskładać. Gdyby pójść dalej i np. użyć C11 czy C14 z jeszcze większą skalą obrazu (mozaika 1-gigapikselowa?), w końcu przestanie to działać — 30-60 s między sąsiednimi plastrami okaże się już zbyt długie.

Link to comment
Share on other sites

Piękna robota! Gratulacje. Miałbym prośbę, czy mógłbyś dać wskazówkę jak łączyłeś poszczególne elementy mozaiki? Mam problem ze swoją mozaiką (Słońce ale w WL) - chodzi o różnice w kolorach na brzegach paneli.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
50 minut temu, phacops napisał:

Czy używasz jakiegoś pełno aperturowego czy może wstępnie coś masz innego przed soczewką?

Z przodu nic, jedynie 2-calowy filtr z tyłu tuby.

 

20 minut temu, Tuvoc napisał:

czy mógłbyś dać wskazówkę jak łączyłeś poszczególne elementy mozaiki?

Ręcznie - ani ICE, ani Photomerge nie podziałały i dawały jajowate słońce albo dziwne gradienty. Sąsiednie kawałki nakładam z trybem mieszania Difference (+ tymczasowa warstwa dopasowania z ostrymi krzywymi dla lepszej oceny wyrównania), pod koniec przywracam normalny tryb mieszania i scalam z maską z gradientem. Złożenie całej tarczy w ten sposób to kwestia około dwóch godzin.

Edited by bartoszw
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
23 godziny temu, RMK napisał:

Tak się rozmarzyłem aby zobaczyć Twoją kolejną pracę przy dużej grupie plam widocznych gołym okiem

Na pewno będę polował, chociaż sprzyjająca kombinacja warunków (ciekawe widoki na Słońcu + bezchmurna pogoda + wyśmienity seeing + mój własny wolny czas) zdarza się maksymalnie kilka razy w roku :)

Moim następnym planem jest zarejestrowanie kilkugodzinnego timelapsa aktywnego rejonu albo dużej protuberancji.

Edited by bartoszw
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.