Jump to content

Takahashi- japońskie nagranie z fabryki >12 minut


count.neverest
 Share

Recommended Posts

Guest wessel

Co ciekawe, Takahashi przez tyle lat zanotował tylko jedna wpadkę - wczesne wersje FSQ 85 były źle skorygowane. Poprawił się szybko

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Fabryczka przypomina mi wyglądem i otoczeniem sklep spożywczo-przemysłowy w Bojanach niedaleko Broku :) ale tam ze szkła to tylko opakowania do destylatów :) 

Link to comment
Share on other sites

No właśnie tak się od dłuższego czasu zastanawiałem i wygooglowałem też kilka wątków na ten temat.

I przyznam że byłem tym trochę zaskoczony, bo wynika z nich że optyka (przynajmniej serii FS*) jest produkowana przez Canon - Optron.

Ot taka ciekawostka.

Link to comment
Share on other sites

zgadza się

Tak robi tylko mechanikę, a optykę robi Canon

sama firma działa w branży metalurgicznej, a produkcja teleskopów to tylko maleńki odprysk ich działalności ... zresztą na filmie widać, że to manufaktura

 

pozdrawiam

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, tomchm napisał:

Soczewki do Takahashi robi Canon... Nie wiedziałem...

Czy soczewki tych refraktorów oparte są m.in. na sztucznym fluorycie?

Na to wychodzi, bo Optron jako pierwszy z tego co się orientuje zaczął "chodzować" sztuczny fluoryt, który później wykorzystywano do produkcji starszych Tak'ów.

Teraz chyba Tak nie mają soczewek fluorytowych. Chyba..

Edit. Cofam np. FC-100DZ jest na fluorycie

Edited by bas.sic
Link to comment
Share on other sites

Optron jako pierwszy hodował sztuczny fluoryt? Dziwne...

Wyczytałem w internecie, że pierwszym przedsiębiorstwem, które zdołało wyprodukować i wykorzystać na skalę komercyjną sztuczny fluoryt, to Canon. Miało to miejsce w 1966r. i Canon od razu wszędzie gdzie się dało pozgłaszał patenty na tą technologię i strzegł zazdrośnie tych patentów aż do 2016r. Potem przerzucił się masowo na optykę dyfrakcyjną.

 

Jeśli telepy Taka są oparte na sztucznym fluorycie to nie dziwota, że telepy te są tak chwalone - i zarazem tak drogie.

Ciekawe, czy kiedyś Tak wprowadzi do swoich telepów soczewki oparte na tzw. siatce dyfrakcyjnej...

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, bas.sic napisał:

Na to wychodzi, bo Optron jako pierwszy z tego co się orientuje zaczął "chodzować" sztuczny fluoryt, który później wykorzystywano do produkcji starszych Tak'ów.

Teraz chyba Tak nie mają soczewek fluorytowych. Chyba..

Edit. Cofam np. FC-100DZ jest na fluorycie


Apropos sztucznych kryształów fluorytu, to podejrzewam, że wraz z pojawieniem się lasera (lata 60te) wszystkie państwa „pierwszego świata” + ZSRR opracowały swoje technologie. Ale tylko Japończycy zdecydowali się tą technologię skomercjalizować - jakby nie patrzeć to technologia z mocno militarnymi zastosowaniami.

 

Jeśli chodzi o Taka, to FS 60 i te małe FC są z fluorytowe.

Link to comment
Share on other sites

Piękny film.

Miło jest pomyśleć, przez ile fachowych rąk przeszedł mój FS128, zanim opuścił fabrykę i wyruszył w świat.

 

PS. Skoro już piszemy o japońskiej myśli technicznej z tradycjami, w załączniku wrzucam dwa PDFy na temat fabryki/warsztatów Miyauchi. Tłumaczenie kiepskie, zdjęcia kiepskie, ale klimat jest :-)  

 

Miyauchi factory part 1.pdf Miyauchi factory part 2.pdf

Edited by Szarlej
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wymieniałem optykę w swoim FSQ kilka lat temu. Nikt tego nie zrobi poza fabryką jak się przekonałem. OTA poleciała do Japonii.  Nie można było wymienić tylko jednej soczewki bo są w parach w tym quadruplecie.

Potwierdzam, że to canon im produkuje, bo mi to wyjaśnili i  dlatego to też i długo trwało. Nic nie mają z taśmy, wszystko zgrywają i dają tylko dobrze przetestowane parki. Canon może i robi pół-seryjnie pod optykę ale oni nie działają machinalnie.

Muszę  się podzielić, że widok takich dziewiczych  soczewek w FSQ ( wymieniane był dublet na froncie) to najpiękniejszy moment jaki doświadczyłem przy obcowaniu z optyką do astrofoto :icon_rabbit: Chyba mam gdzieś nawet selfie :D

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.