Jump to content

Kalibracja OSC flat, dark flat - ZWO ASI 294C PRO


Recommended Posts

  • Hans pinned this topic
7 godzin temu, Behlur_Olderys napisał:

Byłoby dobrze - na potrzeby przyszłych pokoleń - dopisać gdzieś w pierwszym poście o co chodziło, jakie były objawy i jakie remedium :)

 

W szczególności: Jeśli Twój stack wygląda podobnie, to najpewniej odjąłeś flata, zamiast przez niego podzielić :)

 

Może stworzyć dział w rodzaju: błędy proste do naprawienia, ale trudne do zdiagnozowania :)

 

 

Dopiszę jak będę w domu.

 

Nie wiem jak to się ma co do odejmowania, dzielenia itd.

Wniosek praktyczny jest taki. 

 

1. Dla kamerki OSC 294C kalibracja czystymi flatami się nie uda

2. Flary kalibrowane darkflatami muszą w PIXie mieć użytego master darkflata jako MASTERBIASa

3. Błąd popełniłem kalibrując flaty masterdarkflatem użytym jako masterdarkiem.

Edited by kubaman
Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Krzychoo226 napisał:

No i super wyszło, a co by to było gdybyś dorobił jeszcze biasy...

B = sygnał biasa

D(T) = dark current (funkcja temperatury T)

TL - temperatura, w której robiłeś lighty

TF - temperatura, w której robiłeś flaty

tL - czas, w którym naświetlałeś lighty

tF - czas, w którym naświetlałeś flaty

f - funkcja transferu przez obiektyw (winieta, pyłki,...)

G - sygnał z obiektu, chcemy go oczyścić(*) z innych dodatków (B, D, f)

 

A tak wyglądają sygnały rejestrowane przez kamerę:

light = B + D(TL)*tL + f*G

flat = B + D(TF)*tF + f

dark = B + D(TL)*tL 

dark_flat = B + D(TF)*tF 

 

z tego jasno wynika, że:

light = dark + f*G

f = flat - dark_flat

i wreszcie:

 

G = (light - dark) / (flat - dark_flat)

 

B (bias) pojawia się w każdym wyrazie więc się kasuje przy odejmowaniu. Dlatego, jeśli masz dark flaty i zwykłe darki to biasy są do niczego nie potrzebne, o czym pisze też Jon Rista:

https://www.cloudynights.com/topic/658692-why-do-you-need-bias-frames-if-you-do-darks/

 

 

(*) - oczyścić z innych sygnałów. Oczyszczanie z szumów odbywa się przez stackowanie.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, kubaman napisał:

image.png.380ceae346ee190e35a3a1fa2ac7f454.png

 

 

 

 

Godzinę temu, isset napisał:

Czy możemy na RODOS wypowiedź Kuby rozłożyć na czynniki pierwsze? Bo nic z tego nie rozumiem :hiya:

Proponuje najpierw poczytac w domowym zaciszu manuala do DSS. Tam wszyskto jest ladnie opsiane.

Bez tego rodyjczycy nadal będą dla Ciebie mowic w obcym jezyku :)

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
40 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

B = sygnał biasa

D(T) = dark current (funkcja temperatury T)

TL - temperatura, w której robiłeś lighty

TF - temperatura, w której robiłeś flaty

tL - czas, w którym naświetlałeś lighty

tF - czas, w którym naświetlałeś flaty

f - funkcja transferu przez obiektyw (winieta, pyłki,...)

G - sygnał z obiektu, chcemy go oczyścić(*) z innych dodatków (B, D, f)

 

A tak wyglądają sygnały rejestrowane przez kamerę:

light = B + D(TL)*tL + f*G

flat = B + D(TF)*tF + f

dark = B + D(TL)*tL 

dark_flat = B + D(TF)*tF 

 

z tego jasno wynika, że:

light = dark + f*G

f = flat - dark_flat

i wreszcie:

 

G = (light - dark) / (flat - dark_flat)

 

B (bias) pojawia się w każdym wyrazie więc się kasuje przy odejmowaniu. Dlatego, jeśli masz dark flaty i zwykłe darki to biasy są do niczego nie potrzebne, o czym pisze też Jon Rista:

https://www.cloudynights.com/topic/658692-why-do-you-need-bias-frames-if-you-do-darks/

 

 

(*) - oczyścić z innych sygnałów. Oczyszczanie z szumów odbywa się przez stackowanie.

Jasne jasne. Biasów można zrobić kilkaset i nie zajmie to dużo czasu. Czy matematyka zgadza się ze mną, że taki bias lepiej uśrednia sygnał niż to co jest zawarte w kilkunastu lightach/darkach? Co w sytuacji gdy nie robimy darków bo nie ma takiej potrzeby?

Edited by Krzychoo226
Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Krzychoo226 napisał:

Jasne jasne. Biasów można zrobić kilkaset i nie zajmie to dużo czasu. Czy matematyka zgadza się ze mną, że taki bias lepiej uśrednia sygnał niż to co jest zawarte w kilkunastu lightach/darkach? Co w sytuacji gdy nie robimy darków bo nie ma takiej potrzeby?

Jeśli D ~ 0 i rezygnujemy zarówno z darków jak i dark_flatów, to odpowiedź sama się nasuwa: G = (light - bias)/(flat -bias)

 

Tymczasem w kwestii ilości: cóż, biorąc pod uwagę fakt, że kalibracyjne klatki można zbierać w dzień (znając temperaturę i czas), to nie rozumiem, czemu ludzie nie robią setek darków, flatów i dark flatów, tylko zawsze zatrzymują się na zasadzie "10-20 wystarczy"....

 

@wessel zawsze powtarza, że nie ma się co śpieszyć w astrofoto, a jednak kwestia kalibracji wydaje się być traktowana po macoszemu i byle jak najszybciej. Infrastruktura potrzebna do "stukania" porządnej ilośc wartościowych klatek kalibracyjnych jest chyba rząd wielkości tańsza, niż do robienia lightów? 

 

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, kubaman napisał:

ha ha ha, bardzo wyszukany sarkazm ale nietrafiony

ojtam :D poza tym nie sarkazm a drobna złośliwość z uśmiechem :) bez urazy mam nadzieję ;)

16 godzin temu, kubaman napisał:

idąc za radą zombiego i wskazówkom zorga z przytoczonego wątku zrobiłem dokładnie to (powiedz mi gdzie tu są biasy, to się pośmiejemy razem :) )

Nie ma, ale to proces alternatywny który nie zawsze się sprawdza :) Poza tym...:

Link to post
Share on other sites
11 minut temu, dziki napisał:

A próbowałeś użyć masterbiasa jako masterbiasa? :D

dziki, przecież pięć razy już napisałem, że nie robiłem biasów. 

Behlur opisał skąd się to bierze. A Zorg linkował wątek z forum ZWO gdzie sugerują takie rozwiązanie dla tej konkretnej kamery.

Skąd ten sarkazm ?

 

Kiedy kalibrowałem kamerę mono nigdy nie używałem darkflatów, zrobiłem to teraz przy OSC pierwszy raz i stąd brak wiedzy jak traktować dark_flaty. Nie wiem, ja się z taką wiedzą nie urodziłem, 2 sekundowe naświetlania dark nie wydawały mi się być biasami, być może zawiodła mnie intuicja, a być może nikt z życzliwych kolegów mi tego nie powiedział tylko czekał aż sam wymęczę. 

Edited by kubaman
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kubaman napisał:

Ach i jeszcze jedno dla wszystkich złośliwców

ZWO oficjalnie rekomenduje dla swoich kamer CMOS 

nie używać biasów
 

Stąd mój brak wiedzy w temacie biasów/darkflatów.

BTW:

ten manual, szczególnie wykres na stronie 11, sugeruje też, że robienie dark flatów nie ma sensu, bo dark current na ekspozycji 2-3s nawet w temperaturze 20st C będzie poniżej poziomu 1e

https://astronomy-imaging-camera.com/manuals/ASI294 Manual EN.pdf

 

Ciekawe, jak to się ma do rzeczywistości? Realnie dark_flat będzie tym samym, co bias :)

 

Edited by Behlur_Olderys
Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

BTW:

ten manual, szczególnie wykres na stronie 11, sugeruje też, że robienie dark flatów nie ma sensu, bo dark current na ekspozycji 2-3s nawet w temperaturze 20st C będzie poniżej poziomu 1e

https://astronomy-imaging-camera.com/manuals/ASI294 Manual EN.pdf

 

Ciekawe, jak to się ma do rzeczywistości? Realnie dark_flat będzie tym samym, co bias :)

 

Brawo Panowie. Dziękuje za rozwiązanie problemu kalibracji materiału z tej kamery.

Ta matryca jest dość specyficzna. Składa się z pixeli 2.4um sprzętowo zbinowanych do 4.8um. Ma tryb HDR, który umożliwia dwie długości ekspozycji jednocześnie tzn. połowa pixeli 2.4um ma długą ekspozycję, a połowa krótką. Tryb HGC (high conversion gain). Zwiększa czułość i zmniejsza read noise ale kosztem studni. Matryce od jakiegoś czasu mają do pomiarów dodatkowe zasłonięte pixele oraz pixele bez fotodiod w celu oszacowania prądu ciemnego i szumu odczytu. Te dane są wykorzystywane do wewnętrznych optymalizacji. Dlatego kalibracja bywa utrudniona. Tutaj jest ciekawy wykres:

https://www.cloudynights.com/topic/636301-asi294mc-calibration-–-testing-notes-thoughts-and-opinions/

Widać, że poniżej 1s jest skok wartości. Dla tej kamery nie chodzi o odjęcie dark current z flata za pomocą dark flata, ale o to, że zbyt krótkie klatki (taki jest bias) nie nadają się do kalibracji. Gdyby odpowiedź kamery w całym zakresie była liniowa wystarczyłyby biasy do kalibracji flata.

 

Skro temat jest przypięty, to proponuję zmodyfikować tytuł, aby zawierał "kalibracja OSC flat, dark flat asi294c pro" etc... i dodać odpowiednie tagi

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • Pav1007 changed the title to Kalibracja OSC flat, dark flat - ZWO ASI 294C PRO
W dniu 11.09.2019 o 13:42, Behlur_Olderys napisał:

BTW:

ten manual, szczególnie wykres na stronie 11, sugeruje też, że robienie dark flatów nie ma sensu, bo dark current na ekspozycji 2-3s nawet w temperaturze 20st C będzie poniżej poziomu 1e

https://astronomy-imaging-camera.com/manuals/ASI294 Manual EN.pdf

 

Ciekawe, jak to się ma do rzeczywistości? Realnie dark_flat będzie tym samym, co bias :)

 

Dark flaty robi się głównie po to by wyeliminować hotpixele. Poza pojedynczymi przypadkami nie ma na rynku kamer gdzie prąd ciemny miałby 1e...

Link to post
Share on other sites
W dniu 14.09.2019 o 00:30, kubaman napisał:

niestety kiedy powtarzam ten proces na wszystkich klatkach kalibracyjnych (150, 150, 150) nie dostaję czystych klatek, ciągle jest kolorowa winieta..

Może część klatek kalibracyjnych jest nieprawidłowa ?. Spróbuj mniejszą liczbę np 30 albo wystaw na https://wetransfer.com/

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.