Jump to content

Red Sprites spod Lublina


Recommended Posts

42 minuty temu, Krzysztof z Bagien napisał:

Wypas!

Jak to wygląda na żywo? Też są takie intensywne i wyraźne jak na focie, czy trzeba wiedzieć na co się patrzy?

Na żywo w zasadzie wygląda to jakby błyskało się nie w chmurze, czy w jej obrębie,tylko wyraźnie sporo nad nią... Generalnie pamiętam tylko potężny błysk z chmury burzowej i dosłownie jakby bezpośrednio po nim zaświeciło się niebo nad tą komórką. Na początku myślałem, że mi się przewidziało i że to niemożliwe, ale aparat miałem skierowany w tą część nieba i okazało się, że to były te sprity z drugiego zdjęcia. Dodam tylko, że kształtu nie widziałem, jedynie błysk. Być może powinienem odjechać dalej od świateł miejskich, chociaż w promieniu kilometra nie miałem latarni i było sporo drzew, które izolowały mnie od innych źródeł światła... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Gratulacje za trafienie w dziesiątkę i świetne ujęcia! Na te wyładowania niełatwo trafić, a już tym bardziej dobrze je utrwalić. Też jestem ciekaw technikaliów, jak Tayson. Na stronie naszych południowych sąsiadów można zobaczyć szczegóły związane z foceniem Red Sprites. Przykładowo jedna z fotek opisana jest: TUTAJ (opis pod zdjęciem).

 

 

Pozdrawiam: Jurek.

Edited by suchyy
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Tayson napisał:

Jaki aparat, mod czy niemod, jaki obiektyw, jaki czas naswietlania?

 

Godzinę temu, suchyy napisał:

Też jestem ciekaw technikaliów, jak Tayson.

 

Godzinę temu, DarX86 napisał:

Też czekam na odpowiednie zgranie warunków by podjąć próby. 

W zasadzie zapomniałem dodać szczegóły techniczne w opisie posta...

Użyłem modyfikowanego D610 z obiektywem 20mm f/1.8. Mam też D750, w którym miałbym pewnie mniejsze szumy na tak krótkich klatkach i wysokich czułościach ISO (3200), jednak wybrałem moda z tego względu, że mod łapie dużo więcej zjonizowanego gazu, co wiecie z astrofoto :) Sprity są też zjonizowanym gazem i też bardziej świecą w podczerwieni, więc na start mając taki aparat lub kamerę jest się dobrze przygotowanym. Reszta to tak na prawdę jasne szkło, które daje jakąś tam w miarę przywoitą jakość obrazka przy pełnej dziurze. Kolejna sprawa to czas naświetlania i tutaj trzeba dostosować go metodą prób i błędów, żeby klatka nie była za jasna, żeby sprity potem nie zginęły w tle. Ja mam zasadę, że nie przekraczam czasowo 5s ekspozycji na klatkę. W zasadzie im mniejszy czas naświetlania tym lepiej powinny być widoczne sprity na zdjęciu. Niestety wiąże się to z większą ilością klatek, co w przypadku lustrzanek obciąża migawkę... Natomiast posiadacze kamer astro mogą zaopatrzyć się w jasny szerokokątny obiektyw i jestem przekonany, że uda się zrobić na prawdę dobre zdjęcia. Zjawisk niestety nie da się przewidzieć, tutaj przydaje się wiedza na temat mechanizmów zjawisk burzowych, co jest moją drugą po astronomii największą pasją. Dlatego dla mnie złapanie Red Sprita jest połączeniem w zasadzie fotografowania burz i nocnego nieba, taki superobiekt, który zawsze za mną chodził :)

Pozdrawiam i życzę Wam owocnych prób uwiecznienia duszków - mamy sezon burzowy w pełni.

Kamil

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Pięknie pokazałeś duszki. 

Jak opisałeś i pokazałeś trzeba TYLKO ;) korelacji ciemności, odpowiedniego położenia względem zjawiska, sprzętu, cierpliwości, umiejętności przygotowania ekspozycji etc. 

Pomyśleć, że jeśli się podjedzie za blisko to będzie za jasno albo w niekorzystnych warunkach wyładowanie trafi nas i będziemy innego koloru duszkiem :) 

Zdecydowanie wyślij kupon!

  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

Super efekt! Gratulacje, nie lada zdobycz.

Ja się przymierzam do takiej akcji i zastanawiam się nad wykorzystaniem Canona 6D z obiektywem 50/1,4

 

Tylko mam zagwozdkę czy niemodowany aparat jest wystarczająco czuły żeby sensownie zarejestrować to zjawisko?

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Lukasz83 napisał:

Super efekt! Gratulacje, nie lada zdobycz.

Ja się przymierzam do takiej akcji i zastanawiam się nad wykorzystaniem Canona 6D z obiektywem 50/1,4

 

Tylko mam zagwozdkę czy niemodowany aparat jest wystarczająco czuły żeby sensownie zarejestrować to zjawisko?

Dzięki Łukasz :)

Co do niemodowanej lustrzanki szczerze mówiąc nie mam pojęcia, jednak może być jak w przypadku astro, czyli wodór w niemodzie widać słabo, a w modzie wychodzi go dużo więcej. Trzeba to sprawdzić, albo od razu rób moda 😜. Powodzenia! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.